lørdag den 1. juni 2013

Åben have og rhodoer med ganepletter

I aftes da klokken var 19.10 havde jeg opgivet at få besøg, men så kom der alligevel nogen stykker, 10 var der, det var lige tilpas til, at jeg kunne nå at gå rundt ogt snakke med dem alle. Nogen købte lidt planter, mens andre ville komme igen til efteråret eller en anden dag. Det var en perfekt aften med stille vejr og dejligt solskin.
I dag er det igen en solskinsdag, der er billeder fra i aftes og fra i dag:
 Sjovt nok har jeg taget et billede med samme motiv i aftes
og i morges :)
Marit vil gerne have forslag til rhodoer med ganepletter, dette er R. Blue Peter og Gundula i baggrunden
Foran th. står Lavender Princess
R. Cassata

R. Pfauenauge
R. Humboldt
R. Kokardia
På R. Polarnacht ses ganepletten ikke så tydeligt, til gengæld får den stor opmærksomhed fra de besøgende.
Jeg har lagt mærke til, at mine rhododendron har en meget langt blomstringstid i år, det må skyldes det kølige forår, så der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget :)
Hvad er der ellers i haven nu?
 Bonderoserne er tæt på
 Smuk bregne - jeg er ikke så god til at huske navnene på mine bregner
 ej heller på hostaerne
Disse er nogle store eksemplarer
De blå lupiner er klar til at præsentere sig
Inde i skoven står mit sneklokketræ/Halesia carolina, det vokser langsomt
 Nordbedet i morges
 En hæk af rhododendron
 Skovbund
Og tulipaner endnu!!!
Til sidst lidt stemningsbilleder fra i aftes


Jeg håber, I har nydt dagen, det har jeg. Det er i hvert fald sommervejr her hos os, mon ikke også det er det hos jer.
I må nyde den dejlige sommeraften.

18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.Du kan tro vi nyder den skønne aften.Har lige været ude og vande hele haven....for der er ret tørt her hos mig.
    Dejlige billeder du viser,og dine stemnings billeder er bare så smukke.Mine bonderoser er også begyndt at blomstre.Har lige lagt et nyt indlæg,hvor jeg viser en af mine rhodoer....håber du kan navnet på den.
    Dejligt at der kom gæster til din åbenhave.Skønt morgenlys på nordbedet.God aften knus Jette

    SvarSlet
  2. Hej Jette
    Her blev aftenen ikke ved at være skøn, nu blæser det temmelig meget, så jeg måtte tøjre mine clematis. Ja de knap 50 mm vi fik for 1½ uge siden kan snart blive brugt op, nogen steder er der også tørt her, andre steder vådt.
    Tak skal du have, mine bonderoser er så ikke begyndt at blomstre endnu, men nu er I jo foran hos jer. Jeg kigger ind til dig og ser på rhodoerne.
    Ja i morgen er der også åben have, så må vi se, om der kommer nogen der.
    God aften til dig også
    Knus

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth

    Ja det var en fantastisk dag igen idag! Der var lidt torden i det fjerne og lidt mørke skyer men ikke regn som igår - 26,2 blev max - det er i sig selv en god grund til at slappe af:)

    10 er da meget pænt til åben have, hvordan får folk det at vide?

    Og bonderosen ser ud til at kunne eksplodere hvert øjeblik:)

    Flotte billeder af Rhodoer til Marit - og det sidste i modlys!

    Du må have en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja helt igennem skøn dag, men her til aften begyndte det pludselig at blæse, så det blev snestorm med blomsterne fra paradisæbletræerne. Jeg ved ikke en gang, hvor varmt det var her, men det var rigeligt, så det var bedst at arbejde i skyggen.
      Ja jeg er tilfreds med 10 besøgende, jeg har haft annonce i vores lille avis Samsø Posten, efterfølgende havde jeg besøg af en journalist 2. pinsedag, så han skrev en pæn lille artikel om haven. Han var her i 5 min. det var imponerende, at han fik skrevet det rigtige :) Jeg sætter mit nye indlæg på facebook på en side om Samsø hver dag, så lidt reklamerer jeg.
      Ja bonderosen er op over, men min iris er ikke kommet endnu, er din?
      Tak for det og dejlig aften til dig også.
      (PS undskyld romanen :)

      Slet
    2. Ja mine germanica iris er kommet - jeg ville egentlig have lave et nedslag om dem idag - men så skrev jeg et om akelejen;)

      Slet
  4. Jo tak, vi har nydt dagen. Det har været pragtfuldt sommervejr. Godt at der var nogen der kom og så dine rhodoer! Om nogle år, når vi selv har sat vores præg på haven her, kunne jeg godt tænke mig at holde åben have. Det må være sjovt at gå rundt og vise og fortælle til interesserede (venner og bekendte bliver nogen gange lidt fraværende i blikket når jeg prøver at gå i detaljer på en havevandring ...)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt Nana, man kunne næsten heller ikke andet. Ja når først folk kommer til åben have, er det fordi de er interesserede, de der fraværende i blikket gider jeg ikke spilde en havevandring på :)

      Slet
  5. Som altid gode billeder.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  6. Det har været en dejlig solrig dag her. Sikke skønne billeder. Ja, alting står på spring, og der er gang i dine rhododendroner. Mine lupiner og pæoner er også godt på vej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det har været ren nydelse i dag, indtil blæsten begyndte klokken 20.30, der er rigtig gang i de skønne rhodoer ja. Lupiner og pæoner er det næste vi skal nyde.

      Slet
  7. Hvor er det dog en skøn rhodedendron hæk :) og jeg er ret vild med bregnen og hostaen med den helt hvide kant :)

    Tak for dejlige billeder. God weekend:)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne, ja bregnen og hostaen er også fine.
      Selv tak og i lige måde.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Takk for mange gode navnesorter. Jeg vet jo ikke hvordan herdigheten på dine er, men jeg skal notere meg navnene og undersøke om de. Her har det også vært en deilig dag med sol og 25 grader. Håper du får like fint vær i morgen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Marit, nej jeg ved heller ikke om herdigheten hos dig. Håber i hvert fald en af dem kan bruges.
      Godt at du endelig også har haft dejligt vejr, det skal blæse her i morgen, desværre.

      Slet
  9. Ja det er jo en ren eventyrhave lige nu Lisbeth. Det må være en glæde for jer, at se den folde sig så smukt ud år for år. Der sker jo hele tiden forandringer og de hele vokser flot til.
    Du har din helt egen Tivoli-have lige dér midt på Samsø! Det burde Samsø-posten udnytte til reklamefremstød for Samsø, da du jo har åben have arrangement. Det er jeg sikker på mange turister kunne have glæde af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja der er skønt lige nu, men i dag blæser det nu lidt rigeligt.
      Jeg har ikke behov for at tage i Tivoli eller i Haven i Hune, jeg har heller ikke tid, men på onsdag går turen alligevel til Kolding.
      Ja eller Turistkontoret kunne reklamere lidt for mig, der udgives en turistavis, men det koster mange penge at få annonce i den, det vil jeg ikke ofre, jeg skal jo ikke leve af det her.

      Slet
  10. Smukke, smukke billeder - og dejligt at der kom aftenbesøg der kunne nyde herlighederne sammen med dig.

    SvarSlet