torsdag den 7. februar 2013

Kommende passion: iris

Egentlig skulle dette indlæg have handlet om både iris og dagliljer, men jeg opdagede, at jeg havde rigtig mange billeder med iris, så i dag bliver det kun iris, næsten.
Ja for I skal lige se mine penstemon:
I de sidste dage har der været skriveri om penstemon Husker Red, så jeg vil lige vise et billede af en af mine, den har i hvert fald ingen problemer med at overvintre.
Så er der jo også den skønne Penstemon Raven, gad vide om den overvintrer. Jeg har taget en bid ind i pavillionen og ladet resten stå ude med grandækning, nu må vi se, om begge eller en af dem klarer det.
Så kommer der iris:
 Nogen med knolde
 Andre med rhizomer

 mange med duft


 og i skønne farver





 Denne her var den første


I begyndelsen var det mest Iris Germanica, de fleste købt i Lille Malund, nogen fik jeg foræret fra Ida, som er lige så bidt af iris som af rhododendron, jeg har aldrig været helt så vild med dem, men mange af germanicaerne har jo en helt speciel dejlig duft, smukke er de jo også.



Gerald Darby
Butter and Sugar
I 2012 havde vi fået et regnvandsbed, så nu var det pludselig de sibiriske iris, som fik interesse, så nu er jeg også begyndt at samle på dem :)  derfor er der nu lidt navne på de sidste, som er anskaffet sidste år.
Iris Ensata
Jeg har allerede anskaffet mig et par stykke mere af denne slags, det bliver ikke de sidste, den er så smuk.
Ja sådan kan man blive ved med at få nye plantepassioner, kender I det?
Jeg har fået frø fra klokkeranke af Rose, så nu skal jeg til at så.

48 kommentarer:

  1. Skal si du har pasjon for iris. Så mange flotte og fargerike. Lukten kan jeg dessverre ikke kjenne helt hit til meg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, nej desværre kan vi ikke sende duften med på nettet :)

      Slet
  2. Så mange flotte iris du har! Iris var min aller første pasjon, og det var lenge før hostaene ble mitt store samleobjekt. Iris er en nydelig blomst, og jeg har i de siste år kjøpt mange I. ensata. De liker jeg bedre og bedre :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja efterhånden har jeg en del iris, så det var din første pasjon, men hostaerne vant :) Ensata har jeg haft en par år, kunne godt se, at den var smuk, men vidste ikke at den var noget særligt. Det var vist Karsten, som fortalte mig, hvad det var for en slags. Hurra for blogland :)

      Slet
  3. Jeg skal da lige love for, at du har en passion for iris. Hold op hvor har du mange. Der er vel nok mange flotte iris'er! Det er svært at vælge den ene for den anden, så jeg kan da godt forstå at du ikke kan stoppe.....og du har jo pladsen til dem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja jeg har efterhånden fået samlet mig nogle stykker af dem også, det er svært at stoppe ja, og pladsen har jeg også. Så vidt jeg husker er du ikke så meget til iris?

      Slet
    2. Jeg har en enkelt lille bitte en.....som den du fik tilsendt! Jeg må jo prioritere og iris er ikke lige mig!

      Slet
  4. Hvor har du dog mange smukke iris.
    Jeg skal da hvis have fat i nogle flere...
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase, ja du må have fat i nogle flere, du er også samler :) plantesamler og alt muligt andet, jo vi har vores passioner.
      I lige måde.

      Slet
  5. Flotte iris du har samlet her, jeg kan se du har lidt af hver type, det ser godt ud, du vil helt bestemt ha sucses med ensatairis , de er smukke og forlænger sæsonen.
    Mange af de lidt ældre skægirishybrider har mere duft end de nye,hvilket jo også er et plus foruden de alle er smukke:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jan
      Ja jeg har efterhånden fået en del iris. Ja den ene jeg viser billeder af, har jeg haft en del år efterhånden, så mon ikke jeg kan få flere til at gro. De andre er plantet i regnvandsbedet.
      Jeg vidste ikke at de ældre skægiris har mere duft, jeg har en del fra Lille Malund, så det er nok den ældre type, jeg har. Smukke er de ja :)

      Slet
  6. Skønne lækre iris Lisbeth, dem er jeg også begyndt at smugle ind i haven ;) Dine er så dejlige og du har valgt nogle skønne skønne farver.

    Uha som jeg glæder mig til at gense mine i år, for de er først blevet købt og plantet sideste år... og nu kan jeg jo ikke huske deres fine navne lige

    Haveknus
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      Ja jeg har efterhånden rigtig mange, man kan altid finde på nye samleobjekter, det er du så også i gang med :)
      Nej vi kan ikke blive ved at huske navnene på alt det vi køber.
      Haveknus
      Lisbeth

      Slet
  7. Sikke en dejlig passion.. :o) Sikke mange og smukke Iris du har..
    God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tine
      Ja det er en dejlig passion, jeg har mange. Tak skal du have.
      Også god aften til dig.

      Slet
  8. Dejlige irisbilleder. Jeg har ikke så mange iris, kun et par stykker, synes at mange af dem er for prangende for min smag:-), men jeg glæder mig til at se billeder af dagliljerne.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Tak skal du have, de kan godt virke lidt prangende, jeg har en gul hvid, den er lidt hidsig, Bent kan ikke så godt lide dem.
      Men de sibiriske er nu fine.
      Jeg regner med at vise dagliljer i morgen.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  9. Godaften Lisbeth.Hold da helt op.du har da vel nok mange smukke iris.Håber at de blomstre når vi kommer på besøg til sommer.
    Jeg skal da helt sikkert have nogle flere i min have.Den hvide-bord.og lyseblå er mine favoritter.God aften til dig knus jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja jeg har mange smukke, desværre er de nok næsten afblomstret d. 29. juni, de fleste blomstrer først og midt i juni.
      Ja de er skønne i bedene, så du må have flere.

      Slet
  10. Hvor er dine iris skønne, og sikke mange du har. De trives godt hos dig, kan man se.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja jeg har en del skønne iris. Jeg håber, de bliver ved med at trives godt hos mig, lige nu ser de noget triste ud.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Dine iris er godt meget flotte og sikke mange forskellige. Jeg kan rigtig godt lide iris. Det er en sjov plante. Jeg har dem med rhizomer og såvidt jeg ved, skal de stå solrigt og nogenlunde tørt. Hvilke er det, du kan have i regnvandsbedet? Det kunne jeg godt tænke mig at vide - er det dem med en knold?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg er ved at have en pæn samling iris også. Det er rigtigt at dem med rhizomer skal stå solrigt og tørt, i begyndelsen havde jeg dem naturligt nok i ørkenbedet, men efterhånden som de begyndte at gå ud i midten, delte jeg dem, så nu har jeg dem i jorden forskellige steder. Der trives de også fint.
      Det er de sibiriske som kan være i regnvandsbedet, det vil gerne stå fugtigt.
      De kraftigt gule på er dem med knold, de sibiriske er bare en staude, mener jeg. Dem med knolde kan du købe i Bilka og somme tider i Netto. Jeg købte nogen, da jeg var af sted i sidste uge i Bilka.

      Slet
  12. Øj-hvor er de flotte. Hvem der bare havde en have på størelse med din.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Linda. Ja med alt den plads jeg har, kan jeg jo sagtens have mange planter i haven :)

      Slet
  13. Altså Lisbeth - det bliver da dyrt med alle de passioner, du har ;o)
    Der findes vel nok mange smukke iris - og sikken nogle skønne farver. Selv har jeg ingen iris endnu. Jeg bestilte Iris sibirica ’Welcome Return’ hos Pæoneksperten sidste år, men den var udsolgt, og jeg har ikke kunnet finde den andre steder. I år må jeg søge efter den igen.
    Held og lykke med såning af klokkeranken.
    Knus
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Christel det gør det, jeg skal snart til at tjene penge til nyt :) Jeg har jo åben have fra 1. maj til 30. sept. jeg tager entre fra besøgende, altså ikke for bloggere :)
      Mon ikke pæoneksperten får Welcome Return igen, det vil jeg tro.
      Jo tak for det.
      Bent siger, at man kan få et kamera som mit til godt 2000 kr. og så er det selvfølgelig nyere, mit er ikke helt nyt længere. Et spejlrefleks kan du få til de samme penge, men der skal meget mere dyrere udstyr til for at tage gode nærbilleder af blomster.
      Tak for det, jeg har sået de 6 frø, så nu venter jeg bare..
      Jeg kan få ham til at finde et link, hvis du vil have det, bare sig til, han er god til sådan noget.
      Knus

      Slet
  14. Imponerende samling, især den mørke med lyserød midte og den helt mørke, er jeg ret pjattet med. Iris har jeg faktisk tidligere haft i haven, fordi jeg var vild med dem, men som årene gik forsvandt de og jeg glemte dem lidt. Nu har jeg fået et par stykker ind igen, men med dine billeder er der vist gang i et genopstået behov!! ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja jeg har mange. Jeg synes også mine er ved at svinde ind, men nu er det jo også vinter, men rhizomerne ser mig lidt træls ud i øjeblikket, så måske er det bare sådan det er, at de forsvinder med årene.
      Lille Malund sælger til fornuftig pris i juni, jeg tror også, de er billigere i udlandet.

      Slet
    2. Jeg vil ha skægiris til salg i løbet af sommeren til 3,00€ pr stk. hvis nogen skulle ha interesse:)

      Slet
    3. Hej Jan
      Der er efterhånden så mange, der læser med på din blog og hvis de så ser dette her, så er der nok en del som vil købe af dig :)

      Slet
  15. Du har rigtignok mange smukke iris, og af alle typer. Dejlige farver du har valgt! Jeg har altid godt kunnet lide Iris, især sumpiris & Sibirica, men den lilla gemanica, der stod lige udenfor lågen hvor jeg boede før, den har gjort mig brændvarm på germanicatyperne også. Jeg har nu altid været vild med den blå som nærmest vokser vildt i Frankrig.
    Fortsat rigtig god aften:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja jeg har mange af forskellige typer. Iris sibirica er jeg også begyndt godt at kunne lide, de har nogle helt andre klare farver. Jeg har haft en del af de mørkeblå, men ved ikke lige, hvordan det går med bestanden, nu må vi se.
      I lige måde.

      Slet
  16. Kære Lisbeth

    Iris er dog en kejserlig plante - som jeg vist også skrev sidst du viste nogle - så vidste jeg ikke der fandtes så mange forskellige.
    Men smukke er de.
    Så flotte billeder du viser os.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Ja iris er en kejserlig plante, det kan man vist godt sige.
      Ja jeg har mange smukke billeder og mange passioner, så der kommer mange flere billeder de næste dage.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Hej Lisbeth
    Det var skønne godnatbilleder for mig.
    Jeg er spændt på at få Iris Germanica ind i haven i den nye sæson, som supplement til alle mine Iris Sibirica.
    hilsner fra Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit
      Jeg tænkte nok, du lige ville kigge med her, i morgen må du også være med, så er det dagliljer.
      Jeg er lige så spændt på at høre, hvad du siger til Iris Germanica. Den er anderledes prangende, men hvis du kan lide den, kan du købe flere hos Jan til sommer, kan jeg se.
      Sov godt

      Slet
  18. Hej Lisbeth

    Kan godt forstå du har valgt at satse på Iris -også:-)
    Godt man ikke skal vælge mellem de mange forskellige arter, de har alle sine klare kvaliteter.
    Til de mere sumpede områder er Ensata og Louisiana iris nok at foretrække.
    Og der er godt nok mange at vælge mellem.

    Det skal nok blive sjovt:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg har valgt at satse på meget forskelligt, der er jo plads til meget.
      Ja jeg har lidt svært ved at følge med, når du og Jan skriver om hybrider osv. så kan jeg bedre finde ud af rhodoerne, men det tog nu også nogen år. Jeg er spændet på at se om de nye Ensata klarer det midt i vandet.
      Ja jeg tror også, det bliver sjovt :)

      Slet
  19. Hej Lisbeth.

    Smukke billeder.
    Min penstemon Raven overlevede ikke første vinter, men her er også koldere end hos dig. Så måske.

    Jeg har ikke mange iris, men Gerald Darby fik jeg for to år siden og den er fantastisk med dens lysende blå farve. Og jeg tror også der kommer flere til end de tre - fire stykker jeg har.

    Horisonterne udvides jo.

    Hilsener fra Helga

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helga
      Ja det er jo lidt koldere hos jer, så måske er jeg heldig, at den klarer det. Ellers må jeg have en ny. Den er meget smuk og blomstrer i lang tid.
      Ja horisonten udvider sig, og man kan hurtigt oparbejde en større horisont her på bloggene :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  20. Hej Lisbeth, hvor har du altså mange smukke Iris, især er der mange i skønne blå nuancer.
    Jeg har flere Penstemon også Huskers Red. Raven har jeg også mistet. Næste gang jeg får en,vil jeg opbevare den frostfrit, jeg kan godt lide den.
    Hilsen Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Hej Hanne
      Ja jeg har mange smukke iris i blå nuancer.
      Raven er åbenbart ikke nem at holde liv i, jeg håber den klarer sig, den er nemlig flot.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  21. Flotte billeder af Iris.

    Så fik jeg også set dine Penestemon....Raven er lækker :O)Nu er vi spændte på om den kan stå for vinteren i dk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja så fik du set mine penstemon, det var derfor jeg satte dem på. Ja Raven er rigtig skøn, håber den klarer sig.

      Slet