mandag den 30. november 2015

Sidste novemberdag og lidt historie

Til min store glæde kom solen frem både lørdag og søndag


som I ved, fik jeg taget en del billeder, nogle af dem blev vist i går her kan du se dem, hvis du ikke fik set dem i går.
Der er så vådt derude, at jeg tror haven har bedre af, at jeg bliver inde, flere steder under bl.a. hortensierne ved indgangen til skoven, står der blankt vand.

Det ebber ud med historieindlæggene, men her er lidt om:
Et bed i skoven
I 2009 fik jeg lavet et bed i hjørnet af skoven ind mod den gamle have
i 2011 så det sådan ud, bagerst i bedet er plantet en tyrkisk hassel, der er plantet en del hostaer i bedet, i år har de ikke været kønne på grund af sneglene.

sådan så det ud 10.6.15
og her et efterårsbillede af samme plante R. Jack A. Sand, en løvfældende rhododendron
Rhododendron stenbedet i den gamle del af haven
 Billedet her er fra 2005, bemærk de tre koreagraner i baggrunden, og rhodoerne råber til hinanden, det var det første bed, jeg fik lavet.
2005 fra den anden side
 2006 De første år havde jeg uægte jasmin ud mod kanten, men de blev hurtigt for store og måtte flyttes.
i 2005 fik vi lavet en trappe op og en sti i bedet, så vi kunne gå rundt deroppe. Det er snart sket med det, det hele er vokset så meget, at stien er ved at være dækket. Billedet er taget fra 1. salen
det er det her også - taget i 2011
 21.11.15
21.11.15 som I kan se er rhodoerne nu groet sammen som en hæk, det er alle robuste planter, som kan tåle lidt af hvert, de kan så skærme for de mere sarte, som står til den anden side.
 her er hækken ved at blomstre
 Dufthecke
 og Roseum Elegans
også her
2012

til sammenligning bedet i maj 2015
4.8.15 - ja også i det bed er der sket en masse siden starten i 2005, der sker meget på 10 år - også i haven :)
aktuelle billeder
 The Generous Gardener
 blomstrede endnu i går, hvordan den ser ud efter stormen, ved jeg ikke.
Stormen har ikke gjort den store skade her, men øen var uden strøm ca. 40 min. fra kl 21, det var jo nådigt sluppet. Efter morgenrunden kan jeg se, at der heller ikke bliver æbler til silkehalerne i år, de ligger igen på jorden. Liquidambar skal have en pæl, den er ved at rykke sig løs af jorden, og The Generous Gardener har løsrevet sig thujaen, heldigvis kun småting, som kan ordnes.
Færgerne indstillede selvfølgelig også sejladsen, men det var forventeligt.

God dag til jer, jeg håber ikke, I har fået skader af Gorms besøg.

14 kommentarer:

  1. Gode billeder som altid.
    Godt der ikke er sket de store skader hos jer.
    Jeg har endnu ikke været en runde. Her er det grå og meget blæsende, ja - og nu regner det. kl. er 8,35. ØV. Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Jeg håber ikke, der er sket noget hos dig. Her har vis sol og meget blæsevejr.
      Også god dag til dig.

      Slet
  2. Godmorgen Lisbeth

    Godt i klarede jer med så få skader - det er vist gået værre for sig andre steder.
    Alletiders med historikken -der jo også viser at netop tiden kan indhente visse gode ideer:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var dejligt, der ikke skete så meget, så kan vi lidt igen.
      Ja det har du ret i :)
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Det hele vokser så hurtigt, det så jo også godt ud da bedene lige var lavet. Dejlige rhodoer, dem bliver man glad af at se på.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det vokser hurtigere, end man regner med. Ja det er noget anderledes end da bedene var nylavede, men det er godt nok at kunne se stierne.
      Ja dejligt med rhodoer, de er så fine.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Det er altså helt fantastisk at se billederne fra 2005 og så hvordan der ser ud nu. Haven har jo været ret åben da i startede. Jeg er lige kommet hjem fra kolonihaven og der er ikke sket noget, selv om det stormede godt her i aftes. Flot at Generus Gartner stadig blomstre. Jeg så på det link Karsten lagde op at de har Martime :o) har du set det ?
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er sjovt at se, hvor meget det er groet, det var ret åbent de første år. Godt der ikke er sket noget hos dig, Generous Gardener er bundet op igen, men det gik ud over knopperne, de er desværre noget forrevne nu.
      Jeg tror, jeg har set det, men glemt det igen. Jeg må kigge ind igen, men det er for lidt at sende bud efter bare en rose :) så jeg må nok styre mig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Ja, man skal jo ikke beklage sig over, at planterne trives. Det gode ved frodige rhodoer er også, at de tåler at blive beskåret, hvis man synes, at de ødelægger ens fantastiske layout, som man har brugt en masse tid på. Jeg kan nu godt lide, at stenene får en mere tilbagetrukket rolle i forhold til planterne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej det ville være dumt, jeg har ikke nænnet at klippe så meget i mine rhodoer endnu, i år er det år, jeg har klippet mest, de er så store nu, at jeg er begyndt at kunne nænne det. Stenene var rigeligt synlige der tilbage i 2005, det har du bestemt ret i, men det er godt at se, hvordan det så ud.

      Slet
  6. Jeg vil bare sige tak for endnu et historisk indlæg. Jeg labber dem i mig :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre Nana, du kan tro det glæder mig :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Så faldt der endelig ro på igen jeg har godt nok været vågen mange gange i nat og selv om vi sover mod øst og vinden var vest. Der ser heldigvis ikke ud til at være nogle skader her men vi slap vidst også nogenlunde billigt her på Fyn :-) selv om ham gamle Gorm var noget gnaven.
    Da jeg så præsentationen af rhodo stenbedet kunne jeg ikke rigtig placere det. Først da jeg så billedet fra 2011 og derefter var jeg helt med men der er jo også sket noget af en forandring som årene er gået.
    Ærgerlig at æblerne er blæst af men der skulle vidst også nogle kraftige stilke til for at holde dem på træet. Nu mætter de nok andre fuglemaver i stedet for men det havde jo været hyggeligt med silkehale besøg :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var dejligt, det blæsevejr bryder vi os ikke om. Jeg er halvdøv, så jeg kunne ikke høre så meget, men jeg sov nu dårligt alligevel. Der er jo røget en del drivhuse kan vi se på fb, men hvor i landet ved jeg ikke.
      Bedet var heller ikke nemt at kende på de første billeder, men efterhånden begyndte det at se ud som i dag.
      Ja i stedet har sjaggerne fået glæde af æblerne, dem har vi haft besøg af et par gange. Nu bliver det nok solsortene som samler op på jorden.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet