onsdag den 25. november 2015

historie del 5 handler om regnvandsbedet

jeg har et enkelt billede mere fra solopgangen i går, så må vi se, hvornår vi igen får lidt sol. I går regnede det stort set hele dagen, men jeg nåede lige ud og tage et par billeder, inden det gik rigtigt løs.
efter frosten er solhattene blevet lidt mørke, men de står stadig fint
Compassion har ikke klaret det helt så godt efter frosten.
Regnvandsbedet
I 2010 blev Bent træt af, at plænen i den nederste del af haven
ofte sejlede med vand
så han gav sig til at grave, du kan læse mere om det i mit indlæg fra nov, 2012 her
 det håber jeg, at du vil gøre, så kan jeg springe lidt billeder over :)
 sommeren 2012
sept. 2012
april 2013
 maj 2014
maj 2014
som I kan se groede det hurtigt til
 i dag ser det sådan ud, og der skal igen laves om. Gunneraen er for stor til bedet, den bliver delt og flyttet ned bag bænken. I det hele taget er det et meget frodigt bed.
dette her billede er fra 20.10. i år, som I kan se, bor Compassion i regnbedet, det tog et par år for den at komme ordentligt i gang, men mon ikke I husker, hvor meget den har blomstret i år, jo den er kommet godt efter det.
I indlægget om regnbedet fra 28.11.12 viste jeg rhododendronbedet ud mod vejen, her vil jeg lige vise et udsnit der fra, så I kan se, hvor meget der er sket der.
 som I kan se er R. Tina Heinje vokset en hel del
og flere planter med den
i morgen fortsætter historien med lidt mere fra udkanten af skoven
her kommer lidt roser og andet
 Wollerton old hall
 Morten Korch
 og den fantastiske The Generous Gardener
også her, dog lidt rystet - det blæste som bekendt en del i dag
Riddersporen er kommet ind i pavillionen og står nu i vasen sammen med den clematis, jeg plukkede ind for noget tid siden, de holder godt derude i køligheden.
God dag til jer

16 kommentarer:

  1. Godmorgen Lisbeth

    Alletiders med disse historiske forløb!

    Det er noget rod når haverne bliver oversvømmet, og det ser jo ikke for godt ud i øjeblikket, det regner, den sidste sne smelter og alt er totalt smattet ovenpå den frosne jord. Nu skal det hele tøs op - håber ikke planterne skal gennem den proces mange gange denne vinter...

    Imponerende at du stadig har roser i vækst - her er det forbi, måske med en enkelt markant undtagelse!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Godt der er nogen, der kan lide mine historiske forløb :)
      Ja du kender også til oversvømmelse i haven, her i regnvandsbedet er problemet helt klaret, til gengæld er det nu galt i den modsatte ende af haven. Der er nok mange gamle drænrør, som ikke virker længere, det mener Bent i hvert fald. Her nåede det ikke at fryse så meget, så det kan genere noget, men vådt er det i hvert fald.
      Ja det er flot med mine roser, især gardener er jeg imponeret af.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Ja det var fælt med al det vand, har lige set fra nov, 2012.
    Men godt det virker endnu.
    R. Tine Heinje er jo fin, dejligt når den tid kommer
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var bestemt ikke sjovtmed alt det vand, så vi er glade for, at det virker nu.
      Ja vi glæder os til rhodoerne igen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Træls nå haven bliver oversvømmet.
    Fine billeder.

    SvarSlet
  4. Jeg husker alt vannet som var hos deg, og godt at det har blitt orden på det nå. Flott bed det har blitt!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var ikke sjovt med alt det vand.
      Tak skal du have
      Klem

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Spændende at læse indlægget fra november 2012 - sikke et arbejde for Bent at få gravet og drænet, men heldigvis er det jo lykkedes meget fint. I hvert fald er det ikke noget, man tænker over, når man ser bedet i dag - udover at det hele ser så frodigt og smukt ud. Dejligt, at du fortsætter lidt endnu med de historiske indlæg - det er meget interessant at følge! Tænk, at solhatten kan have endnu - her det nærmest kun geranium og toskemund, der blever ved. Der er masser af knopper i nogle af roserne, men jeg tvivler på, at de når at springe ud. Det er selvfølgelig Lady of Shalott, der fører an i vedholdenhed og mængde af knopper. Jeg er imponeret af din generous gardener - den har da virkelig præsteret i år.Vi har haft smukt solskin hele dagen til en forandring - så er det jo trist, at man er tvunget til at sidde inde, men lyset har været dejligt :)
    Fortsat god dag - og det ved jeg jo, det er :)
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja Bent har lavet et kæmpe arbejde med det bed, og heldigvis er det blevet rigtig godt. Jeg har historiske indlæg til et par dage mere :) Ja det er utroligt med solhattene, der var flere i blomst, men nu er det ved at være slut. Jeg har ikke en gang blomster i torskemund, men geranium og løvemund kan jeg klare. Min Lady of Shalott er færdig nu, men generous gardener kan lidt endnu, den har været fantastisk. Her har solen kun skinnet over middag. Ja ærgerligt at du måtte blive inde.
      Ja tak i lige måde :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. I slog sådan set to fluer med et smæk, da I lavede regnvandsbedet - fik afløb for alt vandet og fik skabt et frodigt bed.

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth
    Ja det er da godt nok noget af en oversvømmelse I havde inden Bent tog affære. Sikken et arbejde men det har jo betalt sig og bedet er jo ret så frodigt og da jeg var på besøg hos dig første gang var alt jo knastørt men regnvandsbedet var ikke så hårdt ramt så det holder jo nok længe på vandet. Med det vejr vi har pt så er det jo en fordel at drænene virker rundt omkring. Da vi flyttede hertil store der også vand i vores skel til nabo og to bagboer. Der blev så drænet og det har heldigvis ikke været et problem siden. Vi kan dog godt mærke at det svupper lidt mere der end andre steder i haven når vi har våde perioder.
    Fin lille buket du har i pavillionen som jo kan suppleres med andet der skulle risikere at knække når blæsten vender tilbage. Nu ser det da heldigvis ud til at det blir en fin dag imorgen. Idag har nu også været ok her mest gråt men tørt.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi kunne næsten bruge en robåd der nogen gange, heldigvis hjalp alt Bents arbejde, til gengæld bliver der meget tørt, når der er tørke, som da I var her. Ja vi mangler bestemt ikke vand nu, det svupper stadig rundt omkring i haven - især oppe ved indgangen til skoven.
      Ja man kan aldrig vide, om der knækker mere, som så kan komme ind til de andre i pavillionen, hvor de er langtids holdbare. Vi havde lidt sol over middag, men heldigvis ingen regn, det lover de så igen i næste uge.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. God morgen Lisbeth!
    Jo jeg følger med, og nyder historien bag! Har lige været en tur i Harboøre for at fejre svigermor i et luksussommerhus, også har jeg travlt i binderiet, derfor er jeg måske ikke så aktiv her i tiden.
    Sjovt som malus bedet forandrede sig, nu passer det også bedre ind i jeres have, for kan vel godt kalde dig/jer en plante/træsamler, med så stor og spændende variation i væksterne. Heldigvis er senegræs ikke vores største problem, inde i selve haven, men mellem nogle slåen i skel;-)
    Regnvandsbedet lyder som en af de absolut bedste tiltag, det har så mange funktioner og det tiltaler mig meget, godt gået Bent:-) det er imponerende at se hvor meget vand der var, og at i nærmest har en flod udenfor grunden.
    Her er aldrig problemer med vandet, vi har rent sand, og en grund der skråner ned mod marken.
    Ha en skøn dag
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Det glæder mig, at du følger med, men der er jo også andet, der skal passes.
      Ja det er vist gode forandringer med både malusbedet og regnbedet. Vi har heldigvis ikke så tit en flod uden for grunden, det er vist kun sket den ene gang, men med alt det regn, der kom på en gang, var det ikke underligt.
      Her står grundvandet højt.
      Skøn aften til dig.
      Kram Lisbeth

      Slet