søndag den 15. november 2015

Byger og meget blæst

passer nok lige til de triste begivenheder i fredags. Bygerne har forhindret mig i at komme ret meget ud i går, men jeg fik da taget lidt billeder. I dag er det stille vejr, så jeg vil i haven for at nyde det, der har jeg det nu bedst, og så længe det kan lade sig gøre, er det om at benytte sig af det.
som skrevet i indlægget fra i går, fik vi 12 mm i nat, der er kommet mere i løbet at dagen, så pytterne er intakte.


fra morgenstunden var det ok vejr, så jeg måtte ud og tage billeder
sumpcypressen til højre mister løvet nu
da jeg tog billedet bemærkede jeg, at flere af træerne har løvet i behold
 bl.a fligetbladet el
 liquidambar
 en magnolia
og pilebladet pære / Pyrus salicifolia
også Acer davidii har blade endnu
 sumphibiscus kæmper stadig for at blomstre
 den er jo meget smuk som den står her
 Hønsebenstræet/Thujobsis dolabrata blev også flyttet forleden dag, nu er der bedre plads til at vokse

her ses omrokeringerne fra forleden dag,  Pinky Winky forrest og bagved Mariesii længere tilbage ved kornellen står deutziaen. Hønsebenstræet står ved siden af kornellen, nu er der bedre plads til dem alle.
Det blæste desværre en del i dag, så det var svært at tage billeder af solhattene, men her er de alligevel
 Aloha
 Cleopatra
 Coconut Lime
Secret affair - alle købt her i foråret, jeg håber, de vil overvintre
 Crownprincess Margareta har fået lidt blomster igen
også Odyssey kan stadig være med
Rigtig god søndag


21 kommentarer:

  1. Godmorgen Lisbeth

    Jeg synes også vandet har svært ved at trække væk. Og vejrudsigten lover godt nok meget regn i ugens løb. - Men også et omslag til nordlig kulde? Måske det kan få lidt farver frem i i din Liquidambar?

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
  2. God morgen Karsten
    Ja vandet har svært ved at trække væk, men vi får også rigtig meget af det for tiden og kan vente mere endnu, ja sådan skal november åbenbart være. Jeg ser gerne lidt nordlig kulde, så jeg kan få farver i Liquidambar, jeg kan da håbe, at det hjælper. Men iflg. den hollandske gartner, vi havde besøg af, skal den også stå tørt, det gør den ikke, hvor den står, tværtimod.
    Tak i lige måde

    SvarSlet
  3. Det har været herligt søndagsvejr i dag uden den enrverende blæst og regn. Vores græsplæne virker også efterhånden mættet med vand. Sjovt at se solhatte midt i november og fint, at novembervejret gjorde jeres store rokade mulig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vi kan da "snakke" lidt sammen, der er godt nok stille på bloggene her i weekenden. Det har ganske rigtig været en dejlig stille dag, vi havde lidt drypperi i formiddag, men i eftermiddag har det været godt. Ja det er sjovt med solhattene, jeg nyder dem. Vi skal heller ikke klage over vejret, når vi sådan kunne flytte rundt med buskene uden at skulle vande.

      Slet
  4. Godaften Lisbeth.her har det været et dejligt stille vejr i dag.
    Men der er ikke så meget mere at lave i haven her.Lidt i køkkenhaven der stadig leverer grøntsager til huser.
    Kan jo se at også stadig har mange planter og træer med løv på.Og dejligt lys på dine billeder.
    Kan også se at vi begge har solhatte i blomst.
    Men har valgt at vise mine græsser -alunrod og det stedsegrønne.
    Set kan jo snart være svært at finde på motiver ..............og der er da også ret stille på bloggen.Selvom jeg har fået rigtig mange kommentarer.Men folk er måske gået lidt i hi indendøre.
    Godt at Bent og dig lige kan få flyttet om på de sidste planter inden vinteren.God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Det samme her, det er længe siden, vi har haft sådan en dejlig stille dag. Jeg kan altid finde noget at lave i haven, men i dag har jeg mest revet blade sammen.
      Ja solhatte i blomst nu, det er skønt. Det var et fint indlæg med græsser og alunrod, jeg har ikke så svært ved at finde motiver, men ellers er der jo for dig verden uden for haven og for mig vores lille ø og arkiverne.
      Ja det var dejligt at få flyttet lidt rundt, så planterne fik mere plads.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Dine solhatter ser stadig flotte ut, og det er utrolig at de kan blomstre så lenge!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg er også imponeret over, at de blomstrer så længe.
      Klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja det har været lidt fugtigt de sidste dage Tor vi har fået omkring 15mm fredag/lørdag. Idag har det været næsten tørst kun lidt drypperri i først på formiddagen. Blade på træerne er der ikke meget tilbage af her så i eftermiddag har vi været ude og rydde op i alle dem der lå overalt og så er græsset blevet slået så nu ser det hele nogenlunde pænt ud. Det har jo været mildt og stille vejr så det skulle udnyttes. Først var vi på kirkegården og lægge gran sammen med Mogens' ene bror og kone. De har 2 gravsteder ved siden af svigerfars. Deres eget hvor deres søn ligger (han blev født for tidligt og levede kun i 4 timer) og på det andet ligger hendes forældre så vi ordnede 3 gravsteder og har alt i alt sparret godt 1200kr. Derefter hjem i haven i haven så vi har fået meget frisk luft idag :-) Jeg har fået pelargonierne taget ind og så har jeg fået sat lyskæder op lidt tidligt men så er det klar :-)
    Jeg kan nu godt lide at sumphibiscusen ikke springer helt ud og så siger jeg det igen: de solhatte er da helt fantastiske og de giver ikke sådan lige op.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har været meget fugtigt, vi har også fået ca. 15 mm de sidste dage, og havde også smådrypperi i formiddag. I eftermiddag var det til gengæld lækkert vejr. Ikke så ringe og få ryddet op i bladene og pyntet gravsteder, og endnu bedre at spare 1200 kr. Jeg har stadig pelargonier i bedene, men jeg har taget stiklinger. Min genbo har også sat hele juleriet op og tænder pænt lysene for os, som hun ved går forbi hver aften med hundene, det er da flot.
      Sumphibiscusen er faktisk flottere i år, den er ikke så skrap i farven og har ikke så vulgært store blomster i år.
      Ja solhattene er fantastiske, dem glæder jeg mig dagligt over.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth . Sikke fantastiske billeder af din smukke have. Imponerende at både roser og stauder stadig kan. Nogle siger at vi får slud i weekenden. Dine austin roser er de købt hos Anton ? Spurgte ham indtil James Galway, den stod ihvertfald ikke i min "bunke " da vi hentede roser.
    Håber du får en dejlig dag, trods alt det regn
    Knus Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Marianne
      Ja det er utroligt, at så meget blomstrer med det vejr, vi har. Jeg har købt nogle få austin roser hos Jas. Det er ikke dem, han har flest af, det er forståeligt nok. Men jeg har købt Munstead Wood og Lady of Shalott hos ham, en gang i mellem har han lidt engelske roser hjemme, jeg spørger gerne, hvilke han har, når jeg er hos ham. Nogen gange har han lige fået lidt hjem, så er det med at købe, hvis det er nogen man vil have. Alle de andre har jeg købt hos Rosenposten, det var før, jeg kendte til Anton :)
      Tak i lige måde, ja vejret er ikke opmuntrende.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Ja vi opdagede også først Anton efter at vi forlod Fyn ;)
      Her da jeg bestilte sidst, sad han med kataloget over de engelske, samtidig med at vi snakkede sammen, så jeg fik en del med.. Tror 12-15 stk. men må lige være obs på at han har Lady of Shalott . Det bliver dog først midt på eller efteråret at vi reelt henter roser igen. Vi har fået vores datters bil her i weekenden så min pusher kan ikke hente længere ;) Ja det forbandet regn.. Der er store vandpytter i rosenbedet pt :(
      God aften til dig
      Knus Marianne

      Slet
    3. Ja det var ærgerligt, at I først opdagede ham efter flytningen. Første gang jeg spurgte efter Lady of Shalott havde han den ikke, men anden gang jeg kom der og tredie var den der, så nu har jeg to. Hvilke engelske har du købt hos ham? Jeg fik også Molineux hos ham. Ærgerligt at din datter ikke kan hente længere. Ja det er træls med alt det regn, nu må det godt stoppe.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    4. Hej ..
      Måtte lige ind og tjekke mails ;)
      Skriver dem, jeg har købt hos ham
      Geoff Hamilton , Munstead wood, The Generous Gardener, Constante spy, Darcy Brussel, Cressida, Evelyn, Winchester Catadral, crocus, Eglantyne, Strawberry Hill, Trevor Griffiths.Heritage, Englandsrose,
      Redouté..Crown_Princess_Margareta. Abraham Darby, .Sharifa Asma, .St. Swithun, .William Shakespeare 2000. Tror det er dem, jeg har købt hos ham i år :D


      Slet
    5. ..og når man så tænker på prisen ! De villa have kostet 3000 kr hos en planteskole . Har vel givet 1/3 del af prisen

      Slet
    6. Tak for navnene på dem, du har købt hos Jas, jeg bliver da helt misundelig. Geoff Hamilton har jeg ikke, men der er nu flere af de andre, jeg heller ikke har. Evelyn kunne jeg også tænke mig. Englands rose har jeg også købt hos ham.
      Jeg må holde øje med ham igen næste år, hvis jeg finder plads til flere :)

      Slet
    7. Ja der er rigtig mange penge sparet ved at handle hos Jas, utroligt han kan holde de priser. Til gengæld køber vi meget mere, så jeg håber da, han har noget fortjeneste ud af det.

      Slet
    8. Tror han har en fortjeneste på dem. Flere har han jo stående i marken og rigtigt, man har jo råd til langt flere end når man runder en planteskole . Dejligt du kan bruge navnene, for det mangler man jo, når man skal købe hos ham.. Hvad har han ;) Evelyn havde jeg også i min gamle have, før vi forlod Sjælland i 2009, og hun har været savnet ... Ja den forbandet plads ;)

      Slet