mandag den 16. november 2015

Hvad øjet og kameraet fangede

på en skøn stille efterårsdag i november.
I går formiddags smådryppede det, men over middag blev det dejligt stille vejr, billederne er taget om formiddagen, men det gør nu ikke noget, da det var vindstille. I dag blæser og regner det igen, vi har fået 14 mm i nat, suk.
 lidt gråt men alligevel med mange farver
også her hvor paradisæblerne lyser op med de røde bær
Dagens overraskelse var en enkelt blomst i R. cinnabarinum

en fin chrysanthemum er ved at springe ud, jeg kan ikke huske, hvor jeg har den fra. Jeg håber, at det var den, jeg købte på plantemarked sidste år i september, men det kan jeg ikke se før den springer helt ud.
Resten af billederne er roser:
 Claire Austin
og Wollerton old Hall blomstrer flot ved rosenlysthuset
 Eglantyne
 Gertrud Jekyll
 James Galway
 er endelig ved at blomstre
 Lady Emma Hamilton
 Lady of Shalott
 Morten Korch
 Peace
Pierre Oger vover sig frem med en enkelt blomst
 Queen of Sweden vil også være med
 Schneewittchen har blomstret længe
og sidst men ikke mindst The generous Gardener
God start på en ny uge


27 kommentarer:

  1. Godmorgen Lisbeth

    Imponerende med blomst i R. cinnabarinum - og roserne ja!

    Mon ikke det også er sidste udkald? Jeg synes prognoserne bliver stadig mere klare!

    Ha en dejlig ny dag

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Karsten
      Ja jeg blev meget overrasket over R. cinnabarinum - roserne er nok snart slut, med det vejr vi har nu, og det de lover, er der vist ikke meget håb for dem.
      Tak i lige måde.

      Slet
  2. Nydelig rhodo med blomst! Så hyggelig å se den nå, men du har jo stadig mye flott som blomstrer. Her blåser det friskmog det snør og regner. Jeg får hygge meg med rosene dine!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja rhodoen var rigtig fin og overraskende. Det blæser også friskt her hos os, så det er nok ikke længe til, at jeg kan vise roser.
      Klem

      Slet
  3. Her blåser det friskt skulle det stå ;)

    SvarSlet
  4. Kære Lisbeth
    Ja, det var en sød blomst du der så i din rhodo.
    Fint billede med græsserne, de gør sig.
    Og din Chrysanthemum tegner til at blive fin.
    Hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg blev også overrasket, da jeg så den. Det var i sidste øjeblik, i dag faldt den af.
      Ja græsserne er flotte og den chrysanthemum glæder jeg mig meget til.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth. ja det er godt nok vådt udenfor og det bliver ved ser det ud til. Din have er jo smuk, lige meget om det regner eller solen skinner :o) der er altid så meget at se på.
    Roserne er fantastiske, det er utroligt så længe de bliver ved.
    Her regner det så der bliver ikke meget havedag i dag.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja der bliver vist ikke meget havevejr fra nu af, det er alt for vådt.
      Ja roserne holder endnu, det havde jeg ikke regnet med ovenpå det blæsevejr og regn.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Uh, den chrysantemum ser fin ud! Og den dufter garanteret skønt af efterår :-) Men, adr, for et regnvejr det er i dag ... Nu skal jeg ud i det med hundene ...
    Hav en god dag!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er en rigtig fin chrysanthemum, jeg bryder mig ikke så meget om duften. Jeg nåede at lufte hunde i tørvejr, det var heldigt.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja her kom solen frem igår og det var rigtigt dejligt da det også var helt vindstille. Men bare rolig, nu er vi vejrmæssig tilbage i det grå våde og blæsende vejr.
    Fine roser du stadig kan fremvise og herligt med en enkelt lille rhodo blomst ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var en gave med vindstille og sol, som vi havde i går, så må vi klare en træls dag igen bagefter. Godt der kommer gode dage ind i mellem.
      Tak - ja det var sjovt med en blomst i rhodoen, den er allerede faldet af.

      Slet
  8. Godaften Lisbeth.Ja !!! vejret har ikke været noget at skrive hjem om............den eneste trøst er at det stadigt er mildt.
    Og du har da også smukke græsser.Og selvfølgelig de smukke roser der stadig bliver ved.
    Mine paradisæbler er jo gule og hænger også stadig på træet og pynter.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Nej det har været træls vejr i dag, godt vi kunne glæde os over en dejlig dag i grå.
      Ja lidt er der at kigge på endnu.
      De gule paradisæbler er meget flottere end mine, men det var dem, vi startede op med til læ.
      Knus og god aften til dig
      Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Ja vejret kunne godt være bedre. Vi har været i Kbh og gik glip af en dag i haven i går, hvor vejret har været rigtig godt heroppe. Men nu fik jeg halvdelen af mine laboratorieflasker med hjem i toget, så jeg skulle gerne nå en masse gøremål i haven i denne uge. Jeg blev glad for at se, at din James Galway nu blomstrer. Det bliver nok desværre en kort frist, da de lover nattefrost i weekenden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det blev noget trist igen i dag. Synd du gik glip af en god havedag i går, her var det også flot. Men du skal jo have dine laboratorieflasker med hjem. Håber vejret arter sig, så du når alle dine gøremål i denne uge, de lover ikke for godt.
      Ja jeg er også glad for, at James Galway endelig sprang ud, så jeg nåede at se den, så må vi se, hvor længe den holder.

      Slet
  10. Ja nu er haverne for alvor ved at lukke for sæsonen - men heldigvis stadig mildt, så jeg har vovet at bestille et par 'barfodsroser' som de hedder her i huset, og nogle hosta - næste år skal staudebedet blive til et ' bladbed ', så må på jagt efter stauder med store, spændende blade.... Akanthus, Parasolblad osv osv. Efterårshilsner!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Ja nu er det ved at være sket. Det lyder spændende med nye barfodsroser og ændring af staudebedet til et bladbed. Hvilke roser har du købt?

      Slet
    2. Blandt andet den ' voksne ' version af din little mermaid - nemlig slyngrosen mermaid. Tanken. Er at plante den ' oveni' en hugonis, så kan de afløse hinanden...... Ellers: mme Ernest calvat, og jude the obscure, og et par andre klassikere som fx redoute... Ville også prøve et par hvide, så kiggede på artemis og Helena renaissance ( har du nogen erfaring med dem?) og så, lidt for sjov, eyes for you, som ser ret speciel ud, og måske skal i en potte, for den passer egentlig overhovedet ikke til de andre....

      Slet
    3. Ok jeg vidste ikke, at der var en voksen version af Little mermaid, min er ret høj ca. 1.70, det lyder spændende at plante den oveni hugonis, den har jeg ikke, den er smuk. Artemis har jeg lige købt, så ingen erfaring, Helena har jeg ikke. Ja Eyes for you ser meget speciel ud, den skal nok stå for sig.

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Godt du stadig har noget der lyser op her i dette triste vejr. Det var desværre kun en enkelt dag hvor det var dejligt at være ude. Sikken en fin rhodoblomst der dukkede op og den Chrysathemum er rigtig flot i farven. Den jeg fik af dig blev gravet op igår og fik en potte i drivhuset. Det er da vidst også tid til at få gravet div planter op nu da de lover både frost og sne så jeg må nok ud de næste dage inden jeg skal på arbejde og have gravet bla Kallaerne op. Mine dahlia står også stadig men hvis det kun er nogle få dage de lover frost til natten så går det nok. Det går nok ikke i jorden lige med det samme så de kan komme op lørdag. Alle mine begonier blev flyttet ind i drivhuset igår så dem sker der nok heller ikke noget med lige med det samme. Her på Fyn siger de 0 til minus 2 til weekenden. Mon ikke I også slipper for det helt store dyk. Dine roser skal jo gerne pryde din blog lææængee endnu.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er dejligt, der stadig er lidt, for det var da trist at vågne op til regnvejr i morgen. Ja Chrysanthemumen er fin, jeg tror, det er den fra sidste år, den er helt anderledes end de andre. Jeg tror, du kan lave stiklinge af den, du fik af mig. Det har jeg læst, at man bare kan gøre, så det må du prøve. Jeg har fået kallaerne op og den sidste dahlia kom op i dag, den var færdig. Vi får ikke meget frost her, det tror jeg ikke, så må vi se, hvor meget roserne kan klare endnu, ellers må jeg i arkivet :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Stadig utrolig mange smukke roser du kan vise.

    SvarSlet
  13. Nu er det da vist blevet rigtigt november vejr med blæst og regn og ikke så megen lyst til at komme ud i haven hele tiden. Men så er der lige en søndag eftermiddag eller lignende hvor solen bryder frem og bare gør det til en skøn dag.

    Utroligt at du har så mange roser i blomst - jeg kan vist kun tælle på én hånd nu.
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja ind i mellem er det meget novemberagtigt og til andre tider stille og lunt. Vi må tage det som det kommer. Dagen i dag var også rimelig med sol.
      Ja der bliver ved at komme nye roser i blomst, fordelen er også, at de holder længere i blomsten nu.
      Knus

      Slet