søndag den 1. november 2015

Lørdagen bød på svag sol og noget vind

i dag derimod mener dmi ikke, at vi skal have solskin. Det gjorde de nu heller ikke i går, så vi har da lov at håbe. Lige nu er det ret diset her, så det bliver nok svært for solen at trænge igennem, til gengæld er det stille vejr.

men diset sol er bedre end ingen sol.
Jeg lugede i går og gravede mine få georginer op. Kun Claire de Lune fik lov at blive stående, den blomstrer så flot endnu.
 forleden var jeg rundt i staudebedet for at luge, der er en del kvikgræs, det meste slap taget rimeligt nemt, men der er nok mere.
før lugning
i går kom turen så til bedet med rhodoer og blærespirea. Den fik for øvrigt en ordentlig tur, vi klippede en del grene af, så der kunne komme mere lys til rhodoerne. Bagefter lå jeg på knæ og lugede ukrudt og kvikgræs op.
samme bed efter lugning.
I den anden ende af haven står et temmelig stort fyrretræ, det tager alt for meget plads op, men vi kan ikke rigtig nænne at fjerne det. (vi er nok mest Bent:)
bag ved den står den smukke Mariesii og kan overhovedet ikke ses. Det er vi nødt til at gøre noget ved, det ender nok med, at Mariesii bliver flyttet nærmere hegnet, Bent har lige fjernet en stor kornel der, så bliver der plads til Mariesii, den kan blive rimelig stor, har jeg set i Geografisk have i Kolding.
 Græsserne er utroligt flotte
 Hortensia Blue Bird har også fået efterårsfarver nu
 I forgårs købte jeg denne fine cyklamen i Netto, den har så flot løv.
På den anden side står den fine primula og blomstrer flot endnu.
Papegøjebusken fik endnu en gang opmærksomheden
roserne kommer her, jeg synes, at de er i aftagende, alligevel finder jeg hele tiden motiver, måske fordi de holder længere nu det ikke er så varmt.
 Sally Kane
 Astrid Lindgren
 Audrey Wilcox
 på flere billeder, det er ved at være slut med den, men den har også gjort det godt.
 Claire Austin
Grace
 En gul rose i den gamle have, jeg har ingen navn på den.
 Lady of Shalott 30.10.
 og 31.10.
 Morten Korch
 også her
Scepter d´isle
 Summersong
 med flere knopper
 The generous gardener er så smuk i knopperne.
 Westerland
jeg venter spændt på, at disse to skal blomstre, Wollerton old hall
God søndag og god november med hyggelige lange aftener.


24 kommentarer:

  1. Godmorgen Lisbeth, ja de havde godt nok ellers lovet sol i dag, det ser godt nok ud til de har trukket det i sig igen. Det kvikgræs det er da noget værre skidt at have i bedene. Det er hådt at ligge på knæ og luge, men hvor ser det godt ud.
    Det gør roserne altså også, jeg håber de sidste vil springe ud i dag, men nu må vi se.
    Rigtig dejlig Søndag til jer derover i Høneballehaven.
    KH Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Vi nåede at få lidt sol bag disen, men nu er det gråt igen, men mildt og stille vejr, det er også godt.
      Kvikgræs hader jeg, men et eller andet skal vi jo plages af åbenbart. Jeg kan bedre holde til at ligge på knæ end at gå og bukke mig.
      Mine er ikke sprunget ud endnu, det kniber nok lidt, når vi ingen sol ser.
      Også dejlig søndag til dig og Alma
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth.
    Ja der er lidt lang imellem solen titter frem. Men i dag virker det lovende. Her skinner solen dejligt.
    God søndag til dig.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Nå du er blandt de heldige, som får sol i dag, ja så er det med at nyde det.
      Tak i lige måde.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Her er vejret nærmest som igår - sol gennem dis, dog med den forskel at vinden har lagt sig en del, så det er godt fotovejr!
    Og næste weekend får vi en slags hedebølge, siger de;)
    Det ville jo være fint for roserne der står med store sprængfarlige knopper, ovenpå sommeren har de meget der skal nås?

    Ha en dejlig søndag du med!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Her er det helt diset nu, solen trængte kun igennem en times tid, men stille er det, og jeg har som vanlig taget mange billeder :)
      Hedebølge i november ja lad os nu se, jeg synes ikke helt, man kan stole på prognoserne :)
      Ja der er mange rosenknopper, som ville blive glade for sol og varme, så vil de blomstre.
      I lige måde.

      Slet
  4. Der er altid noget at gøre for en haveejer:-) Sådan som du fotograferer fyrretræet, virker det nok lidt voldsomt; men det giver jo uden tvivl noget farve i den bladløse sæson. Mariesii får et enormt omfang, ingen tvivl om det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er der heldigvis, jeg vil hellere være ude :) Fyrretræet er blevet voldsomt her i sommer, men det er rigtig om vinteren er det jo godt med noget stedsegrønt. Ja Mariesii bliver stor, det har jeg også set hos dig, den er også vokset meget, men er fantastisk flot.

      Slet
  5. Hej Lisbeth.Heller ingen sol her hos mig...................men dejligt stille vejr.Har også taget de sidste dahlia op i går.
    Og alle krukkerne står og venter udenfor drivhuset .men synes det er lige det tidligste at sætte dem indenfor.
    Godt at du kan få luget i bund..............det bliver du glad for til foråret.Fin kugleprimula du viser.Det gør jeg også..............min er bare hvid.
    Og stadig smukke roser i blomst.Her har jeg en enkelt Ghita og en hvid rose.
    Den lille cyklamen lader du den stå ude i vinter ?
    God søndag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Godt det er stille og mildt, når vi nu ikke får solen at se, for så er det alligevel dejligt derude.
      Jeg kan godt forstå, at du synes, det er for tidligt at tage krukkerne ind, det er jo ikke koldt endnu.
      Jeg er glad for at få luget i bund, der hvoer jeg når det, jeg når nok ikke hele vejen rundt. Ja kugleprimulaerne er fine.
      Jeg har stadig en del fine roser i blomst ja. Cyklamen er en satsning, jeg har læst, at man bare kan plante den ud i bedene, inde holder den ikke længe hos mig, så jeg prøver.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth!
    Da vi besøgte jer fortalte Bent Kim om hvor lang tid det tager et fyrretræ at tage fat fra lille barrods, og at hver gang at vi flytter dem går de i stampe, Kim er også ret glad for fyrretræer;-) og vi har nogle der lige hat fået godt fat efter tre år, og jeg kan se de er plantet for tæt, lige netop der, så der skal flyttes tre, så høre det Bent fortalte til Kim igen;-) Din cyklamen er skøn, elsker også det løv og deres knopper.
    God aften!
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja vores fyrretræer var utroligt længe om at komme i gang, men pludselig kommer det. Vores har nok stået i 10 år, så det er for sent at flytte det, desværre. Men I kan nok nå det med jeres, så må I bare vente det længere ;) Kim er nok heller ikke så glad for at flytte dem nu.
      Ja cyklamen er så flot, men de holder sig bedst udendørs i hvert fald hos mig.
      God aften og kram

      Slet
  7. Fyrretræet er nu også flot, så det er nok bedre at flytte Mariesii. Tak for endnu et dejligt billede af tulipantræet :)
    Jeg skal altså også ud og have luget noget mere i haven, men det må jo så blive en kommende weekend, da det nu er mørkt når man kommer hjem fra arbejde.
    Roserne er utrættelige, det er fantastisk.
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er et flot fyrretræ, og det er ikke til at flytte, det håber jeg går an med Mariesii. Selv tak, jeg har revet en masse blade sammen fra det i dag.
      Nej når du kommer hjem fra arbejde, kan du ikke nå mere, men Karsten siger, at de lover godt vejr næste weekend, så jeg håber, det lykkes for dig.
      Ja roserne er utrættelige, det er dejligt, men det går nu alligevel tilbage for hver dag.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Idag har været en noget grå dag så set i det lys så var lørdagen rigtig fin her. Ja mange ting bliver jo store og det er ikke altid at vi lige tænker over det så er det jo meget rart at du har set Mariesil i georgrafisk have så der kan tages forholdsregler allerede nu. Den der Fyr vokser jo også nok en del endnu. Vi har haft fyrretræer i tidernes morgen men måtte sande at de groede fra os og måtte fældes men de er nu flotte når de får den plads de skal ha'
    Ja den har nogle fantastiske blade den Cyclamen og den kan jo nok pryde i bedet længe endnu hvis det milde vejr fortsætter.
    Vi har været til Allehelgens gudstjeneste idag sammen med svigermor og Mogens' yngste bror og hans kone og så var der fællesspisning/kaffe i menighedshuset bagefter. Kl 14 var vi hjemme igen og så gik jeg igang med at rydde tomaterne i drivhuset og få ryddet op. 3 frøer blev fanget og sat ud. Jeg tror nu stadig at der er et par stykker derinde endnu. Skrubtudserne tror jeg selv er kravlet ud for at grave sig ned. Jeg har jo fliser så der er jo ikke rigtig nogle steder de kan gå i hi. Hvad frøerne gør ved jeg ikke rigtig.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har været gråt i dag, men stadig mildt med lidt sol fra morgenstunden. Jeg er også glad for, at jeg har set Mariesii i Geografisk have og hos Marie, Hortofilia. Den var så flot i foråret, så den skal have en god plads.
      Jeg har læst, at cyklamen i potter kan klare sig ude, så jeg satser, det var kun 15 kr. i Netto :)
      Det var tidligt med Allerhelgens gudstjeneste, Her var det kl. 14, og i Munkebo kl. 19, men jeg mindedes nu min mor herhjemme, det gør jeg jo dagligt alligevel. God idé at I tog svigermor med til det, det var hun nok glad for.
      Tudser og frøers opholdssted ved jeg ikke meget om, men de kender nok nogle gode steder, hvor de kan sove i vinter :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Det er jo fantastisk, at det er vejr til at man hellere vil være ude end inde her i starten af november. Her har det været dejligt mildt i dag - en smule sol. Jeg er ved at være nået dertil, hvor jeg kan sige, at hvis sneen kommer i morgen, så er haven klar, men der er jo altid noget, man kan tage fat på, så heldigvis er havesæsonen ikke helt slut endnu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er dejligt, at man bare kan fortsætte i haven. Jeg bliver aldrig helt klar, men fortsætter så længe jeg kan holde ud at være ude. Der er nok at se til, når vi har store haver, men du er så klar til sne og vinter, for din er da også stor, så vidt jeg husker.

      Slet
  10. Tak for dine dejlige billeder.
    Dine græs er smukke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase - ja græsserne er fine, dem er jeg glad for.

      Slet
  11. Godmorgen Lisbeth
    I går havde vi også gråvejr og ingen vind - hvad det bliver til i dag, kan jeg endnu ikke se, men det bliver vist mere af samme skuffe. Du er så flittig med lugningen, og det er rart at få gjort i bund, inden frosten går i jorden, for så er det nemmere til foråret. Det lille fyrretræ er fint i formen, så jeg kan godt forstå, at den helst skal blive, hvor den er. Så er der jo også noget grønt at se på til vinter. Det er helt klart noget, jeg skal blive bedre til - altså det med de stedsegrønne. Den blå primula blomstrer også stadig her, og jeg er spændt på, om den klarer vinteren. Det håber jeg, for den er usædvanlig i farven. Jeg har også sat cyklamen i en krukke, men den har ikke så fine bladtegninger som din. Jeg må vist en tur i Netto og kigge, for jeg har læst et sted, at netop cyklamen er en god krukkeplante om vinteren, men det kommer nok an på, hvor hård vinteren bliver - lige nu er det i hvert fald mildt, og det kommer roserne til gode, som bare bliver ved og ved :) Min lady of Shalott står også med fine knopper igen. Flot blomst i Grace!
    Håber, du får en dejlig dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Linda
      Det er vist samme slags vejr i dag igen, og det de lover hele ugen. Ja det er med at få lavet noget nu, mens det endnu er vejr til det, så sparer jeg det til foråret, hvor jeg har "travlt" med at gå nyderunder i haven :)
      Ja det er fint i formen fyrretræet, der er flere stedsegrønne i det bed. Ja jeg er også spændt på primulaen og for den sags skyld på cyklamen, jeg synes stadig, at de klarer sig bedre ude end inde, i hvert fald hos mig. Ja roserne bliver ved, det er dejligt - og fint med din Lady of Shalott, som du kan se, er der også nogle i min.
      Også dejlig dag til dig, håber ikke den bliver for hård.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Tja...tror desværre det varer længe før vi igen får solen at se... Det er som om november er kendetegnet ved at have gråt og diset vejr langt de fleste dage. Nok derfor måneden føles ekstra lang.
    Hav en god dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Estther
      Ja det er jeg også bange for, men jeg glæder mig over, at det ikke blæser ret meget. November er uendelig lang, vi er helt enige.
      Også god dag til dig :)

      Slet