lørdag den 21. november 2015

Der var engang en bar mark - lidt historie

udsigten torsdag aften i den lave sol
2003
i 2003 var der kun en bar mark, det første vi lavede var dette stenbed

2004


samme bed i 2015

jeg fik også et staudebed, billedet er fra 2004

2004 så det sådan ud ude fra vejen (bemærk de små gule buske lige hvor græsset starter) det er cypresserne
 2005
2011
her er de i 2015
Anette gav mig idéen til at grave i mine gamle billeder, fordi hun gerne ville vide, hvordan jeg fik startet op med de stedsegrønne. Det er en svær opgave at finde rundt i de gamle billeder, måske kommer der ikke så mange af de stedsegrønne, men lidt før og nu billeder i stedet. Jeg har lavet et indlæg om det i 2013, det kan ses her
cypresserne og denne lille fyr er plantet som helt små, købt for små penge i Bilka, det er de fleste af mine stedsegrønne
her er den i dag, den er blevet beskåret mange gange siden plantning.

Måske husker nogen af jer, at jeg ikke har været helt tilfreds med efterårsfarverne i år. Dette billede er fra 2012, da var der knald på farverne, så flot har det ikke været i år.
Det var lidt historisk gennemgang, jeg har fundet flere billeder, nogle af dem er gentagelser fra tidligere indlæg, men det er nok ikke mange, som har set dem, eller kan huske dem. Der kommer flere de næste dage.
Her kommer lidt aktuelle billeder:
 Claire Austin
 Grace
 Scepter d´isle
St. Cecilia

 William Shakespeare
Winchester Cathedral
Der er kun enkelte blomster og knopper, jeg så en på fb, som havde plukket en helt buket af Leonardo da Vinci, der kan jeg slet ikke være med. Jeg har nu heller ikke den rose :)
udsigten fredag, som har budt på sol, blå himmel, lidt byger og mørke skyer, mest det sidste.
God lørdag med eller uden sne.
En forårshilsen fra iris Katharine Hodgkin, hun er godt på vej.

29 kommentarer:

  1. Nej, hvor sjovt at se begyndelsen til jeres have, Lisbeth! Det er jo næsten samme slags projekt vi skal i gang med når vi flytter. Hos os er mest folde og en enkelt græsplæne. Hvilken slags have havde I inden I flyttede til Høneballehaven?
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Det glæder mig, at du kan lide indlægget og netop for dig nu, kan det have god mening at kigge med her. Vi havde en lille byhave, og jeg var slet ikke haveinteresseret, før vi flyttede her til :)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Nej, tænk engang at din haveinteresse er så relativt ny. Og tænk hvor langt man kan komme med en have på relativt kort tid. Jeg venter spændt på næste historiske indlæg :-)

      Slet
    3. Ja det er faktisk ret nyt det hele :)
      Jeg er ved at gøre næste historiske indlæg klar :)

      Slet
    4. Det vil jeg også glæde mig til:-)

      Slet
  2. Hej Lisbeth!
    Altså hvor er det spændende at se dette indlæg samt det fra 2013. Og ekstra spændende da vi jo besøgte jer i sommers, for man kan slet ikke forestille sig at det har set sådan ud før, eller at træerne-stedsegrønne vokser sig så flotte på egentligt få år, og giver fylde og struktur. Fantastisk inspirerende, og du giver mig masser af nyt gå på mod, og troen på at vores små bitte planter også bliver store engang, for det er så genkendeligt(det er rart) at købe planterne som barrods og små, også for at kunne have råd til sin blomstrende passion:-)
    Siden dit indlæg den anden dag med de stedsegrønne er der placeret flere her, ikke fysisk endnu, men visuelt, og nu kommer der nok flere til;-)
    1000 tak for et inspirerende indlæg, jeg ved at det i mig kan rumstere på den gode måde en stund-flere dage:-)
    Ha en dejlig lørdag
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Godt du synes, det var spændende, jeg skulle lige tage mig sammen for at starte indlæg om gamle dage igen, men det skaber glæde ser det ud til, så er det arbejdet værd :)
      Jeg er ikke i tvivl om, at du kan få inspiration ved at læse det her, måske skulle det endda have været, inden du var på besøg. Men nu kan du gå og summe lidt over det og hygge dig ved tanken om, at de bliver altså større med tiden, selvom det går langsomt til at begynde med.
      Selv tak - dejligt du kunne bruge det.
      Tak i lige måde
      Kram :)

      Slet
  3. Imponerende! Intet mindre. Spændende at se, hvordan I er startet fra så at sige bar bund. Jeg er også glad for stedsegrønne, der har været rigtig mange i haven, som min svigermor plantede - en del er efterhånden forsvundet af forskellige årsager, men der skal plantes nye. Især om vinteren, synes jeg, de stedsegrønne gør sig godt. De er med til at give haven struktur og farve. Jeg glæder mig til flere billeder fra din haves unge dage!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja vi startede i den nye del af haven helt på bar bund, vi startede også på bar bund med hensyn til planter, mit kendskab var meget lille, men heldigvis bliver man klogere ved at læse på nettet og at blogge. De stedsegrønne er uundværlige om vinteren i store haver som jeres og vores.
      Der skal nok komme flere billeder :)

      Slet
  4. Spennende å se historien til hagen din! Sånn var det her også når vi flyttet hit i 2006. Ikke et eneste blomsterbed eller planter noe sted. Godt at vi begge har fått gjort om på det :)

    God lørdag!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg tænker vi er startet op lidt på samme måde, men dejligt med den glæde, det giver os at udvikle haven og købe nyt :)
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  5. Hvor spændende at se hvordan det er startet op. Jeg har aldrig fået taget billeder af hvordan her så ud da vi kom her til. Det kunne ellers have været sjovt nok at se.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja det håbede jeg, at nogle ville synes. Bent har heldigvis taget billeder fra dengang, det var før, jeg selv begyndte på det.

      Slet
  6. Et spændnde indslag og heldigt, at du har en del billeder fra havens start, Det er altid spændende at se før og efter billeder; men jeg er desværre selv tilbøjelig til først at komme i tanker om førbillederne, når forandringen er sket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er Bents fortjeneste, at jeg har billeder fra havens start, det var før, jeg rørte et kamera. Det er heller ikke altid, jeg husker at tage før billeder.

      Slet
  7. Spændende at se din have fra ny af. Sjovt at alle de stedsegrønne planter startede som så små..
    Dejligt med alle de smukke roser <3
    Her har vi nu snevejr og de lover jo frost, så mine er nok snart helt færdige ...
    God weekend
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er ikke nemt at forestille sig, at den har været helt bar og at de stedsegrønne har været så små.
      Nå er sneen nået til jer, her er ikke noget, og de lover det heller ikke. Så kan du tage billeder af roser med sne :)
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Alletiders at se udviklingen, når man tænker over det er det da gået hurtigt!
    Super at du har Katharine H oppe allerede - det er hun vist ikke hos mig - her er kun de sædvanlige, bla påskeliljerne:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja selvom udviklingen er vist før, så kan den godt ses igen, der er også sket en del, siden jeg sidst viste det.
      Jeg har til gengæld ikke set påskeliljer endnu, det er rigeligt tidligt. Har du fået sne?

      Slet
  9. Det var virkelig sjovt at se hvordan stenbedet begyndte - på en helt bar mark. Det tror man jo ikke når man ser det nu. Selfølgelig skal der helst være nogle år på bagen af de fleste haver, før de viser sjæl og miljø, men det er da faktisk gået hurtigt hos jer alligevel - nogle af jeres stedsegrønne er jo kæmpestore.

    Jeg tror ikke jeg har nogen forårstegn her endnu.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja selvom jeg har vist det før, kan man alligevel ikke huske det. Nogen gange har jeg svært ved at finde rundt i mine egne gamle billeder, altså hvor det er taget fra. Jeg synes også, det er gået ret hurtigt her, de stedsegrønne er blevet meget store, men det hele er nu vokset ret meget i år.
      Godt det samme, jeg synes, at det er for tidligt med forårstegn.
      Knus

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    H.C Andersen kunne ikke ha skrevet det bedre. En grim ælling som er blevet en virkelig smuk svane. Spændende udfordring Anette har givet dig og spændende at se forvandlingen fra bar mark til den smukke have det er idag :-) jeg har jo kun set det færdige resultat så hold da op for et stykke arbejde :-)
    Det er bare så fint med et indlæg med historie og godt at I havde billeder fra den gang :-)
    Hold op hvor det er blevet koldt. Jeg har fået isoleret den ene ende af drivhuset med bobleplast idag og fået taget det sarte ind. Tror at jeg har været ude 4-5 timer idag og der måtte et varmt bad til inden jeg rigtig fik varmen igen. Her er Katharine Hodgkin også kommet op opdagede jeg da jeg gravede nogle Cannaer op.
    Indtil videre er der ikke kommet sne til Nordfyn så nu må vi se om vi slipper. Kan se at de har fået på Sjælland.
    Fortsat god lørdag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, ja en grim ælling var det godt nok. Jeg har jo vist det før, men det er ikke alle, der har set det, og dem der har kan nok ikke huske det. Egentlig synes jeg ikke, at det var så galt, men når jeg kigger på føljetonen og den bare græsplæne/mark, kan jeg godt se, at der er sket temmelig meget.
      Ja det er hundekoldt, jeg kan godt forstå, at der skulle et varmt bad til at tø dig op efter så lang tid i haven. Jeg holdt ikke ud så længe, disse her indlæg tager det meste af en dag at lave, når jeg skal finde de rigtige billeder frem osv. Nå er din Katharine også kommet op, det er jo alt for tidligt.
      Jeg har også set, at de har fået sne på Sjælland, heldigt at I er sluppet endnu, det kan være, det ikke bliver så slemt, som de har lovet.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Det er så sjovt at læse sådanne indlæg...med før og efter billeder.
    Skovt at din haveinteresse ikke er ældre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja selvom det er lavet før, er der mange, som ikke har set det. Jeg var på din alder, da det startede, ja faktisk lidt ældre :)

      Slet
  12. Hvor er det sjovt at se! stenbedet ser jo virkelig som om at det er gået forkert dér på den åbne mark.... I må virkelig have plantet meget læhegn omkring grunden? Nu ser det jo nærmest ud som om høneballeparken ligger i et skovbryn. Flot arbejde! Hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Ja det ser lidt sjovt ud på det billede, og vi har plantet rigtig meget læhegn og skov på grunden.
      Tak for det :)

      Slet
  13. Kære Lisbeth Ja jeg er lidt bagud med bloggeriet. Hvor er det en god ide Anette kom med. Det er så spændende at se billederne af før og efter. Det er helt fantastisk som det er vokset hos jer. Der er godt nok gået nogle år men I har også god muld på Samsø. Det er kartoflerne jo vidne på. God søndag. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Du har jo også nok at andet at se til, så det er svært at følge med. Jeg håber, at mange synes, det er spændende at følge med i, for det er et stort arbejde at finde de rigtige billeder. Ja det er groet godt her i kartoffelmulden :)
      Kh Lisbeth

      Slet