fredag den 6. november 2015

Et af de smukkeste træer i haven

heldigvis har jeg flere træer med dejlige høstfarver, men lige nu er det, ja rigtig gættet Parrotia persica/papegøjebusken. På de kommende billeder ses den fra flere vinkler i haven:

 sammen med Odyssey er den helt utrolig, synes jeg.

 en fantastisk aktør som ikke skuffer på denne årstid, så flot som denne her i Ullas have er den ikke i opbygningen, men jeg er nu ganske godt tilfreds alligevel
her er det vist mest det store fyrretræ, som tager opmærksomheden
 rødbøgen i skoven er flot nu
 denne bøg bag hegnet og klatreplanten til venstre er nu heller ikke tosset.
 den lille lærk i skoven vil også være med
min Ginkgo biloba er ikke stor endnu, men den har fine farver.
Lidt blomster er der også
 solhat
 stokrose
Euphorbia chocolate/Hjortetrøst blomstrer nu
også Matrem blomstrer endnu
ja og så er der jo roserne:
 Barock har en enkelt blomst
 Crocus Rose lidt flere
 Pat Austin ligeså
 her har vi Lady Emma Hamilton
og Wollerton old hall lukker sig mere og mere op, men hvor meget mere det bliver til, ved jeg ikke. Den dufter i hvert fald nu.
 Mary Magdalene
 Morten Korch
 Odyssey
 Ophelia Climbing nu med den sidste blomst for i år
 Queen Elisabeth
 Scepter d´isle
 Wild Rover er lidt falmet efterhånden, men der er stadig friske blomster i toppen
til slut Rosenresli
Måske har I bemærket, at der er flere billeder igen i dag, det er fordi, jeg holder fridag lørdag, så er der lidt mere at kigge på, indtil jeg er tilbage.
 Nå ja så er der lige min amaryllis, som jeg fik reddet, den væltede ud af potten, så jeg måtte have løget længere ned og vandet lidt, det hjalp, den er godt nok også stor og flot.
I må have en god weekend.

28 kommentarer:

  1. Så flott din papegøyebusk er! Jeg googlet den akkurat på det latinske navnet, og dessverre så vil ikke den trives her fordi den vil fryse tilbake for mye. Men hvis vårt mildere klima holder seg, så kan det jo hende den kan plantes en gang ☺ Nydelig farge på den, og fint med Odyssey ved siden av den.

    God weekend, klem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den er fantastisk på denne årstid. Synd at den ikke vil trives hos jer. Jeg har også haft træer, der fryser tilbage, men med tiden synes jeg, at det går bedre. Jeg ved ikke om det også er sådan hos jer.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  2. Tak for alle de flotte billeder. Det er dig velundt med en fridag. Hvor er der mange smukke efterårsfarver i din have. Papegøjebusken er også en af mine favoritter. Den får så mange forskellige efterårsfarver, og så beholder den løvet til langt hen på efteråret.
    God weekend!
    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Selv tak - ja en gang imellem er det fint med en fridag. Papegøjebusken er bare så flot, vi må udbrede kendskabet til den, så flere kan anskaffe sig den.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Der vil nok blive run på papegøjebusken med al den omtale, den får i år. Jeg husker ikke, at den var nær så eksponeret sidste efterår. God idé at du viser matrem; man overser let de mere stilfærdige planter, som blomstrer stort set hele sæsonen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja man skulle tro, at mange vil købe den nu. Jeg har uden tvivl vist den mange gange sidste år også, det plejer jeg jo :)
      Ja matrem står flot derude endnu, du har ret, man kan nemt overse den, den råber ikke så højt, til gengæld breder den sig hurtigt.

      Slet
  4. Du har godt nok mange blomster endnu.
    Her er der nu ikke meget at byde på. Aster står da endnu men ellers... nej.
    Din amaryllis er bar så smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja nogen har jeg, men selv her er der ikke så mange mere.
      Ja min amaryllis nyder jeg meget.

      Slet
  5. Hej Lisbeth.Ja!!! papegøjebusken har jeg jo set hos flere her på bloggen.....................og den har en fantastisk efterårfarve.
    Godt med en fridag på denne årstid.
    Vi har selv været ude og rive masser af blade sammen fra vores store kisebær og æbletræet.Og ind i bedene med alle bladene.
    Rigtig god weekend Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja papegøjebusken har fortjent al omtalen lige i øjeblikket, den er køn.
      Ja det er ikke nemt at finde motiver på sådan en grå og trist dag, dem har vi snart haft mange af. Blade har vi også mange af, de gør godt i bedene, undtagen dem fra valnøddetræet, de må ud.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Nej altså nu ved jeg hvad det var jeg skulle kigge efter ude i haven...men jeg tror altså ikke at min chokolade Hjortetrøst når at blomstre i år.
    God weekend her fra det midtjyske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Jeg er også forbavset over, at min nåede det, men den står fint og blomstrer, du må se efter i morgen.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Wild Rower er meget smuk..den ønsker jeg mig. Papegøjebusken er smuk, men det er nu også alt det andet du viser. Jeg skyndte mig i Netto for at se om de havde flere Amarylis, det havde de. Nu er jeg spæd på om det er en dobbelt jeg fik med hjem, jeg syntes din er så smuk.
    God weekend :o)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja Wild Rover er smuk og meget grovillig, jeg kan godt forstå, at du ønsker dig den. Dejligt at du fik fat i en amaryllis, der er ikke flere i vores Netto, jeg håber, den er dobbelt.
      Tak i lige måde :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Det er et smukt lille træ, synes jeg. Det er dejligt med noget der lyser op i november, så bliver man glad:-)
    Også Ginkgo Biloba er smuk med høstfarve, den bliver flot når den blir stor.
    God fridag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg er som det tydeligt fremgår ret vild med det træ, det lyser så dejligt op, og det glæder midt i den mørke tid.
      Jeg har lige set nogle flotte Ginkgo Biloba på facebook, jeg glæder mig til min bliver så stor.
      Tak for det og god weekend til dig.

      Slet
  9. Jeg har som forsøg i år prøvet at tørre nogle af de flotteste blade fra Papegøjetræet i en æggebakke med låg, så de ikke krøller sammen.
    Helt tørre ligger de nu i en skål/kurv og pynter i stuen. Er spændt på, om de holder farven vinteren igennem.
    De gule ginkgo-blade holder godt tørre i små buketter indendøre.
    Mange tak for de dejlige billeder.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja det er da spændende, om de holder vinteren igennem. Det må jeg også prøve. Tak for tippet, jeg kan nok ikke nænne at plukke af ginkgoen, den er så lille endnu, de vokser vist meget langsomt. Vi købte den hos dig for 5 år siden.
      Selv tak
      Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja papegøje busken og Odyssey er et flot par og gingoen er så flot her om efteråret. Min er så flot gul lige nu men mon ikke den snart smider bladene om ikke andet så kan blæsevejret de truer med de næste dage vel hjælpe til. Jeg beundrer altså din solhatte her står de alle med visne toppe og det har de nu gjort længe. Og så har du sørme også lige en stokrose der også vil være med :-)
    Godt du fik reddet din flotte Amaryllis. Jeg syntes altid at de må have lidt støtte i en pind når jeg har dem.
    Rigtig god fridag den passer lige ind i mit kram for jeg får vidst ikke tid til at læse haveblogs før søndag aften igen. Vi skal over til vores venner i Vestjylland i morgen formiddag og til aften skal vi så sammen til Tjæreborg til noget komsammen med gamle kollegaer til Mogens som han arbejdede sammen med for en del år siden. Firmaet eksistere ikke mere men de holder kontakten ved bla at mødes den ene gang om året. Vi plejer at overnatte hos vores venner men vi er nødt til at køre hjem for søndag middag skal vi til 60 års fødselsdag hos et sæt venner. Heldigvis skal vi kun til Odense.
    Så er det ved at være dansetid igen så er det med at blive sat tilrette i sofaen. Rigtig god aften til jer herfra og en god fridag.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det to er et flot par. Jeg havde glemt, at ud har en ginkgo, den er nok noget større end min. Ja nu må vi have blæsevejr, det er ok, den tåge og dis er også til at få pip af, så lad os få det blæst væk. Men i næste uge lover de vist en del regn, vi kan nok ikke vente alverdens skønt vejr her i november. Det er de nye solhatte, jeg købte i juni, som står så flot endnu, jeg håber, de klarer vinteren. Stokroser har jeg vist et par stykker af.
      Denne amaryllis havde ikke strakt sig så langt, så for en gang skyld ingen pind, men den skal jo også vandes, hm det glemte jeg.
      Det var nok det jeg vidste, at jeg ikke havde så mange læsere, så kunne jeg lige så godt holde fri :) Det er da noget af en weekend I skal have, men det er fint her i den mørke tid.
      Ja nu er det danse tid.
      God tur vest på.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Ja papegøjebusken er virkelig flot. Det er din Gingko også. Jeg har en lille stikling, som jeg håber, kan vokse godt til. Dine roser er stadig meget flotte. God fridag i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er en flot busk, min ginkgo er ikke så stor, men din er mindre, kan jeg forstå.
      Tak for det og god weekend

      Slet
  12. Dejligt med efterårsfarver i haven. Utroligt, som roserne bare bliver ved i år.
    God fridag:-)
    Med venlig hilsen
    Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er jeg glad for, og roserne de kan bare, herligt.
      Tak for det Lene.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Godmorgen Lisbeth

    Nåda skal vi udenøs?
    Jamen det er da imponerende med de farver haverne byder os i øjeblikket!
    Det er simpelthen et flot efterår - november kan jo ellers være frygtelig trist.

    Flotte billeder:)

    Ha en dejlig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Karsten
      Næ vi skal ingen steder, det er bare en helt almindelig fridag uden specielle aktiviteter.
      Det er rigtigt, at der er skønne farver endnu, men så gråt og diset, som det var i går og har været de sidste dage, det er nu ret trist. Heller ikke i dag får vi solen at se, skønt jeg så både månen og en stjerne tidligt i morges. Nu er det igen overskyet. Nå men i morgen siger de, og så ellers regn hele ugen, som det ser ud nu.
      Tak for det :)
      Også dejlig weekend til dig.

      Slet
  14. Der er så smukke farver stadigvæk, og du har så mange fine planter! Tænk at vi er langt inde i november og stadig ikke har haft frost. Det er så skønt! I dag måtte jeg tage frakken af da jeg gik med hundene. Det var nærmest sommervarmt :-)
    God lørdag aften til jer!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Det er så dejligt, at de smukke farver bliver længe i år. Ja det er stadig mildt, men her hos os måtte vi nu beholde frakken på, da det blæste en del. Nu øsregner det her hos os.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet