tirsdag den 3. november 2015

Motiverne kom dumpende

Da jeg gik i haven mandag morgen var det diset og gråt, men for en sikkerheds skyld tog jeg kameraet med, jeg skulle "bare" lige tage 10 billeder, hm det blev til 30 - ikke alle lige gode, men en historie kommer der nok ud af dem.

først vil jeg vise min fine amaryllis, købt i Netto for 25 kr. Dobbelt, det var jeg ikke klar over, da jeg købte den.
Så går vi i haven:
Jeg vil igen vise de to asketræer på gårdspladsen, det ene har for længst tabt bladene, og nu står det andet klar til også at smide sine, mærkeligt når de står lige ved siden af hinanden
Fuglekirsebærtræet har nu fået gyldne farver

Der er nu kommet endnu mere lys ind i skoven, da Bent har skåret en del af et bøgetræ
en hel stamme blev fjernet, vi håber clematissen overlever det.
i skovbunden hvor vi fjernede ahornen er der plantet bregner
Der er stadig nok at gøre med at fjerne blade, mange af vores træer står i græsplænen, derfor falder bladene ned på den, når det ikke blæser. Jeg bruger dem selvfølgelig i bedene. Bladene fra den store ahorn i indkørslen måtte jeg smide væk, de var fyldt med frø, det dur ikke med små ahorntræer i mellem rhodoer og roser.
nordbedet er stadig flot, i baggrunden ses en hæg
 her er den, stammen yderst til højre har mørkere blade endnu
 her er endnu et billede af fyrretræet, som jeg skrev om forleden, til venstre for den står et større og lettere fyrretræ, det er ikke fordi der mangler stedsegrønt i det bed, men det er rigtigt, at den er fin i faconen. Til højre for fyrren står platanen.
Der er lidt blade endnu på tulipantræet, som ses i baggrunden
Odyssey og papegøjebusken
 Gertrud Jekyll
 Penny Lane kan endnu
Wollerton old hall venter jeg stadig på, men knopperne er smukke.
Se nu stopper vi her, sådan kan jeg jo også begrænse tiden med blogning, selvom det er svært :)
Så er der motiver til i morgen også, i dag igen er det trist vejr.
Bemærk at jeg har opdateret min blogroll, der var alt for mange på, som ikke mere er aktive.
Rigtig god dag

28 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Sjovt med de to asketræer, som ikke taber bladende samtidig. Godt du er opmærksom på de mange frø fra Ahorn, de breder sig voldsomt, hvis de får lov.
    Jeg kan godt se rundt omkring på haveblogs, at der har været rigtig mange havebloggere, og at mange er stoppet, men heldigvis er der da stadigvæk mange tilbage.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja det er lidt underligt med asketræerne, men så er der underholdning to gange fra dem :) Ja ahorn er noget værre noget, de kommer alle vegne.
      Ja der er rigtig mange havebloggere, som ikke gider mere eller synes, de har tid, de går på instagram i stedet, det er hurtigere.
      Vh Lisbeth

      Slet
  2. Ahornblade er min svøbe her i efteråret. Hele sommeren luger jeg små træer væk. Om vinteren også faktisk. Og alligevel møder man pludselig en meterhøj ahorn i bøgehækken eller bag roserne - eller. De er meget livskraftige - men også meget smukke træer, så....

    Det er en skøn amaryllis - de hvide er så fine.
    kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Ja de ahorn er til meget gene, selvom vi går dem grundigt efter kommer der alligevel mange op, som er blevet overset. Vi gider ikke have ahorn alle vegne.
      Ja jeg går efter de hvide eller lyserøde amaryllis, de røde er jeg ikke så meget til.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. På din blogroll står der: Der var en fejl i denne gadget - det må du vist hellere lige kigge på :-)
    kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kigger jeg straks på. Tak
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. underligt - det ser godt nok ud hos mig.

      Slet
  4. Hi hi du er god Lisbeth:-)))) ja det er sjovt med de ask, vores ene har smidt alle blade, tror det var i begyndelsen af sidste uge, men vi har birk der opføre sig som dine ask, vældig rart at de kan forskyde det hele lidt, også om foråret.
    Her er vejret også meget mørkt, men heldigvis tørvejr for skal ud og lave julehave for en kunde i dag.
    Kram og god dag tilbage:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja var det ikke en god ide :)))
      Underligt som træer kan opføre sig, men det er da fint, at det hele bliver lidt forskudt både forår og efterår.
      Godt det er tørvejr, når du skal ud og lave julehave.
      Kram :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    sjovt med dine asketræer - De har jo han og hun træer - kan det være det? Ellers må de have forskelligt geografiskt ophav?

    Flot at du har begrænset dig - dagslængden er jo heller ikke hvad den har været:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er et godt spørgsmål, hvordan mon man ser det. Jeg kan se i området, at de fleste har løvet endnu, men den ene er meget tidligt til at tabe det. Til gengæld er løvet så smukt.
      Tak - nej men jeg ser stadig masser af motiver :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Dine roser er så flotte! Wollerton Old Hall er en utrolig vakker rose, og den står på min ønskeliste. Siden du har oppdatert blogglisten din, så kan du gjerne putte meg inn der også, for der står jeg ikke ☺

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyl Marit - hvor pinligt. Du kommer straks på, jeg læser jo med hos dig hver gang.
      Wollerton Old Hall er en smuk rose med en dejlig duft, ja den må du have.
      Klem

      Slet
    2. Hei igjen Lisbeth,

      Takk for at du la meg i din bloggliste ☺
      Jeg måtte oppdatere bloggen i dag for at mitt innlegg skulle bli synlig. Det er ofte at jeg må gjøre det :(

      Ja, den må jeg få kjøpt, men jeg har ikke sett den noe sted. Får prøve å bestille den til neste år.

      Klem

      Slet
    3. Selv tak - jeg kunne heller ikke forstå, du stod så langt nede på listen :)
      Håber du får fat i den næste år.
      Klem

      Slet
  7. Nordbedet er vel flot hele året rundt. Man kan godt undre sig over træernes forskellige tempi. F.eks. er vores tulipantræ først nu ved at være helt forgyldt - jeres har du jo vist mange gange allerede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det synes jeg, at det er. Ja det er da underligt, at jeres tulipantræ først er ved at få gyldne farver nu, ved meget andet er I foran os, men ikke med det. Jeg kunne ikke huske, at I også havde sådan et, men selvfølgelig har I det.

      Slet
  8. Godaften Lisbeth.Dejligt at du lige fandt lidt flere motiver.
    For det kan efterhånden være svært at finde noget i haven.Synes også at der er lidt stilstand her på bloggen..............men det er jo nok meget naturligt.
    En rigtig flot amaryllis du fik købt dig.Og Høneballebedet ser jo altid dejligt ud på alle tider af året.
    Her drysser bladene ned i en strid strøm fra både det store bøgetræ og kirsebær og æbletræet følger godt med.
    Så det er fast arbejde at rive dem sammen og ind i bedene.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Jeg kan altid finde motiver, men i dette grå mørke bliver de ikke så spændende. Ja der sker ikke meget på bloggene nu, men det er der selvfølgelig ikke noget at sige til.
      Ja min amaryllis er fin, godt der er noget at nyde herinde.
      Ja bladene er fast arbejde, jeg har også revet sammen i et par timer i dag, men det er lidt hårdt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Tak for rundturen og selv på en diset dag tager det hele sig jo godt ud. Smukt med bregner i skovbunden de passer så fint ind i det miljø. Nej Ahorn frø rundt i hele haven det duer ikke selv om det er ærgerligt at kassere noget der kunne lune mellem planterne til vinter.
    Roserne er jo også stadig fine. Mon ikke Wollerton old Hall lige pludselig springer ud. Så er jeg sikker på at du er der med kameraet selv hvis det blir på en "fridag" :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Selv tak - ja endnu er der noget, der lyser op, bregner er rigtig godt i skovbunden. Derimod er ahornfrø noget skidt, heldigvis var det mest blandene fra ahornen i indkørslen, der havde mange frø, dem i skoven var ikke så slemme, og nu er det ene jo fældet.
      Du kan tro, jeg er ude med cameraet, når Wollerton old hall springer ud, uanset hvilken dag det er på.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Sikke et kup med den flotte Amaryllis - jeg kan se, at jeg går glip af en hel del ved ikke at komme i Netto noget tiere :) Det bliver spændende at se skoven til sommer - der kan man jo rigtig bedømme lysindfaldet og se, hvad virkning det har på planterne i skovbunden - det skal nok blive godt. Sjovt med de to ahorntræer, der står så tæt og så alligevel har helt forskellig rytme. Der er nu nu noget over disede billeder - sådan et lidt mystisk stemning i din have :) Det var dog lidt træls at køre på motorvej i dag med den lave sigtbarhed, men nu skulle der være forandring på vej - vestenvinden kommer og rydder op, og jeg hilser den velkommen.
    Hvor er Nordbedet smukt på alle årstider - det har du virkelig lavet perfekt.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja den amaryllis er rigtig fin, mon ikke du kan købe en lige så fin hos Lau, jeg købte i hvert fald en der i foråret, så det må du prøve. Ja jeg kan heller ikke helt se forskellen i skoven, men det kan vi forhåbentlig til foråret. Rhodoerne vil helt sikkert gerne have mere lys. Ja det er ikke så tosset med den disede stemning i haven, der skal man jo ikke køre, men det har nok ikke været rart at køre i til morgen, det tænkte jeg netop på. Ja men lad så vestenvinden rydde op i disen, hvis den sender lidt solskin, er det også ok.
      Ja nordbedet er skønt hele året rundt, tak.
      Tak i lige måde Knus Lisbeth

      Slet
  11. PS: Ikke ahorntræer, men ASKETRÆER ;)
    Knus

    SvarSlet
  12. Dejlige billeder som altid. Stadig roser...

    SvarSlet