fredag den 20. november 2015

En ret blæsende torsdag

Ja hold da op hvor det blæste, vejrstationen sagde 12 m/s men det blæste nok mere end det, for måleren sidder lidt i læ. I dag er det heldigvis stille vejr, men det regner selvfølgelig, 8 mm i nat.
Alligevel lykkedes det mig at få taget en del billeder, meget har jeg ikke været ude, det var for surt. Men jeg fik da samlet nogle af de nedfaldne æbler og lagt dem under rhodoerne, god gødning har jeg hørt.
 sumpcypressen er flot i solen, inden den smider løvet
 så er det slut med sumphibiscussen


sol og byger hele dagen, jeg nåede lige et par billeder, mens der var solskin
også af udsigten
 Riddersporen er nu tæt på udspring, det lykkedes mig at tage et billede, inden vinden blev for kraftig
 den står i solhattebedet
sammen med den gule buddleja som stadig blomstrer
efter denne kraftige blæst er der ikke mange blade tilbage på fligetbladet tørst
mon de stakkels roser snart kan holde til mere vind og regn.
 Burgundy Ice
 James Galway
 Morten Korch
Odyssey
 Wollerton old hall har fået et rosa skær
Det samme har Claire Austin, det kølige vejr får dem til at ændre på farvenuancen
Jane Austin er dog stadig fint gul
Summersong klamrer sig til Sorbus Dodong, det er fornuftigt
men se nu her - vintergækker eller hvad det nu er, er på vej op - allerede!!!!
med disse buketter vil jeg ønske jer en rigtig god weekend. Den bagved er fra Netto og den foran fra haven. Morten Korch som stadig dufter vidunderligt og Zephirine Drouhin med en fin duft. 

21 kommentarer:

  1. God morgen Lisbeth . Smukke billeder fra din have. Hvor stor er den egentlig ? Dejligt at høre at de hvide roser ændre farve pga vejret;) in Clair, så både med lyserøde og hvide knopper. Det er det samme med Artemis...
    Jeg har sat forårsløg i krukker og enkelte i bedene og som med dine vintergækker eller hvad det er, er de også på vej, både dem ude som inde. Betyder det så at de ikke kommer til foråret , spørger nybegynder mig ;) ?
    Tak for din søde kommentar på min blog. Både Martine og Sebastian, har jeg set i rosengruppen på fb og derfor ønskede jeg dem. Havde spurgt Anton, om han kunne skaffe dem men desværre nej. Fik Schön Ingeborg som B rose. ( så hende i et gammelt blad fra Rosenforeningen ) . Fik hende 20 % billigere. Må også sige at Anton er sød til at sætte prisen ned på hans B roser ;) Flere gange har jeg fået dem til ingen penge eller 2 stk. som med Pastella, her sidst .
    Kan du have en dejlig dag og weekend
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Marianne
      Tak skal du have, min have er ca. 2200 m2 fordelt over en ny del og den gamle del. Det kan du se mere om i morgen, tror jeg nok :) Jeg har også købt Artemis, nok fordi jeg har set den i rosengruppen, det er en farlig gruppe. Artemis er nu ikke noget særligt endnu.
      Jeg har lige googlet dine roser, spændende alle, man bliver så nemt fristet. Der var et par stykker, som var interessante. Anton er bestemt ikke ublu med prisen, nogen gange kan man få dem for næsten ingen penge. Men godt du fik din B rose billigere hos Rosenposten. Jeg kan se, at de er billigere i Tyskland, men som sagt skal jeg ikke have flere roser (i hvert fald ikke ret mange:) og jeg holder mig til Anton, han skal jo også leve, og ofte har han noget spændende hjemme.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jeg glemte at svare på det med vintergækkerne, jeg tror, det varer længe, inden vi ser dem i blomst, måske bliver det tidligt forår for deres vedkommende :) de kommer ikke lige op og blomstrer nu, i hvert fald ikke hos mig.

      Slet
    3. Hej Igen.
      Min Artemis blomstrede helt vild de første par mdr. medens den stod i krukke. Da vi så satte den i jorden., gik den ligesom i stå og blomstrede lidt. Håber på bedring næste år
      Hvor køber du roser henne i Tyskland ?
      Det jeg mente med forårsløgene. Hvis de spirer nu og så " går i dvale " pga koldere vejr. Kommer de så alligevel igen til foråret ?
      God dag til dig
      Kh Marianne

      Slet
    4. Hejsa
      Min Artemis fik jeg meget sent, jeg håber, den bliver bedre næste år.
      Jeg har ikke købt roser i Tyskland, men du kan se på denne blog http://g2karsten.blogspot.dk/2015/11/roser-fra-polen.html det er billige roser.
      Ja vintergækkerne skal nok komme til foråret alligevel.
      I lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Godmorgen Lisbeth

    Ja, det kunne da godt ligne vintergækker, der findes iøvrigt en art der er efterårs/vinterblomstrende, den får jeg pludselig lyst til at prøve:)

    Så lige vejrudsigten.... Det ser vildt koldt ud!
    Så haven får nok et andet udtryk i næste uge....

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det tror jeg også det er, jeg har ikke nogen af de specielt tidlige, så disse her er tidlige nu.
      Det ser ikke ud til at blive frostgrader her, men lad os nu se.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth, ja det var godt nok lidt blæsende i går :o) I var heldige at se solen, den kom ikke frem her. Du er altså tidligt fremme derovre på øen med vintergækker. Hvad bliver det næste..tulipaner :o)))
    Forsat god dag
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja føj da, det var blæsende, det var heller ikke meget, vi så til solen, men lidt har også ret på sådan en dag. Til gengæld er det helt stille i dag.
      Ja det er for tidligt med vintergækker, tulipanerne må godt vente lidt endnu.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth!
    Fina rosor fortfarande i slutet av november, och vårlökar som kommit upp. Den första snön kom och gick, här hos oss, några minusgrader idag med sol och fint väder.
    Ha en trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maribel
      Ja det er utroligt med roserne, men det er ikke godt at vårløgene kommer allerede. Godt at solen kommer frem hos jer, selvom det giver minusgrader.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Odyssey holder virkelig lenge ut! Wollerton Old Hall må jeg få kjøpt til neste år, for den er utrolig flott.
    Her er det nå 5 cm med snø og -7 grader. Plutselig ble det vinter ☺

    God weekend!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja Odyssey gør det godt, Wollerton old Hall kan virkelig også anbefales, den dufter så skønt og er køn tillige med. ¨
      Sne og frost - spændende om vi får det i morgen.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja regn og blæst er jo desværre blevet hverdagskost denne november. Dog har vejret overrasket positivt idag sol og slet ingen regn, bare ærgerligt at dagen er gået med at arbejde.
    Imponerende med blomster både i ridderspore og sommerfuglebusk. Dine roser er seje,utroligt at de stadig holder ud med al den regn vi har fået.
    Tænk at dine vintergækker er så utålmodige, at de allerede har kigget frem, heldigvis er de robuste og skal nok klare vinteren ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det har vi fået rigeligt af her i november, ja her har også været noget sol og endnu bedre næsten ingen vind, synd du skulle på arbejde.
      Jeg forstår heller ikke at ridderspore og roser holder ud i sådan et vejr.
      Ja det må være det milde vejr, der får vintergækkerne frem, de står nu også og sopper i vand :(

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Æbler som gødning ja hvorfor ikke hvis fuglene da ikke når at spise dem. Der er da stadige en del flot efterårsløv at se hos dig. Her er der ikke ret meget tilbage andet hortensiaerne og nogle af dem er helt grønne endnu. Ja nu er det da lige ved med riddersporen bare den ikke får frost. Det ville da være flot at se den udsprunget. Den jeg har med knopper når det nok ikke.
    Ja forårs løgene er ved at være på vej. Den anden dag jeg gravede Kallaerne op kom der nogle krokus med og de havde også lange grønne spirer så det ligger på lur.
    Dejligt med et par buketter til weekenden og nu må vi så afvente og se om vinteren kommer. Jeg skal have gæster søndag middag så behøver det jo ikke at blive snestorm som de truer lidt med. Kunne lige se i udsigten at noget af Fyn ligger i farezonen. Håber det blir på Østfyn og Sjælland for jeg gider ikke sne.
    Ha en rigtig god danseaften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja lidt må æblerne gøde, hvis ikke fuglene når at spise dem, men så er det dem vel undt. Ja en smule efterårsløv er der endnu, men det er nu ikke meget, hortensaerne er heldigvis pæne endnu nogen af dem i hvert fald. Ja det er spændende med riddersporen, det nedeste af den er sprunget ud.
      Mine forårsløg sopper i vand, det er nok derfor, de er fremme allerede.
      Ja det er ikke så dårligt med buketter, den fra Netto har stået over en uge nu for 12 kr, så er det da ok, at der ingen duft er.
      Ja men lad os så håbe, sneen bliver på Østfyn, men de gider den nok heller ikke nu :) så håber jeg ikke, sønnen skal nogen steder eller have gæster :)
      Tak i lige måde, så må vi nyde næstsidste gang, selvom mine favoritter røg ud.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Her har vi haft alle tiders flotte solskinsvejr i dag.
    Fine blomsterbuketter.
    Tak også en rigtig god weekend til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre Aase, for du var ved at være træt af regnen, det var jeg nu også, her har det også været fint og stille vejr.
      Tak

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Ja her hos os har det også regnet i flere dage. Men i dag var der opholdsvejr, men koldt. Det var interessant at læse om dine stedsegrønne planter. Jeg synes, jeg har meget at lære på det område:) Det er nogle fine buketter, du har fået indendøre. Den du selv har plukket er fuldt ud ligeså flot som den købte og det er fantastisk,når man tænker på, at vi snart er i december. Jeg har aldrig prøvet at plukke buketter så sent.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er pokker til regnvejr, men i dag har det ikke regnet siden i morges og det har været stille vejr. Godt du kan lide mit indlæg om de stedsegrønne, de er gode at have, men der skal ikke være for mange i en lille have. Jeg kan også bedst lide den buket jeg har plukket i haven, den dufter så dejligt. Jeg har somme tider plukket et par enkelte knopper ind, men de springer ikke ordentligt ud.

      Slet