tirsdag den 28. november 2023

Vinterpause og en fødselsdag.

 Ja så blev det vinter, og der er ikke så meget at skrive om, billeder er der heller ikke så mange af, derfor tager jeg en pause, så I kan få fred til at jule i de små hjem. Her hos os er der ikke meget juleri, vi er bare os to og ikke særligt interesserede i jul, derfor ser vi mest TV og læser bøger. Vi har dog en julefrokost med familien 2. juledag. 

Lige nu kommer sneflokke vrimlende, det har jeg selvfølgelig taget billeder af:




netop i går og kl. 6.30 i morges blev marken foran huset pløjet, nu ligger der sne derude. 
sidste nye billede

Lørdag var vi på Sjælland til 8 års fødselsdag, som tiden dog går.
ikke så dårligt at fylde år, når man bliver 8 år
her sidder fødselsdagsbarnet Theodor ved yndlingsonklen
far pynter kagen, som mor og børnene har bagt
det er han god til.
Nu lidt fra haven
dette flotte birketræ har stadig løvet i behold d. 25.11. Imponerende
der er også en påskeklokke i haven fyldt med knopper, det har jeg ikke i min have. Vi havde blåbærbuske med, som børnene kan få glæde af til sommer, håber jeg.
Lidt fra vores have:
Eleagnus ebb. compacta står fint med blomster
der var is på søen nu er der is og sne, frosten startede hos os d. 27.11.
papegøjetræet er ved at få farver
R. Wine and roses
R. Connie
Rudbeckia er nu ved at være færdig for i år
Trælupinen som jeg fik af Susanne klarer indtil videre kulden fint
Vinterviburnum

Rhodoerne i krukker er nu sat ind i garagen, de skulle egentlig i kælderen, men vi er bange for, at der er for varmt for dem dernede. Så de fik en plads i garagen, der er heldigvis et vindue i.

Lidt solopgange fra de sidste morgener:


disse 3 er fra 26. 11.

og disse to fra 24.11, hvor jeg gik mod Herrested
også under gåturen i går eftermiddags var der en flot himmel.
Vi har heldigvis også spætter i denne have. 
 November gav heldigvis regn til os, mange har fået meget mere, men vi er glade for de ca 90 mm, vi har fået. 
I må have en dejlig julemåned, jeg tager en pause, så må vi se hvor længe. 😊





16 kommentarer:

  1. Jeg kommer til å savne dine hyggelige kommentarer Lisbeth, men du må hygge deg i pausen. Det skjer ikke mye om vinteren nei, men det vet vi jo at er sånn. Jeg har så mange bilder fra i sommer, og de kan ses innimellom alt annet. Kos deg i vinterkulden, og hold fyr i ovnen :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja men jeg prøver da at holde øje med jer, der fortsætter, men nu får vi se, måske finder jeg på noget at skrive om. Jeg sætter jo mange billeder ind hver gang, så er der ikke så mange tilbage. Ja nu har vi godt fyr i ovnen.
      Klem

      Slet
  2. Enjoyed seeing the sunset photos. I see so many sunrises, nice to see the ending of the day.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nice to hear that you enjoy the sunset photos.

      Slet
  3. Jamen rigtig god juleferie til dig! Jeg synes heller ikke der er det helt store at skrive om nu, og det er måske meget godt, da der er rigeligt andet at tage sig til. Det er dog fine billeder du har fået i haven og rundt omkring, og solens lys er jo dejligt når dagene er så korte. Vi har bare frost og endnu intet snedrys, men det kommer nok når dagene er så kolde. November har været en våd og kold omgang og nu må vi se hvordan december bliver.

    Rigtig god jul til jer begge!
    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det er jo heller ikke sikkert jeg helt holder mig væk, jeg tager jo mange billeder, det tager tid det hele, så nu vil jeg prøve at tage en lille pause. Ja vi er jo heller ikke vant til sne, men denne gang har vi fået lidt sne. Ja det bliver spændende, hvordan december bliver, men vi må tage det, som det er, vi kan ikke ændre noget.
      Tak i lige måde til jer.
      Knus

      Slet
  4. Flotte billeder, frost. sol og skyer giver nogle flotte himmeller. I dag da jeg cyklede hjem , kom der store flotte snefnug og solen skinnede samtidig, skørt men flot.
    Jeg ville ha tjekket min papegøje busk i dag for farver, men var kommet i tanke om vandtønderne ,og frosten. avav. Så jeg brugte den sidste lyse time på at få hul på isen i tønderne og tappe noget af vandet af så der ikke var tryk i dem. Forhåbentlig klarer de denne omgang. Jeg skal bare tjekke dem hver dag.
    Men det er nu dejligt at det kan blive vinter, vi er bare ikke vant kulden mere.
    Håber at høre lidt fra dig hen ad vejen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor
      Det har sneet her flere gange i løbet af dagen, ja det er flot med sneen og de mørke skyer sammen med solen.
      Ja det er ikke nemt at nå det hele, du må se til papegøjebusken i morgen i stedet, det er vigtigt med vandtønderne. Nej vi er ikke vant til kulden, men det er nu dejligt med lidt anderledes vejr.
      Jeg skal nok finde nogle billeder så jeg kan lave et indlæg igen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth,
    Endnu engang flotte billeder, billedet med skyerne er rigtig flot. Jeg kommer kun i skoven for at fodre fuglene, ellers sidder jeg inden døre og læser.
    Lige nu er der - 9 grader og prognosen siger - 11 grader i nat, åh mine stakkels rhodoer.
    Jeg er lige kommet hjem fra kirkekoncert det var forrygende med en sopran sangerinde som spillede harpe og klaver, så hyggeligt med kaffe bagefter, fik talt med en masse, rigtig hyggeligt.
    Mon ikke du finder lidt motiver inden jul, hvis I får sne på Fyn.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Hold da op kan du virkelig holde dig fra skoven. Uha ja det er koldt, jeg tænker, at rhodoerne nok skal klare det, de har det godt der mellem træerne.
      Det lyder hyggeligt med kirkekoncert, dejligt for dig at få snakket med nogle.
      Jeg finder sikkert noget at fotografere, vi får se.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. En blogpause skal være dig velundt. Mon ikke det er den første nogensinde. Jeg kunne nu godt forestille mig, at du alligevel ikke helt kan lade være med at lave et indlæg i ny og næ. Overvintring af krukker er bestemt ikke helt enkelt. Nogle kan heldigvis godt tåle en smule frost, men sarte rhododendron skal selvfølgelig opbevares frostfrit, men ikke for varmt og alligevel med en vis mængde lys. Det er slet ikke let, og op og ned af en kælder lyder ikke som noget, Bents ryg har godt af.

    SvarSlet
  7. Hej Marie
    Tak skal du have, men jeg kan nok som du skriver ikke helt lade være med at lave et indlæg en gang i mellem. Nej det er ikke nemt at overvintre rhododendron, der skal både lys og ikke for meget varme til. Nu er jeg også kommet i tanke om en camellia, der står ude i en krukke, hvad gør jeg så, måske taber den under alle omstændigheder knopperne. Nej det er bestemt ikke nemt, slet ikke for Bent.

    SvarSlet
  8. Blogpause hos dig - det tror jeg simpelt hen ikke på. Mon ikke der kommer et par rosenbilleder fra arkivet, det ville ikke være så dårligt, hvis der gjorde.
    Det er dejligt med et rigt fugleliv i haven, og spætten er en af de smukke gæster ved foderpladsen. Vi har den desværre ikke i vores have.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Nå det tror du ikke på ;) men du har nok ret, jeg finder nok på noget.
      Men tak for inspiration.
      Ja det er fint med fuglene og især spætten, en fulgte med, nå det er nok ikke den samme.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja det er blevet vinter nu, det er ihvertilfald koldt, sne er dog meget begrænset her endnu. Det er jeg nu heller ikke så vild med når jeg skal ud og køre hver dag, men kønt er det da, hvis det skal være :-)
    Ja det ser ud til at det gav helt godt at fylde 8 år. Lagkagen er da også super flot, og mon ikke den smage lige så godt som den ser ud.
    Jeg har også en enkelt påskeklokke der syntes det er tid for en blomstring, men mon ikke den fryser lidt :-)
    Flot solopgang og en fin gæst i “kuglerne”
    Ja nu begynder juletravlheden at sætte ind for mange. Her tager vi det nu stille og roligt, men der skal da pyntes op, for jeg er nu ret vild med den hygge det giver også selv om vi også bare er os to. Vi skal først jule med familien 1. Juledag og det foregår hos os. Først skal jeg dog lige have fødselsdags gæster på søndag, som jo var planlagt da det jo var meningen at jeg var ukampdygtig på min fødselsdag :-)
    Ja men så må du ha’ en god pause, hvor lang den så bliver :-)
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja nu er det vinter, ja koldt er det, Jeg troede, der var sne på Nordfyn, men det er der så ikke, jeg ser billeder fra Samsø på fb. der er da en del sne.
      Ja han kan ikke tillade sig og klage over fødselsdagen, gaver og fin lagkage.
      Der er ikke meget blomst i mine påskeklokker, måske næste vinter, tænker jeg.
      Jeg får vist ikke meget pyntet op, jeg kan ikke lige hente noget i haven her, men ellers må jeg jo købe mig fra det, Bent er jo ikke så juleinteresseret, heller ikke jeg, men lys i haven, det skal vi have. Nå ja din fødselsdag blev ikke fejret, men det gør den så på søndag.
      Det er lige det, hvor lang bliver den :) det får vi at se.
      Knus og god fødselsdagsfest
      Lisbeth

      Slet