fredag den 10. november 2023

Flotte træer på Kirkegården i Ringe og en tur i skoven. Fine planter hos gartneren i Nonnebo

 Jeg var ved tandlæge i Ringe, det var ikke sjovt. Bent skulle først ind, derfor gik jeg en tur i Ringe, jeg fandt ind på den flotte kirkegård. Her kommer billeder:

Sognegården ligger til højre her
indgangen

fine velholdte grave

og smukke træer
udgangen og udsigt til søen, det var ikke så fint vejr og temmelig koldt, så der blev ikke taget billeder af søen. 
Efter tandlægebesøget tog jeg til træning og om eftermiddagen gik vi i skoven, her kommer billeder fra den smukke skov, som hører til godset Ravnholt:



der var så smukt i tirsdags
men nu falder bladene snart af. Den dag kom jeg op på over 10.000 skridt og fik ømme fødder. 

Den 8. kørte vi til Langeskov, jeg tog til Nonnebo og Bent tog i Netto :)
De næste billeder er for havenørder, mens jeg ventede på ham, tog jeg flere billeder, så her kan I se fristelserne, og planter der er ukendte for mig. 
der er et fint udvalg, noget er billigt, mens andet er for meget for min pengepung, men det er fine planter

her har vi Liquid amber, ingen farver endnu
denne poppel så spændende ud, men den var for stor


Denne var en af dem, jeg kom for at se Eleagnus/sølvblad, den blomstrer her i vinter og er stedsegrøn, blomsterne dufter. Anders gartneren i Nonnebo viste mig dem i søndags, den måtte jeg eje. Den har små fine blomster nu og er stedsegrøn
ja og denne her Guldbroget sølvblad Elaeagnus ebb Limelight
De næste købte jeg ikke, men jeg var fristet
Photinia Pink
denne kendte jeg ikke, men den ser spændende ud. 
græsserne var noget dyrere, så jeg er endnu mere glad for dem, jeg fik hos Marie og Søren. 180 kr. for en potte
her er papegøjetræet plantet
og her i vincaerne har vi plantet Photinia Vilosa
her er mit køb, 350 kr.
I sidste indlæg fortalte jeg, at jeg har købt Quertus palustris, jeg har googlet den og fandt til vores store glæde ud af, at det er en sumpeg
den havde vi i vores Samsø have, som I kan se, får den de smukkeste efterårsfarver. Det er ikke sikkert, den når at blive så stor, men farverne får den i hvert fald.
Ja hvor heldig kan man være, den var ikke dyr. 

Tiden går så hurtigt, så er det allerede weekend igen, jeg håber, I får en god en af slagsen. 












22 kommentarer:

  1. Så flott kirkegård og trær du har tatt bilder av. Trær med høstfarger er alltid så pent å se på. Dere er heldige i Danmark som får kjøpt så billige planter. Som nevnt, du behøver snart en større hage til alle de nye plantene dine ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja jeg er vild med høstfarverne - ja og billige planter ;) Nej nej der er plads endnu. Bare vent og se.
      Klem

      Slet
  2. Jeg kendte ikke vinca, før vi flyttede til Den Stråtækte, men jeg fandt da snart ud af, hvor irriterende en plante det er. Jeg kan godt se, at det er et godt bunddække, men den er da fuldkommen ustoppelig! Den breder sig alt for hurtigt alt for meget og kravler oven i købet også i højden, hvis der er noget at kravle i, og det er der jo, hvis der er andre planter i nærheden, så de vincaer kæmper jeg en brav kamp med 🤬

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Jeg havde med vilje bremset vinca i væksten på Samsø, men herovre er de talrige sammen med vedbend, ja det er næsten værre en skvalderkål, for den er nemlig ustoppelig, der er et stort område med det skidt her. Jeg er også lidt bekymret for, at de vil omklamre mine nye planter, jeg må holde øje med dem.

      Slet
  3. Flotte efterårsbilleder du har taget. Store gamle træer giver sådan en fin ro på kirkegården. Tillykke med nyindkøbene. Jeg kendte ikke til guldbroget sølvblad - den kommer til at lyse flot op i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Ja de gamle træer på kirkegårdene er smukke. Tak skal du have, jeg kendte heller ikke de planter, jeg tror, det bliver godt.

      Slet
  4. Kirkegårde er ofte ret interessante da de forandrer sig langsomt, og de gamle træer får lov at stå så længe de kan. Ringe er Ringe kirkegård bestemt ikke - og den er da også ret stor og med en flot udsigt over søen - men en rigtig skovtur er nu også dejlig! Og så har du endnu engang nørdet planter til den store guldmedalje! Du må være et meget lykkeligt menneske Lisbeth, og det bliver spændende at se det hele i fuld udfoldelse næste år.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
  5. Hej Ulla
    Ja det er de, det er bare ikke så tæt, man går ind på en kirkegård, men du har jo arbejdet sådan sted. Vi har lige været på skovtur igen, nok var der pløret, men bøgetræerne er stadig smukke.
    Ja jeg har nørdet planter, det er så min interesse, vi tager jo ikke på dyre ferier - ja eller på nogen ferie, så det er planter, vi bruger vores penge på. Ja som regel føler jeg mig meget lykkelig, især når jeg finder gode spændende planter rundt omkring.
    Knus

    SvarSlet
  6. Flotte gamle træer, både på kirkegården og i skoven. Ja skoven har endelig fået gyldne farver.
    Er det 3. gang du er på Nonnebo??? uha uha. Men ih hvor jeg kan forstå dig. Jeg ville osse være fristet i den grad. Osse fordi jeg overvejer at skifte de mest piste roser ud med spændende buske og små træer der kan passe ind.
    De skal jo ikke nusses og pusses som roser. Selv om jeg har et par år til "friheden" (pensionen) , så må jeg nok tænke i let lettere haveplaner allerede nu. Planter tager jo tid til vokse op.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er 3. gang på en uge, jeg er i Nonnebo ;) jeg er glad for, at du forstår mig. Ja jeg så lige på Ullas blog, at det er bedre at få buske i stedet for stauder, de kræver ikke så meget. Roserne er jo nye her, i år har det gået godt, så jeg prøver lidt endnu. Ja det er en god idé at starte allerede nu, så du har fine planter til "friheden".
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Mon ikke I er flyttet til et smørhul, for det lader til, at der er mange planteskoler og haver med plantesalg i nærheden af, hvor du bor. Du kommer i hvert fald på mange planteskolebesøg, og du tager aldrig tomhændet hjem ;-)
    Det er spændende indkøb, du har gjort. Efter et besøg hos tandlægen må man godt forkæle sig selv lidt.

    Hilsen Elna


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja der er mange fristelser her, og hvorfor gå tomhændet hjem, hvis der er noget, der frister og prisen er fin.
      Desværre var det kun begyndelsen med tandlægen, så jeg må nok nøjes med de planter, jer har købt. Men det var ellers rart med en forkælelse.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Sumpegen har jeg også haft kig på for nogle år siden netop på grund af dens flotte efterårsfarver, men jeg syntes ikke, vi havde plads til den. Der er du bedre til at skrue planterne ned, så der alligevel kan findes en plads.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Den sumpeg er helt fantastisk, jeg nød den hvert år, så jeg blev meget glad for, at det var sådan en vi havde fundet. Ja jeg er nødt til at skrue planterne ned, ellers kan jeg jo ikke have dem. Jeg tror da godt, jeg kunne finde en plads i jeres have ;) I synes nok ikke, der kan være flere på gårdspladsen? Men det er svært, når man gerne vil have så meget som muligt.

      Slet
  9. Hej Lisbeth,
    Jeg kan også godt lide at gå på en kirkegård, på vores kirkegård har de plantet mange nye spændende træer de sidste år, vi har fået ny graver, og vi får os sommetider en dejlig snak for hun er lige så forvildet med træer som jeg er.
    Jeg skal love for det lader til du har fundet et spændende sted at handle planter og træer, og det lader til priserne er rimelige så man har råd til at købe lidt og endnu bedre hvis kvaliteten er i orden.
    Jeg er lige begyndt at fodre fuglene i skoven, det var de hurtig til at finde ud af så det er hyggeligt at se på.
    Nu er den første uge gået af min ferie uden at jeg har fået noget lavet i skoven, jeg har så travlt med at gøre mit hus rent, det trænger, så oprydning, rengøring, pudsning af sølvtøj mv så løber tiden.
    Jeg har lige bestilt den anden bog om hende som etablerede en skov den er vildt god det kunne være mig selv som havde skrevet den, samme problematikker og oplevelser det er sjovt så den hygger jeg mig med i de lange mørke aftener, jeg er glad for jeg har været så meget ude i sommer for hold dog op hvor jeg synes det er mørkt tidligt.
    God weekend til jer.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er hyggeligt at gå på en kirkegård, men jeg må tilstå, at jeg ikke har været inde på den tæt på os, jeg har altid hundene med, når jeg går, dem vil jeg ikke have med på kirkegården.
      Ja Nonnebo er et spændende sted, men det er først nu, jeg har fundet ud af det, de har fået mere spændende planter hjem og de fleste af priserne er også ok, kvaliteten er ok og de dyre holder jeg mig fra. Gartneren og jeg har samme interesser i planter.
      Ja men dog hvor du går til den, pudse sølvtøj sikken en energi. Det er klart, at du ikke har tid til den slags om sommeren.
      Det er da godt, at du har fundet den bog og at der er en mere. Ja det er mørkt tidligt, det bliver værre endnu men trøst dig allerede om 2 måneder bliver det bedre igen.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet

  10. Hej Lisbeth
    Ja det er jo ikke bare lige at flytte, tandlæge, læge osv skal man også finde nye af. Håber at I har fundet nogle I er glade for.
    Dejligt med en lille tur på kirkegården i ventetiden, det var da også en smuk tur både der og i skoven.
    Ja nu går det hurtigt for træerne at blive klædt af, vi fik nogle revet sammen idag og de og dem der kommer blev lagt som vinterdække over mine Dahlia, så må vi se om de klarer sig, det er mange år siden jeg har taget knolde op sidst.
    Det er sørme farligt med Nonnebo relativ tæt på, men godt at der er gode tilbud indimellem :-) det er v Hej Lisbeth
    Ja det er jo ikke bare lige at flytte, tandlæge, læge osv skal man også finde nye af. Håber at I har fundet nogle I er glade for.
    Dejligt med en lille tur på kirkegården i ventetiden, det var da også en smuk tur både der og i skoven.
    Ja nu går det hurtigt for træerne at blive klædt af, vi fik nogle revet sammen idag og de og dem der kommer blev lagt som vinterdække over mine Dahlia, så må vi se om de klarer sig, det er mange år siden jeg har taget knolde op sidst.
    Det er sørme farligt med Nonnebo relativ tæt på, men godt at der er gode tilbud indimellem :-) det er vidst som om at det er blevet meget lettere at bruge penge nu hvor I er på Fyn :-)
    Fortsat god lørdag aften

    Sendt fra min iPhone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej det er svært at finde nye. Vi er ikke færdige hos tandlægen nu, jeg er ikke helt tryg ved det, det bliver dyrt.
      Ja det var smukt både på kirkegården og i skoven. Mon ikke dahliaerne klarer det også i år, jeg forventer ikke de store skader her, måske bliver jeg skuffet. Jeg er i hvert fald ikke skuffet over Nonnebo, det har jeg været en gang, men ikke mere.
      Ja desværre forsvinder bladene snart, det er godt, jeg har købt nogle stedsegrønne :)
      Tak i lige måde, den blev åbenbart ikke ved med at drille.
      Knus

      Slet
  11. Gad vide hvad der lige skete der 🤔 det driller med at slå kommentar op.

    SvarSlet
  12. Härliga bilder som vanligt!
    Kram från Titti

    SvarSlet