lørdag den 3. juni 2023

Så døde rotten

 Nu håber vi så bare, at der ikke er flere, men man kan aldrig vide. Rottemanden kommer igen på tirsdag. 

Ellers nyder vi bare sommeren og tumler lidt med haveslangen, vand skal der til, hvis de nyetablerede planter skal klare det. 

Angelwings klarer det fint, den har været pengene værd, jeg nyder meget det fine løv. Der anbefales, at den plantes i en krukke. Jeg har så plantet den i et bed, det går udmærket.
En daglilje der var i haven
Her lå rotten i går eftermiddags, men det jeg ville vise er, at Bent er ved at save trærødder væk, så fliserne kan komme ned i niveau. 
det nye havebord, så er der god plads, hvis vi får gæster.
Fyrretræerne er flotte nu med nye lys, det grønne I ser er en rose, spændende om der bliver blomster i, så jeg kan se, hvad det er for en rose.
Rhodoerne er glade for grannålene, træerne står lige over rhododendron bedet 
R. Gomer Waterer
R. Hydon Velvet
R. Polarnacht
Der er fordele ved alting, rhodoerne holder længere i blomsten på grund af den kulde vi har haft i maj, men vande det må vi.
Den grønne hortensia
og lidt rosenspam


det er kun hækken her, der blomstrer endnu, ingen roser i bedene, til gengæld er der en smuk udsigt bag hækken.
knopurt kan I nok regne ud, jeg er glad for.
Jeg har købte en Løjtnantshjerte
et rodskud fra parykbusken er flyttet til  staudebedet
Lindetræet er smukt, der er mange lindetræer på Fyn
Tretorn
Tretorn endelig er den ved at springe ud
valnøddetræet igen igen
Iris - billedet taget i Pers have, jeg har ingen iris
dette vilde look er ikke fra Pers have, lige nu ser det flot ud, men det bliver det ikke ved med.
 
I må have en dejlig weekend.








18 kommentarer:

  1. Så godt at rotten er død. De vil en ikke ha i nærheten. Du har så mange flotte store trær hos deg. Der vi bodde før hadde jeg lind som hekkeplante, men jeg vet jo at de kan bli veldig store. Lind er vakre trær.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er godt, den er død, så håber vi det bare var den ene. Vi er heldig med de store flotte træer, ja lind bliver meget høje.
      Klem

      Slet
  2. Ha rotten er død, det er nu godt i har set den død, så er i sikre på dens endeligt.
    Den er flot den "englevinge". De er vist ikke helt almindelige? Jeg har ihvertfald aldrig set den i forretningerne.
    Det er noget af et arbejde Bent har givet sig igang med, at fjerne rødder under gangen. Forhåbentlig får han en lagkage eller to.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja jeg er også glad for, at vi har set rotten er væk.
      Engelvingen har jeg købt I Netto, jeg har haft en før, men den er ikke vinterhårdfør.
      Ja det er et stort arbejde, han var helt ødelagt, da han kom ind til aften. Han har snart spist den ene lagkage - altså siden i går.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Gudskelov I er sluppet af med kræet. Det ser ud til at være en nydelig rosenhæk, I har overtaget. Det er noget af et projekt, Bent har kastet sig ud i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var dejligt at se, at den var død. Rosenhækken er fin med en dejlig duft. Ja det er et hårdt projekt.

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Rart at vide at rotten er død! Jeg er helt vild med den hvide rosen hæk i har. Også dejligt med et tretorne træ, deres løv er så flot, min er også først ved at springe ud. Og et valnødde træ i nærheden er ikke dårligt, jeg elsker også friske valnødder, jeg har også plantet et, men jeg tror ikke det bliver i min tid der kommer nødder på den.
    Jeg fik ryddet en del ukrudt væk i skoven imens jeg vandede, det var dejligt, for selv om det skal passe sig selv, så ved vi alle sammen, at det gør det ikke helt, der kommer nogen om natten og fjerner ukrudt, men der var så mange små stikkende insekter som var ved at gøre mig vanvittig så jeg måtte gå hjem kl 22. Jeg har fået fisk i søen dernede og de trives rigtig fint, det er sjovt at bare 3 fisk kan give så meget liv til søen, jeg kan bare stå og se ned i vandet, og nyde de svømmer rundt. Nu vil jeg på besøg i sommerhus sammen med min veninde fra Australien.
    Ha en god søndag.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er rart. Jeg er også meget begejstret for rosenhækken, i går gik jeg ud på marken og fotograferede den fra den side.
      Jeg har fra barns ben været glad for valnødder, der er en til mellem træerne i vores egen have. Den har masser af blomster, så jeg tænker, vi får nødder fra den også.
      Vi er ikke så plaget af stik her, men vi går nok også tidligere ind end dig. Ja det er sjovt med fisk i søen, jeg kan ikke se vores mere, det er alt for plumret vand. God fornøjelse med veninde og sommerhus.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Det er som om stauderne springer sent ud i år, så jeg glæder mig også over knopurterne der står med blå blomster rundt omkring, men de skal holdes i kort snor for ikke at brede sig alt for meget. Smart med rhodo-bedet under fyrretræerne! Der har I indrettet jer meget praktisk.
    Dejligt der var et rodskud af parykbusken til staudebedet, og dejligt med en smuk rosenhæk foran jeres gode udsigt! Og rotten er død...
    Håber Bent får lavet en fin flisegang, så I ikke går og skvatter, og håber træerne overlever hans store arbejde!
    Her er tretornen også på spring (den springer altid sent) og jeg håber den vil vokse opad i år:-)
    Grøftekanterne er fine nu med de mange margeritter og alle mulige andre fine ting. Godt der er noget der kan gro i den tørre jord!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja stauderne er nok lidt sene, jeg har ikke så mange endnu, med den tørke skal jeg ikke have plantet flere stauder. Jeg tænker at klippe hovederne af knopurten så snart de er afblomstret, mon ikke det hjælper?
      Ja der er flere gode ting i dagens indlæg. Tretorn er sene - jeg havde to på Samsø, de var også sene.
      Jeg har lige taget min morgentur, der var mængder af margeritter i grøftekanterne.
      Knus

      Slet
  6. Død over alle rotter - men de vender desværre tilbage, de bæster. Ja, altså ikke de døde, men der er nok levende af tage af, og finder de en vej, så bruger de den.
    Det er altid spændende med det første år i en ny, gammel have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      helt enig væk med dem, jeg er også spændt på, om de har noget familie.
      Ja jeg finder stadig ting, jeg ikke har set før.

      Slet
  7. En herlig overskrift! Du har ret i at det kølige vejr har givet os længere blomstring. Det kan vi glæde os over selv om vi spejder efter regn. Den grønne hortensia ser meget spændende ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke :) Ja blomsterne bliver ikke så hurtigt brændt af, når det er køligt, men regn vil stadig være godt. Ja jeg er også ret vild med den grønne hortensia. Den ser speciel ud.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Herligt at rotten er fortid, så må vi håbe at der ikke kommer flere.
    Så var der også lige en daglilje, mon ikke du havde den på Samsø, syntes jeg kan huske at du havde en gul der også kom tidligt.
    Noget bud på hvilken Rose hækken består af? Godt den ikke var rød:-)
    Flot Iris i Pers have. Måske du skal have en enkelt eller to, men de kommer jo hurtigt til at fylde. Jeg har jo først fået Iris i haven efter jeg fik nogle skud med hjem fra dig og så er der blev købt til og jeg vil sige at jeg ikke vil undvære dem. Nogle af de nye jeg købte hos Lene et par år tilbage blomstrer nu og uha nogle af dem er flotte.
    Hold da op et arbejde Bent er gået igang med. Der er mange fliser der skal op og ordnes under for at blive lagt igen. Det bliver helt sikkert godt når det projekt er færdigt og det igen bliver en sikker gang at gå på.
    Jeg er her i aften begyndt at vande roser, for vand fra oven er der jo ikke i sigte. Så må der tages et bed af gangen over de næste dage.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er vi glade for, så må vi se, om der kommer flere, men de bliver ikke inviteret.
      Ja jeg havde en gul lignende daglilje, men den havde vist duft.
      Jeg har fået at vide, at det er en klitrose, jeg ved ikke, om det er rigtigt.
      Per er ikke så nærig som sin mor, så han har mange fine planter. Jeg har helt opgivet iris, jeg blev lidt træt af dem på Samsø, jeg synes ikke de ville som jeg ville. De er flotte, men kommer ikke med blomster hvert år.
      Ja han bliver ikke lige færdig med det arbejde, og nu har han spist lagkagen :)
      Ja jeg har selvfølgelig været nødt til at vande mine nyetablerede roser. To gange om ugen i denne uge, men der er pænt med knopper i nogle af dem, der er også nogle uden knopper endnu.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Klart jeg følger etter til Fyn. Det er alltid spennende å se dine planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Martin, ja vi kan godt lide at se spændende planter.

      Slet