lørdag den 10. juni 2023

De første roser og de sidste nye skud i rhododendronerne

 Roserne er længe om at komme i gang, men nu er jeg klar med mine de første roser. Jeg vander og vander og klemmer lus ihjel, piller ødelagte blade af, jo jeg nusser rigtig om roserne, nu har jeg tiden.

denne skønne mørke rose, står i en potte, det har den det bedst med. Nigrette er navnet.
og her har vi Olivia - resten er ikke nået så langt, men der er dog knopper i de fleste.
Rhododendron og de nye skud:
R. edgeworthii har fine nye skud, den står i en krukke lige ved søen. 
Det blæser voldsomt her hos os
se bare her havestolen er blæst i søen,  det tørrer endnu mere med alt den blæst, jeg har lige vandet samtlige planter her i aften
R. Hydon Velvet

R. macebeanum Quarts Form 

I går måtte jeg yde førstehjælp på mine nykøbte rhododendron, de nye skud hang meget, heldigvis hjælper det at vande dem. 

Lidt fra staudebedet

Gul birkebladet spirea købt ved Lønbæk Planteskole
Hemerocallis med en ny blomst
Echinacea er god at have, den er tørketålende
Euonium planipes
Fjerbusk dukket op i forhaven, som Bent ryddede
stien med de knap så skæve fliser
to der klæder hinanden: gul tretorn og parykbusk
de store sten 
Staudebedet, 3 hortensiaer har jeg nu
I dag har vi været til Åbne haver, vi nåede to i dag, og regner med at nå en i morgen igen. Det har vi jo ikke prøvet før, det var spændende. Det vil jeg underholde jer med i de næste indlæg. Jeg har taget mange billeder. 

I må have fortsat god aften/og god søndag

19 kommentarer:

  1. God morgen Lisbeth
    Din mørke rose Nigrette skulle jeg gjerne hatt. Den har en nydelig farge. Mange av mine Echinacea har dødd i vinter. Det er så trist for de liker jeg så godt. Flott hortensia også.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Marit
      Ja det er en smuk rose, dog uden duft. Nej hvor synd med dine Echinacea, du havde eller så mange, mine få blev på Samsø, måske jeg vil have flere, så må vi se, hvordan de holder her. De er jo tørketålende, det er en god ting i denne tid.
      Klem

      Slet
  2. Sikke mange fine motiver, du kunne finde i jeres nye have. Det tidligt, din solhat er begyndt at blomstre, vil jeg mene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det går helt godt med motiverne. Solhatten er snyd, jeg har lige købt den i en butik.

      Slet
  3. Det er en barsk start til en nyplantet have i år, det kræver noget vanding. Heldigvis har vinden lagt sig noget idag.
    Jeg har også buske, jeg flyttede i efteråret, som jeg holder øje med og evt giver lidt førstehjælp. Man kan godt blive lidt bekymret for denne sommer.
    Haveknus fra fru Friis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja en meget barsk start, ydermere blæser det voldsom her, inden har ikke lagt sig her endnu. Jeg har vandet to gange i denne uge. Jeg har næsten glemt, det er sommer, vi synes, det er efterårsagtigt og er også meget bekymret for denne sommer.
      Haveknus fra fru Høneballe :)))

      Slet
  4. Dejligt du nu mærker hvordan rhodo-sæsonen langsomt glider over i rosen-sæsonen. Alt er i en mindre skala, men føles vel stadig helt rigtigt, og så var det jo netop meningen at skalere ned:-) Det kan være svært at sortere fra, men du ender jo nok med dine absolutte yndlinge indenfor hver planteart, og det kan blive meget raffineret! - Også godt den nye have stadig leverer overraskelser!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er rigtig fint, så bliver der ved at være noget, og ja vi er stadig tilfredse. Bent synes, at jeg glemmer at skalere ned ;) jeg har lige købt flere ting. Ja der er flere overraskelser i haven, det er godt.
      Knus

      Slet
  5. The rose bud in the second photos is absolutely beautiful! Such a soft pink. I like it!

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you - it is an Austin Rose Olivia.

      Slet
  6. Ja jeg har osse lige brugt en time på at vande. Øvblæst. Og det betyder jeg har modvind på arbejde i morgen. Forhåbentlig betyder det så osse der er rygvind hjem... Men så er den vel løjet af.
    Den er lækker den mørke rose. Meen hvis den skal i krukke, så er den nok for sart for mig. Og i går klippede jeg et par store grene af en af mine roser, den var delvis vissen med mistænkelige sorte tegninger på stænglen. uha. Så foreløbig skal der ikke investeres i nye. Det havde jeg vist osse lovet mig selv sidste år?
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja hvor er det træls med det blæsevejr, slet ikke sjovt at cykle i.
      Ja jeg er slet ikke til roser i krukker, men med denne må jeg gøre en undtagelse, det klarer den så fint. Det lyder ikke godt med din rose, så er det nok klogt at holde sig i skindet, selvom det kan være svært.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Måske jeg skal grave min Nigrette og sætte den i krukke, for det er ikke megen glæde jeg får af den :-(
    Dine roser er jo også nye, så du kan nok ikke forvente så meget af dem endnu. Her er nogle godt igang mens andre lader vente på sig, til gengæld er de stadig fine i løvet, også pænere end jeg husker de forrige år.
    Ja det er lidt af et ØV blæsevejr. På vores terrasse er der for engangs skyld nogenlunde læ, da den vender mod vest, så har det alligevel været til at spise ude.
    Godt det var en plastik stol ellers var den måske sunket til bunds :-)
    Ja men dog nu også en fjerbusk dukket op, godt at Bent fik ryddet op i det hjørne.
    Håber du har fået set nogle fine haver, ja tænk sig at nu er det bare i bilen og afsted, det er jo nærmest et luksusproblem nu at vælge mellem mulighederne.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  8. Hej Anne
    Min trivedes ikke mellem de andre roser, siden jeg har sat den i en potte har den opført sig pænt og var med i flyttelæsset. Der er lidt knopper, så når de springer ud, vil jeg nyde dem. Vi er plaget af lus, men ellers har de det fint.
    Ja vi har ingen læ her, det suser ind alle vegne, vi sidder pænt i stuen og spiser, ikke en gang kaffe tager vi ude.
    Stolen havde vel stået lidt mere stabilt hvis det var en træstol, nå pyt den er kommet op igen. Ja der var flere gode ting, der hvor Bent ryddede op.
    Ja jeg har set tre haver, jeg gætter på, at du har været i en af dem, da du er ven med Inge. Jeg har lovet Bent, at nu holder vi en pause.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  9. Ja jeg har besøgt Inges have. Den er flot og med mange kreating og hendes drivhus er jeg lidt vild med. Det er fra hende jeg har fået min egebladede hortensia.
    Tænker at det er en have der også faldt i din smag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja fuldstændigt, jeg brugte også lidt penge i drivhuset ;)

      Slet
  10. Hej Lisbeth,
    Din rose nigrette er rigtig flot, godt du fik den med fra Samsø. Også dejligt med fjerbusken, dem kan jeg så godt lide, jeg har flere.
    I var da heldige med det kun var stolen der blæste i søen, jeg faldt selv i søen i dag, faktisk en ret ubehagelig oplevelse, det er temmelig dybt, men op kom jeg da.
    Har ikke kunnet vande siden torsdag da de bruger min hydrant men forhåbentlig kan jeg vande fra i morgen, der er kun 2 azalier som hænger med bladene. Min R. edgeworthii har ikke fået nye blade endnu men den har det rigtig godt, står i skygge og kan holdes fugtig.
    Tænker der har boet nogle i jeres hus tidligere som har været haveinteresseret, da der er flere træer mv som ikke er så almindelige, tretorn. Dejligt for dig at du nu både har tid og mulighed for at komme til åbne haver, det er vældig hyggeligt.
    Jeg kan ikke lide denne tørke, det er der vel ikke mange som kan, og jeg husker ikke min have herhjemme har været så tør allerede først i juni.
    Er nærmest blevet ædt af myg da jeg var ude og vande roser i aften, men hold op hvor de trives, i går fik de gødning igen og masser af vand næsten hver aften, de er totalt fyldt med knopper og blomster og ingen lus eller andet utøj. Hold op hvor er det godt du ikke skal vande Høneballehaven i år.
    kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja det er en flot rose, desværre uden duft. Jeg havde en kæmpe fjerbusk på Samsø, men den gik næsten ud til sidst.
      Det lyder ikke rart, at du faldt i søen, godt du kom op igen, jeg tænker på, at du nok ikke har mobilen med, det er både godt og skidt, den havde nok ikke virket alligevel, hvis den var blevet våd. Hvordan mon det kunne gå til. Det er heller ikke godt, at du ikke kan vande, men de klarer sig nok lidt uden vand, det hele er jo godt gennemvandet hos dig. Det skal nok gå med din R. edgeworthii, min står meget forblæst inde i min lille skov. Jeg tror, du har ret i, at det har været en haveinteresseret, der har bygget haven op i sin tid.
      Ja det var hyggeligt at komme rundt til åbne haver, vi nåede kun 3, men det var også store flotte have, de to med spændende plantesalg.
      Nej tørken kan vi ikke lide, men jeg er glad for, det ikke er Høneballehaven, jeg skal vande, der er nok meget der, der går ud, jeg tror ikke der bliver vandet andet end kartoflerne.
      Ja med roser kan jeg ikke være med, men det kommer vel.
      Kh Lisbeth

      Slet