mandag den 22. juli 2019

Stilhed og hverdag igen

Festivalen sluttede med fyrværkeri, nu er der igen stilhed i både hus og have. De små rejste videre med deres forældre, sidste uge af ferien tilbringes i sommerhus. Vi havde det rigtig hyggeligt, det gik bedst, når forældrene var til festival :)  Fyrværkeriet i nat hørte hverken børn eller voksne, men vi gamle hørte det tydeligt, og så er det endda mig, der hører dårligt ;)
 Bitten Clausen
Vi fik lidt regn i lørdag aften, hele 5 mm, roserne var faktisk ikke så glade for det, selvom det ikke var skybrud. De hang slemt søndag morgen, nogle ved jorden, andre havde brækket stilken, det var et trist syn, som jeg har brugt søndagen på at rydde op på.
jeg synes, at Hot Chocolate var flottere inden regnen kom.
her står den flot i dråbebedet
Nogle af de roser der var flotte i lørdags er knap så flotte mere, det går hurtigt nu med afblomstringen.
 Brother Cadfael
 Elfe
 Lady Emma Hamilton
 Morten Korch
 Mia (fra Rosenmageren)
 Molineux
Uetersen Klosterrose
og den lækre James Galway med en overdådig blomstring (lørdag) den har dog stadig blomster.
Billeder fra forskellige steder i haven:
 Pileurt ved havedammen, i baggrunden min smukke hortensia. (Der kommer et indlæg med alle mine hortensia/hydrangea en dags tid, jeg har mange)
 Echinacea er så små ved at springe ud, de er fine sammen med cederen.
Ørkenbedet og omgivelserne
Liljerne er så småt i gang:

 her er de orientalske
den samme fra søndag morgen
med duft (begge har jeg fået fra Anne)
Et par foræringer mere:
 Kattehale/Lythrum har jeg fået af  Lisbeth fra Ebeltoft, den blomstrer så fint nu i pergolabedet
Leucanthemum og dagliljen står i samme bed
Denne her har jeg fået af Linda Irving, den var for stor til hendes have, så den sendte hun til mig sidste år. Kitaibelia vitifolia er navnet. Tak for hjælpen Rita.
Vi er langt bagefter med Buddleja her hos os, men nu er den første blomst sprunget ud
som I ved, havde vi besøg af børnebørnene, denne gang var der andet end haveaffald i børen :)
De elskede at blive kørt rundt, men børen var lidt sidetung og der er kun et hjul, så det var lidt svært. Den væltede kun en gang, da jeg løftede Edith ud, der blev lidt skrål, men ingen kom noget til.
Det er begyndt at regne her ved 13 tiden, det må gerne fortsætte resten af dagen.
God ny uge til jer.

28 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Her har vi ikke hatt tordenvær av betydning på flere år. Jeg er ikke så glad i det, så det er helt ok :)
    Vi fikk 26 mm med regn i går og det var deilig. Søte små varn i trillebåren! Nydelige roser som alltid.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg er heldigvis ikke ræd for tordenvejr, men vi har heller ikke så meget af det. Jeg ville ønske, vi fik lige så meget regn som jer, men de har kun lovet 3-4 mm, det er jo ingenting.
      Tak :)
      Klem

      Slet
  2. Jamen selvfølgelig vil jeg da det. Den hedder Kitaibelia vitifolia og kan blive kæmpe stor. Håber du får lidt vand inden det går løs med hedebølgen. Her har det regnet næsten hele dagen, men indtil videre er det kun blevet til 5 mm.

    SvarSlet
  3. Hej Rita
    Tak skal du have, ja det er det, den hedder. Den er allerede pænt stor. Ja det har regnet her siden kl. 13, også 5 mm, men det regner endnu, så måske kan det nå at blive det dobbelte, jeg håber :)

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth

    Ja vi håber vist alle på den gode regn!
    Hedebølgen kan vi så godt undvære!
    Hot C - ser super ud på begge billeder:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den er tiltrængt. Desværre er det næsten holdt op her, det blev til ca 7 mm, alt for lidt, især hvis hedebølgen kommer.
      Ja Hot C er meget flot.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hvor er det smukke billeder - roser med regndråber er bare så flot.
    Det er dejligt at regnen endelig kom. Her begyndte det at regne ved 15-tiden, og foreløbig har vi fået 5 mm. Det må gerne blive til meget mere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Ja hvis ikke roserne får for meget regn, er de vældig flotte med regndråber. Men vi kan godt bruge meget mere regn, vi har fået 7 mm, det startede ved 13 tiden.

      Slet
  6. Ih, din pileurt blomstrer allerede mine er langt bagefter, kan jeg se.
    Det er så flot Hot Chokolade bliver, når den bliver stor, jeg glæder mig.
    Trillebøre kan transportere mange forskellige ting. Et "læs" søde unger er nu noget af det bedste.
    Det har snusket det meste af dagen, og det er da blevet til 5 mm. Ikke nok men bedre end ingenting.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja pileurten er fin nu, til gengæld er vores sommerfuglebuske bagefter, gad vide hvor langt din er. Hot Chocolate er på sit højeste nu eller var før regnen :)
      Ja unger er bedre og hyggeligere end haveaffald.
      Det regn vi får er desværre alt for lidt, men du har ret - bedre end ingenting.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Fyrværkeriet var så det festival der blev til jer to gamle :-) nu er det så blevet stille og det kan jo også været fint nok. Tænker at I har haft nogle rigtig dejlige dage med de to små rollinger, de ser ihvertilfald ud til at nyde det og så søde og artige de ser ud der i trillebøren.
    Ærgerligt at regnen var hård ved roserne (ikke et problem her da der ikke er meget blomstring lige nu) men de sparsomme dråber vi har fået har vi jo i den grad brug for, så det er ikke nemt. Idag har vi fået mellem 3 og 4mm, ikke rigtig noget der batter.
    Skønt med de duftende liljer, hvis vi får det sommer de lover med nogle lune, stille aftener til følge så kan de rigtig nydes. Her er der nye næsten hver dag lige nu. Bon Bini fra dig var sprunget ud i morges.
    Her er der heller ikke rigtig gang i min enlige sommerfuglebusk. Sjovt så har naboen en som er en frøplante fra min og den er sprunget helt ud, lidt underligt da de står lige solrigt.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja men vi kunne nu godt have undværet fyrværkeriet, det er træls at blive vækket kl. 00.40 ved brag og hundeglam. Men ja vi nød at være sammen med de små, de hyggede sig rigtigt i havebøren, da var de meget artige :)
      Ja men det er nok forventeligt, at roserne falder nu, der er heldigvis nyt på vej. Ja det er alt for lidt regn, men vi må leve med det.
      Du har rigtig mange liljer, så klart der er nye, der springer ud hver dag, jeg tror alligevel, at du har flere liljer end mig nu. Min bonbini er også sprunget ud nu.
      Det er sjovt sådan en forskel der er med sommerfuglebuskene og deres udspring. Du plejer også at være før med mange planter.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. I dag fik vi 9 mm, og i morgen skulle vi også her få lov at opleve hedebølgen, og det glæder vi os faktisk til oven på mange dages gråvejr Jeg fik en Morten Korch i fødselsdagsgave sidste år. Den har rådyrene spist knopperne på indtil nu, men jeg håber, at den når at blomstre i sensommeren, for blomsten er jo så flot

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja I får klart mere regn end os i denne tid. Endnu er der ikke hedebølge til os, de lover kun 23-24 grader her, det er helt udmærket.
      Nej hvor ærgerligt med din rose, det er nok den fantastiske duft, der tiltrækker rådyrene. Nå nej hvis det kun er knopperne, er der nok ingen duft. Men den er både smuk og velduftende.

      Slet
  9. Kitaibelia ser smuk ud. Den kendte jeg ikke, så jeg måtte have hjælp fra google. Jeg kan se, den kan blive over 2 m høj.
    Blandt roserne vil jeg give førstepladsen til James Galway, den står vel nok godt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja Kitaibelia er meget fin og meget stor, synd for Linda at hun ikke ville have den, men så var jeg heldig.
      James Galway står fantastisk nu, den er godt nok blevet stor.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. De ser godt ud, roserne. Det er nok kun dig i haven der kan se regnskader o.l.
    Og jeg kan se at kattehalen er glad for at være flyttet ind i din have :-D
    Vi fik 3 mm regn i lørdags og ca 2 i går, så det fordampede bare på bladene. Og så er der ellers ikke udsigt til mere. To års tørke i træk... jeg har købt en ny havevander. Jeg orker ikke at stå der selv med slange/vandkande.
    Men dejligt festivalvejr. Vi har igså familiebesøg for tiden. Ja, dwt er lettest, npr forældrene ikke er der ;-)))))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Regnskaderne er ikke store, det er kun blomsterne, der er faldet lidt hurtigere :) eller grene der er bøjet til jorden. Ja kattehalen har det rigtig godt, den pynter så fint der i pergolabedet.
      Jeg kan godt forstå, at du har købt en havevander, jeg bruger slangen til rhodoerne, roserne må klare sig, det ser alligevel ikke ud til, at de bliver bedre af at blive vandet.
      Ja jeg ved ikke, hvorfor de skal lave sure ansigter, når forældrene er der eller skrige op, men sådan er det, heldigvis er de søde, når de ikke er der. Mon du har tvillingebesøg plus en mere, det er hårdt ;)
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Vi kunne også høre fyrværkeriet fra Vorbasse Marked lørdag aften - det er trods alt 20 km herfra! Markedet er stort blandt både voksne, unge og børn her hos os - det er fast inventar i ferien :-) Jeg måtte dog blive hjemme i år - bondemanden og pigerne tog tørnen. Den ene af pigerne var der fra start til slut. Egentlig er det ikke så meget markedet, der trækker, men mere det sociale og al snakken med folk, man møder. Det må være dejligt for jeres unge, at børnene kan være hos jer noget af festivalen - jeg husker i al fald tydeligt, da mine pige var små - man skulle have et øje på hver finger, hvis man ville have dem alle med hjem!
    Det ser i al fald ud til, at I har hygget jer med børnebørnene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det var også en stille aften, det må være derfor I kunne høre fyrværkeriet 20 km væk. Mange gange møder man mere op for at hygge og snakke end som for boderne. Synd du måtte blive hjemme, så fik du ikke del i det sociale.
      Børnene var kun hjemme hos os om natten, da sov de jo, og så havde vi dem fra lørdag kl. 15, jeg fodrede af og puttede dem, det var hyggeligt :)

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Nå, der overraskede du mig lige 😊 Så er det jo godt, at jeg kunne nå at læse med. I går regnede det hele dagen her, men det var mest støvregn, så den gode effekt er væk med dagens sol og blæst, og bedre bliver det ikke med mere end 30 grader de næste mange dage, så nu har jeg kastet håndklædet i ringen og købt en havevander. Jeg gider ikke længere bruge mine sommeraftener på to timers vanding. Det er ellers et par rigtig kønne planter, du har fået i trillebøren 😊 Dejligt, at det gik fint med pasning, så snart forældrene var taget afsted. Jeg går også og nyder min Kitaibelia - det er en meget usædvanlig staude, min kommer fra Rita. Hvor ser det bare fint ud hos dig med masser af skønne sager i blomst 😊 Det må være så dejligt med roser i blomst lidt endnu - her er de stoppet stort set allesammen, så jeg må være tålmodig og vente på næste flor 😊
    Sommerfuglebuskene er også sent på den her, men så må vi bare vente lidt endnu 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Linda
      Ja og du overraskede mig, så jeg havde ikke set din kommentar, jeg var længe ude i aftes i det fine vejr. Her gav det 7 mm heller ikke meget, når det skal blive så varmt, men vi må bare nyde sommeren, nu den er kommet. God idé med en havevander, så du kan slippe for at stå med slangen hele aftenen. Ja de små er fine der i børen, det er meget nemmere, når forældrene ikke er der.
      Ja min Kitaibelia er også fra Rita, kan du nok regne ud, men som Linda skriver tog den en tur over Sjælland først.
      Mine roser er også stærkt på retur nu, regnen satte pletter og blomsterne falder enten af sig selv eller for min saks.
      Det gør ikke noget, at sommerfuglebuskene lader vente på sig, så er der noget at glæde sig til.
      God dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Beautiful flowers, a wonderful garden and two loving and dear grandchildren. Unfortunately my grandchildren live far away from me, I live in Portugal and they live in Macau.
    Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Marie
      Thank you, my grandchildren live also far away but not as far as yours. Nice to have Skype :)

      Slet
  14. Hej Lisbeth, dejligt at se Kitabelia har det godt hos dig :) og godt du ville have den. Den var blevet alt for kæmpe til min lille have. Sjov at læse at Linda også har den. Du kan fortælle hende at din også er fra Rita, den snuppede bare lige en tur til Sjælland først.
    Skønne billeder af roserne, som du ved har jeg måtte klippe mine helt tilbage.
    Skøn børfuld af dejlige unger, de har helt sikkert hygget sig .
    Knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja den har det fint her den Kitaibelia, der var lige plads til den i staudebedet. Det var så mit held, at den var for stor til din have.
      Ja det er trist med roserne, og en stille tid når de holder pause.
      Ja ungerne hyggede sig mest, når forældrene ikke var der, så skulle de ikke forsøge at få moderens opmærksomhed.
      Knus og dejlig varm dag :)

      Slet
  15. Inspirerande bilder av rosor :) Och Kitaibelia är en fin växt som jag trodde jag utrotat men som tydligen frösått sig.

    Kan tänka att barnbarnen gillade skottkärreturen.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Carina
      Jeg vidste ikke, at Kitaibelia frøsår sig, måske skal jeg holde øje med den?
      Ja det var noget, de kunne lide de små.
      Tak i lige måde

      Slet