mandag den 23. oktober 2017

Solskin gør underværker

for planter og billeder på denne årstid. Vi har ikke haft fuld sol de sidste dage, men jeg er klar med kameraet, så snart den skinner.



 Tulipantræet/Liriodendron er med på ret mange billeder
for inden længe er det bart, bladene bliver revet ud i bedene under overvågning af de små sorte
 Papegøjebusken kan også være med
Bærmisplen / Amelanchier har fine farver nu, træet ved siden af er Kejsertræet/ Paulownia tomentosa der er knopper klar til næste års blomstring, spændende om de klarer vinteren.

Græsserne fanger solens stråler
 også i dag er der et billede af sumpcypressen
 og dens flotte stamme
men jeg har også en sumpeg/Quercus palustris, den er ved at få høstfarver nu.
 Det store fyrretræ her er også lidt specielt, jeg har ingen navn på det. Der er 5 nåle i et knippe. Jeg købte den som ganske lille, men den er kommet godt efter det, der gror to clematis op i det.
Mammuttræet/Sequoiadendron giganteum er vokset rigtig godt her i sommer.
Sådan så det ud, da vi fik det for ca. 4 år siden
 min glasbær/ Callicarpa bodinieri har store flotte bær i år, de to andre buske, der står i nærheden har ikke nær så flotte bær.
 her er et billede af glasbær i Arboretet
det ser sjovt ud, at løvet har lilla farver, det har mine ikke, til gengæld havde denne busk kun små bær.
Bent har travlt med at udvide dråbebedet, der er tilbud på roser i Bilka :)
Nogle af de roser der blomstrer nu:
 Aquarell
 Hot Chocolate
 Martine Guillot
 Mia
Og en enkelt blomst i Odyssey
Da jeg næsten ikke har vist tulipantræet i dette indlæg får I lige et billede mere af det :)
Sidste år 22.9. viste jeg Kalanchoe beharensis, jeg købte den, fordi den minder mig om løvet på nogle af de fine rhododendron med indument. Det er en stueplante.
Sådan ser den ud nu, den er groet godt herinde i stuen.
Fortsat god aften til jer.


27 kommentarer:

  1. Uh, hvor er du flittig til at løbe ud, når solen er der :-). Jeg er ganske misundelig. Du har mange flotte billeder - tulipantræet er rigtig flot i solen. Og der er da godt nok mange bær på din glasbær. Flot.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jeg går som regel rundt derude med det lille kamera i lommen, så er det jo nemt at tage billeder, når der kommer et solstrejf eller mere.
      Ja tulipantræet er mit yndlingstræ for tiden, bærrene på glasbærbusken er flotte i år.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Flott Kalanchoe, og den har jo vokst mye. Jeg hadde den en gang, men den døde. Den minner mye om indument på rhodoer :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den er blevet helt flot, det er nemlig det den gør. Synd din gik til.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja, jeg tænkte også på hvad der skulle i den udvidede dråbe.
    Jeg er nu ikke så imponeret over årets tilbud, der er en lille håndfuld til 30kr (bla Rhapsody in Blue) men ellers står de jo til ret normale priser. Sig mig, var tilbudet ikke bedre sidste år?
    Nå vi fik også et patr glimt af solen idag, 3 helt nøjagtigt, sådan af et par minutters varighed, så det smagte da lidt af sommer:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja du var nok næsten ikke i tvivl :)
      Du har ret, det var billigere sidste år, det er såmænd ikke så billigt, måske bliver det billigere endnu, hvem ved? Men så er det for sent.
      Vejret var vist ikke så fint i Kbh. har jeg indtryk af. I har vist fået en del regnbyger, vores regn er først kommet til aften. I morgen bliver der nok ingen solskin.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Hvor har du nogle smukke glasbærbuske.
    og Bent, han er sat i arbejde. Så har han også det græs mindre at skulle slå :o) Hvad mon det nu er for roser du har bestilt ?
    I har været heldige med solen, her har det været overskyet ind i mellem, men har nu set den.
    Knus herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak for det, det er nu kun det ene billede, der er fra min have, de to andre er fra Arboretet i Hørsholm.
      Ja Bent er sat i arbejde, han er nok glad for mindre græsplæne ja :)
      Det får du at vide, når de kommer :)
      Det var kun i formiddag, vi havde solskin, men bedre end ingenting.
      Knus

      Slet
  5. Ja, det gælder om at komme ud i solen når den er der :-)
    Sikke et skønt, nyt header-billede du har fået på bloggen, Lisbeth!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er med at nyde det, når solen skinner.
      Jeg er meget glad for mit nye header-billede.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja sol gør underværker men det er desværre begrænset hvad vi bliver lovet de næste dage. Idag har vi kun set den sporadisk men det har da været nogenlunde tørvejr. Det er jo også værd at tage med.
    Ja bladene falder hurtigt nu og nu er det begyndt at blæse igen så der bliver nok noget at rive sammen nu. Godt at der er et par der holder øje med slagets gang :-)
    Ja fyrretræet har en noget speciel vækst. Jeg syntes at det er ret flot. Mammuttræet har haft god fart på. Det er da vokset meget på 4 år.
    Nå da så skal der handles roser ja så må der udvides, godt at Bent lige ordner det :-) spændende hvad der så skal handles ind.
    Kan godt huske den kalanchoe med de fine blade. Den ser ud til at være blevet passet godt.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det gør det, men vi må nok undvære den de næste dage. Vi havde sol i formiddag, men da var det vist regnvejr på Fyn.
      Ingen tvivl om at der bliver nok at se til med at rive blade sammen, tulipantræet giver godt :) Hundene holder troligt øje med arbejdet.
      Det er et flot anderledes fyrretræ ja, jeg blev også overrasket over, at det kun var 4 år siden vi fik potten med træet i.
      Ja der blev lige handlet roser, det kommer der mere om senere, men det var nu ikke så billigt.
      Ja kalanchoen har været godt tilfreds åbenbart.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Dejligt med billeder af Tulipantræet - det er simpelthen så smukt. Din glasbær har langt flere bær og blade end min, der ser lidt sølle ud i år. Det er altid godt at gøre plads til flere roser, og der er du jo heldig, at Bent er med på den og går i gang med det samme. Jeg synes heller ikke, at tilbuddet fra Bilka er prangende - sidste år kunne man få roser til 25 kr - det er ikke så meget, man sparer i år, men lidt har også ret 😊 Kalenchoen er bare flot og ligner til forveksling en rhodo.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er et smukt træ, og der bliver taget rigeligt med billeder, det gjorde der nok også de tidligere år. Mine to andre glasbær er der heller ikke nogen stads ved. Jeg havde næppe nået at sige det, før Bent stod klar med spaden, jeg blev helt overrasket.
      Nej det var ikke prangende tilbuddet fra Bilka, måske bliver det billigere om 14 dage, man kan aldrig vide.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Heldige dig med sol - jeg tror ikke, jeg har set solen i dag (men jeg har også været mest indendørs). Tulipantræet har da fortjent al den opmærksomhed, det er godt nok flot, det skal da nydes og skydes ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja vi var heldige i formiddag, når man er indendøre og har travlt, lægger man ikke så meget mærke til solen, så måske har den skinnet lidt.
      Tulipantræet bliver både nydt og skudt flere gange hver dag, men snart er det slut :)

      Slet
  9. Høsten i sol er vakker, nydelige bilder du viser.
    Tror nok det er noe mildere hos deg enn det er her hos oss. Vi har hatt mye regn og en del vind.
    Kjekt å ha en mann som kan hjelpe til i hagen.
    Ha fortsatt en fin uke.
    Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Tak skal du have.
      Vi har godt 10 grader her nu, det er nok mildere, i dag regner det også her og det blæser rigeligt.
      Ja jeg er heldig at manden vil hjælpe mig.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth!
    Tänk vilken skillnad det blir, när solen tittar fram. Härliga höstbilder, här är det sol och rimfrost överallt, ser kallt ut. Måste nog ut och ta hand om det sista som skall in, före snön kommer.
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja solen gør meget for billeder og planter. Her er bare blæst og regn, ikke udevejr og der kommer nok ikke lige sne her, det gør ikke noget.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Sikke fantastiske efterårsfarver du har i haven, stor nydelse at se på billeder. Tænk bare hvor skønt det må være at se farverne i virkeligheden :-).
    Vil lige tilføje at jeg købte roser i Bilka sidste år først i november, plantede ca. 14 dage efter. De så forfærdelige ud da de kom, tørre pinde. De blev sat i en balje vand. Men de har alle vokset fint i år. Specielt Burgundy Ice. Jeg kan huske den fik hug mange steder sidste år. Men hos mig har den blomstret overvældende (og gør det endnu) og den har nået en højde på 1,5m på under et år! Så sen plantning går fint, så længe jorden ikke er frossen.

    Mvh.

    Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Roserne var dengang sat ned med 50%. Gav fra 19,50 per rose :-D.

      Slet
    2. Hej Gitte
      Sjovt nok tænkte jeg på for et par dage siden, at nu havde du helt svigtet mig :) men det havde du så ikke, det var godt.
      Det glæder mig, at du har nydt høstfarverne i min have, jeg lover dig, jeg nyder dem hver gang, jeg går ud i haven, derfor de mange billeder, jeg kan slet ikke lade være. I dag var det dog knap så interessant, det var for mørkt.
      Jeg tror også, at det er for tidligt, jeg har bestilt roser, i forhold til sidste år er de for dyre endnu. Det skulle ikke undre mig, om de kom yderligere på tilbud, så vil jeg godt nok ærgre mig.
      Det er afgjort det bedste tidspunkt at plante barrodsroser på. Vi er helt enige.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    3. Jeg har læst med hele sommeren ;-). Bare ingen kommentarer nogen steder, tiden er gået med familien, job og min egen have.

      Slet
    4. Det lyder godt, det sidste er vigtigt, jeg ville også bare fortælle dig, at jeg ikke havde glemt dig :)

      Slet
  12. Solskin er altid godt, og billederne er super smukke.
    Det tulipantræ, altså ....
    Nå, så du skal have flere roser i dråbebedet 😊
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er godt, så jeg kan få de sidste efterårsbilleder i kassen. Desværre lover de ikke sol i morgen, det lakker mod enden med bladene på det smukke tulipantræ.
      Ja der blev lige plads til lidt flere roser
      Knus

      Slet