søndag den 26. maj 2013

Solskin noget af dagen og plantekøb

Dagen startede med solskin indtil middag, så blev det blæsende og overskyet. I dag har jeg plantet en del ud, delt noget for at dække jorden i bedene forskellige steder i haven. På facebook opdagede jeg, at Anne fra www.staudestedet.dk var ved at have pladsmangel i sin bil til plantemarkedet i Kolding Grundlovsdag, så jeg måtte skynde mig at bestille lidt planter. Jeg havde lavet en liste, men det viste sig, at de fleste på listen først kan fås efter 1.7. men der blev da bestilt lidt.
 R. Brigitte ses her, i baggrunden vil alle kunne se en alf, den er godt nok stor :) jeg så den ikke, da jeg tog billedet, men her er den altså, hvad det så end er.
 R. Percy Wiseman er smuk med de varierende farver i blomsterne
 R. Scintillation en kæmpebusk
 R. Tina Heinje er ikke mere særlig rød
R. Limonade er lige sprunget ud
Mit fine lille korktræ, som jeg har købt hos Anne Marie i Lønbæk se her
Jeg kan fortælle jer, at Anne Marie har god plads i bilen, hun kommer både til Kolding 5.6. og til Damholmgaard på Sjælland d. 16.6. Det vil sige, at der kan blive råd til en ekstra plante, for I sparer fragten. Skriv til Anne Marie, hvis I bliver fristet af hendes mange sjældne planter, så mailer hun gerne prisen på planten til jer og tager den med i bilen. Og nej jeg får ikke provision, kun lidt stauder en gang i mellem fra hendes egen have. Anne Marie er nemlig også samler, som vi andre :)
En prunusart med dobbelte hvide blomster, jeg kender desværre ikke navnet, måske kan Anne Marie hjælpe. Den er ikke købt i Lønbæk.
Jan Lindmark i modlys
Geranie, nogen der kender navnet op den?
Hosta og forglemmigej klæder hinanden
Den første haveiris nu i blomst
 Magnolia blomstrer nu på alle knopper
Det samme ved Yellow River
 Malus Sargenti står smukt nu
Det samme gør paradisæbletræerne
Brogetbladet mjødurt/Filipendula
 I hegnet ud til vejen er der naturgrund
 Syrenen blomstrer også nu hos mig, men er ikke helt udsprunget
 Troldel/Fothergilla major
Lidt af de lysegule tulipaner blomstrer endnu.
Her er en lille en af konvalslægten, kender du den Karsten? Jeg ved ikke, hvad den hedder.
Billede fra bænken i mørkningen
Fine nye skud på R. Ekstraordinaire
Til slut et billede af den fine perlebusk/Exochorda the Bride.
Alfehilserner fra den skøre fru Høneballe :) God start på ny uge.


33 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Jada, den lille konval har jeg jo netop skrevet om - det er Pygmækonval - polygonatum humile!
    Den ser ud til at trives og som den laver alle disse rodskud!

    Og det var da noget af en alf der gik i kameraet der;) - Den kom vist igen i det næst nederste billede?

    Og så fik du Iris x germanica før mig - tillykke tillykke!

    Du må have en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Du er hurtigt ude i aften, skal jeg love for, jeg havde knap trykket på send knappen :)
      Ja den er knagme stor den alf, men noget større og tydeligere på første billede :)
      Tak for det, ja men så var jeg jo heldig.
      Jeg må kigge nærmere på den lille konval, jeg vidste godt jeg havde den, men havde ikke tænkt over det, før Lene gjorde mig opmærksom på den i går.
      I lige måde.

      Slet
  2. Sikke dejlig solsin vi har haft idag.
    Det var fint du lige viste et billede af din troldel, jeg ville have spurgt dig om det da jeg havde glemt det.
    Percy Wiseman er så flot, hvis jeg skal have flere rhododendron må det vist være den.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Har I haft solskin hele dagen, så er I heldige.
      Det var da også heldigt, at jeg lige tog billeder af troldel i går.
      Ja Percy Wiseman er skøn, det var jo meningen, jeg skulle have vist jer denne i går, men det glemte jeg. Når de nye skud på Orbiculare kommer, skal jeg nok vise billeder af de runde blade.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Vi har også haft det skønneste solskin helt til kl. 16.00. Faktisk er jeg blevet lidt solforbrændt, det var rigtig varmet i solen, men det projekt vi havde gang i lå altså frit :)
    Jeg fik også rigtig øjnene op for konvallerne, da jeg læste Karstens nedslag. Faktisk købte jeg én (kan ikke huske navnet) samme dag på plantemarked.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er da ikke rart at blive forbrændt af solen, stor forskel på vejret rundt om i landet.
      Jeg skal have kigget på den hos Karsten igen. Sjovt at du lige har købt en.

      Slet
  4. Skal lige hilse og sige at der hvor jeg opholder mig, har det øs-pøs-regnet i lårtykke stråler.... HELE dagen!!
    Men tak for en dejlig rundtur i din have... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja fru Friis gad vide hvor du opholder dig, det er nok ikke i Sydjylland, hvor de havde solskin.
      Selv tak :)

      Slet
  5. Så slog samsø til igen, for min første høje iris blomstre ikke endnu :), den har kun en meget stor knop.
    Jeg troede først geranien kunne være en Patricia, men bladende er forkerte, så jeg kan ikke hjællpe desværre.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Du plejer da at være foran mig, men ikke denne gang.
      En skam du ikke kunne hjælpe med geranien, men den er jo også flot uden navn.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  6. På Nordsjællands kyst har jeg også kun iris i knop - det gælder både iris sibirica og iris germanica.
    Til gengæld har jeg set den første daglilje blomst.
    Jeg har på din anbefaling købt hos staudestedet - tak for tippet - det var alletiders gode planter og levering.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit
      Nå med iris kan du ikke være med, men du er da noget foran med dagliljer, her kan jeg slet ikke være med.
      Ja det er rigtig godt hos Staudestedet, og så er det billigt, det kan vi lide, så er der råd til en plante mere.

      Slet
  7. Alf??? Jeg er nok småblind eller mangler fantasi ;-) Men dejlige rhodoer, og hernede sydpå - og det er nu ikke så langt fra Fru Friis - er vi blevet solskoldede idag, ja, jeg håber faktisk på en god natte-byge!! Mine germanica er også kun i knop, jeg glæder mig til udspring. Skal have fat på den mørklilla, er blevet lidt pjattet med dem, da de stortrives på vores tørre sandjord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tulle
      Kan du virkelig ikke se den underlige person i baggrunden på første billede, den er ellers ret tydelig :)
      Mon ikke fru Friis opholder sig et helt andet sted i landet, det tror jeg. Ja germanica er glade for tør sandjord, så dem må du have flere af.

      Slet
  8. Kære Lisbeth. Ja her har det øset ned det meste af dagen, så ingen havearbejde. Var ellers kommet rigtig godt i gang.

    Ville gerne til Kolding, men der er lidt langt herfra, så det bliver nok ikke i år.

    Kh
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Så er I nok også ved at have fået regn nok, ærgerligt du ikke kunne komme i haven.
      Ja der er nok lige så langt til Kolding som til Samsø, broafgift og eller færge til Samsø er også dyrt. Det kunne ellers være hyggeligt at møde jer igen.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth.Ja! vi har også haft regn hele dagen...ØV-ØV.Men dejlige billeder fra din have.Det lille korktræ er jeg da lidt varm på.Og en iris i blomst.....det er da tidligt?Håber på lidt havevejr i næste uge.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er da træls med regnvejr, hvis man ikke trænger, og det gør I jo ikke. Du kan bestille korktræet hos Anne Marie, hun kommer jo til Damholmgaard d. 16.6. Da kan du nok nemmere have det med i bilen.
      Ja lad os håbe på havevejr i næste uge.
      Knus

      Slet
  10. Som altid dejlige billeder af dine mange smukke planter.
    Hver er din Brogetbladet mjødurt/Filipendula fin.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, ja den brogetblade mjødurt er rigtig fin.
      Selv tak

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Kan den dobbelte prunus ikke være den fyldtblomstrende fuglekirsebær?
    Hvis du vil være sikker, må du tage en lille kvist med til Kolding.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Jeg må tilstå, at jeg ingen anelse har. Jeg har ellers haft gemt skiltet længe, men nu er det væk. Det er en af dem, som visner helt væk efter blomstring, så det er ikke sikkert, du kan se noget på kvisten, eller er det lige meget? Den er i fuldt flor nu, så den er nok visnet ned desværre.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Jeg googlede lige, tror ikke det er den, men det er jo også kun en lille busk, det fremgår ikke af billedet, sender lige et til dig.

      Slet
  12. Kære Lisbeth.
    Puha hvor har det regnet her - hele dagen æv.
    Jeg har været lidt fræk, idet jeg har "banket på døren" til en have der havde dobbelte vintergækker og spurgt om de ville bytte med Den blå Annemone.
    Men den mente de , de havde, så fik de en Klokkeranke i stedet for. Så nu skal jeg ud og plante gækker i morgen. "Det sådan det skal være-------"
    Fine billeder som altid, du viser - R. Tina Heinje ser smuk ud, og R. Limonade har flotte knopper, man kan næsten ikke gætte de bliver -sart gule- som jeg mener den er.
    Fin Hosta, nu har jeg også Hostaer her.
    Din Malus Sargensti er meget flot.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ærgerligt med regnvejr,når man ikke trænger. Det var da flot at forsøge at bytte. Hvis det er almindelig dobbelte kunne du have fået ved mig, men du fik dem så uden brug af porto :) Så må du plante gækker i morgen.
      Ja man forstår ikke helt at R. Limonade har så sart gule blomster, når man ser farven på knopperne.
      Godt du har hostaer der, de hører til i en have.
      Ja lige nu er malusen fin, men det holder ikke længe, den har stjavede grene, som fylder frygtelig meget. Vi havde dem før i hele bedet fra ende til anden, ukrudtet groede højt, for vi kunne slet ikke komme til at hakke der. Så nu er der kun et par stykker tilbage.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Det har været heldagsregn her, så vi var på skovtur i regnvejr......det bliver man våd af! Vi troede skovens blade var så tætte, at vi kunne gå i tørvejr. Mmmm.
    Men så har I haft dejligt vejr i et par dage. I går var det lækkert havevejr, og så skulle vi til fødselsdagsfest....Nå men lidt har også ret.
    Kunne se I havde en dejligt træf i går også. Herligt med gode bloggere og dejligt at Bent også var med. Ellers glemmer man jo helt at tage billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Skovtur i regnvejr det er vist ikke sjovt, især ikke når temperaturerne ikke er så høje.
      Ja det var et fint lille træf, og det er rigtig, man glemmer nemt at tage billeder, så det var godt Bent kunne gøre det for os.

      Slet
  14. Flot stor irisblomst du viser og pudsigt med de mystiske alfer, du afslører. Vi havde i øvrigt det skønneste sommer vejr i dag, men kunne godt bruge lidt regnvejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja irisblomsten er helt fin og underligt med alfen, det ser mærkeligt ud. Goderne er ulige fordelt, vi har været heldige med det vand vi fik. Godt med solskin men hvis man mangler vand i haven, er det ikke så rart.

      Slet
  15. Hej Lisbeth
    Her har vi haft solskinsvejr hele weekenden, men vi trænger efterhånden rigtigt meget til noget regn.
    Magnolierne ser skønne ud, alferne var også på have vandring i dag ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja Syd og Nordvestjylland har været heldige med vejret, altså hvis man ikke mangler vand, det har de så fået på Sjælland. Vi lå midt i mellem, så vi har både haft sol og regn.
      Tak ja alferne var helt sikkert på havevandring :)

      Slet
  16. Hej Lisbeth
    Skønt at se Iris germanica i blomst! Det er vel ret tidligt, selvom jeg helt har glemt hvornår de plejer at blomstre. Mine har mistrivedes siden jeg flyttede, og de der klarer sig har ikke sat blomsterstængel endnu, og kommer jo så nok ikke til det i år som jeg havde håbet.
    Geranien må være en Cinéreum, måske ´Ballerina´, selvom jeg syntes min er en anelse lysere i blomsten.
    Skønne frodige blomstrende billeder fra din dejlige have! :-)
    Kh Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Jeg tror de blomstrer omkring 1.6. Ærgerligt med dine, du kan godt få nogen af mig efter afblomstring, jeg har en del.
      En har skrevet til mig på facebook, at det er en Cinéreum,(jeg har i øvrigt fået den af hende) det er ikke Ballerina, den er lidt anderledes og rigtig ja lysere i blomsten, den har jeg også.
      Tak og god dag
      Kh
      Lisbeth

      Slet