onsdag den 22. maj 2013

Rapport fra regnvandsbedet i Høneballehaven, og så lige lidt flere billeder.

I eftermiddags gik jeg ud i regn og blæst og plukkede nogen af de knækkede tulipaner.
 Som I nok kan se
var der rigtig mange, det var en hård omgang for dem.
Der var også rhododendron grene som hang helt nede ved jorden, de kom med ind.
Prøv at nærstudere dette billede. Læg mærke til at ganepletten er fortsat ud i små blade bag blomsten, det har jeg aldrig set før på en rhododendron. Dette er R, Lilly Dance
For øvrigt fik jeg i dag tid til at opgøre status på mine rhodoer. Jeg har nu 215, gisp!!!
Nå men det var en rapport fra regnbedet, I skulle have. Klokken 18 stoppede regnen nogenlunde, så jeg gik ud for at tage billeder af vandet.
 Der er masser af vand i den nu stærkt udvidede grøft, Bent har gravet mere jord og græstørv af, det  brugte  han til at hæve brændestativerne op, så vandet ikke kunne nå op til brændet igen.
Udefra ind i haven
 ja sådan er status i dag, planterne er helt dækket med vand nogen steder, gad vide om de klarer det.
Forhåbentlig er det sunket til i morgen. Da skal jeg nemlig have besøg af lugekonerne fra Nordby.
Det er lige her, der skal være spejlbassin!!!! en gang når vi får skrabet penge sammen til det.
Jeg kunne ikke lade være med at tage billeder af rhodoerne
 R. Ken Janeck
 R. Lilly Dance også her kan I se blomstens sjove opbygning
 R. Sapporo købte jeg i sidste uge, den er meget smuk. Der kommer garanteret flere billeder af den.
 R. Schneekrone
 R. Snowfire
R. Tina Heinje
Et flot trekløver
Biskophat/Tellima står flot efter regnen
Gudeblomsten/Dodecatheon er netop sprunget ud
 hostaerne står flot efter regnen, denne har røde stilke, det kan vi så ikke se her.
 Cadillac
 Spilt milk
De har haft godt af regnen
en hosta og lidt skovbund
Jeg fik en dejlig overraskelse i dag, kæmpeverbena fra Alice i Eventyrland, det blev jeg meget glad for, det kan da blive til noget, sikken en masse der er. Tak søde Alice.
Så nu får I ikke mere fra mig i dag, gik du glip af mit første indlæg i dag, kan du klikke her
Fortsat god aften, forhåbentlig får vi bedre vejr i morgen.

23 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Det var da både godt og skidt med tulipanerne. Ærgerligt at de knækkede, men godt at du kan tage dem ind! Det ser ud til at fungere fint med jeres regnvandsbassiner og forbehold. Her har det også regnet hele dagen og gør det endnu. Jeg nyder det også! Nu ses vi jo snart, vejret bliver vist ikke for godt, men så må vi jo klæde os godt på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det var et trist syn ude, men så havde jeg glæde af dem herinde. Ja det fungerer heldigvis helt fint med regnvandsbedet, det kan I se på lørdag, når vi ses. Øv med vejret men så er det godt vi kan klæde os på efter det.

      Slet
  2. Hold da op hvor har i fået meget vand..
    Her blæser det bare hel vild.
    Håber du har en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja 50 mm er da noget af en slat.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Så man blogger lige 2 gange samme dag:)

    Sikken en masse vand, men hvis der ikke kommer mere vil mit gæt være at det meste er borte imorgen.

    Din Dodecatheon er det D. dentatum eller måske D. meadia alba?

    En dejlig aften ønskes herfra!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja ja hvad skulle jeg ellers lave :) Jeg kiggede lige derud, det er ved at synke, så det virker heldigvis. Der stod også en masse vand ved nordbedet, da jeg var ude, mens det regnede, men det var væk til aften. Jo han har styr på tingene med pumpe og det hele :)
      Det er i hvert fald ikke en alba, for den er ikke hvid. Jeg har købt den på et plantemarked, så jeg ved ikke,hvad den hedder.
      Huskede du at kigge på Lilly Dance, synes du ikke den ser speciel ud?
      I lige måde.

      Slet
    2. Jo nu gjorde jeg:) - hvad er det der sker der inde i midten?

      Slet
    3. Ja men det er jo ikke i midten af blomsten, men under blomsten, der er nogle underlige blade med samme farve som på ganepletten. Kig på det store billede og på billedet fra haven, så kan du se det, håber jeg.

      Slet
    4. Ja måtte lige tjekke - det er også et Huisman frembringelse, han skriver selv:

      "The calyx petals are narrow, bearing a blotch as a repeat from the blotch in the normal petals. Because the trusses are quite open, this is visible very well. It resembles the short dancin skirts of a ballerina. Quite unique!"

      Huisman har krydset denne egenskab ind fra et amerikansk kryds der hedder "'Whitney's Tigerlily"

      Spændende!

      Slet
    5. Tak Karsten
      Jeg tænkte det nok, det er rigtig spændende, og du kan lige finde det frem til mig :) jeg måtte dog lige have dig til at vågne op først, ha ha.
      Jeg opdagede det kun, fordi jeg havde plukket en klase ind af dem, den anden jeg plukkede ind var R. China, den ser slet ikke sådan ud. Denne er spændende.

      Slet
  4. hold da op en masse vand ....har du en masse Iris ensata i det bed ?

    Tror det bliver flot med det spejlbassien :) og stedet ser ud til at være velvalgt.

    Jeg vil håbe på havevejr imorgen sammen med dig.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja der er meget vand, og jeg har Iris ensata i bedet, nogen af dem er helt nye, så jeg er spændt på, hvordan det er gået.
      Lad os håbe på havevejr, så jeg kan se det i morgen.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  5. Ja, vi har også fået rigtig meget regn, og så blæser det ret meget også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det har været et voldsomt vejr i dag, forhåbentlig bliver det bedre i morgen.

      Slet
  6. Hej Lisbeth.
    Dit bed ser godt nok træls ud. Jeg er spændt på om de dræn jeg fik lavet sidste år om de virker. Vi har ingen regn fået. Det bliver flot når du får lavet et spejlbassin. 215 rhodoer hold da op, men de er jo også flotte.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Ja de næste par dage bliver bedet nok lidt træls at se på, men planterne plejer at komme sig igen. Ja det bliver flot med det spejlbassin håber jeg.
      Ja det er mange rhodoer, nu må jeg nok snart stoppe, jeg kan da prøve :)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  7. Hold nu op, for en masse regn i har fået ;o)

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth.
    Det er da lige før du allerede HAR dit spejlbassin, og det varer da heller ikke længe før du kan holde Koi karper i dit regnvandsbed! :-)
    Men regnen får alle de grønne planter til, at se tifold så frodige ud. Det er så smukt. Det er vel nok mange smukke Rhododendroner du har. Det er da også noget af en samling du har så efterhånden. Godt man ikke skal aflægge regnskab nogen steder hva :-)
    Jeg har ærlig talt været rigtig træt af vejret i dag, for det var den eneste dag hele ugen, hvor jeg kunne ha' brugt hele dagen i haven. Det valgte jeg så absolut ikke at gøre alligevel pga. vejret. Jeg har faktisk ikke engang været ude og kigge, andet end til mit midlertidige drivhus i værkstedsvinduet. Det skulle lige ha' en lille tår vand. Så nu gør du mig jo helt bekymret for, om alle mine skønne tulipaner har overlevet blæsten, eller om de også er knækket i møgvejret. Men nu er det mørkt, så det må jeg vente med at se til i morgen.
    Vi skrives ved.
    Knus Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Ja det har du ret i, men Koi karper kan jeg nu ikke have, jeg forventer at vandet er væk i dag.
      Ja det er ved at være noget af en samling, to er døde i løbet af vinteren, ellers havde det været 217, godt man har regneark :)
      Det har været et træls vejr, i dag bliver nok bedre. Håber dine tulipaner har klaret det.
      Knus

      Slet
  9. Hei Lisbeth

    Ja, det er visst kommet masse regn til deg også. Det kan jo bli veldig fint med en hagedam ved siden av paviljongen din. Det ser ut som du har det allerede :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja der kom en del, må jeg sige. Ja tror du ikke, det bliver fint, men vandet skulle gerne se renere ud :)

      Slet
  10. Hold fast, I har fået regn. Her har det ikke engang kunnet fylde havedammen op.
    Det ville være smukt med et spejbassin foran jeres lysthus.

    SvarSlet