søndag den 19. maj 2013

80 års fødselsdag og travlhed i haven

Det har knebet lidt med at følge med både i haven og på bloggene, for vi har været til vores tidligere nabokones 80 års fødselsdag. Det var hyggeligt, men ikke nemt at følge med i haven. Trods manglende regn myldrer ukrudtet op, rhodoerne springer ud den ene efter den anden. I morgen har jeg åben have for første gang i år, så der er nok at se til.
Her kommer lidt rhodobilleder:
 R. Ambiguum
 R. Concinum
 R. Golfer
 R. Lemon Cloud
 R. Luteum er endnu ikke i blomst, men den har en fin opbygning
 R. Mary Lou
 R. Quee Anns med dobbelte blomster og en fin duft
 R. Oreothrepes
 R. Schneekrone
 R. Lanathum x Yakushimanum
R. Orbiculare
Allium Ivory Queen
 Epimedium grandiflorum Lilafee
Epimedium Akebono
Fodblad/Podophyllun har fået fine lyserøde blomster nu.
Fritillaria, ikke meget farve på den.

Rosenmandlen er ved at være færdig for i år
Moreltræet var på sit højeste i går
Nu blomstrer Primula Francisca
 Skovbilleder her med bærmispel i baggrunden
I skoven står Arisaema/snabelkalla, den er lige begyndt at vise sin underlige blomster

 Så er det slut for i år med den hvide trillium
men disse to blomstrer lige nu
 Staudebedet i dag
 Stenbedet i går
Udsigten fra toilettet i går
Og en solnedgang fra forleden dag.
Fortsat god pinse.

34 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Jeg kender det alt for godt, man har travlt og vil gerne det hele, men det kan man jo ikke altid:-)
    Hvor ser det skønt ud i din have nu.
    Kh Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Nej det er nærmest håbløst at nå det hele lige nu, men pyt det går vel alligevel.
      Tak skal du have.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  2. Ingen stress, der kommer jo en dag i morgen igen. Indimellem skal man også hygge sig med andre ting end lige haven. For Søren, altså, alle de mange skønne rhododendron billeder - det bliver et sandt skue for dem, der kommer til Åben Have.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg finder hele tiden nye ting, jeg skal lave, men jeg kan ikke nå det hele, jeg stresser ikke, tror jeg.
      Ja det bliver en sandt skue, spændende om der kommer nogen :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. ja hold da op ,det myldrer frem, flotte foto ,skulle der være lidt ukrudt hist og pist tror jeg ikke gæsterne ser, de ser kun efter alle dine smukke planter ,,,❤

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja det myldrer frem, jeg håber også, at de ikke ser ukrudtet kun blomsterne :)

      Slet
  4. Det må blive rigtig hyggeligt at komme til åben have hos dig i morgen med alle de blomster der allerede er fremme.Jeg synes at især roserne har været rigtig trælse at få igang i år,men de sidste par dage har hjulpet meget og lige nu får vi lidt regn igen.Fortsat god pinse til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi må se om der kommer nogen. Du har helt ret, vi sprøjtede roserne i aftes, men jeg opdagede, at jeg må ud og klippe igen. Vi får desværre ingen regn :(

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja det kan ikke nægtes at Rhodoerne kommer som perler på en snor:)
    Din R. ambiguum har en spændende farve!

    Min Allium Ivory Queen er ikke begyndt at strække stænglen - til gengæld er dens blade stadig fine;)

    Din Bispehue kunne da godt være Epimedium grandiflorum og hvis den er købt i Danmark sikkert: var "Lilafee"?

    Det bliver da spændende at se hvilken Fritillaria det er - det ser lovende ud!

    Du må have en dejlig aften/nat;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der kommer 5 - 6 stykker på en dag, så jeg må have blok og blyant med ud, ellers kan jeg ikke huske det, når jeg kommer ind.
      Du har helt ret, løvet på min Allium er ikke fint mere.
      Tak for Lilafee, det er helt rigtigt, nu kan jeg godt huske, det var den.
      Jeg tror ikke den fritillaria forandrer sig meget, den er bare grøn.
      God dag til dig :)

      Slet
    2. Måske Fritillariaen så er F. pontica?

      http://www.viridis.nu/post.php?flower=fritillaria-pontica

      Det er da en køn lille sag:)

      Her skinner solen nu - så jeg må ud:)

      Slet
    3. Ja så må du ud, her er det stadig koldt og gråt. Jeg synes min fritillaria er mere spids i det end den du viser.

      Slet
  6. Det var en hilsen fra Ulla Milbak.

    SvarSlet
  7. jeg har aldrig før set fyldte rhodedendron, men den er meget fin, og det er da slet ikke nogen dårlig udsigt fra Toilettet :)

    Godt du hyggede dig til festen

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Der er ikke så mange fyldte rhodoer, men jeg har et par stykker af dem. Nej det er en dejlig udsigt.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth,
    Smukke billeder.
    Fest og fødselsdage er altid en fornøjelse.
    Din Bispehue i lila er fin. Jeg fik en forærende, men kan ikke huske hvor den blev sat..Har kun set de røde og gule hos mig.
    Skal vist ud og løfte løgplanter. Det eksploderer jo lige nu med vækst og blomstring i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det kan godt være et problem at finde planterne igen, det kender jeg godt.

      Slet
  9. Skønne billeder og hvor må det "krible inden i" at skulle åbne haven for andre.
    Det er interessant at se andres haver man kan som regel altid finde nogle gode ideer, og så er en "have snak" med ligestillede dejligt og det i sig selv at møde nye mennesker. Håber at det bliver en dejlig dag.
    Knus Leila

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Det er altid spændende med åben have, især om der kommer nogen. Hyggeligt at snakke med folk med samme interesse.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Det ser bare som altid rigtig godt ud, det du viser. Du skal nok blive klar til åben have :)
    Men jeg kan godt forstå, hvad du mener, for jeg synes også at lige så snart et bed er klaret og man vender ryggen til, så vupti er ukrudtet væltet frem igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det er nemlig rigtig, bedst som man er færdig med et bed, så kommer ukrudtet igen.

      Slet
  11. Som Karsten tror jeg, din bispehue er lilafee. Det er sjovt, hvordan vi haveejere altid fokuserer på ukrudtet i vores haver; for når jeg besøger andres, skal det være rigtig slemt, før jeg lægger mærke til det. Og på den her årstid forventer man vel næsten noget frøukrudt. Du har jo et helt hav af smukke rhododendronblomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg er enig med dig og Karsten, da jeg så navnet, kunne jeg godt huske det var den.
      Det er også rigtig, at man fokuserer mere på blomster end på ukrudt i andres haver.
      Ja der er mange i blomst nu.

      Slet
  12. God morgen Lisbeth. Ja, der er travlhed i haverne i disse dage. Det er dejligt, når vejret er så godt. Her er det dejligt varmt og solrigt. I nat har det regnet, så nu kan det være, der kommer mere regn, det gør bestemt ikke noget. God fornøjelse med åben have i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Nu bliver jeg misundelig, her er det gråt og diset, ingen varme og slet ingen regn.
      Tak for det.

      Slet
  13. Det ser så skønt ud Lisbeth, og dine gæster imorgen kan roligt glæde sig. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fru Friis så må vi håbe, der kommer nogen, men ellers er der jo nok at lave derude :)

      Slet
  14. Sikke da en skøn udsigt fra jeres toilet, der kan man jo sidde i timevis.....:) Alle billederne er fantastiske, som altid. Håber de bliver en god dag i dag. Kh Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette
      Ja hvis man har tid, kan man sidde længe og nyde det :)
      Tak skal du have, det hører I mere om i aften.
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Jamen det er jo en smuk have at vise frem - ukrudt eller ej! Det er jo heldigvis ikke det man fokuserer på, men de mange smukke blomster du har i udspring lige nu.
    Jeg tror da, at der kommer nogen og se på din smukke have.
    En rigtig god fornøjelse ..... :0))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Bente, ja det er nok mig selv, som lægger mest mærke til ukrudtet.
      Ja nu får vi se, hvor mange der kommer.
      Tak

      Slet
  16. Jeg synes altså også det er svært at nå at blogge når man gerne vil passe sin have ... Men jeg vil lige ønske dig en rigtigt god åben-have-dag!

    SvarSlet
  17. Så flotte dine rhodoer akkurat nå! Jeg håper du får masse besøk i dag :-)

    SvarSlet
  18. Tak for kigget.
    Som altid gode billeder.

    SvarSlet