lørdag den 9. juni 2012

Billeder efter regnen

I dag er det lidt køligt og ind i mellem kommer der en byge. Det startede ellers godt, men i eftermiddag har det været broget vejr. Vi havde et enkelt par fra Samsø på besøg i eftermiddag, men på grund af regnen blev det kun et kort besøg. Konen syntes også, at mændene snakkede for meget, så hun ville komme igen en anden dag :o)
Her er lidt billeder fra i dag:
Den første hostablomst
Nu blomstrer digitalis
Digitalis purpurea 'Anne Redetsky
Fodblad
Frühlingsduft står i fuldt flor
Her er så en Rhododendron med broget løv, Goldflimmer
En anden slags iris
Mary Magdalene
Mørkbladet geranium
Gulbladet mjødurt
Smuk iris
En mere af de smukke nyudsprungne iris
Så er de nye rhodoer plantet

Nu kommer der billeder, som Bent tog i går lige efter regnen



Buddleja Alternifolia en stor flot busk, jeg tror nogen af jer spurgte til den, da I var herovre.






Blomst fra Viburnum




Det bliver til mange billeder, når jeg skal vise for os begge, men Bents billeder bliver uden tekster, i hvert fald de fleste af dem. 
Rigtig god lørdag aften til jer alle. Det bliver ikke meget jeg skal ud i aften, det er rigtig koldt, øv.




24 kommentarer:

  1. Mary Magdalena, sike en smuk sag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja den eneste rose bortset fra Frühlingsduft, der blomstrer endnu, så jeg plukkede den ind, det var synd, den skulle stå ude i den kulde :o)

      Slet
  2. En anden slags iris... Hvor er den smuk.
    Hvor har du altså mange smukke blomster. Har du tal på hvor mange du har?
    Igen havebesøgende. Dejlig.
    Her har det regnet hele dagen, og det regner endnu.
    H en god lørdag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er smuk, det er små løg jeg putter i jorden, har du aldrig købt den slags?
      Nej jeg har ikke tal på, hvor mange jeg har, kun på rhododendron, dem følger jeg nøje :o)
      Ja vi må glæde os over regnen, den trængte vi til, men lidt mildere vinde, kunne vi godt bruge.
      I lige måde.

      Slet
  3. Enormt så många olika blommande växter som du har nu. Underbart!

    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna
      Ja det er skønt med de mange blomster lige nu :o)
      Kram

      Slet
    2. Hej Anna
      Ja det er skønt med de mange blomster jeg har også nu.
      Kram

      Slet
  4. Tænk at jeg kan blive ved med at finde nye stauder og 2-årige jeg aldrig har set før - den der Digitalis purpurea 'Anne Redetsky, den er da helt fantastisk og jeg har igen den der følelse af at "den må jeg eje" - den vil jo være perfekt selskab til alle mine gule stauder. Jeg må have den med på ønskelisten :o)
    Jeg må lige spørge lidt til den blomst du siger er fra en hosta. Mine hosta-blomster er sådan nogen lys med hængende blomster - jeg har aldrig set sådan en som den du viser. Har du flere hostaer med den type blomst?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit
      Jeg tror der findes mange endnu af stauder og 2 årige, vi ikke kender. Anne Redetsky faldt jeg for, da jeg kiggede hos Thyboesminde stauder, de har mange spændende planter, og de sender godt store planter, som kan få ordentligt ved. Teksten om netop den digitalis var så spændende, at jeg måtte eje den. Den er ikke særlig dyr, min står inde i min lille skov.
      Nu er der jo ikke så mange hostaer, der er med blomster endnu, men jeg har set en mere, som ligner den. Den er dog kun i knop endnu. Jeg skal nok holde løbende øje med den og vise billeder, så må vi se om den forandrer sig. Jeg er bange for, at jeg ikke har navnet på den.

      Slet
  5. Dejlige billeder, hos os har det været tørvejr med sol og 20 grader , da jeg var i rosenbedet så jeg ar rosa rose de rescht var begyndt at blomstre, men jeg. Så ingen blomster i hostaerne
    (skriver på iPad der er stavekontrol på så tit tror den den skal bestemme hvad jeg skal skrive
    Og den tror også den selv skal bestemme komma og punktum

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      I har været heldige med sol og en rose der er begyndt at blomstre, ja nu er vi ved at være bagefter herovre.
      Godt jeg ikke har en iPad, jeg vil selv bestemme stavningen og alt det andet :o)

      Slet
    2. Det kender jeg alt for godt så jeg kommentere helst fra computeren,kan man ikke slå den kontrol fra for jeg bliver så hys af den.

      Slet
  6. Jeg må give Berit ret - jeg har heller aldrig set en hosta-blomst se sådan ud. Du skulle vel ikke lave sjov med os og have placeret en anden blomst i hostaerne?
    Jeg måtte lige google fodblad, for den ser specielt men spændende ud. Og jeg kan se, at den kan gro i et skygget område. Den skal jeg vist have fat i lidt frø til.
    Som altid har du mange smukke planter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Godt det er lyst endnu, men det var en kold tur ud og se efter, om det var en blomst i hostaen. Det var det, der er hele tre, der ser ud som den jeg viser. Jeg vidste jeg et andet sted i haven havde en med en lignende blomst, så jeg var ude og kigge på den også, jo den er god nok, blomsterne sidder midt i mellem bladene. Jeg håbede, at jeg havde et navneskilt på dem, men nej desværre.
      Fodbladen er fin, der kommer nok blomster til næste år. Jeg har købt den på et plantemarked.
      Tak :o)

      Slet
    2. Ja, så må jeg jo give mig - spændende med lidt anderledes planter. Men er da ked af, at jeg fik dig jaget ud i kulden. Håber du har fået varmen igen.

      Slet
    3. Ja det må jo være en anderledes hosta, de andre jeg har, er der ikke blomster i endnu.
      Det er ok jeg kunne jo bare have taget en jakke på :o) Heldigvis står brændeovnen med ild i lige bag min ryg.

      Slet
  7. Jeg har også flere hosta med sådanne stjerneblomster. De strækker sig lidt senere og bliver med klokker. Har ingen navn på dem. Jeg tog en paraply med, da jeg skulle ud og kigge, man træskoene blev våde, da Per ikke nåede at slå græs inden regnen begyndte.
    Håber gæsterne i morgen har støvler med :o)
    Var det Buddleia alternifolia, du havde ID-problemer med sidste år? Jeg fik en lille kvist.
    Viburnum lige under er det ikke V.lentago?
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Rart at vide at du også har hostaer med sådanne stjerneblomster, så er det ikke kun på Samsø, de gror :o) Ærgerligt at vi ikke har navne på dem.
      Det er bedre med støvler, når der ikke er slået græs. Jeg kan huske, at jeg havde støvler på første gang, vi var oppe hos dig :o)
      Ja det var Buddleia Alternifolia jeg havde ID problemer med sidste år. Den står lidt tæt på andet og skulle være flot solitært, så måske skal vi have den flyttet til efteråret. Jeg ved stadig ikke, hvor jeg har den fra, men gætter på Lille Malund, selvom de ikke rigtig ville kendes ved den, da jeg spurgte sidste år.
      Ja det er lentago, men jeg synes, du har skrevet Euonimus på skiltet. Men det gik jo stærkt, det var første gang, vi var hos dig at vi købte den, der skulle vi jo også nå en færge :o)så går det lidt stærkt til sidst.

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Det var nogle gode billeder. Ja, det er godt, at vi nu endelig får noget regn. Her regnede det det meste af dagen i går, men i aftes var der et fantastisk vejr - helt stille og lunt, så jeg gik ude til klokken 22.30 og fik klippet alle kanter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja vi havde også regn i går og i formiddags. Men i aftes var det koldt og blæsende her, jeg kunne ellers godt have brugt en helt stille og lun aften :o)

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Dine iris er bare flotte, og jeg venter stadig på min mørke lilla med tofarvede blade skal springe ;-)
    Digitalis Anne Redetsky er da virkelig særlig, og tænk, har du en hel busk roser i fuld flor - hvor er du heldig!
    I går var det meget fint vejr her men i dag er det slemt med regn og blæst.
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Ja jeg synes mine iris er smukke, vi venter hele tiden på noget nyt, der skal springe ud :o)
      Ja jeg synes også, at den digitalis er noget særligt. Ja hele Frühlingsduft er bare i fuldt flor, det er skønt :o) Til gengæld er der ikke blomster i alle de andre endnu, men store knopper, så det må snart komme. Vi mangler lidt varme, her var det også træls i formiddags. Nu er det da tørvejr.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  10. Ja, jeg kan tydelig huske jeres første besøg :o).
    Hvad med at leje en robåd::::
    Det var dengang,jeg havde fået sat V.lentago et forkert sted imellem Euonymusserne, og de har begge modsatte blade og endnu ingen blomster.
    Du må jo have den byttet, hvis jeg har snydt dig:o) :o)
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Så kan vi vist ikke have planterne med hjem, så det går ikke :o)
      Nå det var sådan det gik til, så forstår jeg bedre, at du var forvirret.
      Du har nok ikke snydt mig, men jeg har lidt planer. De kommer senere :o)

      Slet