mandag den 20. november 2017

Stilhed

uden blæst er ikke noget, vi er vant til her hos os, men i dag skulle det være. I går blæste der som bekendt en modbydelig kold vind fra nord/nordvest, så det er helt mærkeligt med stille vejr i dag. Desværre så vi kun solen i formiddag, og da havde jeg travlt med alt mulig andet.
Men her kommer lidt blandet fra i går med flotte dramatiske billeder:
de lover regn igen onsdag, så kommer vejen nok til at se sådan ud igen, vejen til venstre er den vi går tur på, det er en mudret affære.
 der var tunge skyer på himlen
 men det var smukt, når solen lyste på kornmarkerne

så bliver de ekstra grønne
 På vej op til Maja tog jeg dette billede med de fine kontraster. Jeg var hos Maja (min genbo, som er blevet smittet af havedillen) en time for at hjælpe med at sætte navne på planterne. Nej hvor var det koldt, jeg var helt stivfrossen, da jeg gik hjem.
 Sumpcypressen
 får det til at virke varmere
 på grund af farverne :)
 Jeg gik rundt i regnvandsbedet
 og tog billeder
 fra forskellige vinkler



 Det er længe siden, jeg har vist nordbedet
 det må vi se i dag
Parykbusken er flot endnu, men flere af de små  rhodoer har også fået fine farver.  Der kommer billeder af nordbedets rhodoer i morgen
 et andet sted i haven står R. Queenbe x R. Rex
Den er ret ny, men havde en enkelt blomst i foråret
her har vi en anden gruppe op mod skoven R. Variegata og R. Hansel
R. Variegata har flot løv, men blomsterne får jeg sjældent taget billede af, de er ikke så spændende.
 R. Hansels flotte knop
og her i fuldt flor
jeg faldt lige over dette billede, indbegrebet af forår og blomstrende rhodoer
Dagens roser:
 Clair Austin
 Fighting Temeraire er ikke så fin mere, men nye er på vej
 Hot Chocolate kan lidt endnu
En enkelt knop i Queen of Sweden
Til slut et billede af gårsdagens smukke solnedgang, det kan vi ikke præstere i dag her hos os.
God mandag aften

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Flotte dramatiske bilder! Tenk at du fortsatt har roser i blomst. De er så fine de også. Koselig å se rhodoer igjen. Jeg gleder meg til å se alle de jeg kjøpte i år i blomst.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja det er ikke så dårligt fortsat at have roser i blomst. Ja er det ikke dejligt med nogle rhodobilleder. Det bliver spændende med alle dine nye.
      Klem

      Slet
  2. Ja, det er filme blevet koldt nu. Idag så fint ud, det kunne jeg have ønsket mig i weekenden.
    Det ser godt nok dramatisk ud med skyerne på billederne. Jeg tænkte at nordbedet er vokset godt siden du viste det første gang for år tilbage :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det må man sige, men det hjalp lidt, at det ikke blæste i dag, hvorfor det så lige skulle være på en mandag i stedet for i går, det forstår man ikke.
      Ja der var dramatik der i lørdags sammen med kulden.
      Ja mon ikke det er vokset nordbedet, men det er alle mine rhodoer, der er ikke så mange nye mere :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Dramatiske billeder - Og ja den kolde vind kan bide ..... For du har jo ordentligt tøj - og gerne et lag til:)
    Imponerende at parykbusken sådan holder ved - det er vist en slægt med mange gode sider!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja og det var en kold vind. Jeg lover dig, jeg var stoppet ud, så jeg næsten ikke kunne bevæge mig. Problemet var, at vi stod stille på asfalt og snakkede, og jeg havde kun gummistøvler på, så kulden gik ret ind.
      Parykbusken beholder altid løvet som en af de sidste, det er en rigtig god slægt ja, flot løv.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Sikke smukke og kontrastrige billeder fra i går. Her har det været koldt i dag - men dog sol!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak for det, ja det var også koldt i dag, men det hjalp, at det ikke blæste.

      Slet
  5. Hvor er det nogle flotte himle (hedder det det?), du har fanget.
    Farlig havevirus I har på Samsø - genboen er nu også smittet :-) Men hvor er det da hyggeligt med en haveglad genbo.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du have, ja jeg ved heller ikke om det hedder himle, det er vidst noget andet, der er kun en himmel :)
      Ja den er farlig den virus, jeg havde aldrig drømt om, at Maja kunne blive smittet af den, hun vidste absolut intet om have og planter for to år siden. Det er så hyggeligt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Helt fantastisk flotte billeder med en temmelig dramatisk himmel. Her har det også været stille vejr og lidt sol, men jeg måtte blive indendøre på arbejde. Skønt med billeder af rhodoer, og jeg får et helt sug i maven ved tanken om den majdag, hvor jeg så alle rhodoerne i blomst - en helt overvældende oplevelse, som jeg aldrig glemmer! Også dejlige billeder fra regnvandsbedet og Nordbedet - sidstnævnte har en helt særlig plads i mit havehjerte, men det ved du jo 😊 Stadig pænt med roser hos dig - det kommer nok til at holde stik, at du kan pynte julebordet med roser den 24. december 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have - ja det var en dramatisk himmel i går. I dag kunne du ikke nyde hverken det stille vejr eller solen, det var synd. Ja det var en dejlig dag, da du var på besøg, der var mange rhodoer i blomst den dag. Jeg ved nordbedet står dit hjerte nær, det er du vidst ikke ene om.
      Ja nu må vi se med de roser, så mange er der heller ikke mere, og der er over en måned til jul endnu. :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. dejlige stemningsbilleder - tak for rundturen :)

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    Fantastiske dramatiske billeder, og flotte motiver rundt om i haven. Dejligt gensyn med nordbedet. Håber at du har fået varmen igen oven på turen over til Maja som helt sikkert er glad for at du ofrede en time på at få styr på havens planter. Selv om vinden har lagt sig og dagen startede med sol ja så har jeg frosset hele dagen selv om jeg har været indendørs. Det er lige som om at kulden fra igår stadig sidder i kroppen :-(
    Den brogede rhodo har så smukke blade og nej man kan jo heller ikke alti få alt. Her må blomsterne så være mindre attraktive, det gør jo heller ikke så meget med alt den opmærksomhed løvet tiltrækker sig. Det er en af dem jeg har beundret hver gang jeg har været på besøg. Med det sidste billede rhodobillede ja så kan man sidde og drømme om forårets komme og det kan jo kun gå for langsomt.
    Hot Chocolate gør sig stadig umage for at være en af yndlingsroserne :-)
    Dejlig solnedgang.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, ja der var drama over himlen i går, og kulden var ret slående. Jeg kom mest til at fryse, fordi vi stod stille og snakkede, og mine fødder blev kolde, men du har ret, det er svært at få varmen igen. Jeg håber, du snart får varmen :)
      Ja den brogede rhodo er ret flot, så pyt med blomsterne. Det var så flot det billede, så det måtte jeg have med til jer i dag.
      Ja den kan noget den Hot Chocolate.
      Tak for det og god aften til dig med.
      Knus lisbeth

      Slet
  9. Billederne af himlen med de grønne marker tager prisen i dag - så smukt.
    Det har været dejligt med vindstille dage, denne tirsdag er også begyndt helt vindstille.
    Det er en smuk rhodo, du har på i dag :)
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det gør de også hos mig, det er med at tage billederne på det rigtige tidspunkt, når solen lyser det hele op.
      Vindstille dage ja i går og her til morgen er det vindstille, men ellers har det godt nok været noget blæsende.
      Ja den rhodo er ret fin.
      Knus

      Slet
  10. Ja, sikke en dramatisk himmel. Ellers bemærkede jeg, at din Claire Austin har samme lidt grovkornede tekstur som vores. Det må være dens efterårslook.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja i dag er den mere grå. Mange af roserne ser anderledes ud om efteråret, så god idé at kalde det efterårslook :)

      Slet
  11. Kære Lisbeth.
    En genbo, som er smittet med haveglæde! Gad vide hvor den "sygdom" kommer fra? Og er det mon sikkert for os andre, at komme på besøg på øen igen?
    Håber i nød stilheden. Det gjorde vi i hvert fald her på fastlandet.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Heike
      Måske kommer den af at se min have, men hun har nu ikke været her så tit :) Hvis man ikke vil smittes af haveglæden, ville jeg holde mig langt væk :)
      Vi nyder stadig stilheden, men vi mangler solen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth.
    Det er vel nok smukt,både inde i jeres have, og ude i naturen.
    Den smukke Sumpcypres, ville jeg ønske jeg også kunne finde plads til. Men naboen beholder indtil nu sin have i fred!:-D
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Ja vi er meget heldige med stedet her og omgivelserne.
      Jeg kan godt forstå, at du gerne ville finde plads til sumpcypressen, men jeg har mange andre træer, du også gerne vil have plads til. Det er nok lidt meget med naboens have, men du kunne helt sikkert få en flot have der også :)
      Knus
      Lisbeth

      Slet