mandag den 6. november 2017

Tidligt i morges

var det i dag så lyst, at jeg kunne gå mod golfbanestien kl. 7. Det blev en spændende tur, det første jeg så var en ræv, de er her, men vi ser dem ikke så tit her hos os. Jeg har boet her i siden 99, og har kun set 1 ræv i de 18 år. Vi så mængder af rådyr og hørte fasanerne skrukke, men solopgang var der ikke noget af.
 Derimod lyste månen for os

 gyldne farver i det fjerne og rim i græsset, herhjemme var temperaturen 5 grader, men da jeg kom hjem, var der også rim i græsset her.

 til sidst kom solen så højt op, at jeg kunne se den, men da var klokken også næsten 8
så er vi ved at være hjemme, det var en skøn tur også uden smuk solopgang.
Jeg gik direkte i haven for at få billeder af morgensolens indtog i haven:









I går fjernede jeg en hortensia, der var groet geranium ind i, jeg måtte opgive at få dem ud, de var fuldstændig filtret ind i roden, så den kom ud.
 i dag fortsatte jeg kampen og flyttede en hortensia, som havde samme problem, heldigvis fik jeg fjernet geranierne på denne.
mine sibiriske iris var vokset helt vildt, så de blev gravet op, delt og plantet andre steder i haven, det blev næsten til et helt nyt bed. På den måde lykkedes det mig at holde varmen, for det var noget koldt i dag, til aften blev det stille, så mon ikke vi får rim i græsset i morgen igen?
Flere gyldne farver, billeder er så taknemmelige, når solen skinner på gyldent løv
 Acer grisseum
 Akshale/Stachyurus praecox har fåret fine høstfarver nu
Vingevalnød / Pterocarya har nu det fineste gule løv
Roserne:
 Baroness de Rothschild en remontantrose havde fået en enkelt blomst
 Martine Guillot
 Our last Summer
 Penny Lane
 Susan William Ellis
Wild Edric
Til slut Scepter d´Isle, som vel nok kan gøre det ud for en solnedgang :)
I må have en fin aften.



19 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Så vakkert med gyldent løv i solskinnet! Her var det rim overalt i dag, og i skyggen ble det heller ikke borte i løpet av dagen. Jeg nyter dine flotte roser, for her er alle borte nå.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er kønt med sol på gyldent løv. Det har været noget koldere hos jer, når det bliver så koldt her, har jeg heller ikke roser mere.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Her var der også rim, sådan i pletter, og ja det bliver nok mere i nat, men så skulle skyerne komme...?

    Hvis man ser bort fra frugten - hvad er så forskellen på vingevalnødden og et asketræ, er det let at se forskel?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja skyer fra middag af ser det ud til nu, så er det igen slut med det fine vejr, det er ærgerligt.
      Ja det er ret let at se forskel på ask og vingevalnød, den sidste har større blade, og har jeg fundet ud af i år får smukkere høstfarver.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Hej igen Karsten
      Anne Marie skriver sådan til dig:
      Vingevalnødden har spredte meget store blade. Ask har modsatte blade.

      Slet
  3. Kære Listbeth
    Hvor er haven smuk i det skønne sollys og sikke flittig du har været. Jeg har selv været i haven i dag og nydt hvert eneste minut.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det kære Heike
      Ja i dag har jeg gravet en del, jorden er så tung. Godt at høre, at du har nydt at være i haven i dag, dejligt med solskin.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Skønt at se din Akshale også har fået høstfarver. Min er begyndt at blomstre lidt. Håber der bliver nogle tilbage til foråret. Til Karsten: Vingevalnødden har spredte meget store blade. Ask har modsatte blade.
    Her frøs det kl.18. Nu regner det! :-(
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja jeg blev også helt glad over at se høstfarver på den. Ja ikke godt med blomster nu i den. Tak for svar til Karsten.
      Sikken da en forskel på vejret, spændende hvordan det bliver i morgen.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Tak for en dejlig morgentur :-) smukt ser det ud. Det er heller ikke så tit vi ser ræve, de strejfer nok mest rundt når det er mørkt. Ja det har været rigtig flot vejr men også koldt men med noget graveri så kan varmen nok holdes. Godt du fik reddet den ene hortensia.
    Vingevalnøden er rigtig fin, dejligt at der stadig kommer flere træer og buske i efterårsdragt mens andre takker af.
    Hold da helt op hvor Scepter d'Isle er flot ja flot som en smuk solnedgang.
    Det blir vidst endnu en kold nat og morgen men det ser ud til at der er endnu en smuk dag i vente.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Selv tak :) Ja det var jo halvmørkt endnu, da jeg så ræven, jeg troede først, at det var et rådyr, men ikke med den hale :)
      Ja det var en af de rigtig gode hortensiaer, så den skulle jeg helst redde. Det var bestemt en kold fornøjelse.
      Ja heldigvis kommer der flere træer og buske med efterårsfarver, det havde jeg slet ikke ventet.
      Det blev et ret godt billede af Scepter d´Isle, så det kunne godt gøre det ud for en solnedgang.
      Ja i hvert fald den halve dag bliver smuk, men så er det vist sket med solen igen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. skøn morgen tur ser jeg. super flotte fotos og dejlig have hos dig.

    SvarSlet
  7. Jeg så også den fulde måne, da jeg gik tur langs kysten i morges ved ottetiden. Det blæste koldt, men stadig ingen frost.
    Pavillonen med sol i er vel nok flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Lisbeth
      Helt fuld var den nu ikke, men den lyser stadig godt op, også i dag med sit sølvagtige skær. Ja det var en kold dag i går.
      Ja pavillionen står perfekt og er flot når solen tænder lyset i den.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Flot morgentur, der er noget magisk over morgenerne på denne årstid og når sås Olsen kommer frem og lyser påmde flotte efterårsblade som vinge valnødden, så er det da fuldkomment.
    Mon ikke vi kan håbe på en skøn dag igen, det virker i hvert fald koldt derude lige nu.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Ulla
      Ja der er noget magisk over morgener, hvor solen er ved at komme frem, vinge valnødden overrasker med de flotte gule farver.
      Jeg tror også på en skøn dag igen, der er kun 3 grader her, og månen lyser op i dag igen.
      Knus

      Slet
  9. Oven på en hel havesæson kan man godt blive overrasket over, hvor meget planterne er vokset, og sibirisk iris er en af dem, der virkelig går til sagen. Også hortensier bliver hurtigt store, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja de sibiriske iris er godt nok blevet voldsomme, hortensia kan jeg bedre takle :)

      Slet