torsdag den 9. november 2017

Tirsdagsbilleder på en torsdag

I går var her gråt og mørkt, derfor tog jeg kun nogle få billeder, godt jeg har flere billeder fra i tirsdags, jeg har endda været ude med både det lille og det store kamera, først billeder fra det lille kamera:



det var bare med at benytte sig af solskinnet
 og her nedenfor med det store Panasonic



 bemærk den gule vandgran, som nu er blevet brun, den er flottere i år, end den plejer at være.

taget samme sted fra som billedet i headeren, nu er det helt anderledes

Fantastisk farve på Acer palmatum Bloodgood

Hvad laver Bent så i denne tid:
jo han beskar et piletræer mere, nu han var i gang
og kløver brænde, førhen var det altid med håndkraft, men den går ikke længere, hans skulder kan ikke holde til det, til sin store fortrydelse.
Forleden viste jeg min Akshale Stachyrus cinensis Cilene, men jeg har to, denne er købt på Lønbæk Planteskole, sjovt nok får den ikke så gylden løv som den anden, denne her har aldrig blomstret.
R. sinogrande er kommet ind i pavillionen, den er ikke så hårdfør, og jeg må jo passe på de store flotte blade.
Roserne:
 Hermosa en Kinarose
 Lady of Salisbury
 Marie Curie
 også her
 Martine Guillot
 Munstead Wood med den allersidste blomst
 og Penny Lane
 Fighting Temeraire
The Generous Gardener
og til slut et smukt eksemplar af Golden Celebration, den kan jeg vist godt tage ind, inden den lovede storm.
 Solnedgangen 7.11.
og den lave sol på træerne bagved.
I dag er det koldt og blæsende, der er heller ikke taget mange billeder, jeg skal tage mig grundigt sammen for overhovedet at gå ud, men jeg har været ude i formiddag.
God hyggedag indendøre.

17 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Herligt med solskinsbilleder fra i tirsdags, på denne grå og våde torsdag :)
    Godt Bent har en kløver til brændet, når skulderen ikke vil mere. Heldigvis kan han holde gang i skulderen, når han graver huller og bede til dig.
    Begge dine kameraer tager fantastiske billeder og flotte motiver har du jo nok at vælge af :)

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja vi trænger til solbilleder, hos os er regnen først kommet ved 17 tiden, men koldt, gråt og blæsende har det været.
      Nu er Bent blevet glad for sin kløver, det er han nødt til. Ja han skal ikke hvile på laurbærene :)
      Ja de er rimeligt gode begge kameraer, i tirsdags vær der mange motiver :) de er knap så iøjnefaldende i gråvejr og blæst
      Knus

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Det var da en dejlig opmuntring med solskinsbilleder på en blæsende og grå regnvejrsdag 😊 Du har så mange smukke motiver, så ikke noget at sige til, at der skal to kameraer til 😉 Jeg er især betaget af din Acer Palmatum - helt fantastisk farve, men også vandgraven er et hit her. Godt Bent har fået en kløver, når han har bøvl med skulderen. Jeg er imponeret over, at du stadig har så mange forskellige roser i blomst. Hos mig er det nærmest kun Ghislaine de Feligonde, der er i gang med anden remontering, som så til gengæld er helt overdådig for årstiden. Aicha blomstrer også fortsat, men ellers er der kun en enlig blomst hist og her. I grunden kan man vel heller ikke forvente mere her i november 😊
    Sinogrande ser fin ud - er den ikke vokset en del?
    Rigtig god aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er altid godt med solskin, hvis det ikke kan lade sig gøre, må vi nøjes med billederne. Motiverne mangler ikke, når solen skinner. Ja både Acer Palmatum og vandgranen er rigtig flotte nu. Ja Bent er glad for sin kløver, det forstår man jo godt. Til gengæld har jeg ikke blomst i Ghislaine eller Aicha, men så har jeg nogle andre.
      Jo sinogrande er vokset ret godt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Godt at pilene kommer ned med kontrol. Per har også fået en ny kløver.Den gamle kunne ikke mere efter mere end 10år.Jeg tror denne Akshale er Stachyrus cinensis Cilene. Den blomstrer lidt senere end praecox.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja det er rigtig godt med pilene og den nye kløver, den kan de ikke undvære nogen af dem. Jeg glemte da helt at sætte det latinske navn på Akshalen, men nu har du givet mig det, tak for det, så blev jeg lidt klogere på, hvorfor de er forskellige. Den anden er købt hos Christiansmindevejens Planter i Skanderborg d. 31. marts 2016 i blomst. Så kommer den fra dig måske hen i april.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Herovre var vi nok lidt heldigere så - jeg bilder mig endda ind at der var et par solglimt.
    Alletiders med brænde og det er en stor portion der ligger der!
    GForstrår godt du passer på din sinogrande - men er den virkelig så sart? Du bor jo lunt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja måske ikke så meget vind hos jer, men heller ikke meget sol, vi fik et glimt i morges, da solen kom gennem skyerne, jeg nåede to billeder, så var den væk igen.
      R. sinogrande skal i koldhus iflg. Claus, men det er rigtigt, at her er der lunt, jeg ville ærgre mig, hvis vinden ødelægger de store smukke blade.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Den hører til gruppe 4, hvor der står såda:
      Kun egnet til meget lune kystnære lokaliteter, evt. overvintring i koldhus. Så måske kan jeg godt flytte den ud.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Godt å få ned noen piletrær. De vokser jo som ugress :(
    Vakre solnedganger som vanlig :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er godt at få piletræerne ned, de gror godt til.
      Tak for det
      Klem

      Slet
  6. Der er dramatik på nogle af billederne - blå himmel, hvide skyer og flotte efteråretræer. Tirsdag var en skøn dag, jeg nåede lidt ud i frokostpausen og det var dejligt.
    Ja de sarte planter skal ind nu - flotte blade den sinogrande har :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er der, det er så flot, når der er lidt mere spil i himmel og billeder. Ja tirsdag var en dejlig dag, godt du nåede lidt ud.
      Ja det er klogest at sætte de sarte ind nu. R. sinogrande er fantastisk med de blade, den er købt i foråret, så den har gjort det godt :)

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja så er vi tilbage i gråvejret og selvfølgelig (fristes man til at sige) blæsende. Her har det også regnet fra sidst på eftermiddagen. Det er dog blevet tørvejr igen. Skønt at du har gemt nogle solskinsbilleder til os så er det hele knap så trist. A.P. Bloodgood er fantastisk flot og den hæver da også humøret lidt :-)
    Vi når jo nok alle til et sted i livet hvor vi får brug for lidt hjælp til visse ting så det er da dejligt for Bent at en brændekløver kan lette arbejdet og skåne den dårlige skulder. Den skal jo holde mange år endnu.
    Smukke roser. Lidt misundelig ja det må jeg indrømme. Blomstringen her er meget sporadisk kun Silver Cloud og Englands Rose kan præstere både blomster og knopper så den glædes jeg over :-)
    Solnedgangen nydes der går nok nogle dage inden vi ser så meget til den igen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  8. Hej Anne
    Ja gråvejr og blæst, det er hvad vi har og får. Bent blev lidt våd, det blev regnvejr, da han gik en lang tur med hundene, som også blev våde.
    Det hjælper heldigvis at se solskinsbilleder, så det var godt jeg havde nogle flere på lager.
    Ja det har du ret i, så længe det kun er en brændekløver, han har brug for, så går det nok, han kan stadig grave bede for mig ;)
    Ja der er lidt fine roser endnu, dejligt når nye kommer til, til gengæld får jeg ikke flere knopper i Silver Cloud i år.
    Ja måske bliver der ikke solnedgange de næste dage, vi får se.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  9. Nu gik det ikke længere med det flotte novembervejr. Det er i grunden utroligt, så tit der skal beskæres træer og kløves brænde, når man har træer af en vis alder på grunden. Aceren brænder rigtigt igennem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det må man sige, det er slemt vejr i dag i hvert fald. Ja der er meget arbejde ved at have træer og kløve brænde.
      Aceren er fantastisk, men der er stadig andet, der brænder igennem.

      Slet