tirsdag den 28. november 2017

Vådt, gråt og blødt

Det er lige netop sådan det er hos os i denne tid, selvom vi var heldige at se solen en times tid både i går og i dag, så regner det ret meget, derfor er det vådt, sumpet og blødt. Mon ikke det ser sådan ud hos de fleste af jer andre også. Jeg sukker i hvert fald heller ikke efter regn mere.

solopgangen fra i går morges




som sagt kom solen ind i haven en time eller to i går. Græsserne er ved at være visne, men alligevel flotte, når solen stråler rammer dem. Af en eller anden grund er den forreste her stadig grøn, det gør ikke noget.
Der er lige et hængeparti fra i går, ja der er to, men det sidste må vi vente med.
Jeg har nemlig fået navnet på den stedsegrønne klatrehortensia, du kan læse mere om den spændende plante her, jeg glæder mig til den vokser sig stor og flot.
Jeg fik også lige et navn på denne lille fine plante, det er et  Hønsebenstræ/ Thujopsis
Der er ikke så meget at vise i dag, derfor går vi til dagens roser
 Fighting Temeraire
 Golden Celebration
 Jayne Austin
 Koko Loco
 Marie Curie
 Mary Magdalene

Rhododendron:
 R. Blanka her i november
 og i maj
11.5.
 R. metternichii blev flyttet sidste år
den stod for klemt, jeg håber, den kan komme til at fylde noget mere med tiden ligesom den gjorde, inden den blev klemt inde mellem andre rhodoer.
 R. Schneeperle blev også flyttet, de står sammen her ved bænken
her er den med smukke hvide fyldte blomster d. 30.5.
 R. Schneekrone her i november
og 16.5. egentlig står den i det hvide bed, men særlig hvid er den nu ikke.
 så er R. Snehvide er
 mere hvid
den er jeg ret vild med
På facebook kører der for tiden en lille leg med sort/hvide billeder, her er det Hot Chocolate i sort/hvid.
God tirsdag aften - i morgen holder jeg fri, jeg skal til Horsens til mammografi for sidste gang, næste gang er jeg faldet for aldersgrænsen.
Vi ses på torsdag.

17 kommentarer:

  1. Regn har vi fået rigeligt af - det har været temmelig vådt i dag. Hønsebetræet har jeg haft - den var egentlig ret charmerende med de lidt trådede 'blade'. Ikke det sjoveste onsdagsprogram du har - jeg var slet ikke klar over, at der en sidste salgsdato på os i forhold til mammografi. Men god tur til fastlandet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det har de fleste vist. Nej det er ikke det sjoveste i morgen, men ved 70 stopper tilbuddene, jeg har svært ved at forholde mig til fakta, men sådan er det :)
      Tak for det

      Slet
  2. Vi havde besøg af solen hele eftermiddagen og slap for regnvejr, så det har været en god dag. Man får næsten på fornemmelsen, at jorden ikke kan optage mere vand. De roser, du viser i dag, kender jeg slet ikke. Jeg har valgt at takke ja til screeninger, jeg får tilbudt, og den, jeg fik for tarmkræft, fandt faktisk forstadier til kræft, så det har jeg bestemt ikke fortrudt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Vi så kun solen i morges, i eftermiddag har det regnet igen igen, du har ret, det føles som om, jorden ikke kan optage mere vand.
      Det er sjovt, at det er forskellige roser, der blomstrer hos os.
      Jeg plejer også at tage tørnen med mammografi, det er ikke det sjoveste, men giver vel lidt sikkerhed.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Alletiders du fik navnet på din hortensia - Hydrangea seemannii er dog vist ikke fra Kina men fra Mexico, men det er en spændende sag, de nu gør rigtig meget i i England.
    Her savner vi jo heller ikke regn, det sejler lystigt i de vådeste dele af haven.

    Ha en god fridag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg har også fået navnet på den anden, det viser sig, at det slet ikke er en hydrangea, mere om det i næste indlæg.
      Nej regn har vi rigeligt af, sjop sjop siger det, når vi går.
      Tak for det.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Schneeperle er en av de jeg har skrevet opp. Veldig fin med de doble blomstene. Den må jeg nok kjøpe :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Den må du have, jeg skal nok snart vise dens lyserøde søster Rosinetta, den må du også have :)
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    I har været mere heldige med nogle solstrejf end vi har. Jeg kan slet ikke erindre at den har været her de sidste par dage, men vådt og sjoppet er det også her. Nedbøren må godt stoppe nu. Jeg tager gerne en omgang frost hvis det kan hjælpe på det, men det er nok ikke så godt for roserne. Du har jo stadige en del i blomst.
    Græsserne er skønne visne eller ej og ja det er selvfølgelig flottest i sol, men sådan er det jo med det meste.
    R Schneeperle er virkelig smuk og ja som navnet siger en rigtig perle :-)
    Legen med de sort hvide billeder florerer også på IG. Nogle billeder er meget smukke i sort/hvid men roser er nu bedst i farver.
    God tur til Horsens. Mamografi har både en start og en udløbsdato men jeg er af den opfattelse at startdatoen bør sættes med. Jeg kender snart nogle stykker under 50 der er blevet ramt af brystkræft :-(
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi har været heldige, tænk to dage i træk med solstrejf fra morgenstunden, så jeg lige kunne tage lidt billeder, næsten de samme hver dag, men det går vel nok. Vi kunne godt bruge nogel tørvejrsdage. Frost lover de ikke hos os, så roserne skal nok holde.
      Ja det er en rigtig perle :)
      Det er lidt en fjollet leg med sort/hvide billeder, men det var meget sjovt at se, hvordan det så ud på en stærk orange rose :9
      Jo tak for det, ja det har det jo, jeg synes også det var en god idé at starte ved 40 år, hvis det så kunne hjælpe noget.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Den stedsegrønne klatrehortensia er spændende, men jeg kan se, at den er frostfølsom, så du skal vinterdække og krydse fingre, hvis det bliver hård frost. Mon den ellers ligner sin søster? Jeg synes ikke bladene ligner en hortensia - heller ikke den klatrende.
    God tur til Horsens.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja den er lidt frostfølsom, men den klarede sidste vinter, som jo heller ikke var særlig kold, det er det jo sjældent hos os. Anne Maries derimod klarede det ikke. Den ligner slet ikke nogle andre hortensiaer endnu, men forhåbentlig kommer det. Der står, at den er langsomtvoksende, og på linket ligner den da lidt.
      Tak for det
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jeg synes blomsten ligner, men ikke bladene. Jeg følger spændt din plante :-)

      Slet
    3. Du har ret, bladene ligner ikke, men de skal nok være gjort af anderledes stof, når de skal være vintergrønne. Jeg skal nok orientere, når der sker noget :)

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Spændende med den stedsegrønne klatrehortensia, vi må håbe den kan klare den milde vinter på Samsø.
    Selvom du ikke syntes der er meget at vise frem, ser der dog stadigt skønt ud i din våde have.
    Jeg har fået fortalt at man kan fortsætte med mammografi efter de 70, men at man selv skal kontakte dem. Prøv at spørge imorgen, det er jo et tilbud man gerne vil fortsætte med, også selv om det ikke er det mest behagelige mens det står på.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja den er lidt spændende den stedsegrønne, men ser ikke ud af meget endnu, jeg satser på, at den klarer det et år mere. Der er altid lidt at vise frem, især når solen skinner, det kender. du.
      Det vidste jeg ikke, og har først nu læst det, så jeg fik ikke spurgt, vi var tre piger af sted, den ene kan nå en gang mere, så jeg har tilbudt hende følgeskab. Vi kan jo altid spørge, om vi må komme med en gang mere, når hun skal af sted. Nej behageligt er det absolut ikke, jeg synes, det gør ondt.
      Knus

      Slet
  8. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet