søndag den 12. november 2017

Nye billeder, men samme motiver

Så længe bladene bliver hængende, er det de samme motiver, jeg viser, men lyset er anderledes og dermed også billederne, jeg håber, at I alligevel vil nyde dem.
I dag har jeg ikke taget mange billeder, vi blev nemlig snydt for solskin her hos os. Den startede fint ud til morgen, men det stoppede hurtigt igen, derfor er billederne fra i går.

Der var en fin himmel i går morges og ind i mellem mulighed for at tage solskinsbilleder


R. rex står her bag parykbusken, der er 13 knopper i, spændende om jeg får blomster, sidste år var der ikke blomst i
Sidst blomstrede den i 2015
 til højre står blød ene og Acer davidii med den stribede stamme
her i nærbillede

 den gule vandgran med sumcypressen i baggrunden
se hvor fint brun den er ved at være
 til ære for Lisbeth i Ebeltoft
 kommer her billeder af de smukke græsser som desværre bliver for store til den lille byhave i Ebeltoft. Marie viser en fin lille græs, som vil gøre sig godt i en mindre have.
 motivet fra headeren taget i går formiddags
og i går eftermiddags, solen gør en stor forskel, men det er jo ikke nyt.
 bøgepur
 i hegnet nu er rigtig flot
 her lige et billede af gunneraen, jeg glemte jo at vise, hvordan den ser ud, når den er dækket helt til for vinteren. Vi lægger altid en presenning over til sidst
i sidste indlæg skrev jeg, at jeg havde fået en Agapanthus med lilla blomster, det er ikke rigtigt, men den ligner. Rita skrev til mig, at det sikkert var en stuehvidløg, det har hun ret i. Tulbaghia er det latinske navn.
Roserne i dag:
 Aprikola
 Compassion
 Fighting Temeraire
 Hansestadt Rostock
 Martine Guillot har jeg virkelig haft glæde af her i efteråret
Souvenir de St. Anne
I dag vil jeg slutte af med et par rhododendron:
R. orbiculare står flot nu her i november
i blomst 28.4.
 R. orbiculare Blauköpfchen i november med de fine blå knopper
9.5. med fine blomster. Den 24.10. sendte jeg frø til Ole i Nakskov, den 7.11. fik jeg mail om, at de var begyndt at spire. Ole blogger desværre ikke ret meget mere, jeg er ellers sikker på, at han har meget spændende at fortælle om sine succesfulde såninger.

Fortsat god søndag til jer.

16 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Sikke en fantastisk morgenhimmel - ser helt dramatisk ud. Her har vejret været fint i dag, vindstille og en bleg sol, så det blev til en totimers gåtur i skoven - ikke dårligt! Gunneraen ser ud til at have det lunt og godt under presseningen, men det må være noget af et arbejde at få den gjort vinterklar. Jeg kendte ikke Stuehvidløg, men den er rigtig fin. Kan den mon overvintre ude hos jer? Navnet indikerer selvfølgelig, at den nok har det bedst indendøre 😊 Dejligt med lidt rhodobilleder og spændende med frøsåningen - troede ikke, det kunne lade sig gøre. Stadig smukke roser - du kan nok plukke ind til jul 😊
    God aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja himlen i går var flot og dramatisk. Jeg havde på fornemmelsen, at I havde bedre vejr end os, stille vejr har vi desværre ikke meget af. Godt I fik en god lang gåtur i skoven, dejligt med selskab til turen. Det er såmænd ikke så slemt at putte gunneraen, vi har haft værre opgaver :) Jeg tænker at sætte stuehvidløgen ind i pavillionen, så må vi se, om den kan klare det, jeg kan ikke klare hvidløgsduften inde i stuen :)
      Jeg synes, det er flot, at Ole så hurtigt har fået spirer i rhodofrøene.
      Jeg har før haft et par roser i juledekorationen :) det kommer an på om vi får frost.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Nogle rhododendron er lidt lunefulde med blomstringen. Auriculatum f.eks. blomstrer meget uregelmæssigt hos os. Efterhånden kan man slet ikke forestille sig din have uden pavillonen, men i virkeligheden er den jo ikke særlig gammel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Min auriculatum er ikke så stor endnu, at jeg kan forvente blomstring, spændende med rex om dens knopper kommer, sidste år var der et par stykker som ikke kom.
      Hvis ikke pavillionen er der, ligner det slet ikke min have :) den har været i haven i 5 år i år, så nej den er såmænd ikke så gammel.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Godt å se litt rhodoer igjen. Blaukopfen kunne jeg godt tenke meg å prøve, men de har den ikke hos Rhododendronhaven. Har du kjøpt den der? Fargen på knoppene er så fin.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja nu trænger vi til at se lidt andet end efterårshaver.
      Jeg har købt min Blauköpfchen i Rhododendronhaven ja, den var sat hen i en krog og var ikke så køn, men det hjalp, at den fik jord og rhododendronmuld til rødderne. Ja den har flotte knopper, det var derfor jeg købte den. Spørg om han kan skaffe den, hvis du skal have en sending hjem igen.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja lyset betyder så meget - her har det været koldt og skyfrit hele dagen:)
    Ideelt til at følde træer i!

    Flot orbiculare du viser - synes dens løv er flottere -mere rent i formen end den blå. Der så til gengæld har de vildt imponerende knopper.

    13 blomsterknopper på rex - alletiders! Hvormange var der egentlig til i år, hvor de så ikke lykkedes?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det gør det, det hjælper med solen, for koldt var det også her og med en del vind.
      Ja men det har du helt ret i, løvet er flotter på arten, men knopperne er smukke på Blauköpfchen.
      Jeg mener der var 2-3 knopper i rex i år, men de visnede væk.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Vejret blev sørme meget bedre end jeg havde regnet med. Vi har set solen både igår og idag. Igår fik jeg nu ikke så meget glæde af den da dagen blev brugt på svendegilde hos hores nevø som er blevet færdig som tømrer. Idag har vi ordnet mine svigerforældres gravsted og fået lagt gran på og det var jo dejligt med fint vejr til det. Lyskæderne er blevet sat op så er de klar.
    Dejlige solskinsbilleder ja det er nu en gang flottest med sol på motiverne og så tåler vi da sagtens at se de samme motiver igen. Ja der er godt nok noget forskel på billeder alt efter hvordan solen falder.
    Stuehvidløg har jeg ikke hørt om før. Den har da nogle meget smukke blomster. Hvor meget kulde tåler den mon?
    R obiculara er rigtig fine begge slags. Dejligt når de også er flotte at se på på denne årstid.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja for en gang skyld havde vi ikke samme vejr, I fik solen at se, det var det småt med hos os. Godt at være klar med lyskæderne, det er vi ikke endnu.
      Det er helt sikkert flottest med sol i haven, så må I finde jer i at se de samme motiver igen og endda formiddag og eftermiddag :)
      Jeg ved ikke meget om stuehvidløg, så vi får se, hvor meget kulde, den tåler, den har godt nok smukke blomster.
      Ja mange af rhodoerne er også flotte nu.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Enig med Karsten i at Orbiculare har et fantastisk smukt løv. Smuk, smuk bladform.
    Og dejlige græsser, du har. Er det pampasgræs? Flotte aks du har fanget i solen :-)
    Stuehvidløg... Den er vel nok fin. Skal du have den ind til vinter?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er en af de flotteste rhododendron uden indument på bagsiden, fordi den har så fine runde blade.
      Græsserne er elefantgræs, som jeg skrev, breder de sig en del, men de er flotte, desværre næsten ikke til at dele uden at grave op og save igennem med en bajonetsav.
      Stuehvidløg kommer foreløbig i pavillionen, jeg er allergisk over for både smag og lugt af hvidløg, så jeg skal ikke haven den ind i stuen :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth!

    Tack för de fina bilderna av Rhododendron! R. `Rex´ är fantastisk med sina enorma blad. Jag har aldrig sett en blommande `Rex´ vilket jag hoppas få göra någon gång.

    Jag har en Rhododendron där `Rex´ är ena föräldern och den artar sig väl här i norr, bladen är uppseendeväckande så även om den aldrig skulle blomma är det en enastående växt.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Selv tak, ja R. Rex er fantastisk men noget sart. Jeg håber, du får en blomstrende Rex at se, om ikke andet kan du måske se et billede af min igen.
      Rhodoer der er krydset med Rex behøver ikke blomster, løvet er smukt i sig selv, men selvfølgelig vil vi også gerne se blomstern :).
      Kram

      Slet
  8. Hej Lisbeth!
    Din trädgård är fin, året runt. Vackra bilder av rosor och rhododendron. Fantastisk soluppgång. Idag har vi sol, det var ett tag sedan.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marika
      Ja jeg har bestræbt mig på, at der skal være noget at se på året rundt. Dejligt med solskin, i dag har vi også været heldige at se solen.
      Tak i lige måde

      Slet