tirsdag den 21. november 2017

Hvor blev den af - og rhodobilleder

solen altså, den så vi ikke meget til, det lovede de ellers i går, men til morgen var der kun skyer på programmet. Heldigvis var det stadig stille vejr, men i morgen skal det både blæse og regne,  det bliver nok ikke havevejr. Jorden er også ved at være for tung at arbejde med, jeg var lidt ude i dag, men jeg skulle jo også ind og sætte mit x, så det blev ikke til så meget. Det er nemt nok at håndluge, men det bliver noget køligt efterhånden at ligge på knæ på jorden.
Nå pyt her kommer lidt forskellige billeder fra i går og i dag:
 Der var rim på taget i morges
dette var stort set, hvad vi så til solen plus et enkelt glimt ved 10.30 tiden.
 heller ikke i går så vi så meget til solen i hvert fald ikke, da jeg havde tid til at tage billeder.
 så vi må nøjes med de grå billeder, heldigvis lyser sumpcypressen da lidt op
 Hostaen Dream Queen er endelig ved at give fortabt
nogle af hostaerne takker af med manér, mens andre bare splatter ud.
 lupinerne står stadig flot, det er imponerende
Penstemon Raven er startet med blomstringen for nylig, så den kan lidt endnu, hvis ikke frosten ødelægger den, men det varer nok lidt, inden vi får frost igen.
Det begynder at knibe lidt med motiverne, så vi må have gang i arkivet og rhodoerne i nordbedet
 R. Daurilut
 blomstrer meget tidligt, her den 23.3.
 R. Lavender Princess er groet godt i år
 og her 17.5.
 og tæt på 19.5.
Her har vi R. Old Port
 18.5.
og 19.5.
Den sidste for i dag kommer her:
 R. Sapporo
 den har lidt anderledes knopper
 8.5. flot ganeplet
og 15.5. fuldt udsprunget
Rosenbilleder fra i går:
 Aprikola
 Hot Chocolate
 Pilgrim
 Sweet Juliet
 Clair Austin
 Englands Rose
Mendoza
til slut en stump blå himmel fra min gåtur i går, inden solen forsvandt før middag.
God aften - vi ses på torsdag.

25 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Jeg har sett mye på Old Port hos R.H. og ligner den mye på Charles Dickens? Er den lysere, mørkere eller er de ganske like?
    Veldig flott farge på den.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Old Port er flottest i knop, synes jeg, når først den springer ud, skuffer den lidt, den er lidt lysere og kan ikke måle sig med Charles Dickens. Black Adder kan måle sig, desværre har han den ikke, den er rigtig god. Jeg kunne anbefale flere mørke, desværre er de så gamle, at de er udgået af sortimentet i R.H.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Det må også være svært at være meteorolog - ellers ville de jo nok lave nogen bedre forudsigelser - fronyten imorgen har de nu hold fast i længe!

    Sapporo har egentlig en vellykket blomst er planten en af disse tætte kompakte langsomt voksende?

    Ha en dejlig fridag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja vi må sige som Storm P, det er svært at spå især om fremtiden og altså også vejret.
      Ja Sapporo er ret flot, de første år var den ikke så kompakt, men jeg synes, den er ved at komme efter det, og ja den vokser langsomt.
      Tak for det og god dag til dig.

      Slet
  3. Det er godt at have et fotoarkiv, når havens blomster begynder at takke af. Men man må da sige, at dine roser fortsat gør det godt. Jeg tror aldrig, jeg har set lupiner i blomst i november.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja hvis vi vil blive ved med at lave indlæg, må vi nok ty til billedarkivet. Ja roserne klarer det endnu og lupinerne, der er også et par gule, der blomstrer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Her har det også været sparsomt med sol idag men når bare det ikke blæser er det ok. Det lader så til at de næste dage både bliver våde og blæsende. Nej just ikke havevejr jeg nøjes med arbejde og strikketøj.
    Hosta Dream Queen har sørme gjort det godt. Her at alle hostaer mere eller minde visnet ned og flotte stauder som du kan byde på det er der ikke noget af her.
    Godt du har arkivet sådu lige kan hive noget forår frem og forkæle os med. Friske billeder af roser er nu heller ikke så ringe :-)
    Afslutnings billedet er meget smukt.
    Her har vi også gjort vores borgerpligt og fået sat kryds. Tror nu ikke at der sker så stor omvæltning her på Nordfyn.
    Fortsat god aften og god fridag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har det vist i hele landet, nu slipper vi nok ikke for blæst længere, så må vi se film eller læse, os der ikke strikker :)
      Ja Dream Queen har gjort det godt.
      Ja jeg har heldigvis masser af billeder i arkivet, så jeg kan underholde to gange om dagen, hvis jeg har lyst :) Mon dog roserne kan klare sig ret meget længere.
      Ja blå himmel og hav er godt.
      Ja her gik valget ikke helt efter vores hoved, men mange var glade.
      Jo tak og god aften til dig med.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Sjælden blå himmel, du fangede i går. Meget flot ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja vi er ikke forvente med den blå himmel for tiden.

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Heller ikke her så vi meget til solen i går. Det var temmelig råkoldt, og selv om temperaturen er steget her til morgen, så er det gråt og småregner. Godt for os, at du har så stort et billedarkiv, så vi stadig kan have glæde af dine dejlige billeder - jeg nyder virkelig rhodoerne og her er Sapporo dagens favorit - så vidt jeg husker, var det også den, jeg fik med hjem fra RH, eller måske var det en, der lignede. Flot med lupiner sidst i november 😊 Her kan jeg ikke være med, men til gengæld blomstrer de fleste af mine primulaer. Dejlige roser - Mendoza gør det da helt fantastisk og burde sættes i produktion.
    Rigtig god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Nej der var vist ikke mange, der så ret meget til solen i går. Her er det meget gråt, jeg gik tur med hundene i morges i øspøsregnvejr, det syntes vi ikke var sjovt.
      Det glæder mig, hvis andre end jeg selv kan have glæde af mine billeder, rigtig mange kigger med. Det var Sapporo, du gik efter, da vi var sammen i RH, desværre havde han den ikke hjemme, til gengæld fik du Hachmanns Picobello, den ligner en del.
      Så har jeg til gengæld ikke blomster i mine primulaer, det plejer jeg ellers, gad vide om jeg har overset dem.
      Ja den Mendoza burde i produktion.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Det er da også rigtigt - det var Hackmanns Picadello, jeg fik i stedet 😊 Godt, jeg har dig til at huske for mig 👍 knus

      Slet
  7. Raven er godt nok sent ude. Nej, lugning virker ikke længere tillokkende.Jeg er ikke så vild med at gå i arkivet, med mindre det handler om et bestemt emne, men din ide med at kombinere det med aktuelle billeder af planterne fungerer godt, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja Raven er meget sent ude, jeg troede ikke, den nåede at springe ud. Nej du går ikke så meget i arkivet, men det er ikke nemt med aktuelle billeder nu, rhodoer kan jeg dog klare, og folk vil åbenbart gerne se det, mange kigger forbi.

      Slet
  8. Hej lisbeth, ja det begynder at sover vintersøv udenfor. Utroligt at din lupin stadig blomstre, her er de helt borte. Godt at du har så mange billeder at tage af, så kan der være evig blomstring på din blog til fryd for os andre. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Ja der er ikke meget tilbage udover mine lupiner. Tak for de ord, jeg skal sørge for evig blomstring her på bloggen :)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth!

    Fortfarande fin grönska och blommande växter. Det blir inte lång paus för er i trädgårdsarbetet. Snart är tråkiga november över och efter jul och nyår är det väl dags att börja planera för ett nytt år i trädgården. Här är det nog slut nu, har klippt ner massor av perenner vilket underlättar när våren kommer, då är det så mycket att göra.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja der er lidt endnu, selvom det hele er gråt og trist og meget vådt. Snart er november forbi, det er helt fint, det er en laaaaang måned. Efter jul og nytår kan vi planlægge have igen. Jeg har også klippet mange af mine perenner ned, der er nok at gøre til våren ja.
      Kram

      Slet
  10. Hej Lisbeth.
    Der ser da ud til du har masser at se på, selv uden snyd med Rhododendron arkivbilleder.
    Her har vi heller ikke set solen de sidste par dage. Her er faktisk så mørkt, så jeg kan gå ud helt uden kasket. Det må jeg indrømme jeg nyder. Men inde i huset er det ekstra mørkt pga. den mørke solfilm, som jeg værdsætter alle andre dage, for så kan jeg slippe for gardinerne, og nyde udsigten.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Ja men der er jo også en del endnu, men det ser pænest ud i solskin :)
      Jeg kan godt forstå, at du nyder for en gang skyld at gå uden kasket. Ja så må det være mørkt i jeres hus, for her er det mørkt uden gardiner eller solfilm og har været det hele dagen, sådan er november.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  11. Hold nu kælder mand. Din have er jo grøn og frodig endnu Lisbeth. Her har vi haft ned til minus 6 grader. Så nu er alt svitset af.
    Der er ikke meget at prale af mere.
    Brandeovnen køre på fuld kraft.......

    Smuk dag på Samsø
    Charlotte

    SvarSlet
  12. Hej Charlotte
    Ja der er noget grønt her endnu, har har vi kun haft lidt rimfrost i græsset, så der er nok forklaringen.
    Ja her er der også gang i brændeovnen.
    Også smuk dag til dig Charlotte

    SvarSlet
  13. Very nice post.really I apperciate your blog.Thanks for sharing.keep sharing more blogs.

    หีฟิต

    SvarSlet