torsdag den 16. november 2017

Godt, solidt håndværk

I går så det sådan ud:
En fin solopgang
flot vejr, i dag taler vi ikke om
jeg gik igen en tur til havet på vej væk fra matriklen tog jeg dette billede
 Da jeg nåede havet, var solen væk



alligevel blev det en god lang tur, jeg nåede lige hjem, inden der kom en kraftig byge.
Over middag kom solen igen, og Bent gik i gang med at fælde lidt mere samme sted som sidst
 det gik fint, han vidste lige, hvordan han ville få den til at falde den rigtige vej
 et dobbeltreb var bundet til stammen, han drejede 5 gange på hegnstolpen, der var sat imellem de to reb, det virker som et spil,
 men denne gang virkede det ikke efter hensigten,  inden han så sig til væltede træet den forkerte vej
 det var ikke planlagt, men han havde desværre lagt snittet forkert, heldigvis holdt pergolaen også denne gang. Snittet var lagt forkert, fordi han ikke kunne se ordentligt, hvad han lavede, han skulle have været op på en stige.
og rhodoerne holdt også, men vi havde et større oprydningsarbejde bagefter.
Sådan kan det gå, men han ærgede sig resten af dagen.
 der er stadig fine blomster i havefuchsiaen
og stadig farver
 hist og her
 Parisertårn
 græsserne uden sol er der ikke meget ved, men så snart solen skinner, bliver de fine igen
 så er det ved at være tid til at nyde de stedsegrønne

 men der er stadig farver på sumpcypressen/Taxodium
 endnu en gang må jeg sige, at det er en fantastisk farve her lige inden lukketid
I toppen af tulipantræet er der stadig smukke blade, solen får dem til at lyse op
 R. Cowslip med de fine runde blade
 og med smukke blomster i maj
 R. Fortunei har jeg opstammet, så er der plads til små rhodoer nedenunder
den blomstrer samtidig med at det nye løv starter, et andet kendetegn er dens fantastiske duft, som minder en del om duftsnebollens.
Roserne:
 Aprikola
 Compassion
 Fighting Temeraire
 Hansestadt Rostock efter regnbygen
Hot Chocolate kan sørme endnu

Rigtig god dag til jer i dette kedelige gråvejr

32 kommentarer:

  1. Du var da simpelt hen lige på det rigtige sekund på det første billede ;-)
    Billedet med parisertårnet ser ud, som om det er sommer endnu, men ellers kan man godt se på de mange flotte høstfarver, at vi er i november. Egentlig et flot efterår, synes jeg. Vi taler ikke lige om i dag, men sådan generelt. Men jeg arbejder jo heller ikke, og så får man flere solskinstimer ;-)
    Kærlig hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg holder meget øje med solopgangen på denne tid af året :)
      Det er også et underligt tidspunkt parisertårnet blomstrer på og så med den skarpe sol, så kan man godt blive forvirret, men resten af farverne i haven vidner om efterår, et flot et af slagsen i min have. I dag er det træls vejr, gråt og mørkt men vi har da haft nogle solskinsdage i november. Ja vi er heldige, os der ikke arbejder :)
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  2. PS - ham Bent er ellers så dygtig - godt at pergolaen holdt.

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth

    Det er så fint ved havet. Vann er fint å se på uansett. Her regner det i dag og snøen har smeltet. Din havefuchsia hadde jeg maken til en gang. Den er så vakker!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er fint ved havet og hvor der ellers er meget vand.
      Havefuchsiaen har en fin farve ja, den kan vi lide.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja den har flotte blade din cowslip - mon der er noget orbiculare i den?

    Jeg har selv fællet en del træer idag - før regn/sneen skal komme.
    Og indimellem falde de til den gale side, pga frosten her er de så relativt tørre og lette, så når jeg lægger skulderen på for at vælte et træ i den retning, så har jeg et par gange idag istedet flyttet træet ved roden så den netop er væltet den gale vej. men pyt med det - som min nabo sagde "hvis det ikke sker indimellem så arbejder du for langsomt"

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det kunne godt se sådan ud, men nej disse er forældrene williamsianum x wardii.
      Ja det er skidt, når træerne falder til den gale side, men der er nok ikke så meget, du kan ødelægge ved det? Med mindre det er i nærheden af dine små nye rhododendron.
      Rart at vide, at du ikke arbejder for langsomt iflg. naboen :)
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Ah ok - sjovt bladene er så ens:)
      jeg fældede 3 store birke ved mit stubberi - og ingen ramte det da, men det er mere noget med at lægge træet ned hvor det er nemt at fragte bort:)

      Slet
    3. Ja det har du ret i.
      Ja det er bedst, de ligger praktisk, det var også det, Bent havde planlagt, men det går ikke altid, som man vil have det.

      Slet
  5. Perfekt med godt gedigent håndværk og nu har pergolaen holdt til et par træstammer, det er bare godt!
    Dejligt med sol også selvom det bare er for et par timer. Jeg ser kun dagslyset igennem kontorets vinduer, så jeg glæder mig til at komme ud imorgen på min fredagsfridag - men jeg tror kun jeg har blomst i et par roser og fasanbusken.
    Det var en smuk tur du var ude på, jeg tror at hundene også har nydt den;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er rigtig godt, pergolaen havde ikke holdt, hvis den ikke havde den drejning, siger Bent, så endnu en gang godt, at den er lidt ualmindelig :)
      De lover sol i morgen, så jeg kan godt forstå, at du glæder dig til et par timer i haven. Måske er der trods alt lidt flere blomster end du regner med.
      Ja hundene nyder hver en tur, men de vil helst selv bestemme, hvilken vej vi skal gå :)

      Slet
  6. Du kan hilse Bent fra Per: han ved lige hvordan det føles, når træerne ikke makker ret som planlagt. Det er kun sket en gang, da en rådden poppel faldt før beregnet..
    Hilsen til jer
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Det skal jeg gøre, det er ret irriterende, når det ikke makker ret. I dette tilfælde skulle Bent have været op på en skammel, så han kunne se, hvor han savede, så var det ikke sket :)
      Hilsen tilbage til jer
      Lisbeth

      Slet
  7. Nu er den pergola virkelig blevet testet. Det ER godt håndværk. Håndværk er det da også at kunne fælde træer, jeg synes Bent er dygtig, skidt-pyt med at det ikke altid går som man planlægger, når bare enden er god :)
    Nyder stadig dine høstfarver, her er det slut med det.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det må man sige, men havde den været lige, havde den ikke holdt siger Bent. Ja og heldigvis blev enden god :)
      Ja der kommer stadig nye høstfarver i haven, jeg kan tage billeder af, godt du er med endnu.
      Knus

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Fantastisk solopgang og skønne billeder fra havet. Du var heldig, at du nåede turen uden at blive våd 😊 Her har det regnet stort set hele dagen, og solen har vi ikke set noget til. Man kan bestemt ikke beskylde Bent gir byggesjusk, nu hvor pergolaen har stået sim prøve med to træer ned over sig - det er flot og solidt håndværk. Kan godt forstå, han ærgrede sig, for vi ved jo, hvor omhyggelig han er. Skønne efterårsfarver i din have - her er der stadig lidt, som frosten har farvet, men det er næsten slut med det. Skønne roser og rhodoer - godt, du kan opmuntre os med alle skønhederne i din have 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var en fin solopgang og en fin havtur. Ja godt jeg nåede hjem, inden regnen kom. Vi fik en kraftig regnbyge før, men i løbet af dagen har det kun været finregn en gang i mellem.
      Man må sige, at pergolaen har stået sin prøve nu, den er ret solid netop på grund af det lille drej, den har. Ja det jo det, Bent er meget omhyggelig, så kan man jo ikke lave sådan noget :)
      Mon ikke der stadig er lidt farver i skoven i nærheden, som du kan nyde.
      Ja det gør jeg gerne :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Pergolaen har da i den grad vist at den er skruet solidt sammen så det kan Bent da være stolt af. Forstår godt hans ærgelser over at træet ikke faldt som planen men sådan kan det jo gå. Det kender de fleste vidst god. Ikke alt går som planlagt.
    Nej vejret idag har der ikke været meget ved. Det er ikke fordi at det har regnet så meget men gråt og trist. I aften har vi fået nogle byger men noget blæst tilfølge men lige nu er det stille og roligt.
    Ja græsserne er meget smukke i sol men alt er jo flottest når solen stråler. En der nok stråler også uden sol er sumpcypressen.
    Havefuchsiaen er bare så fin, her er der ikke flere blomster men det bliver jo nok bedre som den gror til. Den er jeg bare så glad for :-)
    Hot Chocolate er bare en skøn rose.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må man sige, ja han kan roligt være stolt af pergolaen. Det er ikke alt der går, som præsten prædiker :)
      Ja vi har vist haft ens vejr, vi fik også en kraftig byge her til aften og noget vind.
      Det hele ser bedst ud i sol, det må man sig undtagen vinduerne :)
      Godt du er glad for havefuchsiaen, den skal nok blive stor og flot og blomstre længe, min ene er næsten for stor.
      Når HC står sådan er den mega flot med den farve.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Jeg tænker som Ulla, at pergolaen nu er ved at være gennemtestet. En
    Lukke billeder fra din morgentur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja den er gennemtestet på alle måder.
      Tak for det.

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Vil du venligst be Bent om at indstille testforsøgene af pergolaen, vi ved godt han er dygtig og bygger noget godt kram. Jeg kan godt forstå han ærgede sig :).
    Skønne solskinsbilleder jeg nyder alle dine flotte høstfarver og smukke roser :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ha ha det skal jeg nok sige til ham, nu er vi helt sikre på, at det er godt kram :) ja det gjorde han godt nok, men et glas vin og god mad hjalp på det :)
      Godt at vide, at du nyder mine flotte høstfarver og smukke roser :)
      Knus

      Slet
  12. Hej Lisbeth. Godt at pergolaen holdt. Bent er ikke den første der har lagt et snit forkert.Jeg synes, at han kan være stolt af sig selv,har har jo bevist at han kan bygge en solid pergola. Hygge herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Ja det er vi bestemt også glade for. Der er nok mange, der har prøvet, at træet vælter den forkerte vej, heldigvis gik det godt takket være han solide håndværk.
      Også hygge til dig

      Slet
  13. Sikke dejlige billeder fra hele din verden - sol eller ej.
    Forstår godt manden ærgrer sig, når han ved du vil lægge hele processen ud på Nettet (hø-hø). Men ærlig talt: ingen er ufejlbarlig, og det må da være rart at konstatere at pergolaen er bygget så godt, at den holder til dette også. Træfældning er bare et stort arbejde uanset.

    Hav en god arbejdslyst!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Ulla
      Jeg spurgte nu først, om han havde noget imod det, det havde han ikke, ellers havde jeg bare slettet billederne. Men andre kan måske lære af hans fejl. Og det fine var jo, at pergolaen holdt til det, så fik han ros alligevel. Ja det er det bestemt, men han holder meget af at fælde træer, mere end af at grave ;)
      Jo tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. God kväll Lisbeth!

    Härliga bilder från din promenad, nog är det något alldeles speciellt att bo med havet runt om sig. Havet är alltid spännande oavsett årstid.

    Gott att det inte blev några skador av trädet, vi får vara glada att vi har någon som kan fälla träd när de blir för stora. Jag kan det inte.. men jag hjälper till med röjningsarbetet efteråt.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Gunilla
      Tak skal du have, ja det er skønt at bo nær ved havet, jeg går der mest om vinteren.
      Ja det var heldigt, jeg skal heller ikke nyde noget af selv at fælde træer, det er godt vores mænd kan, så kan vi hjælpe med oprydningen bagefter.
      Kram

      Slet
  15. Godt at pergolaen holdt - og endnu bedre at det ikke var en af jer der fik træet i hovedet!
    Vi skal køre i små 20 minutter for at komme til havet, men det gør vi ret ofte. Vi har også været der i dag. Der er ikke noget som stranden efterår og vinter, synes jeg!
    God søndag til jer!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er vi meget glade for, Bent har sikkerhedshjelm og jeg stod tilpas langt væk, heldigvis.
      Det er dejligt at gå tur ved havet, der har man det som regel for sig selv om vinteren.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet