søndag den 26. november 2017

Sol i græsserne og flere rhododendron

Så er det søndag, og jeg er klar med en ny gang billeder. Vi havde godt vejr i går formiddags, så jeg fik taget en del billeder. I morges regnede det, men i eftermiddag har solen skinnet, så jeg har været et par timer i haven. Der er altid noget at lave, jeg har klippet de stauder ned, som ikke var kønne at se på mere, heller ikke med sne, hvis vi skulle få noget af det.
Solen var lidt længe om at komme op over skyerne i går, natten havde været kold, så der var masser af rim både her og der.




 roserne klarede det, Martine Guillot
 Lady of Salisbury

 der var et tyndt lag is på spejlbassinet, det forsvandt dog hurtigt igen
 det har ikke frosset så hårdt, glasbærrene kan endnu
 når det bliver vinter, er det godt med noget stedsegrønt
 for ikke at tale om græsserne

 og den smukke
 sumpcypres, som holder godt fast i nålene

 Zebragræs
 flere græsser, lyset var helt rigtigt
 stammen på klatrehortensiaen
 og på Liquidambar
 nå ja, der er den igen skønheden i solskin
her er det Sydbøgen/Nothofagus antarctica
Rhodoerne:
 R. Bellefontaine her i november
og den 13.5.
tre stk R. Pennsylvania, R. Gomer Waterer og R. campylogynum med de gule blade. Den sidste er ny og har ikke blomstret endnu
 R. Pennsylvania blomstrer i juli, den har en dejlig duft og som I kan se smukke høstfarver
 R. Gomer Waterer er så skøn, billedet er fra 31.5.
R. campylogynum har klaret sig et år mere, den er lidt vanskelig - i hvert fald for mig.
 til sidst en enkelt rose mere: Sweet Juliet
og solnedgangen fra i aftes
Fortsat god søndag og god start på ny uge.
Jeg har forberedt mig på det dårlige vejr, de lover i næste uge, så jeg har taget masser af billeder.

27 kommentarer:

  1. Härliga bilder Lisbeth! Ni ser ut att ha ett fint höstväder där solen ännu orkar visa sig och ännu är det grönt.

    Den sista bilden är som en tavla, bakgrunden med solens sista strålar som färgar molnen och siluetten av trädet som fällt sina blad.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Tak skal du have, det er om at komme ud, men solen skinner, det gør den heller ikke så tit her, men jeg farer ud med kameraet, når det sker :)
      Ja det er i grunden et ret flot billede det sidste, solen kan noget helt særligt i denne tid.
      Kram

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Må først kommentere ditt siste bilde. Så vakkert det er! Jeg nyter også å se dine rhodoer. Jeg har nå en lang liste som må reduseres. Valgets kvaler gjelder i tiden fremover ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja det blev ret godt det billede, dejligt med en flot solnedgang. Godt du nyder mine rhodoer, det er så svært at vælge, jeg er bange for, at jeg ikke gør det nemmere :) men hyggeligt er det.
      Klem

      Slet
  3. Smukke billeder med rim! Stammen på klatrehortensiaen har bare sin helt egen skønhed - en ganske særlig struktur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja klatrehortensiaen er smuk året rundt, ikke mindst uden løv.

      Slet
  4. Så flått med den det grå rimet i skyggen og solen på buskene i samme bilde. Ha en fortsatt fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
  5. Sikke smuk haven var i rimfrost og det varme efterårslys. Et rigtig godt vejr at gå i haven i. Håber i nød det.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Heike
      Ja jeg nød det, Bent gik med hunde :)
      Knus

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Alletiders med disse Rhodo-forløb.
    R. campylogynum beskrives som vanskelig - rådene er mange - men afkalket vand og absolut ingen gødning går igen....

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Godt du kan lide rhodo-forløbene, jeg fortsætter striben igennem til jeg har været igennem alle, der er lang vej endnu.
      Ingen gødning til R. campylogynum, der blev jeg godt nok overrasket, det må jeg huske næste år.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Da den står tæt på vandtanken i nordbedet får den kun afkalket vand.

      Slet
  7. Jeg er også helt vild med det sidste billede.

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    Nogenlunde samme vejr her. Der var dog ikke rim i græsset i går morges men vi fik da solen at se. Ja nu begynder vi at sætte pris på det stedsegrønne og alle de flotte stammer som nu træder tydeligt frem på de efterhånden nøgne træer og buske.
    Dagens Rhodoer er rigtig fine både nu og under blomstring.
    Nej det er ikke lige frem opløftende vejr de lover os. Håber at de får ret i at det bliver koldere så vi kan slippe for regn og rusk, men nu må vi se om det bliver sådan.
    Vi har været i Falsled til julemarked idag sammen med min bror, svigerinde og niecer og det var dælme koldt ud til Helnæsbugten. Kroen som normalt er lukket land for almindelig mennesker lavede gourmet hotdogs til folket og kunne købes for 30kr. Spændende at se den berømte kro indefra. Deres have kunne også inspiceres. Der dyrker de meget af det grønne de bruger i køkkenet.
    Smuk solnedgang :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi plejer at have samme vejr, men det var åbenbart ikke så koldt hos jer. Det er godt med stedsegrønt nu, og de flotte stammer lægger vi også mere mærke til nu.
      Vejret kan vi ikke gøre noget ved, vi må nøjes med indendørs hygge, nu varer det jo ikke længe, inden julemåneden begynder, og du har taget forskud på juleglæderne på Falsled Kro, det lyder hyggeligt, når I var nogle stykker, der fulgtes ad. Ja det må have været spændende at se kroen og haven, selvom der måske mest var grønsagshave.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Flotte farver, du stadig kan præstere :-) Græsserne gør sig godt. Zebragræssen er særligt fin i solen. For ikke at tale om Luquidambar.
    Vi har ikke haft rim, men det var koldt i går. I dag har det været det skønneste novembervejr.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja flotte farver, når solen skinner :) Jeg fik øje på zebragræssen i solen, den måtte jeg have et billede af.
      Endelig lidt solskin, det kan vi lide, hvornår mon vi ser det igen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Godmorgen Lisbeth. Skønne billeder fra haven. Lørdag havde vi det skønneste vejr, heldigvis. Jeg var nemlig i haven. Godt klædt på for der havde været frost fik jeg klargjort bedet til lindetræerne som blev leveret i torsdags. De er nu i jorden og vi er godt tilfredse med resultatet. Der er taget billeder til indlæg men jeg har lige en stak rapporter der skal færdigrettes først. God mandag til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Mette
      Hyggelig med en lille hilsen fra dig. Ja lørdag var en skøn men kold dag fra morgenstunden. Men med godt med tøj på gik det an. Glæder mig til at se billeder af det færdige resultat af plantede lindetræer, det skal nok blive godt.
      Også god mandag til jer
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Har du lagt mærke til Sydbøgens stamme? Det gjorde jeg først den anden dag, da vi savede toppen af et skævt træ. De fine 'fiskebens'kviste bruger min blomsterdame i dekorationer som små juletræer. Man opdager hele tiden nye ting i haven/naturen.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja den er ret flot, nå ja det har jeg så ikke tænkt på, det med fiskebenskvistene. Ja det gør man, det er skønt.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  12. Du har været heldig med sol i haven. Her har vi ravet rundt i tåge (lørdag) og siden blot blæst og regn, så det er helt forfriskende med dine dejlige billeder. Jeg tænker også at det stedsegrønne og græsserne skal få rigelig plads her hos os, for det er jo mindst 6 måneder om året man skal leve uden de løvfældende og alt det andet.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja for tiden er vi heldige, når vi får et par solstråler, her har det regnet hele dagen. Men jeg skynder mig ud, når der er et par solstrejf, så jeg kan dele dem med jer :)
      Det er klogt at have græsser og stedsegrønt her om vinteren, så er der da lidt at se på.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Så vacker solnedgång :) Hade ni fint väder igår eller var det lördagkvällen? Här regnade massor igår... Gräsen är underbara så här års och så rhododendron förstås. Har beställt en campylogynum och ska göra ett nytt försök i vår.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Tak ja den var rigtig flot, det var i lørdags aftes, i går var der ikke meget og i dag slet ingen, det har regnet siden middag.
      Ja græsserne er fine og rhododendron med. Jeg håber du lykkes med campylogynum denne gang.
      Tak i lige måde

      Slet