torsdag den 23. november 2017

10 eller flere

Forleden tog jeg billeder af mindst 10 blomster i haven, med så stor en have og så mildt et klima som på Samsø, er det nu ikke den store kunst, men noget skal jeg jo finde på. Når vi kommer hen, hvor der ikke er så meget aktuelt at vise, har jeg det altid lidt svært, for hvad skal jeg vise, hvad vil folk se. Med over 1000 sidevisninger pr dag, skal det helst være noget folk vil se, ellers forsvinder læserne igen. Jeg overvejer gerne forslag, hvis I har ønsker, der er jo en lang vinter foran os og et stort arkiv :)
Liriope muscari 'Big Blue' - Japansk skilla
 Campanulaen blomstrer stadig flittigt i stenbedet i den store have, hos mig er den næsten for voldsom
Hjortetrøst Chocolate/Eupatorium er også med endnu
 en ny frisk blomst på hortensiaen
 og en nedvisnet med en smuk lilla farve
 Lavendlerne er startet forfra
 dejligt lyng, jeg mener, det er forårslyng, så den er i god tid, det er kun enkelte, der er blomster i
Parisertårn / Marina longifolia
 ja selv en ridderspore(Delphinium kan jeg klare endnu
 Rudbeckia blomstrer flere steder i haven
 en ny echinacea er dukket op
og så er der jo alle mine chrysanthemum, de er nu ved at takke af for i år, men ikke denne her.
Roser er der også stadig
 Hot Chocolate
 Martine Guillot har åbnet den sidste blomst
 det har Odyssey også
 Pilgrim
 Scepter d´isle holder godt trods den stride blæst, der hersker næsten dagligt
 Sweet Juliet
Westerland
men Little Mermaid var blevet for stor til stativet, jorden var for våd, så den er væltet. Den må nok klippes ned, da den har meget kraftige grene og gror helt vildt, jeg håber, den klarer vinteren alligevel. Underligt nok står den beskrevet som sart og er død for flere andre.
Rhododendron, denne gang er der en del af de små delvist løvfældende azalia imellem:
 Kiusianum står så flot i bedet nu med fine efterårsfarver
i blomst 26.5.
 R. Pulap
blomstrer tidligt, billedet er fra 10.4.
 R. orthocladum har duft i det flotte løv, dejlig farve på denne årstid
og fine blå blomster 24.4.
R. quinquelifolium har jeg ikke meget held med, jeg har haft den i mange år, i stedet for at vokse bliver den mindre og mindre, jeg har haft den i mange år, flyttet rundt med den og aldrig set en blomst.her er den lånt på Wikimedia. Men pyt det er løvet, der er det mest interessante.
 bøgetræerne står så flot nu
endnu smukkere, når der kommer et solstrejf, det må vi nøjes med i dag, for de sidste dage har vi dårligt kunne nå at tage billeder, før den er væk igen. Selvom solopgangen var smuk i dag, fik jeg ikke taget billeder. Den var ikke så synlig hos os, og da jeg ville ud og tage billeder, løb Bellis med, det var ikke planen.
God aften til jer


23 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    besynderligt med din R. quinquelifolium, den har da ikke ry for at være speciel svær, kun at den kan være lang tid om at etablere sig - måske har du givet den for få år før duu prøver et nyt sted?
    Jeg tror de allerfleste besøgende du har, er glade for det du viser - de gamle trygge kendinge som dagene går og så også de fine små overraskelser der kommer ind imellem.
    Jeg kender ikke andre haveblogs der er så omfattende og på en nærmest daglig basis - det kan man jo ikke få hos andre.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. PS - jeg fik slet ikke talt dem - men du er da vildt over de 10

      Slet
    2. Hej Karsten
      Ja jeg forstår det heller ikke, men flere og flere grene går ud, jeg har købt en senere, den er gået ud, så det er åbenbart ikke en der vil være hos mig.
      Ja det regner jeg også med, siden så mange kigger forbi, allerede nu er der 431 sidevisninger, siden jeg udgav. Derfor fortsætter jeg også i samme spor.
      Allerede på min fridag har jeg billeder klar til næste dag, lidt småskør har man vel lov at være :)
      Nej der er ikke andre, der går så meget op i det, jeg kan lide det.
      Ja der er mange i blomst, og så har jeg ikke alle geranierne med, de blomstrer endnu, men er svære at tage billeder af.

      Slet
  2. Hej Lisbeth.
    Du har bestemt ingen problemer ned at vise noget, der blomstrer. Mon ikke du kan finde noget næsten hele året.
    Hvad er nu det, du viser som allerførste billeder? Først troede jeg, det var glasbær, som er rigtigt flotte og meget kraftigt lilla lige nu men det er det ikke. Jeg håber, navnet dukker op her i tråden, for det er da godt nok en interessant plante, du der viser. Jeg holder meget af det, der giver kraftige farver i haven om vinteren.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Jo jeg bestræber mig på, at have noget i blomst stort set hele året.
      Der er navn under billedet nu, jeg fik hjælp på facebook :) Jeg er spændt på, hvor længe den holder, jeg tror, det er to mdr. siden, jeg lagde mærke til den.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Mycket fint som blommar hos dig :) Har Rh quinquefolium här också och det är en favorit om än liten fortfarande. Bladutspringet är underbart. Eftersom vi haft ca 10 cm snö några dagar är det nog inget mer än Helleborus som blommar hos mig.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja der er en del endnu. Rh quinquefolium er også en favorit her, men den vil ikke rigtig blive til noget, det er ærgerligt. Det er ikke nemt at have blomster med så meget sne. Til gengæld har jeg ikke Helleborus endnu.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Rigtig mange blomster du har endnu. Godt med en stor have.Liriope er fin i høst. Hvad bliver der af frøene/bærrene til vinter? Vi har lige været på planteskole og grave store søjle tulipantræer op, som var blevet tilovers.Sådan en har jeg altid ønsket mig i haven. Og der kom flere med hjem, såååå;-)
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  5. Hej Anne Marie
    Ja det hjælper med en stor have. Jeg synes også, den er fin nu, jeg er bange for, at jeg ikke lagde mærke til den i høst. Er det på Liriope, du tænker på frø/bær eller generelt?
    Det lyder spændende fortæl fortæl, hvad fik du mere med hjem???
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var Liriope, jeg gerne vil prøve i vores kolde del af landet.
      Vi skulle selv grave op, så godt jeg havde Per med:Søjletulipantræer,Interrupta-bøg,Troldlærk.Fra Arborealis har jeg fået Betula nigra 'Heritage',Physocarpus opulifolius 'Little Joker',Prunus serrulata 'Royal Burgundy',Quercus castaneifolia 'Green Spire'.Det er heldigvis små planter.
      Hilsen
      Anne Marie

      Slet
    2. Ja men lad os håbe, den vil hos jer, men mon ikke.
      Spændende planter, du fik fat i, du har jo masser af plads, nu I har udvidet. De skal nok vokse til.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Det er da vidst lidt mere end 10 der er i blomst :-) flot hvad haven stadig byder på. Jeg har faktisk også en Ridderspore med blomst. Desværre har blæsten væltet den om kuld :-(
    Jeg tror da at årets gang i Høneballe haven er et hit. Mon ikke det er det folket ka' li'. Jeg nyder det ihvertilfald, men det er du jo nok ikke i tvivl om. En god blanding af både aktuelle billeder og noget fra arkivet på de dårlige dage er bare så fint så det er der efter min mening ikke grund til at ændre på. Lige for tiden er det kun dejlig med blomstrende Rhodoer fra arkivet. Trist at quinquelifolium ikke trives men nogen gange er der bare noget der ikke lykkedes. Heldigvis lykkedes det meste jo heldigvis hos dig. Little Mermaid kan du så være stolt af. Den stortrives jo :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har du ret i, men jeg har jo også en stor have og et mildt klima. Jeg har også flere ridderspore, som er væltet. De stammer jo alle fra dig, så det er vel kun rimeligt, at du også har en i blomst :)
      Ja det er også mit indtryk, allerede nu har 800 været forbi og kigget på indlægget. Jeg er ikke i tvivl om, at du nyder det, det er dejligt. Ja og rhodoer er der nok at tage af, der er stof til laaaaang tid. Ja noget går det godt med og andet knap så godt, men det kan vel opveje hinanden lidt :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Øj, en masse blomster.
    Står din lirope ude hele vinteren? Det kan den ikke, står der! Jeg har nemlig haft kigget på den, men droppet den igen, for jeg vil kun have hårdføre planter. Gider ikke det med opgravning, vinterdækning og flytten frem og tilbage. Jeg er blevet en doven gammel livsnyder ;-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja der er en del blomster.
      For at være helt ærlig, så vidste jeg slet ikke, at jeg havde Liriope, så ja den står ude hele året, jeg kan ikke en gang huske, hvor jeg har den fra (det plejer jeg ellers) eller hvor længe jeg har haft den, jeg synes ikke, at jeg havde den sidste år, ja gad vidst hvor den kommer fra.
      Det er godt at være livsnyder, jeg er heller ikke meget for opgravning og vinterdækning.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Marie skriver, at hun også har den uden vinterdækning, så jeg vil prøve den - når jeg finder den. Den er meget fin. Også bladene.
      Kh Lisbeth

      Slet
    3. Det kan jeg godt forstå, at du vil, jeg ville ønske, jeg kunne huske, hvor jeg har den fra.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. God morgen Lisbeth

    Utrolig at du har så mange ting som stadig blomstrer. Jeg får nyte dine, for her er det helt slutt på alt. Jeg følger nøye med på fine rhodoer. Jeg har ingen av de løvfellende, men vil nok kjøpe noen i år.
    Det er bare å glede seg til våren :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja når der ikke er noget tilbage i ens egen have, så er det svært at forstå, at jeg har så meget. Godt du kan nyde mine :)
      Jeg kan klart anbefale de løvfældende, de er jo hårdføre og mange af dem har dejlig duft og efterårsfarver.
      Ja og det gør vi :)
      Klem

      Slet
  9. Jeg kan se, du har fået navnet liriope. I modsætning til Lisbeth oplever vi, at den er fuldt hårdfør. Og i modsætning til Karsten mener jeg, at quinquefolium generelt anses for at være forholdsvis vanskelig. Jeg har desværre selv mistet to småplanter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har jeg, jeg kom til at tænke på, om jeg har den fra dig? Det er godt, at den er fuld hårdfør, så skal jeg ikke tænke på det. Godt at høre, at du også synes, den er forholdsvis vanskelig, så er jeg ikke ene om det.

      Slet
  10. Nøj hvor er din Liriope flot! Min blomstrer ikke -men er blevet pæn stor, så jeg håber at blomstringen kommer. Jeg har købt min hos Staudestedet for et par år siden.
    Det ser ud til at du ikke har haft den frost vi har har haft for både dine hortensia og stauder er alle i flot stand. Her er alle brune og halvrådne i blomsterhovederne. Tænk jeg nåede slet ikke at nyde den mørkløvede hjortetrøst i blomst - de lod vente på sig og så fik de frosten så jeg har kun set den med slatne blomster i år - jeg elsker ellers de små hvide stjerner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja Liriope er ret flot, jeg kan desværre ikke huske, hvor jeg har min fra, men måske er det Staudestedet.
      Nej vi har kun haft lidt rimfrost i græsset, hortensia tåler ikke frost, så vi har været heldige i år, ærgerligt at frosten har taget dine og den mørke hjortetrøst, min er blevet rigtig fin i år, det er ikke hvert år, det sker.

      Slet