torsdag den 2. november 2017

Med og uden sol

Desværre var vi ikke de heldige, som så ret meget til solen i dag.
 da jeg var ovenpå et øjeblik, var solen fremme, men inden jeg fik hentet kameraet var den væk igen.
men jeg gav ikke op, næste gang solen kom frem, var jeg på trapperne :)

man kan godt se forskel, her skinnede solen også
 men ikke på de næste


 flere af planterne klarer sig fint uden solen
 her er det Acer grisseum
 Buddlejaen har selv gule lygter :)
 og Ginkgo Biloba bliver mere og mere gul for hver dag
den gule vandgran er snart klar til at smide nålene,  billedet er fra i går
og fra i dag, endnu mere brun
 Sumpcypressen i går uden sol
 og i dag med sol, nålene bliver brune ved stammen først
 Fligetbladet tørst i går /Rhamnus frangula Asplenifolia
og i dag i det øjeblik hvor solen skinnede smukt
den smukke rødlige Chrysanthemum ved dens side
 Hostaen Dream Queen holder som altid længe på form og farve, også selvom den nu er flyttet et andet sted hen i haven, den står under cypresserne.
Roserne i går:
 Mia
 Aprikola
 Compassion
 Englands Rose
 Little Mermaid blomstrer ufortrødent og sætter nye skud
 Martine Guillot i går
 og i dag

Westerland
til slut Händel i vinterdragt
og i sommerdragt 13.7.

Dejlig aften til jer

14 kommentarer:

  1. Sikke nogle fantastiske billeder, du har fået taget. Man kan godt se forskel på med og uden sol. Dine roser er stadig fine flere af dem. Jeg synes også du har mange farver i haven, det er måske nok fordi der er både buske og træer. Jeg kan i hvert fald at de nye buske i min have gør en forskel på denne årstid. Men mange af stauderne er stadig grønne, så der er da noget at kigge på endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja der er forskel på med og uden sol. Ja jeg har stadig farver i haven, fordi jeg har valgt træer og buske med høstfarver. Godt der stadig er noget at kigge på hos dig.

      Slet
  2. Det er altså rart, at du har valgt at bruge et større billedformat - især de første, oversigtsagtige billeder i dag kommer rigtig til deres ret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det virker helt anderledes med det større billedformat.

      Slet
  3. Hej fru Høneballe
    Det var fint at se haven lidt oppefra :-)
    Og godt du nåede at få taget nogle billeder, mens solen var der.
    Her har vi haft det mest vidunderlige stille og varme solskinsvejr.
    Kærlig hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg tænkte også på dig, da jeg så ud af vinduet, for det var ikke sikkert, du havde set billeder af haven oppefra.
      Nu bliver jeg da helt misundelig, så flot var det bestemt ikke her.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja her var det også gråt - og det blæste endnu en del, imorgen bliver nok bedre!
    Det har jeg også lagt mærke til med den gulke Buddleja, den holder sig rigtig godt.
    Er det Mia og Apricola der har gjort det bedst denne eftersommer?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nå vi havde vejr som på Sjælland, ja lad os håbe, det bliver bedre i morgen. Ja den gule buddleja er rigtig fin, når den kan blive ved med at blomstre så flot.
      Ja den sidste måned er det Mia og Aprikola, der har været flittigst, sidste år var Aprikola også med meget længe.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Her startede det ellers flot med sol men et par timer så var den væk igen. Dejligt at se efterårshaven sådan lidt fra oven. Flot selv om solen ikke rigtig ville være med.
    Ja gingoen er ved at være fin gul hos dig nu. Her har den næsten smidt alle bladene. Tænk at der sker så meget med vandgranen på bare en dag. Waow hvor er den hosta fin, var det ikke fordi at bladene der ligger på jorden siger efterår ja så skulle man ikke tro det.
    Sjovt med sådan en forskel på Händel fra sommer til vinter.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja så var I mere heldige end os, den kom først her ved 9.30 men kun kort og så igen lidt senere. Ja det slog mig pludselig, at jeg måtte kigge ud deroppe, så var jeg ikke i tvivl, jeg måtte tage et billede.
      Sikken en forskel, men din ginkgo var jo gul for noget tid siden. Ja set går hurtigt nu med både vandgran og sumpcypres.
      Hostaen kommer også sent op, den har stået i en potte, på grund af sneglene.
      Jeg er også overrasket over Händel, så hvid har jeg aldrig set den.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Jeg er meget betaget af din hosta. Den ser slet ikke ud, som om den har tænkt sig at gå i vinterhi. Bladene ser så forskellige ud i mønstre og farver, og så er de helt upåvirkede af både vejr og snegle.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja hvert år holder den meget længere end de andre. Den blev ødelagt af snegle i foråret, men jeg reddede den op i en potte, den er først plantet ud for nylig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Så här års gör solen stor skillnad för hur mörkt det är. Låter konstigt men jag upplever att ljusmängden nu börjar bli riktigt liten. Då gör solen stor skillnad. Tänkte samma som du igår även om jag hade solsken hela dagen. Hostan lät som en bra tillgång om den håller bladen så länge.

    Ha en fin allhelgona helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja når solen ikke skinner, bliver det rigtig gråt, vi har heller ikke sol i dag, lidt trist og gråt er det.
      Ja det er en fantastisk hosta, alle andre er visne eller gule.
      Tak i lige måde

      Slet