fredag den 10. november 2017

Weekend igen

det går hurtigt, men alligevel er november lidt sej at komme igennem, 20 dage endnu men de går nok også snart. Det går bedst når solen skinner, det gør den så ikke så meget eller har ikke gjort siden i tirsdags her hos os.

I går morges nåede jeg lige ud og tage disse billeder, så var solen væk igen, vi så den ikke mere den dag. I dag har den skinnet to gange, begge gange nåede jeg det ikke. I formiddags var vi til kaffe ved vennerne, da solen skinnede, da vi kom ud var det koldt og blæsende og solen væk, bagefter kom der 12 mm i en vældig fart.
vennerne har god adgang til planter, så vi fik nogle med hjem. 5 påskeklokker, to Leucanthemum, en hosta, en Agapanthus med små lilla blomster og to roser. Jacques Cartier og en Flower Cirkus rose.
Leucanthemum
 lidt billeder taget i dag
 der er stadig noget, der lyser op også uden solskin. Bemærk den gule vandgran til højre,det ser ud som om vi har rødt tag på huset.
 Papegøjebusken er næsten intakt endnu
 Liquidambar
 nogle af hostaerne
 lyser også op i bedene
 den lille lærk i skoven har også fået efterårsfarver
 Lonicera versicaria har en flot stamme, den skal holdes lidt nede, ellers bliver den for stor.
Platanen smider gyldne store blade ud over haven
 R. Isolabella får flotte høstfarver, selvom den ikke er løvfældende
den blomstrer tidligt i april, frosten ødelægger ofte blomsterne
 R. Summerduft
blomstrer til gengæld først omkring 1. juli, den har som navnet siger en dejlig duft
Roserne:
 Aprikola
 Hansestadt Rostock
 Jacqueline du Pré
 Marie Curie
 Mendoza
 Mia
 Odyssey er med for en kort bemærkning
det samme er Summersong
Dagliljen har fået endnu en blomst, let falmet.
Til slut lidt pynt
 Amaryllis, den har to stængler endnu
 en buket, bemærk papegøjebuskens blade, buketten er fra i går, så den holder godt på løvet.
Krukken er blevet pyntet op med heuchera og lidt andet. Georginerne blev taget op og lagt til tørre, de sidste blomster kunne pynte her.
Rigtig god weekend, vi ses på søndag. Hos os blæser det ganske som lovet temmelig meget.

16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, det ser virkelig ut som dere har fått rødt tak!
    Flott amaryllis. Jeg har igjen fått tilbud om å være med på en ny rhodoimport, og jeg har ennå ikke bestemt meg. Men det frister veldig ;)
    Klem, og god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det gør det nemlig :)
      Det lyder spændende med en ny rhodoeksport, jeg kan godt forstå, at det frister meget :) Hvis bare du har plads er der ikke noget at betænke sig på.
      Klem og i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Dejlige farver i solopgangen.
    Imponerende med alle de roser der er så flot i gang hos dig!

    Alletiders med disse små Rhododendron forløb - godt at få det lidt i perspektiv!

    Ha en dejlig fridag:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak - ja det var ret flot.
      Ja det er utroligt med roserne.
      Det lyder godt, det må jeg forsætte med så, altså rhodoforløbet.
      Jo tak for det og god weekend :)

      Slet
  3. Det er da skønt sådan at få planter med hjem fra vennerne. Jeg er imponeret over alle dine smukke roser. Jeg giver Jacqueline førstepladsen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er rigtig dejligt, de får også planter af os, jeg har jo som oftest overskud af stauder.
      Ja det er flot, at Jacqueline blomstrer endnu. Let og fin.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja så er det weekend igen og igen har vejret valgt en dårlig timing -:(
    Her kom solen også luge frem i formiddags men det gik hurtigt over og regn og rusk afløste. Tror dog ikke at vi har fået så meget regn som jer.
    Det bar da dejligt at få lidt nye planter med hjem. Lyder som rigtig fine ting.
    På trods af vejret er det fine billeder du har fået taget idag. De to billeder af samme bed men fra hver sin retning (pavilionedet) er jeg faldet for idag. Sjovt hvor forskelligt det tager sig ud alt efter hvilken vinkel det ses fra.
    Skønt med et par billede af Rhodo Isolabello i blomst ja det er nok det vi længdes efter inden ret længe, men heldigvis er der stadig roser at nyde :-)
    Smuk buket og en flot pyntet krukke.
    Så nåede jeg igen lige en kommentar i dansepausen.
    Fortsat god aften og en god weekend.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det skal åbenbart være dårligt vejr i weekenden, så det er igen strikkepindene, der vinder.
      Jeg kunne se, at Nordfyn havde samme vejr og har endnu, masser af blæst.
      Ja det er skønt med nye planter, især er jeg glad for påskeklokkerne, så må vi se hvor længe det varer inden jeg får blomster i dem.
      Jeg blev også overrasket over de billeder, når det nu var uden sol, men planterne med de gyldne farver kan bare noget.
      Jeg tænkte, at nogle nok gerne ville se blomsterne på R. Isolabella. Ja der er roser endnu.
      Ja du nåede det lige i dansepausen, mon ikke det gik næsten som forventet, det kan vi nu ikke altid regne med, men denne gang kunne vi så.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Prøv lige at knus et blad af den Agapanthus med lilla blomster og dufter den af hvidløg er det en stuehvidløg. Mange har nemlig troet at min er en Agapanthus men det er det ikke. Her har der været alt fra flot sol til kæmpe hagl i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Tak for den information, det må jeg prøve.
      Her blæser det stadig en del, men jeg tror, vi får solen at se, måske også hagl.

      Slet
  6. Ih, så meget, du stadig har i haven. Her har det blæst godt og gør det sådan set stadig. Der ryger en masse løv.
    God weekend. Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja men også her ryger løvet af, det blæser og er meget koldt, men jeg skal ud og plante, så det er med at tage godt med tøj på.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. November er helt klart bedst i solskin :-) Her har solen skinnet idag, men mit hovede ville ikke ud i blæsten, jeg satser på at det vil imorgen.
    Det ser flot ud med efterårsløvet og roserne. Det var en pæn bunke planter du fik hos vennerne, det er bestemt ikke dårligt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det må man sige, ellers er det en grå og kold forestilling. Klogt af dig at blive inde i dag, hvis hovedet ikke havde det så godt, det er virkelig bidende i dag.
      Ja det var rigtig fint med de planter, de får dem gratis fra en søn. Den ene rose havde det nu ikke så godt, vi får se, om den kommer sig, ellers er det godt, den var gratis :)

      Slet
  8. Hej Lisbeth!

    Kul med vänner som delar med sig av överflödet, hos dig finns det nog plats för fler växter gissar jag.

    Ännu har du mycket färger kvar och dina rosor är ju fantastiska måste jag säga.

    Här snöar det just nu och marken är helvit, första dagen jag inte varit ute i trädgården alls. Dags för lite vintervila tror jag.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er en dejlig ting, vi deler med hverandre.
      Ja gode farver og lidt roder endnu, jeg er heldig.
      Med sne i dag er det en god idé med lidt vinterhvile, det er det gode ved vinteren, der bliver tid til en pause.
      Kram

      Slet