mandag den 27. november 2017

Sol, hav og rhodoer

Der er ikke meget sol i dag, til gengæld er der meget regn og blæst, tja det er jo ikke noget nyt.
Heldigvis kan jeg fremtrylle lidt solskin fra i går, jeg skyndte mig som sædvanlig ud, så snart solen skinnede.


 solen pynter gevaldigt på det hele, billederne er fra søndag eftermiddag
 der er en tydelig forskel
men sol kan vi desværre ikke forvente hver dag.
 lørdag eftermiddag var vi en tur ved havet, desværre var solen skjult bag en sky
men lige her på golfbanen skinnede den lidt
 som jeg fortalte forleden, klarede Little Mermaids tripode ikke den våde jord og blæsten, derfor blev den klippet, det fraklippede ligger her i havebøren.
 men der er stadig meget tilbage, vi har ikke taget det hele
Hvorfor den hedder Little Mermaid ved jeg ikke, det er en kraftig sag, som gror helt vildt.
Nordbedet er stadig flot nu med lidt gyldne farver. Jeg har som bekendt mange rhododendron, jeg fortsætter med at vise dem til jeg er nået igennen, så hvis du er til rhododendron, kan du roligt følge med i mine indlæg.
R. tricanthum bor i nordbedet, bemærk de fine behårede stængler på de nye skud
blomsterne 20.5.
de rhodoer jeg vil vise i dag, har jeg ikke fået taget billede af, men her er til gengæld et billede med fuld knald på blomstringen.
 R. Bernstein passer fuldstændig til sit navn, egentlig har jeg to tre planter af den som fylder bedet ud mod pergolaen
 Bagved står R. Blue Peter, han er ved at være lidt trængt af de gyldne damer, jeg håber, han klarer det.
 R. Festivo er utroligt smuk inden udspring, desværre bleges den meget, når blomsterne springer ud, nogle af dem springer slet ikke ud.
R. Peppino er en lav rhodo, som får smukke farver i løvet om efteråret
Herunder kommer to testplanter fra Lønbæk Planteskole,
 På skiltet står der Kinesisk Hortensia, men når jeg googler den, ligner det ikke.
Dette er  en stedsegrøn klatrehortensia, igen mangler jeg et navn, men mon ikke Anne Marie kan hjælpe? Seemanii er navnet.
Roser, både de friske og dem i forfald:
 Hansestadt Rostock
 Hot Chocolate
 Fighting Temeraire - smuk i forfald
 Scepter d´isle
 Souvenir de St. Anne
 Martine Guillot, den blomst har holdt længe
 Pilgrim
igen en solnedgang fra 25.11.
Til sidst et billede af vores brændehæk, den fortsætter bagerst i billedet, vi kommer ikke lige til at fryse her hos os.
God aften til jer

17 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Det er en god brændestabel, det ser flot maskinkløvet ud, ligger godt der:)
    Morsomt med dine prøveplanter. jeg var lige inde og kigge på et uddrag af listen af Hortensia - Hydrangea der er mindst de første 50 forskellige kinesiske - imponerende. Både H. macrophylla og paniculata
    er også derovre fra.

    Hej det har ikke været spændende vejr idag og imorgen skulle også blive våd, måske onsdag bliver super!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der er en god stak, han har styr på sit brænde.
      Så bliver det spændende om Anne Marie melder ud med et navn, men mon ikke det kommer.
      Jeg nåede at gå en times tur næsten tørskoet i formiddags, men så kom regnen, det vidste jeg godt, så det var med at komme af sted i tide. Lad os håbe på en god onsdag.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Jeg skal bestille Blue Peter til våren. Den er utrolig flott. Jeg er i rhodo modus om dagen, så det passer godt at du stadig viser noen bilder.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det lyder som en god idé at bestille Blue Peter, for det er nemlig en fin blå farve, den har. Det lyder fint, så passer det jo godt sammen.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Det har godt nok været surt idag. Godt at du er ude med kameraet lige så snart der viser sig nogle solstråler. Solbeskinnede motiver er nu bedst, så kan vi forsøge at glemme alt det grå.
    Det ser godt ud at Mermaid blev studset lidt.
    Hvor er rhodo billederne bare dejlige og de varmer sørme godt når jeg nu kan høre at det regner derude. Billedet med pergolaen i baggrunden er så smukt.
    Godt med meget brænde på lager. Det kunne jo gå hen og blive en kold vinter.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har det, jeg blev også overrasket, da jeg så de billeder, jeg havde taget i formiddags, jeg havde helt glemt, at solen skinnede lidt, så også solskinsbilleder i morgen.
      Det var godt nok nødvendigt at studse Little Mermaid, det er en voldsom rose.
      Ja der kom lidt ekstra blomster på rhodoerne i dag. Den pergola pynter godt nok :)
      Man kan aldrig vide med vinteren, så det er godt at være beredt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Smukke billeder igen fra dig - brændestablen tager prisen hos mig i dag - der er bare noget over sådan en stak! Her har det været vådt igen i dag og meget mørkt i vejret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase
      Ja sådan en stak brænde er god for mange ting. Vi havde et par timers solskin i formiddag, så vi var heldige.

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Flot brændestabel - er det Bent?
    Det lyder interessant med en stedsegrøn klatrehortensia. Den glæder jeg mig til at høre mere om.
    Dine rodoer ser fine ud. Ingen billetklip, så vidt jeg kan se.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja det er Bent som har lavet den flotte brændestabel, han er en rigtig træmand :)
      Den stedsegrønne klatrehortensia er meget langsom i vækst, men jeg skal nok fortælle mere, når den begynder at gro noget mere. Den skal dække vandtanken med tiden, vi får se, om den vil gøre det.
      Jeg har masser af billetklip, men mest i den nye del af haven.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Wow! Sikken en brændestak. Flot kløvet og stablet og en god forsikring til vinteren.
    Jeg synes der er et flot lys i alle dine billeder - sol eller ej - og det kan vi som bekendt ikke få for meget af. Tak for de fine billeder.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er en flot brændestak, der er vist til flere vintre i den og den bagved, regner vi med.
      Tak skal du have, nej på denne årstid kan vi ikke få for meget sol.
      Selv tak fordi du kigger med og kommenterer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth!
    Vackra bilder från trädgård och omgivningar. Nu kan det bli en kall vinter, för ni är förberedda, med en lång vedstapel.Hot chocolate ser helt oberörd ut av väder och vind. Vad heter rosorna på bilden under kommentarerna, så otroligt vacker ihop med vallmon. Här är det grått och blött.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Tak skal du have, ja vi er klar med ved, så vi kan holde varmen i vinter. Hot Chocolate er sent på den i år, imponerende at den står så flot endnu, for her blæser det næsten altid.
      Roserne på billedet må været Lady of Shalott, ja de passer godt med valmuerne.
      Det samme her, meget blødt.
      Tak i lige måde.

      Slet
  8. Fina bilder! Har spenderat två dar inomhus men utanför har det regnat. Men nu ser jag ännu mer fram till mina nya rhododendron till våren.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Carina
      Ja det er surt vejr for tiden, så vi må finde på noget inden døre, vi kan altid drømme om nye planter, jeg kan godt forstå, du glæder dig til nye rhododendron.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. I really like you post good blog,Thanks for your sharing.

    เย็ดสาวv

    SvarSlet