fredag den 25. august 2017

Parykbusk og roser


Parykbusken er noget af det skønneste i modlys, men den er nu i det hele taget flot og beholder løvet længe, den breder sig ret kraftigt i nordbedet, så jeg klipper den jævnligt, for at den ikke skal blive for voldsom.
I disse dage har jeg nok at gøre med at klippe mine kæmpe buddlejaer ned, de fylder rigeligt i det gyldne rosenbed, hvis jeg ikke klipper dem selvsår de sig, og jeg har bestemt sommerfuglebuske nok.
I dag har det været endnu en blæsende dag ud af mange. Solen har heldigvis skinnet, det hjælper lidt på det.
 Chrysanthemummen er vist før, den var så flot der i solen
Vi bliver i samme farvetone, pavillionbedet med solbrud/Helenium og Elefantgræs
Leucanthemum superbum Sonnenschein blomstrer for første gang i haven
Cyklamen er også i fuld gang
 R. sinogrande
 er stadig flot
der er en enkelt blomst i R. Blanka
Roserne:
 Adam Messerich
 Arc Angel har kun haft 4 blomster i år, nu må den snart tage sig sammen
 og superrosen Belle de Clermond
 er den da ikke fantastisk, jeg er vild med både udseende og duft
 Chartreuse de Parme, holdt pænt nogle dage, men nu er den faldet.
 Elfe er ikke glad for placeringen, den har ikke blomstret meget i år, der er nok for skygget
 Ghita Renæssance
 gør virkelig opmærksom på sig selv i anden blomstring, den er rigtig flot
 Golden Buddha
 Også af Lady of Shalott
 bliver der taget mange billeder, den blomstrer overdådigt.
 jeg er lige ved at glemme at tage billeder af Penny Lane, den blomstrer så højt oppe
 Sharifa Ashma
 St. Cecilia er også godt med i øjeblikket
 The Poets Wife, en eller anden har taget en bid
Westerland er lige startet på en ny blomstring, hos mig er roserne ved at være på deres højeste, heldigvis er der mange knopper endnu.
Jeg er spændt på, om nektarinerne bliver gode i år, sidste år rådnede og mugnede de.
Gårsdagens solnedgang
God fredag aften
Egentlig var det planen med en pausedag i morgen, men jeg har allerede så mange billeder i kameraet, at jeg er nødt til at vise dem i morgen, inden de bliver for gamle, håber det er i orden :)

22 kommentarer:

  1. Det høres ut som et luksusproblem at buddleia selvsårseg. Her er det bare så vidt at de overlever. Jeg hadde 6 stykker og nå er det kun 2 tilbake. Jeg er misunnelig på ditt milde klima :)
    Vakker solnedgang!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja hos dig ville det være et luksusproblem, hvis vi boede tættere på hinanden, kunne jeg forære dig nogle, men så havde du nok ikke behov for det :)
      Tak for det
      Klem

      Slet
  2. Flotte billeder med parykbusken. Jeg anede ikke, at sommerfuglebusken kan så sig selv. Så blev man så klog :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du have. Ja men man bliver altså klogere af at blogge, jeg har lært meget på bloggene i de 6 år, jeg har været med :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Belle de Clermont er flot på alle måder. lækker! Desværre døde rosemegeren André Eve for 2 år siden.
    På:
    http://www.roses-anciennes-eve.com kan man se de andre spændende roser der blev lavet!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er godt nok en fantastisk rose, syne André Eve er død. Tak for linket, der er godt nok mange spændende roser, det kniber med mit franske, men jeg kan da se billederne :)
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja parykbusken er bestemt flot i modlys og en rigtig fin busk i nordbedet nu hvor der ikke er blomster i rhodoerne.
    De orange farver er så fine nu her i eftersommeren. Mine Chrysathemum venter stadig og det blir ikke den orange der kommer først her. Alpeviolerne derimod nærmest vælter op af jorden og der er efterhånden rigtig mange selvsåede.
    Ja Belle de Clermond er virkelig smuk. Kan godt forstå din begejstring. Nektarinerne ser fine og sunde ud,håber I får lov at smage dem i år.
    Flot solnedgang og den så også ud til at være rigtig flot i aften men det ser vi jo nok imorgen :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det ser fantastisk ud med parykbusken i modlys der i nordbedet.
      Der er en af de lyserøde fra dig, der så småt er ved at vise farve. Ja du har mere held med alpeviolerne, men mine bliver da bedre år for år, nu kommer de jo også fra dig, så de skulle gerne være i større mængde hos dig :)
      Ja jeg krydser fingre for nektarinerne, flotte er de i hvert fald.
      Solnedgangen var noget anderledes i aften, men også flot.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Jo, Belle de Clermont er virkelig fin både i farvespillet og i bladformerne. At den også dufter, må jeg jo nøjes med at tage dit ord for😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er den, men du kan nu roligt stole på det med duften :))) jeg kan desværre ikke sende den til dig.

      Slet
  6. Bare jeg da kunne få Sommerfuglebuske til at overleve men nej de fryser hver gang jeg prøver. Har du navn på den Solbrud...den ser meget farverig ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja det er da en skam, du ikke kan det. Jeg har desværre ikke navnet på solbruden, det er snart mange år siden, jeg købte den. Men jeg har rigeligt, så du kan få et stykke, når vi ses.
      Kan du ikke lokke Lene med en tur herover, så kan du også få en sommerfuglebusk med hjem :)

      Slet
  7. God morgen Lisbeth:-)
    Det meste stille vejr i mands minde,i alle tilfælde nu:-)))Din super rose Belle de Clermond, falder jeg også pladask for. Jeg fatter ikke min Penny Lane bare står og kigger, den gror ikke, den får ikke flere blomster i år ser det ud til, hvis vi er heldige kan den risikere at få mere løv. Den er plantet efter alle forskrifter, og fik endda gødning i starten af sæsonen, og solen når den fra morgen til ved 15 tiden. Og Kim mobber mig fordi jeg havde sagt nu får vi en rose der vil noget, og er sund. Tidligere stod gloire de dijon.
    Jeg vil drage til Mariager om lidt, og stille an med den stand.
    Ha den bedste dag
    Knus og kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anette :)
      Ja men her er det også heeelt stille, det er vi bestemt ikke vant til.
      Belle de Clermond er noget af det skønneste.
      Jeg forstår det heller ikke med din Penny Lane, hvor er det ærgerligt. Jeg har fire roser, der har det som din Penny Lane, det er Blue Perfume og Bering Renæssance. Håber din Penny Lane kommer godt i gang næste år, nogle gange er de jo langsomme startere de roser.
      God fornøjelse med din stand, jeg håber, du får solgt en masse.
      Tak i lige måde
      Knus og kram Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Ikke noget at sige til, at parykbusken fanger dit øje - sikke farver 😊 På denne årstid er det de gyldne, varme farver, man har lyst til. Utroligt, så mange roser, der blomstrer overdådigt hos dig, ig hvor ser de fine og sunde ud i løvet. Det kniber det lidt med her, og min Chartreuse de Parma har smidt alle blade. Til gengæld er Lady of Shalott som altid fantastisk - den rose svigter aldrig 😊 Belle de Clermont er vel nok skøn - mon du har fået den hos Jas? Tænk, at du er nødt til at klippe sommerfuglebuskene ned - her er det meget svært at få dem til at trives, som Rita også skriver. Håber, nektarinerne kan spises i år - de ser i hvert fald lækre ud 😊
    Rigtig god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja parykbusken er smuk i modlys - også i medlys.
      Ja Lady of Shalott går man ikke fejl af, den er så flot, hvorimod Chartreuse de Parme ikke er noget hit hos mig heller. Belle de Clermond er fra Jas, fantastisk rose.
      Ja mine sommerfuglebuske har det alt for godt her hos os, synd de ikke kan trives hos jer.
      Ja det ser godt ud med nektarinerne, så må vi se, om de dur.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. God morgon Lisbeth!

    Perukbusken lyser så fint i motljuset, vackert! Och Crysanthemum har du lyckats fånga perfekt i solljuset.

    Och där kom en bild på en vacker Rhododendron, den ser så intressant ut men gissar att den inte är något för mitt klimat.

    Oj, är cyklamen redan på gång, påminner mig om att hösten närmar sig. Kyliga mornar med dagg i gräset men vi har härliga dagar med alldeles lagom temperatur för mig som inte gillar hetta och brännande sol.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Gunilla
      Tak skal du have.
      Ja den rhodo er virkelig flot, men den skal i koldhus om vinteren, så den klarer sig nok ikke hos dig.
      Ja det er fint med stille vejr og ikke for meget varme, det kan vi lide.
      Kram

      Slet
  10. Parykbusken er min ynglingsbusk. Jeg var faktisk længe om at købe en. Men tanken om at en nedkroget gren ville være længe om det. Ja så kom der en på tilbud- så slog jeg til. Dine roser gør sig godt må jeg sige. Jeg har sendt havesmil til Samsø da jeg gik rundt i haven i dag. De hvide Floks jeg fik af dig er bare så fine og jeg gav dem et klip i juli så en del først blomstre nu. God lørdag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det er en god yndlingsbusk, jeg har to. Den jeg viser er en nedkroget gren fra Idas have, den er blevet stor, men det er også en del år siden, jeg fik den.
      Tak for havesmil, det glæder mig, at du har gavn af de hvide floks, så har du en bid af Høneballehaven i din have :)
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Hello!! I'am glad to read the whole content of this topic and am very excited.Thank you.
    ดูหนังออนไลน์

    SvarSlet