tirsdag den 22. august 2017

Rosenprovokering

Som I nok kan gætte bruger jeg rigtig lang tid på mine roser, jeg fjerner de grimme blade næsten dagligt, i dag har jeg klippet roserne. De grene som ikke viser tegn til remontering bliver klippet, nogle ved stammen andre højere oppe på grenen. Gad vide om jeg får noget ud af det, det bliver spændende.

De fleste af roserne står nu rigtig fint, se de fine nye skud og blomster.
 Belle de Clermond er i fuld gang igen
 Elaine Paige
 Hermosa
 King´s Macc viste jeg også i går, da var blomsten helt åben, om aftenen lukker den lidt til igen.
 Louise Odier
 Ophelia Climbing
St. Cecilia
men der er jo andet end roser i haven
 Der er stadig gang i et par hemerocallis

 Floksene blomstrer også endnu, bagved står bronzefennikel
Pavillionbedet synes jeg er pænt lige nu
 sommerfuglebusken pynter endnu i rosenbedet, der er stadig mange sommerfugle i haven
 clematis Purpureum plena Elegans er på vej over i bøgetræet ved siden af
 en sti, men hvor fører den hen? En lille gættekonkurrence for dem, som har været i haven
lige i nærheden står dette grantræ med en kæmpekogle, som rigtig mange har beundret i sommer.
 Hydrangea Annabelle med meget store hoveder
og her er det Hydrangea Limelight, de er så flotte begge to.
 bag pergolaen blomstrer den første chrysanthemum
ved siden af står prydrabarber, som jeg købte i foråret, regnen har fået sat gang i den.
Nu vi er i den del af haven, må vi lige have nordbedet med:


som altid en pryd for øjet, synes jeg selv :)
I dag vil jeg slutte af med ørkenbedet
i 2008.
samme sted 9 år senere, ja der er da sket en del.
Fortsat god aften - det har for resten været en fin dag i dag, sol og ikke så meget vind.

33 kommentarer:

  1. Man kan godt se, at du nurser dine roser. De ser flotte og velplejede ud.
    Dit ørkenbed er da helt forsvundet i frodighed - det er det nok ikke i virkeligheden. Ser spændende ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du have, ja jeg bruger meget tid på roserne.
      Nej heldigvis er ørkenbedet der endnu, men der er sket meget.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Dine roser er nok dine hjertebarn ♡
    Flotte hydrangea, og Limelight er jo et syn i disse dager.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de er nok mit hjertebarn :)
      De er bare flotte hydrangea lige nu.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Det er klart, man mærker at du har dine favoritter!
    Så et det jo alletiders at du virkelig passer på dem - så de der ikke klarer sig ikke har det som undskyldning:)
    Heroppe er det et forvirret rådyr der har beskåret roserne - sådan er det, og lidt er der da på vej!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikken da iøvrigt ren imponerende udvikling i ørkenbedet - både i bedet men også i udsigten!

      Slet
    2. Hej Karsten
      Ja det kan vist ikke undgås.
      Ja det har du ret i, jeg har nu heller ikke mistet mange roser i den tid, jeg har haft roser.
      Ja det er rådyrene desværre rigtig gode til.
      Ja der er sket rigtig meget siden 2008, det hele er snart lukket :)
      Også dejlig aften til dig.

      Slet
  4. Så er det spændende, om roserne lader sig provokere. Der er sket meget i dit ørkenbed på de otte år. Begge udtryk har deres charme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er meget spændende.
      Ja man må sige, der er sket meget siden 2008.

      Slet
  5. De ser fantastisk ud, dine roser. Jeg er sikker på de nyder den særlige omsorg. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Tak for det, ja ellers skulle de da også skamme sig :)

      Slet
  6. Rigtig interessant at se hvad sker på 9 år. Det var også meget flot dengang. I dag ser jeg ikke at der er meget ørken tilbage.
    Der er sket det samme med vores haver, de har med tiden udviklet sig til skovhave. Min have var een stor tom græsplæne. Det er skrækkelig så hurtigt tiden går. Har man glemt at tid er gået, er det bare at kigge på træerne.
    Hilsen Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja jeg blev selv forundret, det var også flot den gang og meget anderledes.
      Ja tiden går hurtigt og selv en på en sommer kan man se, at træerne er groet.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. uha sikke nogen fine rosenblade.... sådan ser de desværre ikke ud hos mig - der er nok forskel på hvordan de bliver behandlet :D :D :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja de er ret flotte, ja og der er også forskel på vejret :) I har fået rigeligt med regn sikkert.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Måske jeg også skal klippe i mine roser for det kniber også for nogle af mine at sætte nye knopper. Syntes især det er dem der havde rigtig mange blomster i første blomstring.
    Den der flotte grankogle lagde jeg slet ikke mærke til ved mit besøg nå men der må jo ha været meget andet der tog mit fokus :-) jeg kan så se den nu og den er godt nok flot.
    Dine chysanthemum er længere fremme, her er de ikke farvevisende endnu. Nordbedet er altid en succes og det kan næsten ikke vises for tit :-) Ja der er sandelig sket noget på 9 år. Det hele gror i grunden hurtigere end vi lige tror og pludselig så skal vi tynde ud.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja måske skal du prøve det. Jeg har ikke tænkt over, om de havde mange blomster i første blomstring.
      Nå du så ikke grankoglen, du gættede heller ikke på, hvor stien fører hen :)
      Det er også den eneste chrysanthemum hos mig, der viser farve.
      Ja nordbedet vil de fleste gerne se.
      Der er sket meget i haven på 9 år, det gror ret hurtigt det hele.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Hovsa var der lige en gætte konkurrence :-) mon vi er ud mod vejen.
      Ha en rigtig god dag.

      Slet
    3. Ja da du har ret, men jeg regnede også med, at du kendte vejen :)

      Slet
  9. Kære Lisbeth.
    Der er slet ingen tvivl om at du kan noget helt specielt med roser. Dine står altid vidunderlig smukke og til stor inspiration.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Heike
      Det glæder mig at høre, tak for det.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Dine roser er altid så smukke og sunde at se på Lisbeth. Du har bare grønne finger må jeg sige.

    Smuk onsdag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Tak skal du have, jeg tror bestemt også, du har grønne fingre, vejret kan vi jo ikke hamle op med.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. du har nogle flotte roser endnu :) :) - mine er langtfra så fine som dine ;(

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth
    Åhh ja du har skønne roser. Det vare vist år, inden jeg når til at nurse dem som du gør. Nordbedet er simpelthen så FLOT.
    Skøn aften knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak skal du have, det er der så ikke noget at gøre ved, så nurser du nok noget andet :)
      Tak ja det er et fint bed.
      Skøn dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Kære Lisbeth
    Det lyder da rigtig spændende med din rosenprovokation - måske jeg skulle prøve det samme med flere af mine - har klippet nogle ned, og de er desværre ikke begyndt at skyde igen - øv. Dine roser er helt fantastisk flotte - kan ikke prale af samme pragt her.
    Altså jeg tror, at vi er på vej ud mod vejen - gad vide, om det passer? Spændende som Ørkenbedet har udviklet sig - der sker virkelig meget hen over årene 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja nu må vi se, om det gør en forskel, jeg har i hvert fald et par stykker, som ikke remonterede sidste år, det gør de heldigvis i år.
      Jeg klippede jo Rose de Rescht, den var længe om at komme i gang igen, men nu står den med fint nyt løv.
      Ja du har helt ret, det er stien ud mod vejen.
      Ja der er bestemt sket meget med ørkenbedet.
      God dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Kan læse at stien er ud mod vejen, men selvom jeg har været påmbesøg flere gange så ville jeg ikke have kunnet sige det præcist, kun "noget i skoven". 😊
    Mine roser er blevet deadheadet løbende og også klippet lidt i, en del blomstrer nu og er i knop, men nogle er også gået helt til i visne blade. Spændende at følge dine roser nu efter provokation.
    Åh. De skønne hortensia, de er haveperler på,denne årstid.
    Kan læse andetsteds at du har internet problemer, håber det løser sig.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja du har i hvert fald været her mange gange, det er nu en skøn tradition, selvom du ikke kunne se, hvor det er henne :)
      Ja nu må vi se, hvordan det går med rosenprovokationen, egentlig tror jeg, at de er tilfreds med det.
      Ja hortensiaerne er rigtig skønne.
      Vi fik ny antenne her til morgen, så nu kan vi igen. Heldigvis.
      Knus

      Slet
  15. Good morning dear Lisbeth,
    So beautiful to see your lovely garden.
    We finaly have summerdays again in Holland. It's great to see how the roses are doing. Coming back with smaller, but beautiful flowers.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Nice to hear from you, and nice to hear that you have summerdays in Holland so you can enjoy your roses again.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet