torsdag den 17. august 2017

Hurra det regner

Ja sikken en overskrift, men hos os er det en glæde, for det sker så sjældent. I Silkeborg er de nok ikke glade, surt at få Regatta festen ødelagt af regn. Her startede det ved 17.30 tiden, og det ser ud til, at fornøjelsen vil vare lidt endnu.
 De syriske roser
op mod huset blomstrer nu, de er ikke helt samme farve, skønt det er frøplanter fra samme busk.
I går havde besøg af familien, det var rigtig hyggeligt
 I den anledning havde jeg lavet et par buketter i gyldne
 og kølige farver
Der var meget at se på og beundre
Vanilla Fraise
 Hjortetrøst
 Den store hortensia
 og dem med de flotte farver
 Konvalbusken /Clethra alnifolia med dejlig duft
 Cornus florida Variegata
Pergolabedet
 Tirsdag aften var jeg på besøg i en have, hvor der stod et Silketræ/Albizia Julibrissin
her ses løvet, Solveig som ikke er mere har selv sået det fra frø. Flot er det, selvom det fryser ned om vinteren
Roser (mange):
 Aloha
 Belle de Clermond er i gang igen
 Blue for you
 Buff Beauty
 Charles Austin med besøg af Dagpåfugleøje
 Duchess de Angoulême
 Frederic Mistral
 Giscard d´estaing
 og udsprunget
 Blackberry Nip
 Koko Loco, desværre med de sidste blomster
 Lady of Shalott
 Margaret Merril
 Novalis
 Penny Lane
 The Poets Wife
 St. Cecilia
Tamora
Solnedgangen i aftes hvor det var så dejligt stille.
Det regner stadig her (ja det er nærmest skybrud, nu er vi nået 13 mm), og der hænger en stor mørk sky over os, vi er glade, men det tænker jeg nu ikke rosenhovederne er, det får være, planterne trænger virkelig til vand. Godt jeg tog mange rosenbilleder.
Fortsat god aften


24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Så godt at du endelig for noe regn, og det er det meldt om her også. Vi har egentlig fått nok, for vi fikk 29 mm her om dagen. Får håpe at du får litt som monner. Koko Loco er så fin, og synd at det er de siste blomstene.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er skønt, vi måtte dog "nøjes" med 15½ mm, men langt bedre end vi har fået længe.
      Ja Koko Loco er fin, jeg håber, den sætter nye skud.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Herligt at I også nu har fået regn! Her har det regnet siden kl. 17 og det står nærmest ned i lårfede stråler! Din rose Koko loko er virkelig flot, det er en speciel farve. Syrisk rose har jeg forsøgt mig med for nogle år siden, men den trivedes ikke her hos mig. Rigtig god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er vi glade for, her stod det også ned i lårfede stråler i ca. ½ time, det gav godt.
      Koko Loco har en meget speciel farve ja.
      Synd Syrisk rose ikke vil trives hos dig, den skal ind til husmuren for at klare sig.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Godt I endelig fik en ordentlig omgang regn. Heromkring ville man jo sige "øv, det regner". I går fik vi næsten 30 mm i løbet af kort tid, så den omgang vi fik her til aften, var ikke noget, vi gik og sukkede efter. Det er en imponerende hortensia, du viser, og med en fin farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er vi glade for, men jeg kan godt forstå, at I synes, I har fået rigeligt. Ja den er fin hortensiaen.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Alletiders med en masse regn til jer, heroppe kommer det først om et pat timer...
    Flot Belle de Clermond - André Eve der står for den har lavet rigtig mange andre lækre roser,de er nok værd at tjekke op på!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var super med en lidt større mængde regn denne gang.
      Ja Belle de Clermond er fin, jeg må lige kigge efter André Eve, kan jeg forstå.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Tillykke med regnen. Her i Ebeltoft har vi generelt fået mere, end vi plejer, men som vanligt ikke som resten af DK. Flotte buketter i dejlige farver. Dejligt at du har så meget at plukke af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak for det, jeg fornemmer nok, at I ikke deler vores skæbne med hensyn til regn i 2017.
      Tak ja det er nemmere for mig at lave buketter, når der er nok at plukke af, ellers er jeg ikke så god til det.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Her startede regnen nogenlunde samme tid som hos jer og det blev da til nogle timer med regn. Hvor meget ved jeg ikke for jeg har været ude og flagre i aften. Havde lige et møde med 5 damer. Vi skal 3 dage til strikkefestival på Fanø midt i næste måned så der var lige lidt der skulle snakkes om.
    Smukke buketter du har lavet. Skønt at have så meget at plukke af og at du så også kan nænne det. Det har jeg lidt svært ved.
    Hvor er det flot silketræet. Sådan et må du da også ha' måske du kan tigge lidt frø :-)
    Ja roserne er måske nok lidt hængeøret i toppen imorgen men samtidig nyder rødderne jo nok alle de millimeter det kan blive til.
    Godnat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg kunne godt se på radaren, at I også blev velsignet med regn, spændende hvor meget I har fået? Det ser du nok i dag, vi har fået mere i nat.
      Hvor spændende med 3 dages strikkefestival på Fanø, sådan noget har vi også på Samsø en gang om året, mener jeg.
      Jeg nænner også sjældent at plukke ind, men nu var der jo en særlig anledning. Den står i pavillionen, så holder den længere :)
      Jeg kan sagtens få frø af silketræet, hvis du vil prøve kræfter med det, skal jeg nok sende dem til dig.
      Ja jeg håber rosen rødderne nyder regnen og suger til sig.
      God dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Åh! Sådan et par farvestrålende havebuketter er smukke. De ser så naturlige ud.
    Det var godt for jer med regnen. Vi måtte nøjes med et par byger😕.
    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er de, de holder sig bedre i pavillionen, så der er de nu.
      Ja det var dejligt med regn, synd I igen ikke fik ret meget.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth,
    Det lyder spændende at frøplanter fra syriske roser får nye farver. Mine er endnu ikke begyndt at selvså sig. Jeg troede at jeg havde alle farver men nu vil jeg glæde mig til selvsåede dukker op. Hvis der ellers er plads til flere, de bliver jo temmelig store. Jeg klipper nogle gange i dem, for at få få buskene til at fylde mindre men aner endnu ikke, om de kan lide det.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      De syriske roser giver ikke mange frøplanter hos os, jeg har fået dem af en mand, der bor oppe i vores lille by. Jeg håber, dine vil selvså sig.
      Du kan roligt klippe i dine, vores bliver nok klippet helt ned efter blomstring, de gror ind foran vinduerne og muren skal males. Jeg har klippet dem mange gange, men de er også gamle.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Puha Lisbeth puha...............
    Vi får så meget vand, ville ønske det kunne fordeles bedre. Er monster træt af at vågne op og tænke. Er det almindelig regn eller skybrud vi får i dag!!!!!!
    I går var det så skybrug og blomsterne er ikke ret glade må jeg sige.

    Smuk weekend til jer
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja Charlotte
      Jeg kan godt forstå, at du siger puha, så meget vand som I får er bestemt ikke sjovt. Jeg tror heller ikke mine blomster er glade i dag, men rødderne er forhåbentlig.
      Tak i lige måde
      jeg ønsker dig masser af solskin
      Knus

      Slet
  10. Hej fru Høneballe
    TILLYKKE med vandet, det er så fedt, det andet er simpelthen for nervepirrende.
    Her trænges nu heller ikke mere vand, eller blæst. Men vi er heldigvis ikke så hårdt ramte som nordpå. Sønnen fortalte det lød som nogle smed spande med vand ud over det hele, han bor i Nørresundby.
    Skønne buketter, siger det bare en gang til pas nu på du ikke kammer over med alt det pynteri, griner stort:-))))))))
    Så herligt med alt det besøg i har i tiden.
    Ha en god dag
    Krammer fra fru Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Nielsen
      Tak for det og tak for hilsen, jeg bliver så glad :) Nej I trænger nok ikke, vi var rigtig glade for det vi fik, men som det i Nørresundby har vi ikke lyst til.
      Ha ha - ja det er en farlig hobby, men det sker nok ikke for mig :))) husk at kig med i morgen, der kommer en hilsen til dig :)
      Ja men det kan også blive for meget, denne uge er mere rolig end i sidste uge, der kommer nogle i morgen igen.
      Tak i lige måde
      Krammer fra fru Høneballe

      Slet
    2. Også bliver jeg endnu mere glad, når du bliver det:-))) glæder mig til at kigge med i morgen igen, lidt meget nysgerrig er jeg altså;-)

      Slet
    3. Fedt så er vi begge glade :)
      Nu må jeg huske billedet i det nye indlæg :)

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Uden vand ingen planter,men sol skal der også til. Det er en flot Silketræ/Albizia Julibrissin og endnu mere speciel når ejeren selv har sået den. Den har et smukt løv. Hygge herfra med øsnket om en dejlig dag enten i sol eller regn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Det har du helt ret i. Ja silketræet er flot og imponerende, at Solveig selv har sået det.
      Hygge til dig også med solskin.

      Slet