tirsdag den 29. august 2017

Roser og rhododendron

Ja ja det har været fint vejr i dag, men ikke så fint som lovet her hos os, det har blæst alt for meget, desværre. Sol og vind tørrer yderligere vores i forvejen meget tørre jord. Våd jord er ikke til at arbejde med, men det er tør jord bestemt heller ikke. I morgen lover de regn hos os, jeg håber, at det bliver til noget.
I dag starter vi med roserne
 Belle de Clermond kan anbefales, det er en fantastisk flittig rose, tilmed er den smuk og velduftende
 Blackberry Nip
 Britannia
 Carl Nielsen
 Charles Austin
 Clarét
 Gloire de Dijon sammen med kaprifolien
 Lady Emma Hamilton
 og Lady of Shalott er begge flittige damer
 Marie Antoinett
 Martine de Guillot
 Munstead Wood
 Novalis
 Sofia Renæssance
Soriré de Orchidée
Skønt roserne lider i tørken, blomstrer de fleste heldigvis flot, derfor er der selvfølgelig alligevel grimt løv på flere af dem.
Jeg tænker, at I er ved at være trætte af at se på alle mine roser, derfor holder jeg pause i morgen.
Men først kommer der lidt om rhododendron. Karsten spurgte nemlig forleden, om de var ved at danne knopper.
Ja det er de da, knopperne er allerede dannet.
 se blot her R. globigerum
 og R. Hansel
 R. Helen Martin
 R. orbiculare
 R. Golfer
Men alt er heller ikke lutter idyl med rhodoerne
 der er billetklip
 i rigtig mange af dem. Du kan læse mere om billetklip her, de såkaldte øresnudebiller er overalt i min have, det er ret deprimerende.
sådan ser en rhodo ud, som ikke får blomster næste år.
denne rhododendron med fin løv har også dannet nye knopper, men det smukkeste ved den er nu løvet. R. Variegata Ponticum
Vi snupper lige en solnedgang til pausen
Hav det godt

41 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Jeg kam nu ikke forestille mig, at man kan blive træt af at kigge på dine roser 😊 Jeg nyder dem i hvert fald meget, for de fleste af mine er stadig på knopstadiet. Her har set været meget varmt - dog uden vind. Nej, det er virkelig svært at forestille sig den tørke, I har haft, når man bor et af de steder i landet, hvor der er faldet mest regn, og hvor der har været færrest solskinstimer 😊 Det kunne være rart for alle parter med en lidt bedre fordeling 😊
    Dine rhodoer ser ud til at lægge godt fra land i forhold til næste års blomstring - det ser godt ud. Mine fem har også fine knopper, og jeg er især glad for knoppernebi de tre nye, for det tyder jo på, at de trives 😊
    Skønt med en flot solnedgang. Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Det er jo ikke alle, der er roseninteresserede, og jeg viser mange, det kan jo godt være irriterende, hvis ens egne ikke vil opføre sig ordentligt. Godt der er knopper i dine, ja de har haft det hårdt i sommer med alt det vand og næsten ingen sol.
      Ja der er fint med knopper i rhodoerne, og også i dine, det glæder mig, de elsker alt det regn, I har fået, måske skal du skifte roserne ud med rhodoer :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Du har så utrolig mange roser! Jeg har kjøpt to Golfer i importer, og begge to er omtrent døde. De overlever ikke her virker det som :(
    De er merket med 1, så de burde tåle det. Vet ikke hvorfor egentlig, men det må være kulden.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg har mange roser. Hvor er det synd med dine Golfer, du købte dem da i foråret, så kan det da ikke allerede være kulden. Har du vandet dem godt? De skal have meget vand efter plantning. Det er nogle af de nemmeste rhodoer, du har valgt, meget mærkeligt.
      lem

      Slet
    2. Hej Lisbeth

      Ja, jeg gjorde det, men den jeg fikk i år tror jeg hadde fått kuldeskader den natten før de ble sendt. Det var nemlig frostskader på flere planter, for det hadde vært - 5 grader den natten i Rhododendronhaven. Jeg betalte ikke full pris for den, så jeg får se hvordan det går. Den ene er klippet ned, men det er grønt i den lille delen som er igjen.

      Klem

      Slet
    3. Hej igen
      Godt du fik den billigere, når der var frostskader, det var da også meget ærgerligt. Jeg håber den kommer sig.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja, Belle de Clermond virker til at være en flot og sund rose.
    Alletiders med knopper på rhodoerne - nogen jeg har ligner mellemting - måske de bare ikke er helt udviklede endnu -

    Nå, det kommer der et nedslag om men, først tror jeg et om roser (så må de der er trætte af dem bare springe over).

    Ha en dejlig sommeraften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er en fantastisk rose, som jeg ikke kan blive træt af at se på.
      Hvis det er i Sverige, er de måske ikke så langt endnu dine knopper. Vi kigger på det, når dit nedslag kommer.
      Det er nok noget andet med dine roser, de er jo noget anderledes, men ja ellers må de springe over :)
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Jo lidt vind har vi også haft så det var ikke hele vejen på arbejde der var medvind på cykelstien :-) heldigvis var vinden dejlig lun. Vi ligger også i regnvejrs zonen i morgen, så må vi se hvad det bliver til.
    Jeg hører ikke til dem der bliver træt af at kigge roser. Ja Ladyerne er et par skønne damer. Mine er stadig på pause :-(
    Jeg hører jo ikke til dem der har rhodoerne men nyder jo at følge dine og det flotte løv der er på flere af dem er jo bare så smukt.
    Flot solnedgang
    Fortsat god aften og god fridag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg synes ikke helt, det blev den sommerdag, de havde lovet. Det er rigtigt, vinden var lun, vi nåede da også op på 23 grader. Vi må se med regnen i morgen.
      Nej du bliver heller ikke træt af at kigge roser, det ved jeg, mon ikke ladyerne kommer også hos dig, er der ikke knopper i?
      Ja du følger med på rhodoerne, det er godt, du følger jo i det hele taget med.
      Tak for det og god aften til dig med
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Jo der er lidt knopper i men for få syntes jeg :-(

      Slet
    3. Øv hvor ærgerligt, men de er jo heller ikke så gamle endnu, mine har flere år på bagen.

      Slet
  5. Hej Lisbeth. Du ved det allerede, jeg nyder dine rosenbilleder. Jeg gør det nok ekstra meget fordi jeg ikke er så god til de der roser. Flotte knopper rhodoerne allerede har. Det tegner godt for næste sæson. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det ved jeg godt :) Ærgerligt at du ikke kan have roser.
      Ja også næste sæson bliver med god rhodoblomstring.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Du har i hvertfald mange roser som du kan glæde dig over, når du går i haven og det må være dejligt at de trives :-)
    God "fridag" i morgen, mon du skal ud at solde?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det har jeg, og det gør jeg, jeg glæder mig meget over, at de trives.
      Tak for det, nej jeg skal ingen steder :)

      Slet
  7. Det var dog en underlig tanke - jeg bliver aldrig træt af dine rosenbilleder.
    Skal jeg vælge dagens rose, må det blive Sorire de Orchidee.
    Smuk solnedgang.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja jeg får somme tider underlige tanker, men godt I ikke bliver trætte af mine rosenbilleder.
      Tak for det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja rosenbillederne dem kan vi altså ikke blive trætte af, nu varer det desværre ikke så længe så er de færdige for i år så det er med at nyde dem så længe vi kan.
    Martine Guilliot, ser ud til at den klarer sig fint. Min den ene er på vej op i æbletræet, selv om den ikke skulle kunne blive så høj :o)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Så ser vi måske snart rosenbilleder ved dig, jeg har til lang tid endnu, tror jeg.
      Martine har det fint, men hun vil gerne have noget vand, ellers bliver knopperne ikke ved at være fine. Min er også godt på vej opad nu.
      Knus

      Slet
    2. Rosenbilleder, det kommer der nok snart. Jeg venter stadig på at de springer ud dem der står med knop på. Lige nu er der så meget andet der optager mig, så jeg glemmer helt at tage billeder af roserne, tak for du mindede mig om det :o))
      Det var godt Martine hun er begyndt at vokse :o) Hende skal du nok få stor glæde af.
      Knus

      Slet
    3. Det lyder godt. Ja de kommer nok snart, men i dag har I nok regnvejr. Jeg er godt klar over, du har gang i mange ting, nu må jeg ind og kigge hos dig.
      Ja jeg tror også, jeg får glæde af Martine, du har sans for de gode roser :)
      Knus

      Slet
  9. R. Hansel er klart min favorit i dag. Den ser super sund og frisk ud plus der lidt rustfarvet spil over bladene. Kan du huske, hvordan blomsterne ser ud?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja den er også en flot stor rhodo.
      Blomsterne har samme farve som rødgrød :) men lysner med alderen, jeg skal prøve at sætte et billede ind til dig.

      Slet
  10. Åh, vi bliver da ikke sådan træt af roserne, jeg imponeres hver eneste dag over de mange smukke roser du har, og så mange forskellige.
    Mine Ladies er ikke nær så flittige til at blomstre, den en står i en stor krukke og den anden i bedet langs flisegangen, men måske nok lidt for skygget.
    Dejligt med knopper i rhodo'erne, det bliver jo skønt til foråret igen.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det glæder mig at høre, at I ikke bliver træt af mine rosenbilleder, jeg kunne vise mange flere, men må jo sætte en grænse.
      Synd med dine Ladies, de er godt nok flittige her hos mig.
      Ja det bliver også fint næste år med rhodoerne.
      Knus

      Slet
  11. God morgon Lisbeth!

    Ja, nu är nästa års blomknoppar i gång. Här blev det nästan inga blommor alls i vår på grund av den sena vårfrosten så jag har plockat hinkvis med döda blomknoppar. Tyvärr har torkan också skadat de stora buskarna där bladen nu gulnar kraftigt och faller av.

    Trist med öronvivel, de kan vara riktigt besvärliga på Rhododendron. Vet inte om du prövat med nematoder vilket rekommenderas här i Sverige om man får kraftiga angrepp. Larverna finns ju i jorden men det vet du säkert.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Gunilla
      Synd at du ikke får blommor, vårfrost er desværre dårligt for vore rhodoer, det er også ofte et problem her. Tørken er heller ikke god for dem, mine får også gule blade nu.
      Ja det er trist med billetklipperne, jeg ved godt, at det rekommenderas med nematoder, men der skal mange til, det bliver dyrt, så jeg har opgivet det.
      Kram

      Slet
  12. På trods af dine vejrproblemer synes jeg nok du har meget at kigge på. Roserne ser jo fantastiske ud. Og alle de mange store blomsterknopper på Rhododendron er jo ligesom en hel masse dejlige pakker, der bare venter på at blive pakket op.

    Krydser fingre for regn på din egn!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg har bestemt meget at kigge på, det klager jeg ikke over, men lidt regn ville være til gavn, så tak for at du krydser fingre :)
      Ja du har knopperne er bare pakker, der venter på at blive pakket op.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Roser bliver man da aldrig træt af at se på og hvor er det dejligt, at de stadig blomstrer så flittigt.
    Ja vi mangler bestemt ikke vand her, igår lovede de tørt vejr og alligevel kom der 1.5 mm ikke meget, men nok til at holde det hele vådt.
    Vi har også en del billetklip i vores Rhododendron, det ser altså lidt træls ud, men der er jo ikke så meget at gøre ved det.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Nej vi er heldigvis nogle, som ikke bliver trætte af at kigge på roser :) de er rigtig flittige her hos mig.
      Nej I har rigeligt med vand hos jer, sådan er det ikke her. Der kommer store tunge skyer, men de sender ikke regn ned over os.
      Hvis vi vil gøre noget ved billetklip, bliver det en kostbar affære, når vi har så mange, som vi har.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  14. Jeg sad netop og blev helt overvældet over, hvor mange smukke roser du har. Og giver Karsten ret: Dem, der har fået nok, kan da bare springe over. Det er din blog og dine roser.
    Jeg har med godt held brugt nematoder mod billetørerne - øresnudebillerne. Det kan jeg godt anbefale.
    Håber, du får lidt regn i haven, og at kornet holder sig tørt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg har mange smukke roser, jeg bliver også selv overvældet, når jeg går rundt, derfor de mange billeder :) så må folk springe over, hvis de ikke kan lide dem.
      Ingen tvivl om at det vil være godt med nematoder, men vi har jo planterne fordelt på 2500 m2, det bliver til mange penge for nematoder, og jeg er jo pensionist :)
      Ja begge dele lader sig nok ikke gøre, heldigvis har de fleste fået høstet, og vi får regn :)

      Slet
    2. Ja, det var da godt nok mange kvm... Jeg har nok nærmere 2,500 m2 med rhodoer - ahj, nok lidt mere, men jeg kan godt se, at man ikke kan vande så meget, som du har. Men med så mange kvadratmetre og planter ser man nu nok heller ikke klippene så meget, som når du viser det på billederne. :-)

      Slet
    3. Det har du ret i, det er nok mest mig selv, der lægger mærke til det, gæsterne ser på alt det andet, det er fint. Men synd er det for det smukke løv :)

      Slet
  15. Hej Lisbeth!
    Så otroligt med alla dina fina rosor. Mina är rätt nya och få, den enda som blommar fortfarande är Louise Bugnét, de andra har blommat klart, eller kanske bara tagit en paus.
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja jeg har godt nok mange fine roser, Louise Bugnét er en fantastisk rose, den blomstrer stort set uafbrudt og holder til meget.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet