mandag den 7. august 2017

En stormende søndag

Ubehageligt som det stormede i går, liljerne blev blæst i stykker op mod træerne, det var rigtig træls vejr. Jeg blev sur på vestenvinden, det hjalp desværre ikke, men jeg opgav at arbejde i skoven, hvor vinden kom lige ind fra vest.

Trods alt skinnede solen og skyerne var flotte.
 i stedet gav jeg mig til at luge i stenbedet, det var ikke af storhed, kan I nok se. Bedet ligger mere østligt, og da jeg lå på knæ, var der nogenlunde læ.
Nu kan man da se stien i det mindste, og jeg kunne se, hvor langt jeg nåede.
Der var desværre også udsigt til min en gang så fine magnolia Yellow River, den gik ud efter flytningen for et år siden, det kunne den ikke klare, sidste sommer gik det godt, men denne klarede den ikke, måske har det været for tørt.
 Buddleia Sungold blomstrer nu
 Echinacea Coconut Lime tror jeg den hedder, den står lige under buddleiaen
 det gør  Secret Affair også
faktisk er den helt druknet under disse selvsåede Rudbeckia
 Staudebedet er flot nu, her troner en stormhat over floks og kattehale
 Phloxene pynter
 og dufter dejligt
 Eupatorium/Hjortetrøst Chocolate i forgrunden og bagved Egebladet hortensia /Hydrangea quercifolia
 Hydrangea Ayesia
her er en blomst af den tæt på
Tidselkuglerne er flotte blå nu
 krukken er fyldt med chocoladecosmos, som er på deres højeste nu, de er flotte.
Clematis Purpureum plena Elegans blomstrer stadig flot
 Hosta Whirlwind er en af de rigtig flotteste hostaer
Lobelia hadspen Purple er lige sprunget ud
Liljerne har haft det hårdt i dag, Smokey Mountain har klaret sig ved at læne sig op af kejserbusken.
Roserne:
 Bridge of Sighs
Caroline de Monaco
Duchesse de Angouleme
 Englands Rose
 Iceberg blomstrer så flot og er godt på vej op af pælen
Lark Ascending blomstrer igen
her et nærbillede af blomsten, den er så fin.
finest i dag er Jacqueline du Pré, manges yndlingsrose, skøn er den.
Fortsat god dag til jer.


20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth!

    Hårda vindar gillar jag inte alls, så tråkigt när det dånar i trädkronorna och växterna slits sönder. På sommaren skall vi inte ha så hårda vindar, de hör hösten till men inget är längre som det brukar vara med vädret.

    Och jag håller med dig, Hosta `Whirlwind´ är bara så grann!

    Kram !

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Nej det er rigtig træls med hård vind, når vi har blomster i haven, det skal kun blæse om vinteren :) hvis vi skal bestemme. Nej du har ret, intet er som det plejer at være.
      Det er godt Whirlwind er fantastisk.
      Kram

      Slet
  2. Ja, det er som det pleier, for blåser det mye her,så er det ekstra ille hos deg. Det blåste nemlig mye her også i går ;)

    Secret Affair har jeg ikke sett her. Så fin den er!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nå du havde også meget vind i går.
      Ja Secret affair er rigtig fin.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Som det da blomstrer hos dig.
    Er Secret Affair også en Echinacea? Det er nogle flotte blomsterhoveder.
    Mange hilsener
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja der er en del, der blomstrer her.
      Ja Secret Affair er en Echinacea. Den er rigtig flot.
      Mange hilsener
      Lisbeth

      Slet
  4. Ej hvor træls med den vind Lisbeth.Og sikke ærgerligt med den magnolia. Jeg kæmper også med ukrudt, der er mere end nogensinde i køkkenhaven og jeg fatter ikke hvordan al det græs er kommet derind. Skønne planter du har i blomst, dem kan man da kun blive i godt humør af at kigge på. God aften til jer, her står den på læsning af faglitteratur. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det var træls, til gengæld var det en skøn skøn sommeraften nu her. Ja ukrudtet skal nok finden ind, hvordan det så bærer sig ad.
      Godt du kan blive i godt humør af mine blomster, nu du skal til at læse kedelige bøger :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja her har det også blæst friskt, men uden de større skader.
    Alletiders at få luget og der kom jo en fin sti til syne':)
    Lark Ascending og Jacqueline du Pré blev dagens favoritter.

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Godt du ikke har haft skader.
      Ja er det ikke utroligt, der kunne være sådan en fin sti under alt det ukrudt :)
      Ja det tænkte jeg nok.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Her er vi også godt træt af blæsten. Vi skal jo have malet men det er ikke til når det blæser sådan. Det er oppe i højden og at stå på stige er ikke rart i stiv kuling.
    Godt at du kan finde læ men at det så er lugning den står på er ikke så spændende men det skal jo også gøres.
    Lobelia Hadspen Purple ja det er jo sådan en jeg har. Har undret mig et stykke tid over hvad der var på vej. Skiltet er jo som vanligt forsvundet. Idag er der blomst i og så viser du den. Det kunne da ikke passe bedre sammen.
    Ærgerligt med liljerne :-( jeg har forsøgt at tøjre et par af mine som også nærmest er blæst omkuld.
    Jacquline de Pré er også en af favoritterne hos mig men Englands rose er bare fantastisk med sin næsten uafbrudt blomstring. Den er jeg meget glad for :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja Bent måtte også opgive at male på grund af den dumme blæst. Nej det er bestemt ikke rart at stå på en stige, når det blæser så meget.
      Det er egentlig hyggeligt at sidde der og luge jeg kan jo se ud over haven, men det er hårdt for fingrene.
      Så var det godt, de blomstrede samtidig, Heidi har også lige vist den.
      Jeg har også tøjret mine liljer, men de skal ikke stå så tæt på et træ, selvom de hedder træliljer :) det er der nok en anden årsag til.
      Ja Englands rose er godt nok flittig. Jeg er også glad for min.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Good morning dear Lisbeth,
    It's not nice having storm, but nothing we can do about what the weather is bringing. Your garden still looks beautiful.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      No I am tired of storm, but we can´t do anything about unfortunately. Tahnk you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  8. Ja, hvis ikke det regner så blæser det. Vi var også i haven søndag, men heldigvis var der rimeligt læ inde i haven. Sikke en flot farve den Lobelia har, er den helt hårdfør?
    Flotte roser, døjer du ikke med at knopperne går ud af regnen, her er planterne så fine, men desværre må jeg klippe rigtig mange rådne knopper af, men heldigvis kommer der stadig flere.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Nej sådan er det ikke her, her er det bare blæst, vi har også lidt læ, men det er svært, når den kommer fra vest. Ja Lobeliaen har en rigtig flot farve, jeg har hvert efterår gravet noget af den op og sat i pavillionen for en sikkerheds skyld, men det der blev ude, har klaret sig fint, vi har det så heller ikke så koldt hos os.
      Nej jeg døjer ikke med knopperne på roserne, for vi får jo ikke de mængder af regn som I gør i Nordjylland.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  9. Litt kjedelig med all vinden, ting blir blåst istykker og brekker...
    En ting er positivt med mye ugress, det synes så godt når det blir luket:-)
    Vi var iferd med å gi opp rosene her, men ga dem en siste sjanse i år. Det har de nok forstått. de har blomstret nesten overdådig, og kommer nå godt med friske skudd. Så da merker jeg at jeg får lyst på flere :-)
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det er rigtig træls med den vind.
      Ja det pynter gevaldigt at få luget :)
      Dejligt at roserne er fine hos jer i år, så du kan få lyst til flere roser :)
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Her til morgen er her gudskelov helt vindstille til en forandring. Whirlwind er stadigvæk frisk og fin. Jeg synes ellers, at bladene på mange hostaer er ved at se lidt kedelige og efterårsagtige ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er det også her, og det var også rigtig skønt i aftes, godt det kan lade sig gøre en gang imellem med vindstille.
      Nogle af mine hostaer er også ved at se kedelige ud, men Whirlwind er fantastisk.

      Slet