torsdag den 31. august 2017

Sidste sommerdag???

Nej det tror vi ikke på, det er i september, vi skal have de lune sommerdage, som vi har ventet på så længe. Her hos os har vi også ventet på regn i modsætning til hos mange af I andre. Vi havde regn hele dagen i går og noget her i formiddag, foreløbig er vi på 15 mm, det er fint.
Derfor starter indlægget med de regnvåde roser:
 A Whiter Shade of Pale klarer det rigtig fint
 Belle de Clermond knap så godt, de roser, der har blomstret længst hænger med hovedet
 Compassion væltede ned på alle grene, de var meget regntunge, jeg har forsøgt at binde den op til træet.
 Hot Chocolate hænger også med hovedet, dog kun de mest udsprungne
 James Galway klarer sig foreløbig flot
Summersong hænger meget med hovedet
Det var lidt om roserne i regnvejr, senere i indlægget kommer der roser i solskin taget i tirsdags. Der var jo en del tilkendegivelser i kommentarerne i sidste indlæg, at I gerne ville se mine roser, så selvfølgelig viser jeg roser. Tak for alle søde kommentarer.
 I sidste indlæg viste Marie Djævelsbid, som minder en del om
Frosted Pearls/ Succisella inflexa , derfor viser jeg løv og blomster i dag.
Nu vi er ved Marie, vil jeg lige vise R. Hansel i fuldt flor, her kan du se farven.
I tirsdags blev denne cypres flyttet, den stod alt for tæt på thujaerne i baggrunden, jeg har hørt, at det er bedst at flytte stedsegrønne i august, så selvom det var tørt, meget tørt valgte vi at flytte den.
Heldigvis fik vi regn i går, og den blev vandet godt. Nu står den her ved en nu ubrugelig låge og giver forhåbentlig lidt læ for vestenvinden til pergolaens roser. Til gengæld røg min mulighed for at tage solnedgangsbilleder fra det sted.
 Heptacodium miconioides / Himlens 7 sønner er så småt i gang med blomstringen
 Hydrangea quercifolia Snowflake / Egebladet hortensia er ved at skifte farve i blomsten
Den gule lupin er klar til en let ny blomstring
Flere roser:
 A Whiter Shade of Pale før regnen
 Astrid Lindgren, en af de nemmeste roser, bare ikke hos mig, de sidste år har der ikke været meget blomstring hos den.
 Belle de Clermond er bare fantastisk
 her er to forskellige grene
 Brother Cadfael
 Compassion
 Hot Chocolate bagerst og Summersong foran
 Midnightblue
 Molineux
 Ophelia
 og igen sammen med Wild Rover
Lark Ascending
 Efter regnen
taget i aftes.
Et spørgsmål, hvad kan man plante her. Jeg har en enkelt træpæon fra Ole Larsen stående til venstre i bedet. Jer der ved noget om træpæoner, vil det være en idé at plante en mere ude i det lyseste her i bedet, kan de klare det?
Vi snupper lige en solnedgang fra i tirsdags.
Nu skinner solen her, så jeg må ud og ordne roserne.
Fortsat god torsdag - vi krydser fingre for mange sommerdage i september.

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth!

    Klart vi har sommardagar kvar. Gott att du fått regn, här har det också kommit ca 12 mm idag, mycket efterlängtat. Det känns som om livet återvänder när det äntligen faller lite vatten från himmelen. Både jag och trädgården rätar på ryggen i glädje! Jag har varit ute i trädgården flera timmar i regnet och städat undan allt skräp som fallit efter de hårda vindarna vi haft de senaste dagarna.

    Jag törs inte svara på om en buskpion klarar att planteras där. Jag skulle plantera Hostor och kanske en liten special byggd rabatt för Hosta miniatyrer. De är så spännande men behöver nog en egen plats för att inte försvinna helt.

    Jag vill ge dig ett stort beröm för alla dina vackra rosor!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det må vi have. Godt vi begge har fået regn, det er tiltrængt. Du har ret, nå man som vi mangler vand, så bliver man meget glad for at få noget. Vinden er hård ved det hele, så det tørrer hurtigt.
      Jeg har også tænkt på hostaer der, jeg har mange, jeg kan dele, men jeg har en træpæon for meget i et rosenbed :) Jeg har mest store hostaer, men et par miniaturer har jeg vist også.
      Tak skal du have.
      Kram

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja, vi får jo tro at det kommer flere sommerdager i år. Her regner det litt og er grått og trist vær. Men det var så tørt i går at jeg måtte vanne, og fint at du også har fått noe regn. Vi må ha det innimellom. Roser med regn på er så fint.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er vi nødt til at tro på. Vi har sol lige nu, men skyer nærmer sig, så må vi se, om de giver noget.
      Ja det klæder roserne med regn, bare det ikke er for meget.
      Klem

      Slet
  3. Jeg tømte 12 mm af regnmåleren i morges, så her er der også kommet vand igen.
    For at få det helt på plads hedder den du viser Succisella inflexa 'Frosted Pearls'...stammer vist oprindeligt fra mig. Djævelsbid hedder så vidt jeg ved Succia pratensis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja du trænger nok ikke så meget til regn lige nu, tænker jeg.
      Ja Frosted Pearls stammer fra dig, det skrev jeg vist også hos Marie.

      Slet
  4. Tak for billede af Hansel, den er også flot i blomst. Rita har helt styr på de to stauder, kan jeg læse. Det er svært at vurdere plantestedet ud fra billedet. Men min erfaring med træpæoner er i hvert fald, at de bliver sat en del tilbage af at blive flyttet, så du skal være sikker på, at der er plads nok til den, og at den får lys nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Marie
      Ja den er også flot i blomst. Ja det har Rita styr på, jeg syntes, at de lignede hinanden på løv og det med at brede sig rigeligt.
      Ja måske er det dumt at flytte træpæonen, den har kun stået der et par år, jeg ved godt at de står rimeligt fast, når først de har etableret sig. Jeg har undervurderet størrelsen lidt, da jeg satte tre sammen med roser i dråbebedet. Der er nogenlunde lys der, men ikke direkte sol.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Tja, under de der nåletræer er der jo helt specielle jordforhold nok med en lav ph.
    Hvad med nogen små rhodoer - eller Kalmia -Ja!

    Flotte roser Midnight blue og Belle de C. er dagens favoritter.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har du sikkert ret i, ja måske rhodoer, jeg tror kalmia skal have mere sol, mine er ikke så gode til at blomstre. Men træpæoner dur det ikke at plante der?
      Tak - ja de er fine.
      Dejlig aften til dig

      Slet
    2. Ja jo... træpæoner er ikke det første jeg tænker på når jeg ser den plads - men måske ja, det kan jo komme an på en prøve...

      Slet
    3. Tak - ja måske prøver jeg, der står jo en af Oles der i forvejen, jeg tror, det var den største af rødderne. Den har ikke blomstret i år.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja kalenderen siger sidste sommerdag men er det ikke lidt ligemeget for sommerdage har der godt nok ikke været mange af i år. Nu kan vi så drømme om en god september. Vi har vidst haft meget det samme vejr de sidste par dage. 15 mm er det også blevet til her. Vi nåede da lige at se solen fra sidst på eftermiddagen idag.
    Flytningen af cypressen tror jeg du blir glad for på sigt, for mere læ for den trælse vestenvind er jo en god ting.
    Der findes sikkert en del der kan tåle skyggen under de stedsegrønne, problemet er nok mest at der nok også er ret tørt. Det er det ihvertilfald under min den store cypres. Jeg tror at jeg vil prøve at flytte nogle af mine selvsåede Cyclamen ind under og se om de med tiden kan danne et tæppe for de vil jo helst ikke have for meget fugt om knoldene.
    Det blev lidt sent men vi har været samlet med Mogens' søskende for at afslutte hans mors dødsbo. Det har taget sin tid da der jo også lige har været en ferie og div. myndigheder/boligselskab ikke alle er lige hurtige men nu er det overstået.
    God nat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det gør den jo, selvom sommer ikke er lige det vi har haft mest af. Vi håber denne nye friske måned med gode dage, det ser i hvert fald godt ud den næste uges tid iflg. DMI.
      Ja hvis cypressen klarer det, bliver jeg glad for det.
      Det er rigtigt, at tørken nok er det største problem, men så må jeg vande, indtil den er stabiliseret. Det lyder ellers godt med cyklamen, men så mange har jeg ikke endnu.
      Ja det var drøjt, inden det dødsbo blev overstået, jeg kan godt huske, at det tog lang tid med min mors dødsbo, og der var ikke ferie i mellem.
      God dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Det var da dejligt, at I endelig fik lidt vand. Vi glæder os over at vejrudsigten lover flere dage i træk uden nedbør, men lad os nu se om det holder stik :-)
    Ja blomsterne på roserne hænger lidt, men planten er glad for vandet.
    Vi var oppe hos Ulla og Jens i Milbak i aftes, der fik jeg et par grene af Chevy Chase, så må vi se om jeg kan få dem til at slår rod.
    Jeg har også både den almindelige Djævelsbid og Frosted Pearl, de latinske navne ligner hinanden, så mon ikke de er i familie. Den almindelige er mad til Hedplenvingen, så den passer de godt på ude i naturen.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er vi glade for, og den næste uges tid ser lovende ud med stille vejr og sol, ja men det kan da ikke blive bedre.
      Ja planterne er uden tvivl glade for regnen.
      Det må se smukt ud i Milbakhaven nu med alle georginerne.
      Ja jeg tænkte også, at de latinske navne ligner hinanden en del, de opfører sig jo også ens.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth!
    Vi fick regn hela dagen igår, och det var välkommet. Idag skiner solen, så september börjar med vackert väder, hoppas på en fin höst. Skall bli spännande att se vad du planterar under träden. Har en liknande rabatt, och än så länge finns det primula och narcisser på våren och sedan tar hostorna över. Så fina rosor, dem vill jag gärna se.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja det er godt med noget regn, når man trænger som vi gør. Her er det også dejligt vejr med blå himmel og solskin.
      Primula ja selvfølgelig, det havde jeg ikke lige tænkt på, tak for tippet.
      Også trevli helg til dig

      Slet
  9. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet