onsdag den 16. august 2017

En helt fantastisk dejlig solskinsdag

Mandagen var solrig og fin, der blev mulighed for at grille med ældstesønnen, det var dejligt. Tirsdag var ret blæsende, og der var lovet skybrud. Regnen kom klokken 20.30 og fortsatte noget tid, vi fik 4 mm.
I dag på denne dejlige stille solskinsdag havde vi  familiebesøg af en fætter og kusine med ægtefæller, de var her også sidste år, Høneballehaven skaber afhængighed, og det bliver nu til en skøn tradition. Efter ca 55 års adskillelse er det hyggeligt at finde nogle fra familien og snakke om gamle dage og gamle slægtninge med. De er dybt betagede af haven, de kommer fra Københavns området, det er jo ganske anderledes herovre.


fra morgenturen mandag morgen, stille vejr, en dejlig morgen.
Clematis Polish Spirit
 i modlys
 Staudeclematis der har remonteret
Clematis texensis Radiance
Søndag aften da jeg gik min sidste aftentur blev jeg noget overrasket
 Bent havde nemlig fældet et stort fyrretræ, kan I se den dårlige samvittighed lyser ud af ham :)
 Nej vi havde snakket om det, jeg vidste bare ikke, at han var gået i gang med det.
Det gav lys ind i haven og plads til tja, måske en rhodo eller to.
her til højre for Californisk kæmpefyr stod den, jeg var bange for, at jeg ikke havde billede af den, men den var heldigvis med i sidste indlæg under stierne.

lidt solskinsbilleder fra i mandags
 Chokoladeblomsterne trives godt i krukken
 Lobelia hadspen Purple
Solbrud/Helenium i fuldt flor
Roserne, alle billeder er fra mandag:
 Poustinia
 Big Purple
 Carl Nielsen
 Elaine Paige
 Gräfin von Hardenberg
 Hermosa
 La Paloma
 Margrethe Merril (desværre den eneste blomst i år, men smuk er den)
 Queen Elisabeth
 Radio Times
Scepter d´Isle
 Sherry Cream
 Silver Cloud
Sissel Renæssance
Til slut aftensolen mandag aften i frøstandene fra en clematis.
God sommeraften - håber I må nyde den.

18 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Ja, det har bestemt være en dejlig og stille solskinsdag - desværre blev den så ikke brugt på haven, da det var den lange dag på arbejde. Der tog Bent så fusen på dig - godt, at fældningen var clearet af, inden han gik til værks 😊 I hvert fald ser det fint ud med mere lys i skoven og positivt er det jo også, at der er plads til flere rhodoer 😉
    Skønne billeder af roser og Clematis - rent øjenguf 😊 Jeg har den store glæde, at også min Lobelia Hadspen Purple har også overlevet vinteren - havde jeg ikke regnet med 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Dejligt at det også var godt i Silkeborg, men ærgerligt at du havde lang arbejdsdag.
      Ja Bent tog fusen på mig, jeg troede, han var gået ind og ikke ville lave mere den dag, men så ombestemte han sig åbenbart. Det var godt med noget mere lys der, så må vi se, om det bliver rhodoer, der skal være der.
      Dejligt at din Lobelia også har overlevet, selvom den ikke er blevet gravet op og sat ind :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. ha-ha, går Bent og fælder træer mens du intetanende laver noget andet... Godt at I havde talt om det :) Fedt med plads til en rhododendron eller to mere.
    Jeg må sige at dagen i dag er en af de bedre denne sommer, sad ude og spiste frokost på jobbet og nød også lidt eftermiddagssol på cyklen hjem. Tidlig aftensmad og så et par timers arbejde i køkkenhaven, det har været dejligt.
    Hvor har du mange forskellige roser i blomst, jeg synes der er nye og ukendte navne for mig hver gang jeg ser med.
    Dejligt med familiebesøg af både unge og gamle :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja at tænke sig, det kunne lade sig gøre uden jeg opdagede det, så er haven stor :) Ja det er fint med mere plads, de kan vi lide.
      Det har simpelt hen været en overraskende skøn dag, så gæsterne blev ved at forundres over, at det var blevet så godt vejr, det havde de ikke regnet med. Da de var her sidste år, var det også fint vejr.
      Jeg har så mange roser nu, så det kniber selv for mig at følge med :)
      Ja det var skønt med familiebesøg, alle blev nydt, og alle nød det.
      Knus

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Vi fik 8mm igår så det vil jeg prale lidt af :-) for en gangs skyld fik vi mere her end I fik. Det er nu også meget rart at det ikke plasker alt for meget når gæsterne gerne vil ud i haven. Dejligt at I har nydt nogle dage med både have og familie minder. Idag har det også været rigtig fint vejr her men desværre er jeg jo arbejds ramt, men det har været dejligt at gå derude i aften. Det er længe siden sidst.
    Hov-hov går han og laver ulykker ham Bent :-) nå men skidt pyt når der så bliver lys og plads til et par nye Rhodoer.
    Lobelia Hadspen Purple har så smuk en farve, jeg blev også meget glad da jeg fandt ud af de to stilke jeg ikke genkendte viste sig at vær den :-)
    Skønne roser, nogle syntes også for mig at være ukendte ellers har jeg igen sovet i timen :-) Sissel Rænesance er da en yndig sag.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var dobbelt så meget som os, sidste gang fik I vist også mere. Vi er glade for, at det var dejligt vejr i dag, det blev nydt helt til kl. 20.50, men gæsterne måtte med færgen kl. 17.30. Ja nu er det slut med friheden for dig, men godt du kunne nyde den stille aften.
      Ja Bent laver ulykker, men det var ok, når der blev plads til noget nyt.
      Ja godt du også har Hadspen Purple den er så flot.
      Sissel havde jeg bestilt sidst vi var hos Anton, jeg har haft den før, men den overlevede ikke, det håber jeg den nye gør.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Flotte bilder fra hagen din! Rosene ser ut til å trives hos deg. Hermosa har jeg ikke sett før.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja roserne trives helt godt. Hermosa er en Kina rose.
      Klem

      Slet
  5. Virkelig smukt i din have Lisbeth.
    Så mange skønne roser.
    Kom til at grine lidt med træet...... for det kunne være Kim, min mand :) Der er ikke langt fra tanke til handling hvis jeg har sagt god for noget der skal væk!

    Dejlig dag
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte
      Ja der er mange skønne roser, der er endnu flere i blomst nu.
      Det er godt med nogle effektive mænd, det skal vi ikke klage over :) men det kan jo gå for stærkt.
      Tak i lige måde
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  6. Godmorgen Lisbeth

    Det ser da udmærket ud.
    Og alletiders at du fik det der træ væk - der er mange spændende Rhodoer derude!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Karsten
      Tak for det.
      Ja der er mange spændende rhodoer derude, men jeg har jo også mange selv :)
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Det er godt med nogle stille solskinsdage! Og godt med lys i haven. Det bliver spændende at se hvad du finder plads til :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja der er så få af dem, så det er med at nyde dem. Ja det bliver spændende :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth.
    Ja Høneballehaven må være et skøn sted at gæste,og familie er det vigtig at holde ved. Jeg har en forkærlighed for fyrretræer og lærk,så jeg tænkte lige Åh nej! da du viste det første billed af din ”skovhugger” men når der plantes nyt smiler jeg igen. Her manglers der sol til nogle af blomsterne, men så må jeg fryde mig over de planter som nyder al den vand vi får. Dine Roser er vidunderlige, kæmpe respekt til dig for din smukke have. Hygge herfra med ønsket om en dejlig dag til dig og din ”skovhugger”

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Det er der i hvert fald mange, der synes :)
      Vi fælder heller ikke bare lige træer, men denne gang var det en god beslutning.
      Vi får jo desværre ingen vand, så vi mangler i den grad.
      Tak for dine søde ord om min have.
      Hygge til dig og dejlig dag til jer.

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Dejligt med besøg af familie :-). Roserne er da helt fantastiske. Ikke dårligt med plads til et par nye rhodoer :-). Jeg må indrømme, at haven her er overladt helt til sig selv. Jeg har så travlt på arbejdet, at det pt fylder alle de vågne timer. Håber på at weekenden giver plads til et par timer derude (selv om der også skal arbejdes). Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det lyder ikke som om, det er nemt at komme i haven med alt det arbejde du har.
      Det var hyggeligt med familiebesøg. Ja nu må vi se, hvad der bliver plads til.
      Kh Lisbeth

      Slet