lørdag den 19. august 2017

Så fandt de os

her taler jeg om de mørke skyer og bygerne. I morges var der 10 mere i regnmåleren, kort efter kom der endnu 2 mm. Omkring klokken 18 kom der en byge mere, denne gang med 5 mm, det blev straks køligere, og nu regner det sørme igen. Tørken må også være afblæst her hos os.
 alligevel er vi heldige hos os, vi har set solen og den blå himmel
Det var heldigvis også tørvejr i dag, da jeg havde den sidste bestilte rundvisning i denne omgang, der kommer en blogger på besøg om en måneds tid, men ellers skulle der være fred og ro i Høneballehaven. Det er helt fint, så kan jeg nå lidt igen. Jeg havde besøg af Mette og hendes familie. Dette er hendes mor, som netop var blevet fotograferet under en gunnera i Rosenparken i Ålestrup. De var alle meget forundrede og betagede over alle de forskellige planter, der er i min have.

  et super motiv som er taget fra flere vinkler og på forskellige tider af dagen
 forskellige farver på løvet gør sig godt
 her er det min rødbirk og til højre thujaen med rosen.
her fra er der et dejligt kig ud over haven
 Clematis Multiblue blomstrer for anden gang
Purpureum plena Elegans blomstrer overdådigt

 En af riddersporerne blomstrer også igen
Violfrøstjernen Hewitts Double må have støttepind
Er der nogen, der kender navnet på denne fine sag?
Roser:
 Compassion
 er nået højt op på birken efterhånden
 Duchess de Angouleme
 Eglantyne
 Englands rose, ja jeg kan vise mange roser, men alt er ikke lutter idyl her. F. eks klipper øresnudebillerne også i rosenbladene på denne rose. Der er rigtig mange billetklip i mine rhododendron og for den sags skyld i andre planter.
 Jeg er vild med Frederic Mistral
 Gertrud Jekyll er lige startet med ny blomstring
 Ghita Renæssance har mange blomster
 Se nu her hvor Ilse Krohn Superior har travlt
 Karen Blixen - første blomst i år
 Martine Guillot
 Morten Korch
 Novalis bryder sig ikke om regnen, den hænger med hovedet. Mine andre blå roser, er slet ikke klar til at remontere endnu. Blue Perfume står med bare ben uden nye skud overhovedet. Jeg har to begge er dårlige, det samme gælder for Bering Renæssance.
 St. Swithun (en af de nye jeg købte hos Anton)
Tamora
til slut solnedgangen
Fortsat god lørdag og god søndag.

14 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Alletiders at i nu også kan melde at tørken er afblæst.
    Også her er det nogen "aprilvejrsagtigt" med hastige byger der veksler med sol.

    imponerende så meget du har med en anden blomstring - her er der meget der ikke har præsteret den første endnu:)

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja endelig kan selv vi afblæse tørken.
      Ja der er heldigvis gang i 2. blomstring, det er meget godt.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Det er helt utrolig hvor mange flotte roser du har!
    Frederic Mistral var helt nydelig!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er det faktisk :)
      Ja Frederic Mistral er en skøn velduftende rose.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Her var der 12mm i morges og det meste af dagen har vi været i Vestjylland til 60 års fødselsdag og der var vejret ret surt. Herhjemme var der 2mm i måleren så det har været bedre vejr her.
    Selv om det nok har været hyggeligt med de mange gæster blir det nok helt godt med et pusterum. Nu da haven har fået noget vand ja så skal der jo gang i lugningen igen.
    Flot med anden blomstring i riddersporen, det kan mine ikke præstere.
    Dine grå planter er Sølvcinerarie eller det latinske Senecio bicolor.
    Ja der er da god grokraft i Ilse Khron Superior, det tegner jo godt. Som om at rust og stråleplet ikke var nok så er det da træsl at de bæster spiser af bladene for de nøjes jo nok ikke med at bide i dem der allerede har andre skavanker. Englands rose er jo en sund rose, en af de store glæder her hos mig.
    God nat og sov godt
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det lyder ikke som rart vejr derovre i Vestjylland, men når man skal til fest, sidder man nok alligevel mest inde :)
      Ja det bliver godt med et pusterum, nu får vi se, om nogle melder sig senere.
      Ja det er helt godt gjort af riddersporen.
      Tak for navnet på de grå planter, jeg har fået dem foræret, fordi der var sået for mange.
      Ja Ilse vil opad det skal jeg love for.
      Det er rigtig træls, de bæster har bidt i virkelig meget, heldigvis ikke i blomsterne på Englands rose, jeg er også glad for min.
      God søndag
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Fine roser du viser. Jeg er lidt mere optaget af, hvordan rosernes løv ser ud på denne tid af året. Nogle er friske og mørkegrønne, og andre ser mere slidte ud. Munstead Wood blev hårdt angrebet af rust og står nu med helt nyt løv, efter at jeg fjernede de angrebne blade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Ja men det er jeg også optaget af, jeg har mange med fint løv, men jeg har bestemt også en del med både rust og stråleplet, for ikke at tale om de bare ben, fordi jeg har fjernet bladene.

      Slet
  5. Det er rart for dig med lidt regn - omsider. Tænker du har en lettere jord end vi har her på Sydsjælland, for her fedter vi rundt og har fået så rigeligt at jorden ikke kan tage mere.
    Hos dig ser det ud som om du tager sommeren én gang til med fornyet blomstring og livskraft. Det ser fantastisk frodigt ud overalt.

    Rigtig god søndag!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var rigtig dejligt med regn. Ja vi har let jord her hos os, men I har vist også fået rigtig meget regn.
      Ja der bliver heldigvis gang i den igen her i haven.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth!
    Så fina dina rosor är, och vackra klematis. Vi har också fått lite regn, så nu är det inte lika torrt i rabatterna. Härligt med växter som blommar en andra gång, det skulle de gärna få göra här också.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Tak skal du have. Godt I også har fået regn, det er bedst for rabatterna. Ja det er ikke så tosset med remontering af stauder.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  7. Der er så mange smukke ting at se i din have, og mon ikke vi ihvertfald har en "sommermåned" endnu til at nyde roserne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Tak skal du have, ja lad os håbe, vi får noget sommer i september, så vi kan nyde roserne.

      Slet