torsdag den 10. august 2017

Vi var heldige

Over middag blev det solskin og knap så blæsende, så vi har sørme spist ude i dag, det er ikke hver dag, det kan lade sig gøre. Jeg har gået ude til kl. 21 med bare arme, men nu blev det for køligt. Jeg så ingen snegle, men i aftes var Bent ude efter kl. 22, han tog over 100 snegle :(
 På morgenturen tog jeg et par billeder ind i haven
her er det mamelukærmebusken, der lyser op.
 min genbo er ikke specielt haveinteresseret, hendes have er flottest nu, hun har også Lavatera/mamelukærmebusk, blot i en anden farve.
hun er åbenbart også vild med hortensia, det ser rigtig flot ud.
 i går morges tog jeg den lange tur, her er marken over for os, hvis vinden kommer i øst, kommer alle tidselfrøene ind i vores have
stien ved golfbanen
 Begonia Grandis har jeg fået af Anne i juli, den er groet godt
 Gladiolus, den  kommer igen hvert år
 Græsser og solbrud klæder hinanden
 Hemerocallis
 Hydrangea Chocolate er rigtig fin, den bliver stor, så den må flyttes
 Japansk Blodgræs i modlys
 Staudebedet med floks, kvæsurt og kattehale
 Syrisk rose er så småt i gang
Ærenpris i regnvandsbedet, hvor vi har ryddet op og beskåret her til aften.
I bedet fandt jeg denne skønne floks, som jeg fik af Linda B. sidste år.
Roserne:
 Carl Nielsen
 Dames de Chenonceau i går
og i dag
 Ghita Renæssance
 James Galway
 Koko Loco i går
 og her til morgen, den klarer sig flot.
 Lady of Shalott
 Mary Rose
 Pat Austin sammen med Fighting Temeraire
 Radio Times
Silver Cloud
Til slut
De sidste solstråler, som I kan se er der blevet arbejdet, børen er næsten fyldt, den var tømt en gang.
Fortsat god aften

18 kommentarer:

  1. Så mange flotte roser du har! Japansk blodgress er også veldig fint.
    Ønsker deg mange gode arbeidsdager i hagen de nærmeste dagene-
    Hilsen Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Tak skal du have, japansk blodgræs er flot i modlys.
      Tak for det og i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Ja vi har også været heldige idag. Dejligt at kunne sidde ude uden at blæse væk og sidst på dagen blev det bedre og Mogens kom endelig igang med at male lidt. Også godt med en dag hvor du kunne få tid til at lave lidt i haven for det er jo lidt svært med alle os der kommer og tager din tid :-)
    Jeg lagde godt nok mærke til genboens Mamelukærmebuske igår. De er flotte :-)
    Håber for dig at tidselsfrøene blæser den anden vej for det er noget djævelskab at få ind i haven. Vi døjer med nogle i vores ene hæk og næste lige meg hvor meget vi graver syntes jeg de kommer igen :-(
    Koko Loco er bare fantastisk smuk. Tror da at jeg godt kunne ønske mig sådan en :-)
    Jeg har fået plantet Bonbini liljen fra dig her til aften. Skulle jo lige finde den rigtige plads til den :-)
    Ha en rigtig god fredag
    Knus Anne



    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja mon ikke de fleste har haft solskin i dag. Ja vejret blev endnu bedre sidst på dagen. Bent har også malet i dag, ja vi bliver helt uvant med at lave noget med alle de besøgende vi har :)
      Det er rigtig flot ved genboen nu, det må hun nyde, når hun kun har dem :)
      Desværre kommer der altid lidt tidsler ind i vores have, det er nok værre at have dem i hækken.
      Der er vist mange, der ønsker sig Koko Loco efter jeg har præsenteret den, Cecil gør også.
      Det var godt, jeg har ikke fået plantet Kushi Maya endnu, jeg har nemlig ikke fundet den rigtige plads :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hva heter det japanske blodgresset på latin? Det er veldig fint.
    100 snegler? Huff og huff :(
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det hedder Imperata cylindrica. Ja det er smukt græs, jeg har set, at nogle har det i krukker.
      I aftes var der 63 snegle :(
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja, det har været en fantastisk dag. mildt og en vindstille aften - det kan vi li!
    Fin "Silver Cloud", og ja, igen en amerikaner - denne er lavet af Ralph Moore - et godt eksempel på at vi havefolk lever længere - han blev 102 år:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja flere af de dage, og det er da startet godt i dag med stille vejr.
      Ja det må man sige, jeg skal have besøg af en 93 årig i dag.
      Dejlig dag til dig.

      Slet
  5. Good morning dear Lisbeth,
    It's amazing to see so many roses are still in bloom in your garden. Lovely!
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      More roses are coming soon, so nice.
      Same to you
      Rosehugs
      Lisbeth

      Slet
  6. Godmorgen Lisbeth. Jeg er ligeså imponeret over alle de roser, der stadig blomstrer i jeres have. Det var også et skønt vejr her, jeg sad også udenfor da jeg kom hjem fra arbejde. Lad os få en skøn sensommer :-).
    God dag til dig. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Mette
      Ja og der er flere roser her til morgen.
      I dag er det også skønt, næsten uden vind.
      Ja lad os det, der må da være lidt sommer til os.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Vi fejrede det smukke vejr med en kold øl på havebænken efter endt arbejde. Den slags har der ikke været meget af i år. Vi er jo nye, hvad snegle angår, og spekulerer meget på, hvordan vi får opsporet og destrueret flest mulige æg i den kommende tid. Begoniaelsker er en fin plante, den dukker bare så sent op, at jeg altid når at frygte, at den ikke kommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja man er nødt til at nyde det, når det endelig er godt, for det er jo kun en dag en gang imellem.
      Læg nogle træstykker på jorden rundt omkring, og kig under dem jævnligt, hvis I er heldige, gemmer de sig der og lægger måske æg der.
      God oplysning om begoniaen, så ved jeg, at den er sen.

      Slet
  8. Godmorgen Lisbeth, Det var da skønt med en vindstille aften. Heroppe nord på var det lidt køligt og der var bestemt ikke vindstille.
    Uhh de snegle, du kan tro jeg er på jagt efter jeg har fundet ud af at de er i min have.
    Du spurgte hvad jeg har købt ved Jas :o) det blev til en Olivia en Astrid Lindgren og en Big Purple. De står ved ham, sammen med den bilfuld Gerd har bestilt :o)) til jeg kører hjem på tirsdag.
    I dag skal vi til Haven i Hune, det er lige stedet for min svigersøn. Inden da skal vi ud på hans skole og se hvad de går og laver :o) spændende :o)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var dejligt, det er sjældent vi har ens vejr i Nordjylland og hos os.
      Ja de snegle er nogle bæster. Der er masser i Langemark, så det er svært at slippe for dem.
      Endelig får du Big Purple, Cecil fik en, de er så flotte. Og Gerd skal have en bilfuld :) Godt du har plads og kommer forbi Jas.
      Det lyder som en spændende dag, god fornøjelse.
      Knus

      Slet
  9. God kväll Lisbeth!

    Gott att ni haft ett trevligt väder med snälla vindar. Vi har alla våra fiender i trädgården, jag klagar på torkan jämt men glömmer att jag inte har några spanska skogssniglar - ännu. Det är ett gissel, speciellt om man gillar Hosta som både du och jag gör.

    Ha en trevlig helg Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Gunilla
      Ja det var dejligt med stille vejr for en gang skyld. Der er mange fjender i vores trädgårde, de spanske snegle er ikke gode ved hostaerne.
      Mon ikke du slipper for dem, der er nok for tørt hos dig.
      Tak i lige måde Gunilla.

      Slet