I lørdags var vi en tur på Fyn Bent og mig. Jeg havde forsøgt at lokke andre med, men det lykkedes ikke. Vi tog færgen 10.45 og hjem igen kl. 17.00, så der var ikke meget tid til besøget.
Turen gik til Glamsbjerg til Arne Jakobsen´s for at se planteskolen. Den er kun åben efter aftale. Jeg var inviteret af Susanne fra Rosenkreds Fyn. Jeg var godt nok lidt skeptisk, tænk at tage på havebesøg en kold februardag, var der overhovedet noget at se, når det var vinter? Vi kørte ad små snoede fynske veje. Sikkert rigtig kønne i maj, men på en grå dag var det ikke så spændende, især ikke da vi kørte bagefter en bus det meste af vejen fra motorvejen.
Men det var det hele værd, Arne er en spændende fortæller med en guldgrube af viden.
Vi lyttede alle opmærksomt. Der blev fortalt mange historier, bl.a er Arne uddannet her, han fortalte, at de havde været 100 ansatte, og at de 40 havde bopæl der. Deriblandt Arne selv. Senere var han nogle år på en planteskole i England og har været på adskillige ture til udlandet for at finde planter. For 57 år siden startede han sin egen planteskole, desværre er den lukket nu, men der er ingen tvivl om, at det har været et spændende sted. Han står gerne i Kolding Grundlovsdag og sælger af sine fine planter.
Han har selv lavet det meste enten fra frø eller med podninger, hos ham findes der planter, som man ikke ser andre steder i landet.
Se bare her:
Pinus strobus Pendula
der var mængder af potter, ikke mange havde løv, så man skal kende de latinske navne godt for at have en lille idé om, hvad det er.
Der var nu slet ikke tid til at undersøge skiltene
desværre var der rigtig meget mudder, det er svært at undgå i denne regntid
nogle af os havde været så fornuftige at tage gummistøvler på, efter Susannes anbefaling, det var vi glade for.
Der var mange spændende træer, desværre nåede jeg ikke at skrive op, hvad det var.
Jeg havde 4 planter med hjem, jeg gik egentlig kun efter kinesertræet, men hvem kan nøjes med et træ, når der er så mange fristelser.
Koelreutia, som Bent er ved at plante her, nøje overvåget af Bellis og mig, her kan du se den. Jeg faldt for den i Arboretet i Hørsholm. Vi sætter den der, så vi kan nyde den inde fra stuevinduet. Vi kunne få en større plante, men så var den for lang til bilen.
Her er et billede Bent tog, da vi var i Arboretet i september 2019
Denne her kunne jeg heller ikke stå for, den kom med hjem. Photinia serratifolia `Pink Crispy
ògså kaldet Glansmispel, den er stedsegrøn.
Acer palmatum ukigumo Silberahorn kom også med i bilen.
Den sidste jeg købte var denne her
Salix moupinensis (billedet lånt på nettet)
Som I nok kan forstå, var det en stor oplevelse at besøge Arne Jakobsen. Jeg brugte kun 565 kr. på de 4 planter.
Men i går gik det knap så godt, det stormede og regnede, færgen til Jylland var aflyst hele eftermiddagen.
Vi har fået over 20 mm, tja så ser her sådan ud
Regnvandsbedet den ene vej
og den anden vej
som I kan se stod vandet højt
også i grøften
her er den sidst omplantede rhododendron R. luteum, den står i skoven og mangler bestemt ikke vand.
Gad vide om den gamle bænk overlevede stormen. Heldigvis har jeg tænkt at plante Salix moupinensis lige netop der, hvor bænken stod, så må vi se, om vi kan finde et andet sted til den eller den er kaput.
I må have en dejlig aften,

