Viser opslag sorteret efter relevans for forespørgsel arne jakobsen. Sortér efter dato Vis alle opslag
Viser opslag sorteret efter relevans for forespørgsel arne jakobsen. Sortér efter dato Vis alle opslag

mandag den 10. februar 2020

1½ time i Arnes paradis

er alt for lidt selv på en kold februardag.
I lørdags var vi en tur på Fyn Bent og mig. Jeg havde forsøgt at lokke andre med, men det lykkedes ikke. Vi tog færgen 10.45 og hjem igen kl. 17.00, så der var ikke meget tid til besøget.
Turen gik til Glamsbjerg til Arne Jakobsen´s for at se planteskolen. Den er kun åben efter aftale. Jeg var inviteret af Susanne fra Rosenkreds Fyn. Jeg var godt nok lidt skeptisk, tænk at tage på havebesøg en kold februardag, var der overhovedet noget at se, når det var vinter? Vi kørte ad små snoede fynske veje. Sikkert rigtig kønne i maj, men på en grå dag var det ikke så spændende, især ikke da vi kørte bagefter en bus det meste af vejen fra motorvejen.
 Men det var det hele værd, Arne er en spændende fortæller med en guldgrube af viden.
Vi lyttede alle opmærksomt. Der blev fortalt mange historier, bl.a er Arne uddannet her, han fortalte, at de havde været 100 ansatte, og at de 40 havde bopæl der. Deriblandt Arne selv. Senere var han nogle år på en planteskole i England og har været på adskillige ture til udlandet for at finde planter. For 57 år siden startede han sin egen planteskole, desværre er den lukket nu, men der er ingen tvivl om, at det har været et spændende sted. Han står gerne i Kolding Grundlovsdag og sælger af sine fine planter.
Han har selv lavet det meste enten fra frø eller med podninger, hos ham findes der planter, som man ikke ser andre steder i landet.
Se bare her:
 Pinus strobus Pendula
 der var mængder af potter, ikke mange havde løv, så man skal kende de latinske navne godt for at have en lille idé om, hvad det er.
 Der var nu slet ikke tid til at undersøge skiltene
  desværre var der rigtig meget mudder, det er svært at undgå i denne regntid
 nogle af os havde været så fornuftige at tage gummistøvler på, efter Susannes anbefaling, det var vi glade for.


Der var mange spændende træer, desværre nåede jeg ikke at skrive op, hvad det var.

. Næste gang skal vi have mere tid. Det kneb med at nå at få Koelreutiaen Jeg skal helt sikkert på besøg igen i maj, når der er løv på træerne. Hvis andre bloggere er interesseret, så giv lyd og vi kan arrangere en tur.
Jeg havde 4 planter med hjem, jeg gik egentlig kun efter kinesertræet, men hvem kan nøjes med et træ, når der er så mange fristelser.
Koelreutia, som Bent er ved at plante her, nøje overvåget af Bellis og mig, her kan du se den. Jeg faldt for den i Arboretet i Hørsholm. Vi sætter den der, så vi kan nyde den inde fra stuevinduet. Vi kunne få en større plante, men så var den for lang til bilen.
Her er et billede Bent tog, da vi var i Arboretet i september 2019
Denne her kunne jeg heller ikke stå for, den kom med hjem. Photinia serratifolia `Pink Crispy 
ògså kaldet Glansmispel, den er stedsegrøn.
Acer palmatum ukigumo Silberahorn  kom også med i bilen.
Den sidste jeg købte var denne her
Salix moupinensis (billedet lånt på nettet)
Som I nok kan forstå, var det en stor oplevelse at besøge Arne Jakobsen. Jeg brugte kun 565 kr. på de 4 planter.

Men i går gik det knap så godt, det stormede og regnede, færgen til Jylland var aflyst hele eftermiddagen. 
Vi har fået over 20 mm, tja så ser her sådan ud
 Regnvandsbedet den ene vej
 og den anden vej
 som I kan se stod vandet højt
 også i grøften
 her er den sidst omplantede rhododendron R. luteum, den står i skoven og mangler bestemt ikke vand.
Gad vide om den gamle bænk overlevede stormen. Heldigvis har jeg tænkt at plante Salix moupinensis lige netop der, hvor bænken stod, så må vi se, om vi kan finde et andet sted til den eller den er kaput. 
I må have en dejlig aften,  

mandag den 24. maj 2021

Bluebells og hosta, og alt det andet

 Bluebells/klokkescilla breder sig meget og er ikke noget at samle på, hvis man har en mindre have, det er jeg helt sikker på, at Lisbeth, min navnesøster vil give mig ret i. Tryk på hendes navn, der kan I læse hendes indlæg om Bluebells. 

Jeg har dem her i haven, de er flotte nu og står et sted, hvor de gerne må være, nemlig i min vilde have omme bag ved ud mod diget. Der er både hvide, lyserøde og blå.


ja der er både skvalderkål og brændenælder - lige noget for insekterne, en rigtig vild have ;)


da jeg tog billeder af dem
tog jeg også lige et billede inde fra det vilde område, det blev ganske godt
Hostaer har jeg mange af, her er lidt billeder nogle af dem:



Praying Hands
Yellow River mener jeg dette er, jeg kan ikke navne på ret mange af mine hostaer, jeg har rigtig mange og delt dem flere gange.
Vinget benved/Euonimus
Fritillaria Camchaticum
Gøgeurten var blevet væk, men heldigvis var den der godt nok og der var kommet en mere ved siden af
Dette lille hjertetræ/cercidiphyllum købte jeg på min tur til Arne Jakobsen sidste år, bemærk de meget mørke blade, det er noget havens besøgende lægger mærke til. 

Pagodebuske/Ekianthus campanulatus købte jeg to af for mange år siden, Bent har sørget for mere lys til dem, nu er de vokset noget mere.
Rhododendron:
R. Fireglow
R. Fortunei
R. oreotrephes
R. Phyllis Korn fylder godt
R. schlippenbachii står med fint nyt løv
Roserne begynder at sætte knopper
og træpæonerne er nær ved og næsten, der kommer flere billeder af dem i næste indlæg.
God 2. pinsedag, i morgen lover de regn hele dagen, så er det ikke så galt at skulle på arbejde igen.







søndag den 13. juni 2021

Blæsten går frisk, en tur og et besøg

Clematis Nelly Moser er sprunget ud

 Lørdag var vi på Fyn, så Per og jeg fik rigtig nørdet. 

Først var vi hos Arne Jakobsen, Per havde børnene med. Jeg tog ikke billeder der denne gang, men hvor er der mange spændende ting, hvis man har plads og penge nok :) jeg kan nævne i flæng, en hel del acer, tulipantræ med brogede blade og parasolgran. Han sælger gerne, men man skal lave en aftale med ham først. Han svarer kun på telefonen til middag. Du kan læse her om mit første besøg i planteskolen.

Her er Per´s køb, gad vide om Arthur slægter far og farmor på :)
Der er rigtig mange spændende planter rundt om i Arnes planteskole, de står som her i potter, der er mange sjældne podninger. 

Vi var også på besøg i Susannes have, åh så mange spændende ting hun har i sin have, hun har et stort duetræ, og jeg var så heldig at få en fin frøplante med hjem.
Insekthotellet er så flot
Susanne har rigtig mange roser, jeg har vist kun det halve, skønt jeg har ca. 350 roser
Arthur var meget betaget af Manniken pis i Susannes dam

Da vi kom hjem om aftenen, måtte jeg lige en tur rundt i haven, hold dag op for en blæst, det blev jeg hurtigt træt af.
det var voldsomt, Rosenresli rev sig løs fra moreltræet, heldigvis har Bent reddet den
Bagsiden af rhodobladene var nem at se i blæsten
I sidste indlæg var der et par stykker, som var noget i tvivl om, om det nu også var R. auriculatum, da det var for tidligt med nyvæksten.
i dag fik jeg besøg af eksperter/Rhodonørderne Kai Overgaard og Jan Brodersen, de kiggede på den og var begge overbeviste om at det var en ren auriculatum, de mente, det måtte være forholdene her, der gjorde, at den var så tidlig. 
Cornus controversa
Lige nu har den de fineste blomster, den er bare flot der i pavillionbedet
staudebedet har en fin farvesammensætning nu
Her er det en clematis op i et træ sammen med Furnivals Daughter
en fin iris i ørkenbedet
og en iris germanica
Rhododendron
R. danbaense
R. Geisha Lilac
R. Kate Waterer
R. Ponticum
R. pachysanthum med flot nyvækst
Ind mod skoven står de flot nu, de to rhodonørder beundrede synet :)
Sinocalycanthus er i blomst her hos mig
Rosen Frühlingsduft er i fuldt flor nu
Fortsat god søndag