søndag den 8. september 2024

Begivenhedsrige 4 dage

 Ja der er sket lidt af hvert de sidste dage, vi starter torsdag.

Jeg havde telefonmøde med Dorte fra Haderup. Hun var taget til Jespers Planteskole, for at finde planter til mig. Hun har selv mange flere planter end jeg har, så hun har forstand på at vælge ud. Hun kender en gartner på stedet, han hedder Benny, han forstod at udvælge de rigtige planter til hende/mig. 

planterne blev som sagt bestilt torsdag, allerede lørdag sidst på eftermiddagen var de her. Nu venter vi bare på regn, og så skal der plantes. I får navnet på planterne, når de er plantet. 
Fredag passede vi børnebørn 
Vi gik igen tur i Ravnholt skoven, men så nu ingen dyr denne gang, ikke før vi nærmede os Hellerup, der så vi en masse dådyr, det var spændende, de var lidt for langt væk, så jeg fik ingen billede. 
derimod så vi denne fine eng på vej ind i skoven.
Lørdag tog vi til Ryslinge for at besøge Vores kreative oase, det var en spændende oplevelse, jeg tog en del billeder:
Der var dækket fint kaffebord til gæsterne
et godt gedigent shelter, hvor de sover hele sommeren fra fra maj til oktober. Bemærk det fine tag. 

der er slæbt rigtig mange sten ind i haven


og fine træer og buske
og et fint lille vandhul med gule nøkkeroser
Jo det kan anbefales med et besøg der, Margit laver fine smykker, det er virkelig en kreativ oase med have og smykker. 
og et hjerte lavet af grene fra kornellen. Der er mange spændende smykker, man kan nemt blive fristet. 
Jeg købte som vanligt planter, dem må I høre om en anden gang. Vores kreative oase her kan du læse en artikel fra Fyns Stiftstidende om Margit og Poul. 

Nu lidt mere fra min egen have:
Buddleja 2. blomstring
Cercis/Judastræ købt for nylig i Nonnebo.

Sumphibiscus som vi havde med fra Samsø, der kommer ikke blomster i år
syrisk rose

roser:





denne gang uden navne, hvis du vil have navnet, må du gerne spørge.
I dag har Per og jeg været  på besøg hos Kurt, som samler på og selv laver  arter af rhododendron. Jeg tog lidt billeder i haven, de kommer nok næste gang. 
Ellers har vi en travl uge med møde med venner i Kerteminde tirsdag, besøg af Malene og Marianne onsdag og af Margit og Poul torsdag. Lørdag skal jeg til plantemarked på Erholm Gods. Mon ikke vi møder nogle kendte mennesker der. Erholm gods plantemarked. Måske ses vi?


16 kommentarer:

  1. Du er heldig som får andre til å kjøpe planter for deg. Det er jo godt st du fikk med så mange planter fra Samsø. Rosene dine er alltid så fine.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg er meget glad for Dortes hjælp, planterne er rigtig fine. Jeg fik ikke særligt mange planter med fra Samsø, men dejligt at jeg fik nogle.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Sikke et program du holder dig, det er lige til at blive forpustet af. Godt at du er tilfreds med planterne og at de allerede er ankommet.
    Sikke en flot have I har besøgt, der er meget spændende at se, og dejligt med en mulighed for at sidde ned. Et meget kreativt sted kan man se.
    Dejligt at se du har købt et judastræ, jeg er meget glad for mit. Jeg opdagede i går at min kejserbusk er begyndt at blomstre, det er da tidligt, normalt starter det først i november/december.
    Synd for dig at dine roser er plaget af stråleplet, men blomsterne er jo fine alligevel.
    Der kom regn og lyn her for 5 min. siden men det er vist holdt op igen, så det var kun nogle få dråber der kom.
    Glæder mig til at høre om jeres rhodotur, du har nok fundet nogle spændende planter.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er lidt voldsomt program i denne uge. Og så er der også træning mandag og torsdag formiddag, jo jeg kan godt få tiden til at gå.
      Ja nu har vi fået 10 mm i nat, håber på lidt mere, og så skal der plantes de fine planter, der står snart mange, stakkels Bent.
      Ja det var en fin have, spændende og kreativ.
      Jeg kunne få et Judastræ for 120 kr., så jeg slog til. De fleste roser har vist stråleplet i år, sådan er det.
      Vi fik regn, lyn og torden i nat.
      Det var en spændende tur, men han sælger kun små bitte planter, så jeg købte kun 2, han er virkelig nørdet sagde han også selv.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Kreative haver og oaser kan vi ikke få for mange af! Det er altid spændende at blive inspireret af andres ideer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det har du ret i, de tager også selv ud og lader sig inspirere.

      Slet
  4. Man får indtryk af, at der er et stort udvalg af åbne haver på Fyn. Det er godt at have den mulighed. Vi har et judastræ på nogenlunde samme størrelse, som jeg såede for 4 år siden. Vi har tidligere mistet to med røde blade, som blæsten knækkede, selvom de stod inde i haven og burde være ret beskyttede.

    SvarSlet
  5. Hej Marie
    Det er der desværre ikke, færre end sidste år. Den kreative oase har jeg længe villet besøge, men jeg ser frem til et forårsbesøg. Den lille rhododendronhave vi besøgte var kun fordi Per kender ham. Den er ikke egnet til åben have. Det var dog utroligt med judastræet, så kan jeg godt forstå, du har sået selv.

    SvarSlet
  6. Spændende sted , den kreative have. Især lagde jeg mærke til sten arbejderne. Jeg har osse lidt sten mani. Det er altid sjovt at se hvad andre har fundet og fundet på.
    Stakkels Bent, med alle de planter han skal sætte. Forhåbentlig får i noget regn så jorden er samarbejdsvillig. Her er der komme små 20 mm i for middags. Herligt.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja der er brugt mange sten i den have, vi kan nok få lov at se den, hvis du kommer i nærheden.
      Ja Bent har altid travlt, men han klarer den, måske skal jeg lige lave en lagkage til ham .
      Vi fik 17 mm i formiddag, jeg troede, I har fået mere end os. Men det er dejligt med regn.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Hold da op hvor du har travlt :-) men tænker at du kan li’ det sådan, og det bliver jo heldigvis hverdag igen hvor du kan slappe af. Jeg har godt læst om den kreative oase, ser ud til at det er et besøg værd. Nå men det er jo godt at have noget tilgode :-)
    Sørme om ikke min Sumphibiscus har knopper, men de er så små at de nok ikke når at blive til noget, men det er da fremskridt, fra de knopfrie år det har været indtil nu.
    Roserne er smukke og de kan da sagtens nydes uden navne.
    Erholm bliver det desværre ikke til for mig i år, men vi ses jo nok en anden gang. Nu har vi da mulighed for at det kan blive til mere end 1 gang om året :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Noget af det er heldigvis aflyst igen, så vi kan få plantet alt det, der står og læser. Ja det kan måske blive et forårsbesøg i den kreative oase.
      Der er også små bitte knopper i min sumphibiscus, men de er for sent ude. Vi må begge håbe på næste år.
      Ja jeg tænkte, at ikke alle er interesseret i navne, det er bedre i fb grupperne med roser.
      Det var en skam med Erholm, ja i år har vi da mødtes flere gange, men nu er det jo nok slut med det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Lækkert at besøge kreative mennesker og få inspiration med hjem. (Også dejligt at få flere planter med hjem!)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det var dejligt også at få inspiration med hjem, ja og ikke mindst planter.

      Slet
  9. Hei Lisbeth!
    Ja det må jeg si var noen flotte dager.
    Ser veldig spennende med den krative Oase. Flott å kunne være på litt tur med barnebarn. De ser og oppdager så mye!
    Ha fortsatt fin uke!
    Klem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Ja der skete en del de 4 dage. Dejligt med havebesøg og ikke mindst tur med børnebørnene. Ja de ser noget andet end vi gør
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet