mandag den 17. juni 2024

Søen, guldfiskene og roserne

 Så blev det mandag morgen, det er stille vejr, det må nydes - ikke noget vi oplever så tit. 

stenpartiet ved søen ser ret godt ud
skønt vandet stadig synker er der masser af guldfisk i vandet, det er dejligt at betragte dem
det lange kig 
rosenbed 
hosta 
irishøj med de sidste iris for i år
mandstro´s dejlige blå farve
R. Wine and roses har et fint skær i solen
Ebb Tide
a shropshire lad
Bent er stolt af sin rose, den hedder Bent og er fra Rosenmageren
Big Purple med dejlig duft
Carl Nielsen
Chocolate l` orange
Gertrud Jerkyll
Laguna
Mia også fra Rosenmageren
Pegasus
Skoven, der var 3 spætter på besøg i træet med fuglekassen
Regnskyer fra i aftes, billedet er taget af Bent

Så starter vi på ny uge, jeg håber, den bliver god for os alle. 


22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    Bare det var mig som kunne beundre guldfisk i min sø, jeg synes det giver noget liv til en sø, jeg må til Plantorama og købe nogle nye. Jeg skal love for der er gang i rosen blomstringen hos dig. Her har det været en weekend med masser af voldsomme byger, men i går eftermiddag kom solen lidt frem og jeg fik endnu engang luget mit rosenbed, og klippet de visne hoveder af, det er et ret stort arbejde, men det ved du jo om nogen. Ellers går tiden med at nippe visne blomsterstande af rhodoerne.
    Du kan tro det var en fantastisk have jeg besøgte i fredags, skovpræget naturhave med udsigt over fjorden og masser af rhodoer, jeg er kommet i havegruppe med ejeren, hendes mand har arbejdet professionelt med have, og det kan man tydelig se. Er begyndt at glæde mig til August, da får jeg besøg fra en af mine venner fra Irland, vi har kendt hinanden i snart 35 år, det er lang tid at holde et venskab i live når man bor så langt fra hinanden, men vi så hinanden senest sidste år hvor han var med på havebesøg så han glæder sig til at se min skov.
    Ha en god dag.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er dejligt at sidde og kigge på guldfiskene, de pisker rundt og plasker i vandet. Vi havde også byger her, især lørdag hvor vi fik 20 mm. I går kom der også lidt i en voldsom byge, men det gav kun 3 mm. Ja det tager tid at klippe visne roser af, men det er værre at fjerne blomsterstandene fra rhodoerne.
      Det lyder spændende med den have, godt du er kommet med i den havekreds. Jeg kan godt forstå, du glæder dig til august, når du får besøg af en gammel ven. Han kan roligt glæde sig til at se din skov.
      Tak i lige måde
      kh Lisbeth

      Slet
  2. Jeg forstår godt at det må være deilig å ikke ha vind hos deg. Det har blåst mye her også i det siste, men det er nok lite i forhold til hos deg. Her regner det fortsatt, og jeg er utrolig lei regn nå.
    Så synd at vannet fortsatt synker i dammen. Flotte roser!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er meget sjældent vi er uden vind. I dag begyndte det også at blæse.
      Jeg håber, det snart bliver tørvejr hos jer. Ja det er meget ærgerligt med dammen.
      Klem

      Slet
  3. Hei Lisbeth!
    Dansk vind fikk vi kjenne på for ca 10 dager siden på sykkeltur nord på Jylland. Det var noe annet enn her hjemme.
    Damm i hagen er bestandig avslappende å sitte ved, spennende, veldig fin den dere har.
    Du har en mørkeblå Iris på bildet - vet du hva den heter. Den var så nydelig.
    Rosene er bare å beundre hos deg. Det er noe jeg er dårlig på.
    Ønsker du får en fin uke i hagen.
    Klem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Ja så ved du alt om dansk vind, når du har været på cykeltur i Nordjylland, det har vi også meget her, men jeg tror Nordjylland slår rekorden. Jeg har fået irisne foræret, så jeg kender ikke navnet, men jeg prøver at finde ud af det.
      Jeg er heldig med mine roser.
      Tak i lige måde Turid
      Klem

      Slet
  4. Ja, de stille lune dage skal nydes og det gør I tilsyneladende allesammen i jeres have - også fisk og fugle:-) I går fløj en spætte for fuld kraft ind i vinduet og lå som død på fliserne bagefter, men som John siger, har de jo et solidt hoved, og da jeg kiggede igen var den væk, så den er nok kommet sig.
    Der er et fint kig under træerne ved dammen og regnskyerne er jo også flotte!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja både mennesker, hunde og fisk nyder det her. Ups ja det var ikke sjovt for spætten, de kan klare meget de fugle, her er der også af og til nogen der flyver ind i ruden.
      Tak ja det er et dejlig kig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Du havde ingen problemer med at finde motiver til dit indlæg 🙂 Især de to sidste lagde jeg specielt mærke til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er nemt at finde motiver til indlægget. :)

      Slet
  6. Jeg kan godt forstå Bent er glad for sin rose. Det er en umanerlig smuk farve. Men Big purple kan nu osse noget. Og de andre osse.
    Spætter er så sjove at iagtage, og så 3 på en gang. Gad vide om det er unger der er fløjet fra reden? Det er et super billede, det skovbillede og regnskyerne er osse lige i øjet. Det er sådan vejret og himmelen ser ud i denne tid.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er en fin rose, Bent har fået, Big Purple er også fin.
      Ja spætterne er sjove, tanken strejfede mig også, om det var unger, vi havde også flere spætter på Samsø, måske er de fulgt med os :) Ja sådan en himmel ser man jævnligt for tiden.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Det er ærgerligt at vandet forsvinder i søen. Kan det være mosegrise, der bider hul i bunddugen? De er søde de små lyserøde lewisia på det første billede.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er meget ærgerligt. Jeg tror ikke, det er mosegrise, dem tror jeg ikke vi har, vi har en muldvarp en gang imellem.
      Jeg har altid været glad for lewisia, nu har jeg endelig fundet et sted, hvor de ville være, det var ikke godt på Samsø.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Det er godt nok lidt trist med at søen ikke holder på vandet ;( , jeg håber i finder en løsning på dette ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja det er trist, men vi håber, at finde et hul mere, og så må det være nok.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja så gik en ny uge igang, og med bedre vejr, det er dejligt at det er til at luske lidt rundt i haven igen. Mon vi nu kan håbe på lidt sommer på vej :-)
    Trist at vandet siver, men det er nok næsten umuligt at finde ud af hvor der er noget galt, men heldigvis har guldfiskene nok vand.
    Ja nu er Iris tiden ved at være ovre, her overtager Dagliljerne tjansen.
    Mandstroen er så fin i den blå farve. Husk at tage frø :-)
    Hyggeligt med Spætter på besøg.
    God nat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja endelig bedre vejr, det må gerne holde, men dog ikke for varmt.
      Ja heldigvis har vi stadig guldfiskene, så må vi se, om vi kan finde hullet.
      Ja her er iris færdig nu, men dagliljerne er knap begyndt.
      Ja mandstroen er fin, så må jeg huske frø af den og valmuesøster.
      God nat
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Surt med den sø - I skulle måske alligevel have lagt ny dug i, men det er jo nemt at være bagklog ...
    De vejrudsigter, altså ... til og med i går har der stået (når jeg tager den helt lokale), at der kommer 38 mm regn på fredag, men i dag har de rettet det til under 1! og 6 mm på lørdag, men det kommer der jo nok heller ikke, så nu må jeg ud og vande urtehave. De har virkelig svært ved at forudsige vejret, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja men heldigvis har vi fundet et hul mere nu, så nu ved vi, hvor det løber ud. Ja vejret kan vi ikke stole på, vi skulle have 31 mm, nu skal vi have 10 på lørdag. Spændende om vi får noget. Ja det er svært med vejrudsigten, selv DMI kan ikke finde ud af det :)

      Slet
  11. Dejligt at se mange billeder af flotte roser, som vi er vant til fra den gamle have. Jeg kan godt forstå at Bent er stolt af sin rose - den er forrygende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja nu er jeg ved at være med igen med roser, men jeg kan ikke have så mange som i den gamle have. Ja Bent rosen er meget smuk.

      Slet