torsdag den 20. juni 2024

Tilbage til fortiden - et kort indlæg

 

ja vi var lige en tur på Samsø for at se til en gammel ven på plejehjemmet. Vi besøgte også en ældre dame, som bor lige over for vores gamle have.

Vi gik en lille tur forbi haven - også denne gang på vejen udenfor. 


meget kan man jo ikke se
men der var da lidt roser
som groede ud gennem hegnet.
Det bedste af det hele var, at jeg blev kureret. Nu længes jeg ikke længere efter at se min gamle have. Alting er blevet meget stort og vokset godt, så charmen er gået af det. De har jo fået rigtigt meget regn på øen her i vinter, det er nok derfor. Selvfølgelig kunne det være sjovt nok at se det igen, men jeg tvivler på det sker. Jeg er glad for vores lille have, hvor vi igen kan følge med i, at det hele vokser til.  
her kan  vi følge udviklingen
roserne vokser nu med valmuer i bedet som i gamle dage

kinesertræet/koelreutia kom med os og gror godt, trods en flytning
hækken blomstrer, det er godt for insekterne :)
tirsdag aften solnedgang, smukt at komme hjem til
Det var alt for denne gang. Jeg vender tilbage med rosenbilleder om et par dage. 


En servicemeddelelse, vi har fundet hullet, det er ret tydeligt, nu skal Bent have det lappet, så vi og guldfiskene igen kan nyde søen. Nu varer det ikke længe inden nøkkeroserne begynder at blomstre. 

God varm dag til jer.  


16 kommentarer:

  1. Jamen der er åbenbart en tid der skal overstås før man kan komme videre fra det gamle til det nutidige haveliv, og det er bare glædeligt at høre du nu er er landet for alvor, der hvor du er! Haver forandrer sig hurtigt når de selv tager styringen, og det er jo et spørgsmål om smag og behag hvor meget styring der skal til, men I har skabt en ny have der fuldstændig passer til jeres behov og smag, og den kan I roligt være tilfredse med. Godt du nu kan besøge Samsø og de gamle venner med sindsro!
    Det er flot som kinesertræet har fået fat og godt I nu ved hvor hullet i dammen er! Roserne står som de skal med valmuer imellem og himmelfarverne har været helt fantastiske på det seneste!
    Alt tegner lyst for fremtiden - i hvert fald den nærmeste:-)

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har du ret i, jeg ved, du selv har prøvet det. Nu er det bare ikke vores mere, og den bestemmer selv styringen helt og holdent ser det ud til. Ja nu er dette vores have, den er vi glad for. Det bliver ikke ret tit, vi kommer til Samsø, det er en lang tur.
      Det var skønt at komme hjem og nyde både himmel og sø og ikke mindst, at vi har fundet hullet i søen.
      Knus

      Slet
  2. Ja, det er godt at du er ferdig med din gamle hage. Det er en tid for alt som vi sier her. Nå kan du nyte din nye hage, og rosene dine ser veldig flotte ut.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er rart at være færdig med den. Jeg nyder nu min nye have i fulde drag. Det var sjovt at starte på en frisk.
      Klem

      Slet
  3. Det er godt du er kommet videre - det ville have været slemt, hvis du var blevet ved med at længes tilbage 😊
    Der er også forskel: Jeg er nysgerrig efter at se, hvad der er sket med både min barndomsgård og mine egne forhenværende hjem, men jeg har aldrig savnet nogen af dem, når jeg er kommet til noget nyt. Jeg er dog desværre sikker på, at jeg på et tidspunkt vil komme til at savne Den Stråtækte ... 😥

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er dejligt og endnu bedre, at jeg ikke længes tilbage.
      Ja min barndomsgård er væltet, men stedet er stadig smukt, og jeg vil gerne besøge den en gang i mellem, men vi har hele tiden travlt, så vi når det ikke tit. Jeg er ikke i tvivl om, at I vil savne den stråtækte. Et skønt sted I har der, det vil evigt være i jeres hjerter.

      Slet
  4. Dejligt I kan besøge Samsø uden du får "sugen i maven". Nu har I jo osse en allerede smuk have der passer til jer. Det er utroligt hvad I har nået på godt et år.
    Godt hullet i søen er fundet. Forhåbentlig det sidste. Det er en mas i har haft med det. Men søen er jo smuk når den fungerer. Den giver noget ekstra til haven med sine spejlinger.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er dejligt, men vi har jo også fået det ligesom, vi vil have det her. Derovre var det blevet for stort.
      Ja jeg glæder mig til igen at kunne vise billeder af søen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth,
    Godt at du nu er kommet til den erkendelse at haven på Samsø er et overstået kapitel, den lever et andet liv nu, end da I boede der og sådan må det være.
    Jeg kan godt forstå du glædede dig over at komme hjem til jeres egen have, for den er ikke større end det er til at klare, og i har fået det som I gerne vil have det.
    Rosenbedet ser dejligt ud. Godt at hullet i søen er blevet fundet så det kan blive repareret. Flot solnedgang.
    Jeg så de 2 rævehvalpe uden for graven i går, de er søde, men ellers er der dømt krig over sneglene, det er fuldstændig vanvittigt ude på markvejen, man kan ikke tage et skridt uden at træde på en dræbersnegl, og en staude som kom i mandags var næsten spist tirsdag morgen.
    Ellers har jeg nydt det skønne vejr i går lige tilpas med varme og sol.
    God weekend.
    Kh
    Dorte







    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er jeg også rigtig glad for, jeg ville gerne en tur rundt for at se planter, men ellers føler jeg ingen relation til haven mere. Det var rigtig dejligt at komme hjem igen. Vi har det netop, som vi vil have det og nyder, at vi kan nå rundt.
      Dejligt med rævehvalpene, men føj med sneglene, det er bittert, de bare æder det hele. Her i byen er også mange snegle, håber de ikke finder ind til os.
      Ja nu vil jeg også ud og nyde det, inden regnen kommer.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Det lyder, som om du er nået frem til samme erkendelse som jeg har hørt flere mennesker, der er flyttet fra en have, de har levet med i mange år, give udtryk for, nemlig at haven ikke findes mere. Dens sjæl bliver simpelthen en anden, når nye ejere flytter ind. Det må have været en god fornemmelse at føle, at I kom hjem, da I kom tilbage til Fyn. Godt at hullet i dammen er blevet lokaliseret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er nok rigtigt, sjælen tager man med sig om ikke før så siden. Det er vigtigt at få sjælen med sig, selvom det kan tage lidt tid. Det var og er rigtigt dejligt at være her, vi fortryder ikke noget. Ja nu skal vi bare have lukket hullet, vi skal have fat i en lap.

      Slet
  7. Mon ikke det var godt, du kom en tur til Samsø. Jeg fornemmer, det gav ro i sindet, at du fik smugkikket ind gennem hegnet til jeres gamle have. Nu gælder det jeres nye have, som allerede er ved at være vokset godt til.
    Godt at Bent har fundet hullet. Hvordan lapper han det?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Jo nu er der kommet ro i sindet, det er dejligt. Ja haven her er vokset godt til, jeg nyder at gå rundt derude og følge det hele.
      Lapper koster 189 kr. og det dyre lim lige så meget. Men han har fundet et sted, hvor han kan skære en lap af, limen købte han sidste gang, det var galt, så kan han lige så godt bruge den, den er også dyr. Vi krydser fingre for, at der ikke kommer flere huller.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja jeg ved jo hvor meget du har savnet at se haven, bare en enkelt gang, men sådan skulle det ikke være. Dejligt at du har forliget dig med at det ikke skulle være og at det nu er haven i Hellerup det gælder. Ja det kan da godt være at der er kommet meget vand på Samsø men derfor kunne man da godt lige slå græsset lidt, ja det må også ha’ været skuffende at se det sådan, så tænker man jo lidt: gad vide hvordan der ser ud inden for hegnet.
    Super at der er lokaliseret et hul i dugen, og må vi håbe at det er det sidste. Så må Bent have gang i lappegrejet igen.
    Ja det er så fint med valmuer i mellem roserne, et trick jeg også fik med fra Samsø.
    Smuk solnedgang, ja det er der ikke noget af idag. Her pisser det ned, men heldigvis ikke torden og skybrud. Det må også meget gerne blive væk. Indtil nu er det blevet til ca. 15 mm.
    Rigtig god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg ville frygtelig gerne have haft en tur, men interessen svandt, da vi fik kigget ind. Det eneste jeg ved, der bliver passet er roserne, men jeg har jo ikke set dem. Så der kan meget vel være masser af ukrudt, der er vokset op omkring dem. Jeg må give Marie ret, sjælen vi følte er helt væk nu, den har vi taget med os.
      Godt Bent er hærdet i at lappe cykel, det er vist lidt det samme.
      Ja det er dejlig med valmuer mellem roserne.
      Nej i dag er der absolut ingen sol, her er det samme vejr og ca. samme mængde regn.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet