torsdag den 8. februar 2024

Vand igen, sol juhuu og i morgen igen sne

 Det kan vi nu godt undvære, men lad os håbe, det kun bliver til en enkelt dag.

Regn fik vi igen tirsdag ja i store mængder, men andre har fået mere. Heldigvis fik vi "kun" 20 mm.

Denne gang nåede det helt op til broen
så vi holder os pænt væk fra festpladsen i vores lille by Havndrup. Der er nemlig rigeligt med regn.
Heldigvis blev det solskin, så vi kunne få plantet troldnøden
den står fint og lyser op ved søen.
Det ene rosenbed var lidt vandfyldt, men ellers kom der ingen vand i vores have. 
Til gengæld var Schippo i gang med at grave efter rotter, den fangede nu ingen.
Jeg er lidt vild med klippeområdet her

det er helt sikkert på  grund af alpeviolerne, de står bare flot.
jeg forsøger at presse så meget som muligt ned her rundt om søen

Den lilla peberbusk er fin
er plantet her ved søen, vi nåede det lige i det fine vejr
Vi var også en tur ved Davindesøerne i dag i det fine vejr:
et skønt område at gå tur i
Vejret var jo godt - himlen flot
og søen med, vi kørte af landevejen der  onsdag aften, smukt stjerneklart og havblik, sådan ser det nok ikke ud fredag. 
Der er lavet varder langs stierne

Morgenens solopgang

God weekend til jer der læser med her. 








20 kommentarer:

  1. Det er da fryktelig hvor mye regn dere får nå. Det ser ut som flom i byen deres ja. Ditt klippeområde har blitt veldig fint. Alpefiol i blomst ser helt nydelig ut. Jeg er så spent på om mine har overlevd denne vinteren.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det må vi sige, men i Syd- og østjylland er det værre. Jeg er helt stolt af klippeområdet, selvom jeg ikke har lavet det. Jeg var også bekymret for mine alpevioler, men det var der ikke grund til, mon ikke også dine klarer det.
      Klem

      Slet
  2. Der ser fint ud omkring din egen sø med alle disse tidlige blomster, men vandet sniger sig ind på jeres have også nu. Sol er jo altid godt, men regn og sne kunne man godt sætte på pause for min skyld. Ikke meget at feste for ved jeres festplads lige nu:-)
    Godt du bevarer en vis optimisme!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er dejligt med de tidlige blomster. Vandet i rosenbedet er sunket igen. Ja også gerne pause med sne og regn her, men det bliver sjældent, som vi gerne vil have det. Fest holder vi i hvert fald ikke, heller ikke sidste år, for der var det tørke til Skt. Hans.
      Vejret påvirker heller ikke mig så meget, jeg ved jo, det bliver forår igen.
      Knus

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Godt du har fået plantet din hamamelis, den lyser dejligt op, og det kan man have brug for på denne tid af året. Kan godt forstå du nyder mine alpevioler, de er fine og med de brogede blade. Her er der sne og med udsigt til mere i dag. Igår var som et postkort og med sol!
    Det gik indtil i aftes, så kunne jeg ikke trække det længere, jeg måtte bestille planter hos Esveld, bl.a. en Acer pseudoplatanus Brilliantissimum, samt en del stauder, men har udsat levering til midt i marts.
    Desuden fandt jeg en meget spændende fransk side hvor de kun dyrker specielle bregner, meget god information om bl.a. hårdførhed, så der endte jeg med at købe 7 specielle bregner, og det vil jo passe godt til skoven, nogle af dem er i kun 8 cm potter, nu prøver jeg, så må vi se hvordan det går.
    Jeg bliver jo nødt til at se om Visa kortet virker. Nye gummistøvler ankommer i dag fra Tyskland, der er over 400 kr at spare ved at købe dem der i forhold til Danmark så det kan godt betale sig og gratis fragt.
    Har sat forsythia grene ind i stuen de er lige ved at springe ud, og sammen med en buket tulipaner er foråret ikke langt væk.
    I år har jeg brugt meget tid til at shoppe tøj og sko på nettet men nu går jeg over til planterne, jeg ønsker mig sjældne lærkesporer, de er ikke lette at finde, men jeg var ikke klar over der var så mange forskellige, så dem hos Rare plants - øv man ikke længere kan købe planter i England.
    God weekend til jer.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja Hamamelis er god at have her om vinteren, men også om efteråret. Det samme vejr her, nærmest snestorm i dag og sol i går.
      Ha ha ja du har næsten ingen planter, så du må bestille nogle flere. Så meget plads har jeg jo ikke, så jeg nøjes med det man kan købe her omkring, og selvfølgelig må du se, om dankortet virker. Så vidt jeg husker, bruger du nogle dyre gummistøvler, godt du kan få dem i Tyskland.Godt du har mange penge, så du både kan købe tøj og planter. Ja det er ærgerligt, at du ikke kan købe i England mere.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Danielle.
    Holàlà toute cette eau !!!! vraiment désagréable, ici soleil et pluie , mon travail est tous les jours interrompu par de légères averses ; vous êtes plus en avance que moi pour l'entretien des massifs ,Joli Schippo... ici plus de chat...........Contente de voir que vous êtes positive face a la météo.
    Très bon week-end Lisbeth et câlins a Schippo .

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Danielle
      Ja her kommer rigtig meget vand for tiden, i dag er det snestorm, men det slår over i sne i aften. Jeg har ikke lavet meget ved blomsterbedene endnu, men det kommer. Schippo elsker gæster, så den beder mig hilse igen :) vi har to hunde, der ligner hinanden, den anden kan ikke lide gæster, den gør meget. ja vejret bliver jo ikke anderledes selv om jeg er utilfreds med de. Også god weekend til dig.

      Slet
  5. Åh ja det er dejligt at solen skinner lidt ind i mellem! Fine billeder fra haven. Jeg kan godt forstå, at du er tilfreds med klippeområdet ved søen. Det kommer til at se rigtig godt ud året rundt. Du har sørget for gode farver til sen vinter og tidlig forår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er dejligt med solskin, mere af det. Mon ikke det sner over hele landet i dag. Jeg havde aldrig troet, at klippeområdet ved søen ville blive så fint, jeg nyder det nu.

      Slet
  6. Flot vejr i tirsdags, men sikke da en sludstorm, vi har i dag! Og højvande!
    Jeg elsker masser af sten i haven; det giver et stemningsfuldt og hyggeligt miljø. Jeg forstår godt, du er vild med dit stenområde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja i tirsdags var det flot, men vejret i dag er forfærdeligt. Vi mærker kun højvande i åen ellers ikke.
      Ja jeg holder også meget af sten, egentlig er de lagt der for at dække for bassinfoliet, men pludselig kom de til mere gavn.

      Slet
  7. Quanta pioggia, per fortuna non si è allagato il giardino! La zona di pietra è veramente bella! Mi piace il muschio che ci cresce sopra, qui non lo fa quasi mai.

    Buona serata!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er glad for, der ikke er højvande her. Ja stenområdet er blevet flot, jeg holder også meget af mos på stenene, det er der en del af her.
      Godaften

      Slet
  8. Ja det er rigtig øvvejr nu.. sne og pivblæst fra øst.. Men jeg har nu været heldig,, fik en fridag, så jeg har ikkke skulle cykle i det vejr. Når den sne smelter løber alt over igen. Bare man kunne gemme noget af alt det vand til brug til sommer. Men alle vores vandtønder løber osse over.
    Troldnød lyser sådan op, den vil jeg heller ikke undvære. Det er da langt fremme din peberbusk er? Min er slet ikke begyndt endnu. Fin er den.
    Et klippe-sten bed er spændende at have. Dine alpevioler står da helt perfekt. Både blomst og blade er så dekorative.
    hihi er du sikker på det er rotter Schippo graver efter?? På billedet ser det mere ud til han forsøger at grave sig ud under hegnet.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja føj for et vejr den blæst er utålelig, godt du slap for at cykle. Ja nu smelter sneen snart og vi får mere vand. Det var rart at få det til sommer. Troldnød er så fin nu. Jeg har tre peberbuske, de blomstrer alle nu. Jeg har været meget heldig med alpeviolerne der, de står fint.
      Ja for rionettet står ved brændeskuret og klatreroserne. Hvis den skal grave sig ud skal den arbejde noget mere :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Der er meget vand på billederne fra festpladsen. Man må ikke håbe, at der kommer vand ind i husene i nærheden. Det er godt, I har jeres på det tørre, bortset fra lidt vand ved roserne. Det bliver så flot omkring jeres sø og stenene.
    I må også have en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja der er vældig meget vand, men det er begyndt at synke igen.
      Vi er glade for, at vi har vores på det tørre, vandet ved roserne er sunket Ja det er blevet vældig flot omkring søen, jeg håber, det bliver finere, jeg har plantet mange løg der.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Regn, sne og så tø, ja så er vi luge vidt, og det ser ud til mere regn i den kommende uge. Ret så deprimerede, dælme godt at man ikke er disponeret for vinterdepression.
    Klippeområdet er smukt, så forstår så godt din begejstring.
    Shippo er en flittig hund, måske en dag han fanger noget :-)
    Davinde søerne ser ud til at være et dejligt naturområde, måske man skulle holde ind engang når turen går forbi.
    Peberbusken kan man da godt blive forelsket i, op på denne tid af året hvor nan er lidt hungrende efter blomster og farver er den jo helt perfekt.
    Fortsat god lørdag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  11. Hej Anne
    Ja vi er lige vidt, nu kunne vi godt tænke os lidt andre boller på suppen, men det varer nok lidt endnu. Ja dejligt man ikke er disponeret for vinterdepression.
    Ja smukt er klippeområdet, især takket være dig og alpeviolerne.
    Ja Schippo gør et ihærdigt forsøg på at fange rotter. Ikke så dårligt med en rottehul.
    Davindesøerne er et fint naturområde, det er nu ikke så ofte, vi har givet os tid til at besøge det. Måske kan vi mødes der en dag, inden I skal ud og se have.
    Peberbusken er fin, men den sår sig selv, måske skal du have en af mig.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet