fredag den 23. februar 2024

Grøftekanterne heromkring og en solopgang

 Sidste år så vi mange solopgange fra udestuen, i år er det som bekendt ofte dårligt vejr, så vi er knap så heldige i år. I nat har det larmet helt vildt, men Rolf som stormen hedder er som sædvanlig værst i Nordjylland.


Det er skønt, når solen endelig kommer frem
så er det hyggeligere at gå morgentur, her går vi på Rødebro
Grøftekanterne på Hellerupvej er noget helt for sig:
her vokser nemlig hestehov
så langt øjet rækker
men der er også masser af hjulspor og vandpytter
og vintergækker - på den anden side er der erantis
Til sidst møder vi vores smukke hus, det er dejligt at se på på hjemvejen. 
Her er huset en julidag med de grønne træer

I haven er der også lidt at se på:
en anemone som er sat i år
vi køber fuglemad i Billigblomst der er peanutbutter i, fuglene er vilde med det, de står i kø efter det
lige ved siden af står kejserbusken, som er ved at komme sig efter hård beskæring
krokus kommer nu fint op, men foreløbig kun den samme farve, vi har sat blå også, men kun set en enkelt
så er der den smukke peberbusk, som sår sig selv.
jeg har købt påskeklokker i Rema
de er plantet i surbundsbedet
måske køber jeg flere rhododendron, så nu skal der ikke plantes flere påskeklokker. Bent er ved at rydde op i haveaffaldet, som er smidt om bag lågen nederst i haven.



sådan så det ud i september, spændende om det skal udvides i sommer
Der er i hvert fald noget at glæde sig til
Nøkkeroserne
og det nyplantede, alle ovenstående billeder er fra efteråret.

Jo jeg glæder mig til den kommende sæson. I må have en god weekend.

21 kommentarer:

  1. Så mye som blomstrer hos deg allerede. Flotte grøftekanter også. Det er så hyggelig å se vårblomster igjen. Her regner det så det spruter i dag. Alt er bedre enn snø nå.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja dejligt med vårblomster og grøftekanterne, jeg kan huske, at jeg var forbavset sidste år, der er mange her på Fyn.
      Her regner det også lidt, men det er værre med stormen, den er slem.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Blæsten er ved at være ovre, men der nåede lige at komme hul i taget på laden, alle de bygninger jeg har at holde taget i orden på er ikke sjovt når det stormer.
    Har I ikke hegnet hele grunden ind? Dejligt med kejserbusken som snart springer ud, jeg synes det er en af de dejligste buske, fordi den blomstrer så tidligt. Var ude og hente en stor portion vintergækker og dorthealiljer i går, fik de fleste i jorden, det var jo skønt mildt vejr 10 grader.
    Du frister mig, jeg har virkelig lyst til at køre i Billigblomst og se efter helleborus. Har efter meget søgen endelig fundet den magnolia med indument hos Esveld, så den kommer sammen med endnu en storbladet magnolia, 1 hortensia, 2 ribes koja, så lidt for jeg da bestilt.
    Hyggeligt med hestehov og vintergækker i grøftekanterne. Jeg har mange gule krokus som blomstrer, de hvide er også begyndt. Men mine iris reticulata rører ikke på sig mere. Man bliver så glad hver gang man ser noget nyt som er på vej op, jeg nyder så meget alle mine små pebertræer, men der er ingen af mine som formerer sig.
    God weekend til jer begge.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
  3. Hej Dorte
    Jeg har tænkt på dig, det må være slemt hos jer, det er slemt nok her. Det er dyrt at vedligeholde dine bygninger, måske dækker forsikringen noget af det ?
    Jo hele grunden er hegnet ind, undtagen der, hvor Bent står, der er et lille stykke, der ikke er hegnet ind, så der kan han smide affald ind.
    Dejligt med vintergækker og Dorothealiljer. Dem kan man ikke få for mange af. Ja det er fristende helleborus. Den sidste dobbelte har jeg købt i Netto, måske kan du få den i nærheden? Så fik du sendt bud efter lidt mere hos Esveld. Det er en dyr vinter for os :) Sjovt at dine Iris reticulata ikke rører sig. Mine pebertræer på Samsø var selvsåede, som jeg fik forærende, og dem jeg har her står 3 ved siden af hinanden nu.
    Også god weekend til dig - vi skal passe børnebørn i morgen.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  4. Rolf har også holdt mig vågen i nat. Jeg er så træt af alle de storme der kommer ind over.
    Hestehovene er så flotte. Jeg vil gerne tro, I har mange af dem på Fyn. Det er en plante, som i sin tid blev importeret til herregårdshaverne, og I har jo mange herregårde.
    Flotte påskeklokker. Du har næse for de gode tilbud.
    I må også have en god weekend.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er noget værre noget med alle de storme, det bliver vist bare værre og værre, synes jeg i hvert fald. Det vidste jeg ikke om hestehovene, ja så er det klart, at vi har mange.
      Ja gode tilbud har jeg næse for, lige nu savner jeg alle dem, jeg havde på Samsø. så må jeg have nogle nye.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Jeres hestehov er velnok langt fremme. Men I er vist osse længere fremme end os generelt. Jeg studsede lige da jeg så den blå anemone. men læste så at du lige havde plantet den.
    ja kejserbusk er så dejlig nu. Og den er næsten ikke svidstet af frosten i år.
    De andre forårsbuske er osse godt i gang, troldnød, og kirsebærkornel. Og krokus,, her er den nu de tidlige lyseblå der kommer, og enkelte flødefarvet. De er minsanten begyndt at komme i græsgangene nu. tossehoveder,, de burde komme i bedene.
    Jeg håber min peberbusk breder sig. Jeg har flere bekendte der har lagt billet ind til en aflægger, og jeg kunne godt tænke mig et par stykker til.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja hestehov er ret langt. Ja den blå anemone er lidt snyd, når den er nykøbt.

      Slet
  6. Danielle.
    Votre jardin est déjà bien fleuri, et le long de vos chemins de campagne tous ces perce neige c'est magnifique, nous n'avons pas cela ici, juste des primevères et violettes. Oui, votre maison est belle, nous aimons nos maisons autant que nos jardins...Ici, après le passage de la tempête Louis , le temps est moche et frais, comme vous j 'attends avec impatience le printemps, je veux du soleil pour jardiner et aussi prendre le temps de ne rien faire sous le soleil printanier !!
    Bon week-end Lisbeth.

    SvarSlet
  7. Hej Danielle
    Hvor er du dejlig trofast til at skrive, det er jeg glad for. Ja vintergækker har rigtig mange steder. Primula må vi købe, heldigvis kommer de igen. Violer har vi også mange af her, de er lidt ukrudsagtige, de komme alle vegne. Stormen var rigtig slem, hos os hedder den Rolf. Bare vi kunne få forår, så vi kan nyde vores haver. Vores huse er flotte i solskinnet.
    Tak i lige måde Danielle

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    Ja foråret begynder at vise sig både hist og her. Her udenfor byen (den vej jeg kører på arbejde) ved byskiltene er der et par bede med forskellige planter, først er det løgplanter og allerede nu er der blomstrende narcisser af en eller anden art, har ikke lige været ude af bilen for at kigge :-)
    Det begynder også at ligne noget i haven, med både løgplanter og Påskeklokker, anemonerne dukker nok også snart op. Nogle primula har nærmest blomstret siden sidste år.
    Huset ser så skønt ud i solskinnet, virkelig et flot billede af det med træets skygger.
    Ja mon ikke der kommer lidt udvidelser af nogle bede i løbet af året, du får jo nok nogle idéer til noget haven ikke kan undvære :-)
    Ja så fik vi lige en storm mere, heldigvis var det en af de hurtige, for sove da det gik løs kunne vi ikke her i huset :-(
    Fortsat god lørdag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er dejligt med forårstegn, så kan du rigtigt nyde det, når du er nødt til at køre på arbejde. Nu har jeg flere primula at plante ud, det skal nok snart være.
      Jeg er også lidt vild med det billede af huset. Jeg skal nok finde på mere efterhånden som fristelserne melder sig. Vi kan jo ikke have halvtomme bede ;)
      Vi er så heldige, at soveværelset ligger i læ, så det er ikke meget, vi kan høre her. Min ældste kunne ikke sove for det, han ligger i gavlen på 4. sal, der hvor han bor.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Oj så mycket vår du har redan! Härligt! Underbara bilder som vanligt...
    Ha en skön söndag & ta hand om dig!
    Kram Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Titti
      Ja vi må tage hånd om os i denne skønne tid.
      Kram Lisbeth

      Slet
  10. Vi har voldsomt mange rød hestehov i rabatterne omkring Den Stråtækte og ned mod Præstø, men vi har Nysø ganske tæt på denne by, så måske er det grunden til de mange. De er hammerkedelige at se på senere på sæsonen, men er smukke, mens de står med de fine, røde 'kogler'.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Nå også hos jer, ja det er kedelige senere, men lige nu er de nu fine. Vi lærte lidt om, hvorfor der er så mange af Elna.

      Slet

  11. Sempre bello passeggiare nel tuo giardino. Impressionante vedere che per alcune cose sei più in primavera rispetto a qui! Mi piacciono le piante che stai inserendo nell'aiuola! Seguiremo i progressi :)

    Un caro saluto!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, skønt du kan lide min have og følger med. Tænk at der er nogle ting, der er længere i min have, det er ikke til at forstå.
      Mange hilsener
      Lisbeth

      Slet
  12. Vi mærkede ingenting til Rolf, bortset fra endnu en oversvømmelse, men det er efterhånden bare blevet rutine. Dejligt at se så meget i blomst allerede i haven, og flot med de mange hestehov i grøften. Dine påskeklokker pynter svært i det nye surbundsbed og senere er der så meget andet at glæde sig til. Om bedet skal udvides? Ja, mon dog ikke:-)

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det var da heldigt for jer, her larmede det godt, vi kunne høre det i soveværelset, det plejer vi ikke at kunne. Ja der er da lidt blomster, påskeklokkerne var det godt, jeg fik fat i. Ja det tror jeg, du har ret i :)

      Slet