fredag den 2. februar 2024

Forår, februar og nye blomster

 Denne gang kørte vi til Nonnebo, der var nu mest stueblomster, snart er der nok mere at se derude. Jeg længes som mange andre efter foråret. Så jeg har været lidt rundt omkring og købt forårsbebudere.

Her er en stueplante Kalanchoe, den købte jeg i Nonnebo, sådan en havde jeg også i huset på Samsø, desværre fik jeg dem ikke med mig, så jeg måtte købe mig en ny, lidt dyr var den. Den minder mig om en rhododendron på bladene. De er nemme at formere, et blad der er faldet af slår hurtigt rødder. 
Anemoner og erantis købte jeg i Rema. Nu er erantis endelig ved at dukke op her.
Anemoner havde jeg mange af på Samsø, men jeg fik ingen med mig (billedet er fra haven på Samsø)
Juleroser købt i Lidl, jeg håber, de klarer den, på Samsø kunne jeg ikke have juleroser,
kun påskeklokker. De står fint der ved søen.
Her er Kejserbusken endelig ved af blomstre, vi klipper den hårdt, fordi vi skal kunne nyde udsigten.
Den hvide peberbusk vi fik af Søren og Marie står også ved søen
og den lilla som var her i haven, de sår sig godt. Der er en 3-4 stykker nu
lidt fra gåturene med hundene, flot himmel lige her, men det var koldt i går og det fortsætter.
morgenture
på disse billeder 
med solen i baggrunden er det flotte billeder

her er vi på skovtur, der var meget vand nogle steder
Bent havde kasketten på, det var nødvendigt så koldt det er, når det blæser

for søren hvor det blæser, men der var heldigvis lidt solopgang onsdag morgen
den blanke sø
og udsigten til kirken
Her ser I hjertet, jeg tager billedet igennem.

Det var alt for i dag, I må have en rigtig god weekend. Jeg håber, jeg i weekenden får taget mig tid til at se, hvad jeg købte for et år siden. Jeg har jo både indlæg og billeder fra sidste år. 





20 kommentarer:

  1. Det er godt å se at våren er på vei til deg nå. Det gir håp om at den kommer hit også om to måneder eller noe sånt :)
    Får håpe at din julerose klarer seg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er dejligt med våren, den skal også nok komme hos dig, og så har du indhentet mig. Det er godt med et lille forspring.
      Ja lad os håbe det.
      Klem

      Slet
  2. Sikke glad man bliver når de første forårstegn dukker op i haven. Peberbuskene er meget flotte. Og selvfølgelig skal der suppleres så vi er klar til næste forår. Der er altid plads til flere forårsblomster!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja især når det er så koldt, i dag har man slet ikke lyst til at komme ud. Dejligt man kan købe noget, der ikke er så dyrt. Jeg nyder, det der kommer frem nu.

      Slet
  3. Det ligner jo forår på dine billeder fra haven, men den kraftige vind kan heller ikke ses, og uha! det er en kold blæst. Dejligt med nye forårsbebudere, og allerede blomster i havens buske! I dag er det så mørkt og trist at jeg nyder dine himmel-billeder meget.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det gør det, men det er koldt, så vi må vente lidt endnu. Ja få af de tidlige er ved at kigge frem. Godt du kan nyde himmelbillederne, man bliver lidt deprimeret over den kulde.
      Knus

      Slet
  4. De er søde dine små anemoner. Jeg tror, jeg skal en tur i Rema.
    Det bliver så flot omkring søen. Til sommer vil der allerede være en tæt bevoksning. Jeg kan jo se, der står en del navneskilte.
    I må også have en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja til de priser kan man godt får råd til at nyde dem. Jeg håber at mange af de nye viser sig. Der er sat meget her i forår og sommer.
      Tak i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Ja når solen er fremme kan man godt bilde sig ind det er ved at være forår. Men i dag med den pivblæst og regn,, uhff. Så kender man vinteren.
    Smart du tager forskud på foråret med potter. Jeg tror Hans er glad for det er ham der normalt handler, for ellers ville jeg nok fylde indkøbskurven med alt for mange forårspotter. Heldigvis er de ved at være godt fremme i haven.
    Kejserbusken er så fin nu. Hvis I vil have den et andet sted er den nem at lave aflæggere af.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja man kan nemt blive fristet af solen, men ikke i dag, hvor er det koldt og blæsende.
      Ja forårsblomsterne er billige, så jeg kan ikke lade være. Jeg synes, det er fair nok at købe lidt blomster.
      Tak for tippet om kejserbusken, jeg må have lavet stiklinger, når vi sådan klipper dem, har vi jo nok af dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Danielle,
    Jolies photos et jolies promenades en campagne, oui le printemps revient , les jardinières le voient de plusieurs façons......les Hellébores se plaisent en terre fraiche et a mi- ombre ,j'en ai beaucoup des blanches et des roses , je les laissent faire des bébés qui je repiquent dans le petit bois... Bon week-end Lisbeth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Danielle
      Tak for det, her er det ikke for for godt hos os
      Desværre blæser det alt for meget her i Danmark, men jeg nyder mine gåture. Jeg havde mange lyserøde påskeklokker i min gamle have, men her er ikke mange endnu, jeg håber de kommer. De er blevet lidt dyre.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Man får simpelthen lyst til, at der skal ske noget på plantefronten, når det bliver lysere i vejret. Vi må hjælpe foråret lidt på vej 😉

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja bare vi kunne lidt, jeg har lige været ude og snolde lidt :)

      Slet
  8. Hej Lisbeth,
    Så du fandt alligevel en julerose, og lidt anemoner mv, og en tur til Nonnebo blev det også til. Jeg har stadig ingen dankort, så jeg måtte sælge flasker for at kunne købe brød og smør, jeg har jo aldrig kontanter på mig.
    Den her blæst er jeg ikke vild med, det går gennem marv og ben, selvom jeg er klædt godt på, men alligevel går jeg hele skoven igennem for at se hvad der er kommet op siden i går. Min adonis viser 2 knopper så den er da på vej op, R. olive står med store knopper, håber den når at blomstre inden vi får frost.
    Dejlige billeder fra din gåtur. Jeg nøjes med at se på stauder på hjemmesiderne i Holland og Tyskland, der er mange fristelser.
    God weekend.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja jeg fandt lidt af hvert, ikke så meget i Nonnebo, men i dag var jeg i Billigblomst. Synd med dit Dankort, hvor lang tid skal det da tage, man kan ikke undvære sit Dankort. Nej du kan ingen kontanter få, hvis du ingen Dankort har.
      Det er et frygteligt blæsevejr, og hundekoldt. Jeg bliver lidt misundelig på din Adonis og R. olive, men jeg kan jo ikke have det hele. Hvis du finder en Andonis, må du gerne købe den for mig.
      Tak i lige måde, jeg sidder og kigger på Thyboesminde, der er også skuffelser.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Vi har indtil videre kun blomstrende vintergækker og erantis, men alt muligt andet er stærkt på vej, kan jeg se. Tiden nærmer sig også for alt det sjove, men nu savner vi det efterhånden også meget 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Vores er vist lidt bagefter, vintergækker og erantis er først ved at komme frem her nu. Ja det sjove kommer snart.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Så ku jeg være her :-)) men der gar været lidt travlt med fødselsdage. Fredag havde Mogens fødselsdag og hele dagen igår var vi i Vestjylland til 70 års fødselsdag.
    Der findes virkelig mange fine kalanchoe. Her står der efterhånden også nogle stykker, også den du har købt. Ja den minder noget om Rhododendron, du kunne jo sagtens ha’ fået et blad af mig, men det varer jo lidt inden kommer en stor plante ud af det.
    Ja vinden er så kold, så det er med at være klædt godt på når nan bevæger sig ud. Nå men nu skal vi lige igennem februar, så bliver det forhåbentlig bedre.
    Blomstrer peberbusken nu? De lyser da også fint op især den lilla :-)
    Dejlige billeder fra både gåturen og fra haven, på dem mærker vi heldigvis ikke kulden :-)
    Fortsat god søndag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      I har mange fødselsdage i jeres familie, jeg kunne godt huske at Mogens fødselsdag er her i september. Ja nogle vi slet ikke kender, hvis du kender en jeg ikke har, vil jeg gerne have en, når vi ses igen, men det varer nok lidt endnu, så har vi glemt det. Ja vi holder os så vidt noget ud, men hundene skal jo ud det klarer de fint, i dag holder jeg mig inde, det plejer jeg ikke, men det er ikke tillokkende.
      Ja alle tre peberbuske og den hvide blomstrer nu. Ja man kan heldigvis ikke mærke kulden.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet