lørdag den 2. september 2023

En smuk morgentur og rosenbuketter

 

en skøn tur
fredag morgen - lørdag morgen var det for tåget. 
ja fredagen var en dejlig dag med solskin og dis fra morgenstunden

jeg nyder at plukke roser ind

de remonterer heldigvis godt
Pirouette står ved garagevæggen
Audrey Wilcox
Charles Austin
Gabriel Oak
og en fin mosrose, som minder mig om

den smukke hårede rhododendron Rh. Tinkerbird
denne rhododendron blomstrer nu, det er R. September charm

Denne er jeg heldig med, jeg fik lov at købe den hos Lene, den var ikke pæn at se på, så jeg klippede det øverste af den, se hvor den kan nu R. Lemon Drop
Black Lapis (hemerocallis) blev købt samtidig. 
Bellis skuer ud over søen
Rosenbeden men også stammerne på det store elmetræ, som er ret flot efter at
Bent har fjernet nogle store grene.
Det skal nok blive pænt her ved de store sten ved søen, takket være Anne og Ulla.
Jeg nyder de fine hosta fra Ulla
og Begonia Grandis fra Anne
for ikke at tale om Fodblad Spotty Dotty fra Marie, den er glad for at blive flyttet fra solen
og ind i skoven.
i staudebedet står Angel Wings og Verbena officinalis Bampton, de er fine sammen
Nepata Govaniana blomstrer flot nu
Vi nåede lige en tur til planteskolen i Nonnebo
Gæt hvad jeg købte?
ja det er næsten for let :)
Magnolia Grandiflorum (Er den ikke flot)
Til slut vil jeg ønske jer fortsat god weekend, med disse to, der klæder hinanden godt. 















22 kommentarer:

  1. Flotte roser hos deg nå. Du har en lang sesong for dem i hagen din, og det må være delilig å kunne nyte de så lenge.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja du kan tro, jeg nyder dem, nogle startede allerede i juni. Det er dejligt, så får man noget for pengene ;)
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Tillykke med din nye magnolia, den ser virkelig flot ud, den kan jeg godt forstå du måtte eje. Masser af dejlige stemningsbilleder fra dine gåture, ja det er noget tåget om morgenen. Vi har skønt vejr for tiden med sol og varme, det blæser dog en del i dag.
    Din R. tinkerbird ser fin ud i løvet, og flot som roserne remonterer, du har allerede en frygtelig masse roser.
    Ser spændende ud med plantemarked på Erholm gods. Ærgerligt jeg ikke så du havde haft ringet før sent, du ved jeg går jo ikke med min mobil.
    For øjeblikket har jeg voldsom travlt i skoven med at gøre klar til plantning af alle de nye planter som er kommet fra Holland i fin stand.
    Rigtig god weekend til jer.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Tak for det, ja den er flot. I går var vejret finere, det var for tåget i morges. Ja R. Tinkerbird er så fin i løvet, godt jeg klippede den ned. Jeg glæder mig meget til plantemarkedet, jeg kender allerede nogle stykker.
      Ja du har da ikke tid til at være inde kl.8 om aftenen med alt det, du køber, måske lykkes det en anden dag, det var et forsøg, jeg ved godt, at du ikke går rundt med mobilen, det burde du.
      Godt planterne fra Holland var i fin stand, ja så må du have dem plantet.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Dejlige roser, som altid, og et smukt magnolietræ. Det skal nok blive en perle i haven. 💚
    Haveknus fra fru Friis

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Tak ja jeg tror også, at den magnolie bliver en perle i haven.
      Haveknus tilbage og tak

      Slet
  4. Ja, disse disede morgenstunde er fine og dine billeder også! Jeg tror vi får en god lun uge nu og der vil du rigtig kunne nyde dine roser - inde som ude. Fint du kan bruge de planter du får fra dine haveveninder! Det gør allerede haven mere hjemlig:-)
    Der er gang i fine stauder hos dig og den lave Verbena er et hit! Er den mon holdbar til næste år? Magnolien er virkelig flot og skal nok blive glad for at bo hos dig, og i det hele taget er det utroligt så meget I har nået her det første halve år! Tillykke med det hele!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
  5. Hej Ulla
    Ja de er fine, dog ikke så fint i dag, men lidt køligt, det går over lader det til, så kan vi finde sommertøjet frem igen. Dejligt med planter fra haveveninder, så sender jeg jer en ekstra tanke, når jeg beundrer dem.
    Ja den lave verbena er et hit, jeg havde den med fra Samsø, så den må komme igen til næste år. Jeg besøgte en dame i går, hun havde lavet stiklinger af den, som skulle sælges til plantemarked, så du kan sikkert få af den næste gang, I kommer over Fyn. Den er helt sikkert noget for dig.
    Tak skal du have, ja jeg håber, Magnoliaen holder her hos mig.
    Knus

    SvarSlet
  6. Dejligt med masser af roser til at lave buketter! Haven ser godt ud. Flot kig til søen. Bent er godt nok dygtig til at stamme træer op - flot med det store elmetræ som baggrund til roserne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Jeg nyder mine roser, tænk at de blomstrer så fint efter bare ½ år.
      Ja Bent er gammel skovarbejder, så han ved, hvordan det skal gøres. Elmetræet er flot med de store stammer.

      Slet
  7. Det er i det hele taget en fantastisk sensommer, synes jeg. Masser af vand og varme og dermed frodighed. Jeg tror aldrig, at min have har været så frodig på dette tidspunkt som i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er det, vi har så ikke fået så meget vand, men det er ok, frodigheden er i hvert fald fin.

      Slet
  8. Elmetræets stamme trækker blikket opad og giver noget rumfornemmelse. Den nye magnolia står fint der med god plads omkring sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja da Bent fik opstammet elmetræet, blev det rigtig fint med de fine stammer.
      Magnoliaen får også lidt læ fra brændeskuret. Håber det bliver en fordel.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Dejligt at kunne plukke roser ind, så kan de nydes både dag og aften. Det er heldigvis blevet ret fint vejr så de også tager sig godt ud udenfor.
    Lidt diset om morgenen gør jo ikke noget når bare solen kan brænde det af, og dis kan jo også være ganske kønt.
    Et par fine sentblomstrende Rhodoer du har erhvervet dig, heldigvis bliver de ret hurtigt fine igen hvis de er blevet klippe lidt. Jeg klippede en lav næsten helt ned sidste forår da en del af grenene var døde, og den er kommet godt efter det i år, dog har den ikke blomstret.
    Skønt at det bliver så fint ved søen inde under træerne, begoniaen er står da også flot.
    Den tur til Nonnebo kunne sørme godt betale sig, flot Magnolia du fik dig der.
    Ja nu ser det ud til fint vejr så langt øjet rækker, det er bare lidt for sent for hvor ferien er forbi, men dejligt for jer der har fri, nå men jeg nyder det nu også, men desværre er afterne begyndt at blive korte.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er skønt med roserne, jeg plukker, hvis de virker lidt nedbøjede og ikke kan ses, ellers nyder jeg dem ude. Det var fint i går med dis, i dag var det ikke helt så godt, men det kom da.
      R. September Charm blomstrer om foråret og i september. R. Lemon Drop skulle blomstre i juli, men den trængte meget til at komme ud af potten, da jeg så klippede den ville den gerne blomstre, det var en overraskelse. Ja begoniaen er rigtig fin del, jeg har også plantet den i irishøjen. Ja det var en fin plante, jeg fik i Nonnebo, men jeg savner lidt service der, når jeg kommer så tit.
      Ja vi nyder det gode vejr og føler med dig, det er ikke nemt at nå meget om aftenen længere, men sådan er det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Dejlige turbilleder du har. De er lige så smukke som fra Samsø.
    Av, det er "farligt" nu, med planteskoler i alm. køreafstand uden færge. Nok godt du ikke har en større have.
    Fin daglilje. jeg har en der ligner den meget. Jeg troede den var væk, men fandt den med en fin blomsterstængel for et par dage siden. Nu må jeg finde et godt sted at flytte den hen, så den kan ses.
    Vi har været uden net et par dage, så jeg må til at læse oppå havesiderne, der er vist en del jeg er gået glip af.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Gunvor
      nå ingen net, så forstår jeg det bedre, du har været savnet. Ja hvis jeg havde en større have, ville jeg købe mig fattig i planter ;)
      De er flotte de mørke dagliljer, jeg havde mange på Samsø, men fik kun en enkelt med mig, ærgerligt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hvor er det et stort og flot elmetræ. Med den størrelse, må den da have overlevet elmesygen, som rasede for en hel del år siden. I Vestjylland var der mange elmetræer, men de gik stort set alle ud under elmesygen, og der er ikke blevet plantet nye. Men det er måske fordi der fortsat er elmesyge?
    Jeg nyder dine smukke rosenbilleder.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja de har været heldige og kunnet bevare elmetræet, det må være et gammelt træ, så stort som det er. Jeg husker, at der i mit barndomshjem var store elmetræer, de er alle væk. Dem vi havde på Samsø forsvandt også, men vi fik et fra Idas have, som blev flyttet til vores, det er flot nu, men ikke som vores. Elmesygen eksisterer endnu, kan jeg se, men ikke længere i så udtalt grad. Dejligt også at du nyder mine rosenbilleder.
      Hilsen og god dag til dig
      Lisbeth

      Slet
  12. Du nevner flere rhododendron som jeg ikke har sett før. Pluss mye annet. Magnolia grandiflorum får du nok mye glede av etterhvert

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Ja grandiflorum er jeg vældig glad for.

      Slet